AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 3.180 4x2 - Hyvä on nyt vieläkin parempi28.08.2020 19.23
Parin vuoden ikään yltänyt MAN TGE -mallisto on saanut markkinoilla erittäin hyvän vastaanoton. Edistyksellistä autoa hiotaan jatkossakin koko ajan paremmaksi. Loppukesästä MAN päivittää TGE:n radiot, mikä tuo mukanaan tukun uusia ja lakisääteisiä toimintoja multimedialaitteisiin. (kuva yllä: Suomalaisten suosikki MAN TGE 3.180 taipuu moneen; TGE -malliston kantavuudet ovat mallista riippuen noin 600 - 1500 kg ja vetopainot 2500 - 3000 kg.) MAN TGE mallisarjan pakettiautojen myynti on sujunut Suomessa odotetun kaltaisena. Sisarmalli VW Crafterin tavoin TGE:n valtteja kilpailussa ovat korkea kantavuus ja luokkansa suurimpiin lukeutuva kuormatila sekä edistyksellinen, hyvään polttoainetalouteen yltävä voimanlähde- ja vaihteistovalikoima - unohtamatta täyssähköistä e-TGE mallivaihtoehtoa. Monipuolinen TGE -mallisto kattaa umpikylki- ja alustavaihtoehdot useina eri akseliväli-, koripituus- ja vetotapavaihtoehtoina. Myynnin keihäänkärkenä on 180 hv moottorin voimin kulkeva MAN TGE 3.180, jota on tarjolla manuaalvaihteistolla ja 8-pykäläisellä automaattivaihteistolla. Suomessa MAN TGE mallistosta ovat saavuttaneet suosiota nyt koeajettavan auton kaltaiset automaattivaihteistolla täydennetyt ja kattavasti varustellut pitkät koripituudet. (kuva: Ohjamon puolella MAN TGE tarjoaa tuttua laadukasta yhteneväisyyttä VW Craftreriin.) Ammattikäyttöön MAN TGE tarjoaa sisarmalliaan kattavamman vakiovarustelun ja sen verhoilumateriaalit ovat raskasta ammattikäyttöä silmällä pitäen paitsi mukavia myös helposti puhdistettavia ja hyvin kulutusta kestäviä. Ajomukavuuden ja ohjaamotilojen sekä kuormatilan käytettävyyden osalta MAN TGE yltääkin mallivaihtoehdosta riippumatta luokkansa kirkkaimpaan kärkeen. Nyt koeajettavan etuvetoisen keskipitkän ja normaalikorkuisen mallin miltei suorakaiteen muotoisen kuormatilan vetoisuudeksi ilmoitetaan 14,4 kuutiometriä, mikä yhdessä alle 60 senttimetrin kuormauskorkeuden ja suurikokoisten lastausaukkojen kanssa mahdollistaa TGE:n käytön monipuolisissa kuljetustehtävissä. (kuva: Syksyllä TGE saa uudet 6,5 ja 8 tuuman näytöillä varustetut multimedialaitteet.) Kehittynyttä multimediaa MAN varustaa tuotantoviikosta 32 eteen päin kaikki TGE:t uusilla multimedialaitteilla. Taustalla syksyn kuluessa voimaan astuva asetus, mikä tuo DAB+ digitaaliradiot pakollisiksi varusteiksi eCall-järjestelmän rinnalle N1 -luokan pakettiautoihin. Suomessa on jatkossakin vakiona 6,5 tuuman näytöllä varustettu MAN Media Van -järjestelmä, jossa on yhdistettynä eCall -soittopalvelut ja joitakin ajotietokoneen toimintoja. Lisähinnasta, joskaan ei jälkiasenteisena perusmankkaan on tarjolla MAN SmartLink eli Hands free ja matkapuhelimen peilauspalvelut eri valmistajien laitteille. SmartLink mahdollistaa matkapuhelimen navigointipalveluiden yhdistämisen radion näytölle. Kattavampaa palvelutarjontaa ja suurempaa näyttöä kaipaavalle on tarjolla lisähinnasta 8-tuuman näytöllä varustetut MAN Media Van Business- ja MAN Media Van Business Navigation -vaihtoehdot. Viimeksi mainituissa on vakiona MAN SmartLink ja laajennetut ajoneuvotietopalvelut sekä navigaatio parin vuoden päivityspaketilla. Isolla näytöllä varustetut vaihtoehdot toimivat myös peruutuskameran näyttönä, jos sellainen on asennettuna. Taloudellinen MAN TGE malliston voimanlähteenä toimii VW-yhtymän kehittämä ja valmistama kaksi- litrainen moottori. Suomeen tuotavassa MAN TGE mallistossa nelisylinterisestä myllystä on tarjolla 102 hv, 140 hv ja 180 hv vaihtoehdot, mitkä yltävät erinomaiseen polttoainetalouteen. Koeajossa 180 hv moottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä yllettiin leppoisassa kesäkelissä ja maltillisella ajotavalla parhaimillaan alle 9 litran kulutuslukemiin. Moottoritienopeuksilla kulutus kasvaa 11 litraan ja ylikin. Kokonaisuutena MAN TGE antaa rahalle erittäin hyvän vastineen ja vamistajan koko maan kattava huolto- ja jälleenmyyjäverkosto pitää pitää huolen että ammattiautoilijan pyörät pysyvät pyörimässä. |