Stage V -päästörajat tänään osittain voimaan - tekniikan muuttumisesta suuria kustannuksia

30.06.2020 10.34
– Uusien siirrettävien varavoimalaitteiden ympäristöystävällisyys on otettu positiivisesti vastaan. Hankintahintojen ja ylläpito- sekä huoltotarpeiden selvä kasvu on kuitenkin yllätys  monelle asiakkaalle, kertoo Suomen Dieselvoima Osakeyhtiön varavoima-asiantuntija Mika Peltola.

– Uusien siirrettävien varavoimalaitteiden ympäristöystävällisyys on otettu positiivisesti vastaan. Hankintahintojen ja ylläpito- sekä huoltotarpeiden selvä kasvu on kuitenkin yllätys monelle asiakkaalle, kertoo Suomen Dieselvoima Osakeyhtiön varavoima-asiantuntija Mika Peltola.

Uudet EU:n Stage V -päästörajat aiheuttavat monia muutoksia siirrettävien varavoimalaitteiden moottoritekniikkaan. Uudistus tuo suuren lisälaskun kunnille ja yrityksille. Tänään on viimeinen päivä, jolloin vanhan EU Stage IIIA -päästöluokan moottoreita saa käyttää alle 56 kW:n ja yli 130 kW:n uusien siirrettävien varavoimalaitteiden valmistuksessa.

Moottorin ja generaattorin yhdistävän varavoimalaitteen tarkoitus on varmistaa sähkönsaanti poikkeustilanteessa ja suunnitelluissa käyttökatkoissa, jolloin sähköä ei ole saatavilla yleisestä verkosta. Niitä käytetään myös väliaikaisina päävoiman lähteinä mm. rakennustyömailla ja tapahtumissa.

Uudet EU-päästörajat koskevat siirrettäviä varavoimalaitteita, joita ei ole asennettu kiinteästi kohteen muuhun infraan kiinni ja joita voidaan liikuttaa kohteesta toiseen esimerkiksi trailerilla. Ne ovat yleistyneet kuntien, vesilaitosten, sähkölaitosten ja monien kiinteistöjen sähkönsaannin turvaajina.

Jatkossa siirrettävät varavoimalaitteet luetaan samojen päästörajojen piiriin kuin esimerkiksi kaivinkoneet, etukuormaajat ja muut suuret työkoneet, joissa on muuttuvakierroksiset moottorit. Varavoimalaitteiden moottorit ovat vakionopeusmoottoreita, joihin päästörajat ovat vaatineet suuria muutoksia.

Seurauksena laitteiden huoltotarpeet lisääntyvät, ja sekä hankintahinnat että ylläpidon ja kunnossapidon kustannukset kasvavat.

Yleisimmin käytetyn teholuokan 56 – 130 kW uusissa laitteissa vanhan päästöluokan moottoreiden käyttö laitevalmistuksessa sallitaan yhä kesäkuun 2021 loppuun, mutta nämä moottorit ovat loppumassa kaikilta moottorivalmistajilta.

Kustannukset + 50 – 150 %

Vanhemman päästöluokan moottorilla varustettuja varavoimalaitteita on voitu säilyttää kovillakin pakkasilla ulkona.

Uusissa moottoreissa on pakokaasupäästöjen hallintaa varten käytössä mm. SCR-, DPF- ja EGR-järjestelmiä, joiden takia moottorit vaativat talvisäilytystä lämpimissä sisätiloissa tai erityistä lämmitysjärjestelmää.

– Stage V -moottorin ureavesisäiliön ja sen ruiskutuslaitteiden jäätymisen ehkäisy on tärkeää, sillä AdBlue-ureavesiliuos jäätyy jo noin -11°C lämpötilassa. Sitä tulisi myös säilyttää aina alle +25 °C lämpötilassa, jotta noin 18 kuukauden säilyvyysaika saavutettaisiin, sanoo maan suurimman varavoimalaitteiden huolto- ja myyntiyritys Suomen Diesel Voima Osakeyhtiön varavoima-asiantuntija Mika Peltola.

Säännöllisesti tehtävät koekäytöt ovat välttämättömiä, jotta voidaan varmistua laitteen luotettavasta toiminnasta, kun todellinen tarve varasähkölle tulee.

– Suojaukset estävät moottoria käynnistymästä tai pysäyttävät laitteiston kesken käynnin, jos esimerkiksi jokin päästöjä rajoittava järjestelmä ei ole toiminnassa vaikkapa ureavesiliuoksen alhaisen määrän tai sen huonon laadun vuoksi. Myös laitteiden käytettävyysaika lyhenee merkittävästi, jos ylläpitoa tai huoltoa laiminlyödään, kertoo Mika Peltola.

Uusien laitteiden hankintahinnat ovat merkittävästi aiemman päästöluokan laitteiden hintoja korkeampia. Kun esimerkiksi siirrettävään käyttöön sopivan 30 kVA/24kW äänieristetyn ja sääsuojatun varavoimalaitteiston lähtöhinta oli vanhassa EU Stage IIIA -päästöluokassa ilman arvonlisäveroa noin 10 000 euroa, vastaavien uuden Stage V -päästöluokan laitteen hinta alkaa noin 15 000 eurosta.

Tehokkaammassa 150 kVA/120kW EU Stage IIIA -laitteistossa lähtöhinta nousee runsaasta 20 000 eurosta 50 000 euroon.

– Huoltokustannuksia on vielä vaikea arvioida tarkasti, mutta huoltotarpeiden 50 prosentin kasvu on realistinen oletus.

generaattori.jpeg

Siirrettävä varavoimalaite, joiden tekniikan uusi EU Stage V -päästörajoitus muuttaa perusteellisesti. Kuvan laite on aiemman EU Stage IIIA päästöluokituksen mukainen 130 kVA/104 kW tieliikennetrailerialustainen varavoimakone, jonka käyttötarkoitus on kiinteistöjen sähkönsyötön turvaaminen.

Uuden varavoiman tarve lisääntyy kasvukeskuksissa

Vanhoja varavoimalaitteita voi käyttää niiden käyttöiän loppuun. Uusien laitteiden tarve lisääntyy eniten kaupunkikeskuksissa, joiden asukasmäärä, uusien kiinteistöjen määrä ja uusien palvelujen määrä kasvavat jatkuvasti.

Samalla infrastruktuurille kriittisten toimintojen määrä kasvaa. Esimerkiksi vesihuollon runkoputkistot, joilla hoidetaan käyttöveden toimitus asukkaille ja jäteveden kuljetus puhdistamoon, ovat usein jo nyt monen kunnan yhteisiä verkostoja. Yhä laajetessaan ne edellyttävät mm. uusia pumppuasemia, joiden varmentamiseen tarvitaan myös uusia varavoimalaitteita.

Varavoimalaitteen hankintaprosessi on ollut monelle kunnalle ja yritykselle tähän saakka työläs. Tarjouspyyntöjä varten on usein teetetty laaja hankintaohjelma teknisellä konsultilla, mikä on ollut kallista.

Suomen Dieselvoima on nyt julkaissut sekä hankkijoita että tarjoajia varten Suomen ensimmäisen ilmaisen, vapaasti ladattavan hankintaohjelman kiinteille, sääsuojatuille ja uusille Stage V -päästörajojen piiriin kuuluville liikuteltaville varavoimalaitteille.

– Ohjelmassa on käyty läpi kaikki tarpeelliset varavoiman kriteerit. Dokumentin voi muuttaa helposti omaan tarpeeseensa tarjouspyynnön pohjaksi. Sen avulla asiakas saa vertailukelpoiset tiedot eri tarjoajilta, ja tarjoajat saavat asiakkaalta riittävät tiedot tarjouksen tekemiseen, Suomen Dieselvoiman toimitusjohtajaksi 1.8. siirtyvä Mika Peltola kertoo.

Hankintaohjelma on ladattavissa osoitteesta:
dieselvoima.fi/varavoimakone-hankintaohjelma

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"

Näytä lisää »