AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD Crew Cab LTZ Z71 - Kun mikään ei riitä

09.05.2020 15.50

chevynet0.jpg

Amerikkalaisten lava-autojen ystäville on jälleen tarjolla hyviä uutisia. Tällä kertaa ne tulevat jättimäisen Chevrolet Silverado 2500 HD -auton muodossa, joka on kasvanut kaikissa suunnissa edeltävästä mallisukupolvesta. Voimalinjassa on päivitetyn 6,6 litran diesel-V8:n seuraksi tuotu 10-vaihteinen Allison-automaattivaihteisto.

(kuva yllä: Vuosimallin 2020 Chevrolet Silverado 2500 HD:n LTZ varustelu sisältää koko keulan leveydeltä kromatun etumaskin, jossa valmistajan Bowtie-logon sijasta Chevrolet teksti. LTZ sisältää myös tehokkaat led-ajovalot.)

USA-hyötyautoja maahantuovan Americar Oy:n esittelyautorivissä on sananmukaisesti yksi yli muiden. Noin kuusi ja puolimetriä pitkä ja reilun kahden metrin levyinen ja korkuinen Chevrolet 2500 HD on huomattavan kookas, jopa amerikkalaisen mittapuun mukaan.  

Chevrolet käynnisti lava-auto malliperheen uudistukset reilu vuosi takaperin Silverado 1500 mallista ja nyt ovat vuorossa raskaat 2500 ja 3500 -mallivaihtoehdot. Merkittävin kasvu noin 13 cm tehtiin Crew Cab mallien akseliväliin, joka on nyt mallista riippuen 4036 mm tai 4369 mm. Kasvanut akseliväli toi matkustamoon reilusti lisää jalkatilaa. 

Varustelutasoja on entiseen tapaan viisi: Work Truck, Custom, LT, LTZ ja High Country. Kaikki mallivariaatiot mukaan lukien Silverado 2500:sta tarjotaan kaikkiaan 22 eri vaihtoehtona. 

- Juuri huippumalli High Countryn alle mallistossa asemoituva LTZ sopii  todella hienosti pohjolan olosuhteisiin ja asiakkaiden vaatimustasoon. Lisäksi opastamme asiakkaita valitsemaan valmistajan tehdaslisävarustelistalta noin 1800 euron lisähintaan tarjottavan, mm. paremmat iskunvaimentimet, taka-akselin lukon ja vaihteiston suojan ja alamäkihidastimen sisältävän Z71 varustepaketin sekä vähän toista tuhatta maksavat astinlaudat, Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkäinen kertoo.

chevynet00.jpg

(kuva: Mukautettava mittaristo on toteutettu perinteitä kunnioittaen. Lämmitettävä ohjauspyörä on mukava talvikäytössä. Etuistuimissa riittää mukavuutta ja säätövaroja. Lämmityksen ohella istuimissa on ilmastointi.)

Räjähtävää kiihtyvyyttä

Edellisen kerran Chevy toi uutta Silverado 2500 malliin vuonna 2017, jolloin valmistaja esitteli uudistuneen ja entistä suorituskykyisemmän 6,6 litran V8 Duramax Dieselmoottorimalliston. Tälle vuodelle Duramax moottorissa on parannettu jäähdytystä, mutta suoritusarvot ovat entisellään: 445 hv ja 1230 Nm. Suuremmat uudistukset on tehty bensiinimoottorivaihtoehtoihin, joille löytyy yhä kannatusta rapakon takana. Suomalaisittain merkittävin tekniikkapuolen uudistus on Silverado 1500:een esitellyn uuden 10-vaihteisen Allison automaattivaihteiston saattaminen myös Silverado 2500 ja 3500 -malleihin. Ainoastaan dieselmoottorin yhteydessä tarjottavan Allisonin yhteydessä Silverado 2500:ssa on uusi entistä tukevampi ja kestävämpi taka-akseli, jossa on 30 prosenttia edellistä mallia paksummat vetoakselit ja uusi, entistä harvempi 3.42:1 perävälitys. Tekniikkauudistusten ansiosta reilun 5 100 kg kokonaismassaan yltävä lava-automonsteri kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen noin 6,5 sekunnissa, millä Chevrolet kiilaa luokkansa kärkeen. Tosin Suomessa leikki katkeaa jo aikaisemmin nopeudenrajoittimen puuttuessa peliin.

Amerikkalaisten autojen ajettavuutta leimaa yhä vahvasti mukavuuspainotteisuus. Sellainen tyyli sopii mainiosti leppoisaan lava-autoon. Japanilaisista ja eurooppalaisista serkuista poiketen jenkki-pickupit ovat mukavia myös kuormatta ajettaessa. Ohjausvaste on kuorma- autojen tapaan hieman etäinen, mutta kaikin puolin asiallinen.

chevynet000.jpg

(kuva: Silverado 2500:n lava on suurin luokassaan. Sisäpituus on noin 2,1 metriä ja levys jopa 1,8 metriä. Nostokorkeus on 99 cm ja kantavuutta reilut 1400 kg.)

Mukavuutta

Malliuudistuksen myötä Silveradon ohjaamo pantiin täysin uusiksi. Miellyttävillä nahkapäällysteisillä istuimilla kulkee viisi matkustajaa mukavan väljästi. Ohjaamopituuden kasvattaminen ulosmitataan nyt takamatkustajien jalkatilassa, jota on nyt riittävästi. Ilmastoidut etuistuimet runsaine säätöineen eivät jätä paljoa toivomisen varaa.

chevynet0000000.jpg(kuva: Silverado 2500:sen lavalle nousua helpottavat askelmat ovat uutta. Vastaavat syvennykset löytyvät myös takapuskurin kulmista.)

Kojelaudassa on tingitty nappuloiden määrässä, mikä tuo Chevyn ohjaamoon Eurooppalaisista autoista tuttua selkeyttä. Mittaristoa on niin ikään selkeytetty. 8-tuuman näyttöön on ympätty kaikkiaan 15 eri kameran ohjaus. Näistä suurimman osan sisältyessä LTZ varusteluun, loput paikat on varattu perävaunukameroille, joille on takapuskurin juuressa valmiit kytkennät. Multimediakeskus sisältää kattavat liitettävyyspalvelut Wi-fi-yhteyksineen ja muine herkkuineen.

Merkittävin ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti kaikkiin uusiin autoihin tuotava uutuus on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili. Sen kuvakulmaa voi niin ikään vaihtaa ja säätää. Lisäksi kuvaa voi myös suurentaa. 

chevynet0000.jpg

(kuva: Tuulilasiin heijastuvan HUD näytön leveys on peräti 15 tuumaa ja informaatio on kuljettajan valittavissa.)

Automatiikkaa

Nelivetojärjestelmän ohjaus on entisellä paikallaan ohjauspyörän vasemmalla puolella. Perusasetuksella auto on takavetoinen. Silverado 1500:n tapaan järjestelmän voi nyt asettaa automaattitilaan, jolloin elektroniikka päättelee ja säätää vetoa akseleiden välillä. Koeajossa takaveto sopii maantielle. Kun olosuhteet muuttuvat on parempi luottaa automatiikkaan tai jopa jatkuvaan nelivetoon. Pelkällä takavedolla perä tapaa olla jatkuvasti irti tienpinnasta, mikä taas aktivoi asiallisen tehokkaasti toimivan luistoneston päälle. Automaattiasennossa meno tasoittuu merkittävästi.

Alusta uusiksi

Silverado 1500:n tapaan myös 2500 mallit rakentuvat perinteisen tikapuurungon ympärille, joka on nyt entistä kevyempi ja tukevampi. Runkomuutoksiin lukeutuu myös rapakon takana suositun puoliperävaunun vetokidan asennuspaikkaa siirrettiin taka-akselin keskeltä viisi senttimetriä taaemmaksi. 

chevynet00000.jpg(kuva: Takaistuimien istuinosat voi tarvittaessa kääntää pystyyn, jolloin takajalkatila muuntuu lähes metrin pituiseksi kuormatilaksi. Ilman astinlautoja kyytiin on lähes mahdotonta kavuta.)

Koeajettava auto on lyhyempi variantti kahdesta tarjolla olevasta vaihtoehdosta. Lyhyen lavan sisäpituus on 2089 mm ja pitkän lavan 2496 mm. Sisäleveys on 1814 mm ja pyöräkoteloiden kohdalta 1317 mm. Kasvatetuilla lavamitoilla Chevrolet lunastaa paikkansa luokan kärjessä. 

Auton massiivisuuden huomaa parhaiten auton vierellä. Konepelti on noin 1,6 metrin korkeudella ja lavan lastauskorkeus on miltei metrin. Lavan laitakorkeus on 533 mm. Taustalla amerikassa suositut goose neck eli hanhenkaula-puoliperävaunut, joiden käsittelyyn matala laitakorkeus sopii mainiosti.Puoliperävaunun saa nykyisin laittaa lava-auton jatkeeksi myös Suomessa. Lisätietoa tarjolla olevista vaihtoehdoista löytyy Americarilta. Lavan valaistus on toteutettu sekä auton katonrajaan viedyn työvalon että lavalle asennettujen led-valojen avuin.

Chevroletin hienouksiin lukeutuu sähköisesti auki ja kiinni taittuva takalaita. Ohjaus luonnistuu joko kojelaudan, laidan napista tai kauko-ohjaimesta. Lisäksi laita taittuu ylös kevyesti alta päin, esimerkiksi polvella tönäisemällä.

Kantavuutta Suomessa kuorma-autoksi rekisteröitävässä autossa on noin 1,5 tonnia, suurimman perävaunumassan ollessa 3500 kg.

chevynet000000.jpg

(kuva: Chevrolet Silverado 1500 HD vierellään uudistunut Silverado 2500 HD. Americar Oy:n Veli Kärkkainen antaa mittakaavaa yli kahden metrin korkeuteen yltävien lava-autojen mittasuhteista - Bigger is better!)

Koko ratkaisee

Pikkuveli Chevrolet Silverado 1500:lta monia ominaisuuksia perinyt Silverado 2500 on vastaus useisiin erilaisiin kuljetustarpeisiin. Hintapyynniltään noin 100 000 euron tasoon asettuva Chevrolet Silverado 2500 HD tarjoaa edustusauton mukavuuden ja maastoauton etenemiskyvyn ja runsaan kuormauskapasiteetin. Oma lukunsa on näyttävyys, missä Silverado on aivan omassa (koko)luokassaan. 

chevynet0000000000.jpg

(kuva: Napista auton kylkien mukaan kääntyvät sivupeilit ovat tätänykyä arkea lähes kaikilla valmistajilla. Amerikkaa ovat napista tarvittaessa, kuten perävaunua vedettäessä, levitettävät peilit.)

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

Näytä lisää »