Logset on varteenotettava vaihtoehto Ruotsin markkinoilla14.03.2020 10.00
Maaliskuun 2020 alussa Logset Oy järjesti kahden metsäkoneen työnäytöksen Ruotsin Örkelljungassa, yhteistyössä lähistöllä sijaitsevan uuden huoltopiste WNK Skogsgallring Ab:n kanssa. Työnäytöksessä esteltiin konemallit Logset 8H GTE hybridiharvesteri, joka on varustettu Logset TH65 harvesteripäällä sekä Smooth Ride -ohjaamojousituksella varustettu Logset 5FP GT kuormatraktori. (kuva yllä: Työnäytöksen aikana esillä oli Logset 8H GTE Hybrid harvester ja Logset 5FP GT kuormatraktori.) Harvesteria ajoi WNK:n toinen omistaja Niklas Nannestad. Hänellä oli pari päivää aikaa tutustua koneeseen ennen työnäytöstä, sillä hänellä ei ollut aikaisempaa kokemusta Logset-koneista. - Olen vaikuttunut hybridistä. Voin ajaa nosturia ja harvesteripäätä ilman esteitä eikä moottori hyydy missään vaiheessa, koska koneen öljynvirtaus toimii niin hyvin. Tämä on vakaa ja jykevä metsäkone, hän sanoo. Nannestad kertoo, että hän on ollut kiinnostunut Logset-koneista jo useamman vuoden ajan, mutta niitä ei ole ollut WNK:n toiminta-alueella. Hänen mielestään alueen metsäkoneyrittäjät voivat nyt turvallisin mielin hankkia Logset-metsäkoneen, kun yhtiö on panostanut Ruotsin myyntiyhtiöön, jossa Andreas From toimii aluemyyntipäällikkönä, sekä uuteen huoltopisteeseen. (kuva: Niklas Nannestad on vaikuttunut hybridin voimasta.) Esillä olevan Logset 5FP GT kuormatraktorin omistaja Ola Skarsvik on kotoisin Koillis-Skånesta. Hän on samaa mieltä kuin Nannestad. - Hienoa, että Logset ottaa Ruotsin markkinat tosissaan. Jos kaikki Logset-koneet toimivat yhtä hyvin kuin minun koneeni, niiden myyminen ei tule olemaan ongelma, hän toteaa. Skarsvik sai kuormatraktorin vuoden 2019 lopussa ja tähän mennessä siihen on kertynyt 300 ajotuntia. - Olen tyytyväinen koko koneeseen. Minulla ei ole mitään valittamista. Ohjaamojousitus toimii todella hyvin, erityisesti kivikkoisessa maastossa. Kone suorastaan kelluu eteenpäin ja jousitus poistaa kaikki terävät iskut. (kuva: Ola Skarsvik sai kuormatraktorin vuoden 2019 lopussa ja tähän mennessä siihen on kertynyt 300 ajotuntia.) MAINIO TILAISUUS PÄÄSTÄ KYYTIIN Työnäytösten aikana kannattaa mennä mukaan ohjaamoon ja jutella kuljettajan kanssa, hakea koneeseen parempaa tuntumaa ja mahdollisesti koeajaa itse. Yksi työnäytöksen vierailijoista on Calle Citron. Hän on tullut paikalle ennen iltavuoron alkamista Åsbo Skogsentreprenadin leivissä. Hän on työskennellyt yrityksessä kuormatraktorin kuljettajana vuoden ja neljä kuukautta. Citron on käytännössä varttunut metsäkoneiden ympäröimänä, mutta ennen hyppäämistä Skarsvikin kyytiin hänellä on kokemusta ainostaan yhdestä paikallaan olevasta Logset-koneesta. - Se oli viime Elmia messuilla. Silloin koeistuin Logset-kuormatraktorin ohjaamon. Citron istuu ohjaamossa, kun Skarsvik täyttää kuormatilan tukeilla ja ajaa tukit kauemmas metsään. Kun he palaavat näytösalueelle, Citron on tyytyväinen kokemukseen: - Ohjaamo oli erittäin hiljainen. En kuullut moottoriääniä juuri ollenkaan. Ohjaamo oli mukava, tilava ja sieltä on hyvä näkyvyys. Työnäytöksen osallistujia ei haittaa päivän vaihteleva keli, sillä heillä on paljon puhuttavaa. Yksi asia on ainakin varma: mielenkiinto Logset-koneita kohtaan on selvästi nousussa myös Ruotsissa. (kuva: Logsetin Tom Knipström kertoo harvesteripään teknisistä yksityiskohdista.)
(kuva: WNK Skogsgallring Ab on nyt valtuutettu Logset-huoltopiste Ruotsissa. Kuvassa Andreas From (vas.) ja Niklas Nannestad kättelevät. WNK:n toinen omistaja on Kristian Nannestad (oik.). |