Koneurakointi J. Mäkelä Oy: Mus-Max autohakkurit vakuuttaneet lähes vuosikymmenen käytössä02.02.2020 16.40
Koneurakointi J. Mäkelä Oy Kokkolasta tekee energia-alan urakointia monipuolisella kalustolla. Loppuvuodesta 2019 käyttöön otettiin uusi Mus-Max Wood Terminator 11 XL -autohakkuri. (kuva yllä: Koneurakointi J. Mäkelä Oy:n uusi Mus-Max WT11XL -hakkuri on asennettu Volvo FH16 650 hv 6x4 kuorma-auton päälle, mistä se myös ottaa voimansa.) Koneurakointi J. Mäkelällä on lähes vuosikymmenen kokemus Mus-Max -autohakkureista. - Hankimme ensimmäisen Mus-Max WT11XL -autohakkurin vuonna 2011 maahantuoja Powerforestin Atso Viitaselta ja siitä lähtien onkin tehty hyvää yhteistyötä. Kaksi vuotta sitten ostimme toisen samanlaisen Mus-Maxin ja nyt joulukuussa 2019 vanhempi hyvin palvellut autohakkuri päivitettiin uuteen Mus-Maxiin. Lisäksi meillä on käytössä Vermer HG4000 murskain sekä useita syöttökoneita. Hakkeen ja murskeen ajon meille hoitaa M. Uusitalo Oy neljällä autollaan sekä lisäksi useat muiden alihankkijoiden autot, joiden määrää on viime vuosina lisätty toimivan logistiikan varmistamiseksi, kertoilee Jukka Mäkelä. Luotettavuus kovalla tasolla Mus-Maxit ovat osoittautuneet tehokkaiksi ja luotettaviksi hakkureiksi: - Siitä kertoo tietenkin se että päädyimme investoinnissa jälleen kyseiseen merkkiin. Mus-Maxin rakenne on viisaan yksinkertainen mikä näkyy esimerkiksi siinä että sähkovikoja ei ole ollut ollenkaan sillä koneessa on tosi vähän antureita. Rakenteet on muutenkin toteutettu hyvin pitkälle yleisillä vakio-osilla - jos vaikka menee joku laakeri niin sen löytää tarvikeliikkeistä. Myös maahantuojan varaosapalvelu pelaa mallikkaasti ja teknisiin kysymyksiin saa vastaukset, sanoo Mäkelä. (kuva: Pihtiputaan Ajokonekorjaamo teki autohakkurin asennus- ja päällerakennetyöt vankalla ammattitaidolla ja juuri asiakkaan toiveiden mukaan.) Ajokone taitaa autohakkurin rakentamisen Uusi Mus-Max WT11XL -hakkuri asennettiin Volvo FH16 650 6x4 kuorma-auton päälle mistä se myös ottaa voimansa ja syöttönosturiksi valittiin Kesla 2112T isolla ohjaamolla. - Kaikki kolme Mus-Max autohakkuriamme sekä edelleen käytössä oleva Jenz autohakkuri on rakennettu Pihtiputaan Ajokonekorjaamolla, missä päällirakennetyöt tehdään ammattitaidolla ja työnjälki on kaikin puolin laadukasta. Ajokone toteuttaa kokonaisuuden juuri asiakkaan toiveiden mukaisesti. Olemme pyrkineet tekemään kokonaisuudesta mahdollisimman toimivan ja kuljettajaystävällisen kiinnittäen huomiota työskentelyn turvallisuuteen esimerkiksi nosturille kulkemisen suhteen. Kotimaiseen Keslan nosturiin päädyimme sen jykevän rakenteen, pitkän 11,5 metrisen puomin ja tilavan viihtyisän ohjaamon perusteella, toteaa Mäkelä. Kuorma-autosta Mus-Max ottaa voiman Lehtolan Konepajan valmistavan vahvan jakolaatikon kautta. - Ratkaisu on ollut meillä käytössä jokaisessa hakkurissa ja se on osoittautunut erittäin luotettavaksi. Jakolaatikon perässä on lisävaihteisto mikä mahdollistaa hydraulisen ajon mikä mahdollistaa auton siirtelyn nosturiohjaamosta samalla kun rumpu pyörii, Mäkelä kertoo. (kuva: Uuden Mus-Maxin koeajo ja käyttöönottokoulutus järjestettiin marraskuun lopulla. Tehokasta hakkuria syötetään Kesla 2112 -ohjaamonosturilla, mikä tarjoaa voimaa ja ulottuvuutta.) Hakkuri kehittynyt jälleen paremmaksi Itävaltalainen hakkurivalmistaja Mus-Max tekee jatkuvaa tuotekehitystä, mikä näkyy uudessa WT11XL -mallissa. - Rummussa on nyt paksummat terät joita ei tarvi vaihdella niin usein ja ne kestävät paremmin kiveniskujakin. Valitsimme tähän hakkuriin rivissä olevat terät kun aiemmissa koneissa ne olivat eri kohdissa rumpua. Tuntuu että ne syövät puuta paremmin mihin toki vaikuttaa myös aiempaa tehokkaampi auton moottori. Syöttörulla on muuttunut aggressiivisemmaksi ja siinä on pulteilla vaihdettavat teroitetut tai hammastetut terät jotka voi kääntää. Mus-Maxin ylärullan nivelletty kiinnitys on viisas minkä ansiosta se kiipeää herkästi puunipun pällle eikä nostopoljinta tarvitse juurikaan käyttää. Syöttömatto on Mus- Maxissa paksua teräslamellia mikä kesti vanhassa koneessamme yli 6000 rumputuntia niin että siihen ei vaihdettu yhtään lamellia eikä hitsailtu kertaakaan. Uuden mallin isompi tehokas heitin tuli jo edelliseen hakuuriimme; se puhaltaa vähemmän ilmaa ja hake lentää pitkälle joten puoliperävaunun saa täytettyä perään saakka tai puhallettua hakeauton hytin yli ilman että haketta lentelee ympäristöön, kertoo Mäkelä. Metsäenergia-alalla hyvä vauhti päällä Koneurakointi J. Mäkelän asiakkaita hake- ja murskepuolella ovat Metsä Group, Biowatti ja Myforest. - Operoimme aika laajalla alueella Keski-, Pohjois- ja Etelä-Pohjanmaalla. Viime aikoina on energiapuolella tilanne koko ajan kehittynyt parempaan suuntaan ja jo viime lämmityskauden kovaan kysyntään vastaamisessa oli todella tekemistä. Nyt käynnissä oleva lämmityskausi jatkuu samaa tahtia joten koneilla saa tehdä töitä tosissaan. Pyrimme ennen kovimman sesongin alkua tekemään varastokasoja joilla tasataan viikonloppujen ja kovimpien pakkaspäivien toimituksia sekä varmistetaan toimitusvarmuus. Yksi alan suurista haasteista on ammattitaitoisten kuljettajien löytyminen. Energiakoneiden käyttö on vaativaa puuhaa ja kuljettajan pitää hallita mm. yhdistelmällä metsässä ajo, nosturin käyttö, ajojärjestely ja huoltotoimenpiteet - toisaalta työ on monipuolista ja palkitsevaa, pohtii Jukka Mäkelä. |