Team Juntunen Oy: Turvesoilta tukinajoon02.02.2020 13.40
Team Juntunen Oy Rantsilasta tunnetaan turvealan kokonaisurakoitsijana. Toimintaan on haettu lisää tukijalkoja joten vuodenvaihteessa 2020 ajoon otettiin myös puutavarayhdistelmä. (kuva yllä: Team Juntunen Oy:n uusi Mercedes-Benz Arocs 3263 8x4 puutavara-auto haki ensimmäistä kuormaa 2.1.2020 Oulaisten asemalta.) Kauko Juntunen aloitti turveurakoinnin vuonna 1976 Rantsilan Savalonevalla. Hänen poikansa Heikki oli jo lapsesta innokkaasti mukana turvesuolla. - Olin kahdeksan ikäisenä yhtenä miehenä mukana; äiti yritti toppuutella innokasta pikkumiestä mutta mikäs siinä auttoi kun mieli teki suolle. Lähdin mukaan isän yritykseen 15 vuotiaana - silloin ajettiin pääasiassa elintarvikkeita jakeluautoilla mikä oli minulle kärvistelyä kun ajossa ei ollut yhtään turveautoa. Kun aloitin oman yrityksen vuonna 2006, niin ostinkin heti turveauton ja muuta kalustoa suolla urakointiin, kertoilee Heikki Juntunen. Tänä päivänä Team Juntunen urakoi Turveruukki Oy:lle seitsemällä suolla. - Vastaamme turpeen nostosta, soiden kunnostuksista ja toimituksista kokonaispalveluna. Lisäksi ajamme turvetta myös muilta soilta. Ajossa on viisi turveyhdistelmää sekä laajasti konekalustoa, joiden hallinnassa käytetään Kihon järjestelmää mikä tarjoaa kätevästi mm. paikannuksen ja piirturitiedot. Työllistämme yhteensä noin 25 ammattitaitoista osaajaa. Vaimoni Mari on tärkeässä roolissa yrityksen pyörittämisessä ja hän tehnyt viime aikoina suuren työn toimintojen nykyaikaistamiseksi sähköisillä järjestelmillä, kehuu Juntunen. (kuva: - Puutavaran ajo on meille jatkossa yksi tukijalka lisää turveurakoinnin rinnalle, sanoo Team Juntunen Oy:n Heikki Juntunen.) Uusia tukijalkoja toimintaan Turvealalle on viime vuosina tullut haasteita ympäristöpolitiikan puolelta. - Päättäjien pitäisi muistaa että turve on hitaasti uudistuva kotimainen luonnonvara ja erittäin tärkeä osa omavaraista energiahuoltoamme. Turpeen käyttö on kehittynyt ympäristöä vähemmän kuormittavaksi ja sen työllistävä vaikutus on todella merkittävä. Ja turvetta tarvitaan myös puuenergian käytössä, muistuttaa Juntunen. Turpeen käytön epävarmoista tulevaisuuden näkymistä johtuen Team Juntunen on alkanut rakentaa muita tukijalkoja toimintaansa, joilla myös tasataan turvepuolen sesonkivaihteluita niin että kuljettajille pystytään tarjoamaan työtä vuoden ympäri. - Onneksi meidän osalta turvepuolen toiminta on jopa kasvanut ja olemme syventäneet yhteistyötä Turveruukin kanssa mistä esimerkkinä nyt hankittu puutavarayhdistelmä, millä ajetaan jatkossa heille energiarankaa. Viime keväänä ajoon otettiin myös uusi sorayhdistelmä ja lisäksi meillä on ollut vuodesta 2017 lähtien konepaja, missä modifiodaan ja kunnostetaan turvekalustoa, tehdään remontteja kuljetuskalustoon sekä tarjotaan erilaisia koneistuspalveluita. Olimme ennen lähienergia-alan yritys mutta nyt imago on muuttunut moniosaajaksi, Juntunen kertoo. Uudella tyylikkäällä peilittömällä Mercedes-Benz Arocs puutavarayhdistelmällä tullaan ajamaan puuta lisäksi Metsä Groupille niin että kuormat kulkee Kemin ja Oulun tehtaille, juna-asemille Oulun eteläpuolella sekä alueen sahoille. - Puutavara-autolla operoinnista vastaavat jatkossa kuljettajamme Jaakko Vähänen ja Veijo Miettunen. Ajattelin itsekin opetella nosturinkäyttöä ja metsässä ajoa niin että pystyn toimimaan hätävaramiehenä, sanoo Juntunen. (kuva: Team Juntusen kuljettaja Jaakko Vähänen on tyytyväinen uuden Mercedes-Benzin Arocsin ajo-ominaisuuksiin ja erityisesti kamerapeileihin.) Vuosikymmeniä Mercedes-Benzillä Juntusilla on pitkä historia Mercedes-Benzin kuorma-autojen käyttäjänä. - Isälle tuli ensimmäinen Mercedes-Benz turveautoksi 80-luvun alussa ja siitä lähtien meillä on ollut joku tähtikeula koko ajan - olen sitä mieltä että kyllä kuljetusyrityksellä pitää aina vähintään yksi Mercedes talossa olla. Tällä hetkellä meillä on neljä Actros 3263 8x4 turveautoa, Arocs 3253 8x4 sora-auto ja tämä uusi Arocs 3263 8x4 puutavara-auto sekä Vito ja Sprinter pakettiautokalustoa, luettelee Juntunen. Team Juntuselle ympäristöarvot ovat tärkeä asia, mikä on yksi syy Mercedes-Benzien valintaan: - Vähäpäästöisten autojen polttoaineenkulutus on todella alhainen suhteessa kuljetettuihin tonneihin. Myös luotettavuus on korkealla tasolla, mikä näkyy käyttökustannuksissa. Ja Mercedes-Benzit ovat ajettavuudeltaan ja varustelultaan huippuluokkaa joten ne ovat kuljettajien mieleen. Autokaupat tehdään Oulun Vehon Jarno Hietasaaren kanssa hyvässä yhteishengessä ja huollot hoidetaan Oulussa. Autojen vaihtoväli on noin viisi vuotta ja miljoona kilometriä. (kuva: Kuvauksen jälkeen Team Juntusen Arocs varusteltiin vielä RST Steelin karjapuskurilla, valoraudoilla ja Lazer -lisävaloilla.) Toimiva kokonaisuus Uutta puutavara-autoa miettiessä Heikki Juntunen päätyi 2+2 akseliratkaisuun ja perinteiseen jousitukseen koko yhdistelmässä. - Napaperäinen ja rautajousinen 2+2 akselinen Arocs on mennyt mukavasti maastossa soranajossa joten ajattelin että ratkaisu toimii varmasti myös tukkiautossa. Jotkut tutut ilmajousiin luottavat puunajon ammattilaiset ovat kommentoineet valintaa mutta olen sanonut huumorilla että niinhän tekin aikanaan aloititte puunajon rautajousisilla, naurahtaa Juntunen. (kuva: Keskipuomiversioinen Loglift 140Z nosturi taittuu nätisti auton perään.) Auton perään hankittiin 5-akselinen rautajousinen Kilafors Karlavagnen perävaunu Konekorjaamo Riikoselta joka vastasi myös päällerakentamisesta ja nosturiksi Loglift 140Z keskipuomiversiona Hiabin Mika Kalliosaarelta. - Riikon teräsvarustelu on todella laadukkaasti toteutettu ja Terminator XXL Aero -pankot antavat yhdistelmälle maksimaalisen kuormatilan, mitä tarvitaan erityisesti kuitu- ja rankapuun ajossa, perustelee Juntunen valintojaan. Kamerapeilijärjestelmä loistava innovaatio Haastatteluhetkellä Team Juntusen uudella yhdistelmällä tehtiin ensimmäistä virallista asiakaskuormaa, joten syvällisempiä käyttökokemuksia on lupa odottaa vasta jonkin ajan kuluttua. - Kamerapeilijärjestelmän olemme kuitenkin jo kuljettajien kanssa todenneet erittäin hyväksi innovaatioksi. Sen käyttöön tottuu nopeasti ja nyt näkee peruutella pimeälläkin kun kamerat kirkastavat näkymää. Ja kun autossa ei ole isoja peilejä rikkomassa aerodynamiikkaa säästyy polttoainettakin, kommentoi Juntunen. (kuva: Auton perässä kulkee uusi 5-akselinen Kilafors Karlavagnen perävaunu - koko yhdistelmässä pankkoina Terminator XXL Aerot.)
|