Mercedes-Benz - edistyksellistä valoteknologiaa vuodesta 1886 alkaen

29.01.2020 10.00

Näkeminen ja näkyminen ovat olennaisia osatekijöitä liikenneturvallisuudessa – varsinkin näin vuoden pimeimpänä aikana. Onnettomuusriski kaksinkertaistuu ilta- ja yöaikana, mutta ajoneuvon oikealla valaistuksella on tätäkin laajempi roolinsa. Hyvin toimivat valot parantavat kuljettajan vireystilaa, alentavat stressiä ja ovat olennainen osa myös nykyisten autojen muotoilua ja ulkonäköä.

Auton keksijänä Mercedes-Benzillä on ollu tähän asti erityinen vastuu myös valaisinteknologian ja -ratkaisujen kehittäjänä. Oheiseen listaan on poimittu valmistajan tärkeimmät valotekniset innovaatiot:

Mese_valot.jpg

1886: Maailman ensimmäisiä autoja valaisivat kynttilälyhdyt, aivan kuten edeltäneitä hevosvaljakoitakin. Näkyvyys rajoittui muutamaan metriin, joten jokainen yöllinen ajelu oli seikkailu sanan varsinaisessa merkityksessä. Pientä parannusta toivat petroli- ja karbidilamput, kunnes vuonna 1910 esiteltiin ensimmäiset, paristotoimiset sähkölamput, jotka yleistyivät 1920-luvulle tultaessa. Lamppujen myöhemmissä versioissa oli jopa lähi- ja kaukovalotoiminto, joita voitiin säätää mekaanisesti liikuteltavalla varjostimella.

1901: Mercedes Simplex-mallin kuljettajalle tietä valaisivat kaasupullosta energiansa saaneet asetyleeni-valot. Ne olivat edistyksellisiä, koska niiden liekkiä tuuli tai sade ei kyennyt helposti sammuttamaan.

1934: Mercedes esitteli kaksitehoiset Bilux-valot 500 K (W 29) -mallissa. Lähi- ja kaukovaloille oli erilliset polttimot, jotka tuottivat kaksi erivahvuista ja -muotoista valokeilaa.

1971: Mercedes SL:ssä (R 107) esiteltiin autokäyttöön soveltuvat H4-polttimot. Kyseessä oli ensimmäinen polttimomalli, jossa lähi- ja kaukovalot tuotettiin halogeeniteknologialla. Ratkaisu kaksinkertaisti näkyväisyyden pimeällä tiellä.

1995: E-sarjassa (W 210) hyödynnettiin ensi kertaa dynaamisella etäisyydensäädöllä varustettuja ksenonvaloja. Ne kolminkertaistivat halogeenivalojen valovoiman, kestivät kauemmin, kuluttivat vähemmän energiaa ja tuottivat päivänvalon sävyistä valoa, joka vähensi stressiä ja väsymistä ajettaessa. Automaattisen korkeussäädön ansiosta ksenonvalot myös häikäisivät vastaantulijaa vähemmän kuin halogeenit.

1999: Mercedes CL:ssä (C 215) nähtiin kaksoisksenonratkaisu, jossa ensi kertaa myös kaukovalotoiminto perustui kaasupurkausteknologiaan.

 2003: E-sarjan (W 211) kaksoisksenoneihin lisättiin aktiiviset kulma- ja kaarrevalotoiminnot.

2006: Mercedes esitteli älykkään ILS-valojärjestelmän (Intelligent Light System) E-sarjassa (W 211): mukautuvat ajovalot, joiden valojakauma muuttuu ja sopeutuu automaattisesti säätilaan, valaistukseen, liikennevirtaan ja ajo-olosuhteisiin.

2010: Ensimmäiset dynaamiset led-ajovalot CLS:ssä (C 219). Ratkaisu perustuu ILS-järjestelmään ja sisälsi viisi sää- ja ajo-olojen mukaan vaihtuvaa toimintoa sen mukaan, ajetaanko maantiellä vai moottoritiellä, tarvitaanko sumuvaloja, aktiivista valotoimintoa tai kääntymisvaloja. Led-teknologia yhdistettiin lisäksi ensi kertaa myös mukautuvaan kaukovaloavustimeen, joka vei pimeällä ajamisen turvallisuuden kokonaan uudelle tasolle.

2013: Noin sata vuotta auton sähkövalojärjestelmän esittelyn jälkeen nykyisestä S-sarjasta (W 222) tuli maailman ensimmäinen automalli, jossa polttimoista luovuttiin kokonaan. Vakiovarustukseen kuului kokonaan led-diodeilla toteutettu valojärjestelmä. Uutta oli myös takavalojen monitasoinen käytettävyys: takana tulijoiden häikäistymisen vähentämiseksi jarruvalot ja suuntavilkut himmenevät yöllä tai odotettaessa pysähtyneenä liikennevalojen vaihtumista.

2014: CLS:ssä (mallisarja 218) ensiesiteltiin Multibeam-Led-ajovalot. Kummassakin valoumpiossa oli 24 erittäin kirkasta ja suorituskykyistä lediä. Valojen neljä ohjausyksikköä laski ihanteellisen valokuvion muodon 100 kertaa sekunnissa ja aktivoi jokaisen ledin yksilöllisesti tarpeen mukaan. Valojen kirkkautta ja himmennystä voitiin säätää 255 tasolla. Suunnattomasta valotehosta huolimatta kompakti valomoduuli sopii ihmisen kämmenelle, sillä jokainen 24 ledistä vastasi kooltaan halkaistua riisinjyvää.

2015: Autonomisen ajamisen vaatimuksia pilotoiva Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion -tutkimusajoneuvo kommunikoi visuaalisesti ympäristönsä kanssa. Tarkoituksena oli tiedottaa valoilla muulle liikenteelle autonomisesta ajotilasta ja auton aikeista. Kommunikointivälineinä toimivat auton keulaan ja taakse sijoitetut näytöt ja niiden kolmiulotteiset led-kuviot sekä takaosan kapea led-valonauha. Autossa käytettiin eri värejä ilmaisemaan käytössä olevaa ajotilaa – sininen tarkoitti automaattiajoa ja valkoinen ihmiskuljettajan ohjaamaa autoa.

2016: 84-pikselisten Multibeam-Led-valojen maailmanensi-ilta E-sarjassa (W 213). Entisen 24:n sijaan kummassakin ajovaloumpiossa oli nyt 84 täysin yksilöllisesti säädettävää lediä. Tuloksena oli poikkeuksellisen kirkas ja tarkasti säädettävä valokuvio, joka valaisi edessä olevan tien ennen kokemattoman tehokkaasti – häikäisemättä kuitenkaan muita kuljettajia.

2016: Mercedes-Benz esitteli tulevaisuuden valaisinratkaisun nimellä Digital Light. HD-teräväpiirtotasoinen tarkka ja häikäisemätön jatkuva kaukovalotoiminto mahdollisti kuljettajan avustamisen ja kommunikaation muiden tienkäyttäjien kanssa. Kummassakin valoumpiossa on yli miljoona mikroheijastinta, autossa siis noin kaksi miljoonaa. Niillä voitiin heijastaa tien pintaan ohjaus- ja merkkiviivoja sekä suojatie- ja etäisyysmerkintöjä, jotka helpottavat ajamista ja suunnistamista haastavissa liikenneoloissa kuten tietyökohteissa tai kaupunkien kävelykeskustoissa.

2017: S-sarjassa esitellään LED Multibeam-Led-valojen Ultra Range-kaukovalot. Niiden kantama on suurin lain sallima: kirkkaus pysyy yli yhden luksin viitearvossa vielä yli 650 metrin etäisyydellä.

2018: Multibeam Led -valot 18:lla yksilöllisesti säädettävällä led-diodilla tulivat saataville A-sarjaan ja sen myötä koko Mercedes-mallistoon.

2018: 360 asteen laajuinen valojärjestelmä esiteltiin ”yhteistoiminnallisessa S-sarjassa”, joka autonomisena ajoneuvona käytti hyväkseen valomerkkejä ja -signaaleja tiedottaakseen ympäristölleen mitä oli tekemässä.

Jatkuva valo osoitti autonomista ajotilaa auton liikkuessa tai seisoessa pysäköitynä. Valojen hidas välähtely tarkoitti jarruttamista ja valojen nopea vilkutus kohta tapahtuvaa liikkeellelähtöä.

2019: Ajoneuvoturvallisuuden tutkimusauto ESF 2019 kommunikoi niin ikään muun liikenteen kanssa valosignaaleilla ja viestii esimerkiksi ”olen havainnut sinut”, ”pysyn paikallani” ja ”annan sinulle tietä”. ESF 2019 ilmoittaa omista väistöaikeistaan selkeillä turkoosinvärisillä valomerkeillä. Kommunikaatioalustoina toimivat iso etupaneeli, katolle sijoitetun sensoriyksikön ledivalot, sivupeilien vilkkuvalot ja kolmas jarruvalo sekä takalasiin heijastettavat projektiot. Varoitukset ja viestit välitetään lasiin animaatioina ja symboleina.

2019: Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty VISION EQS -konseptiauto edustaa seuraavaa tasoa valoteknologian kehityksessä. Digitaalinen etumaski mahdollistaa ennen kokemattoman tarkan viestinnän. Käytettävissä on 940 tarkkaa lediä kolmiulotteisessa tilassa, jolloin ympäristön kanssa kommunikoiviin valomerkkeihin voidaan luoda hämmästyttävä syvyysvaikutelma. Autossa on myös Digital Light -ajovalot, joiden kummassakin umpiossa on kaksi holograafista linssimoduulia. Ratkaisulla saadaan aikaan lähes ääretön määrä erilaisia näyttömahdollisuuksia. VISION EQS näyttää tietä Mercedes-Benzin ajoneuvomalliston tuleville valaistusratkaisuille ja osoittaa samalla, kuinka valolla ja sen käytöllä on tärkeä osa ihmisen ja koneen välisessä vuorovaikutuksessa sekä ajoneuvoturvallisuuden, -muotoilun ja -estetiikan kehityksessä.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »