Komatsu metsäkoneiden edistykselliset 2020 Stage V -moottorit13.01.2020 18.11
Komatsu Forestin Timo Järvenpään vastuulla on tietää Komatsu -metsäkoneiden moottoriteknologiasta, olla selvillä siitä, kuinka AGCO Power -voimanlähteet selviytyvät metsässä, ja antaa vinkkejä kollegoiden suuntaan, jos johonkin kohtaan tarvitaan kehitystyötä. Uusien Stage V -ympäristötason moottoreiden myötä AdBluen tankkaaminen maasto-olosuhteissa muuttui helpommaksi. Saatiin paljon muutakin, Timo liputtaa usean uuden Stage V -sukupolven ominaisuuden puolesta: ”Nyt venttiilien välykset säätyvät hydraulisesti, mikä poistaa paljon huoltoaikaa ja -kustannuksia moottorin elinkaaren aikana. Uusista kiristyneistä päästörajoista selvisimme meille tutulla SCR-tekniikalla, kun lisäsimme partikkeliloukun pakokanavaan. Loukku on uusi komponentti, jonka aktiivinen puhdistaminen (regeneroiminen) Komatsu-koneissa on annettu kuljettajan tehtäväksi. Partikkeliloukku puhdistuu passiivisesti jonkun verran myös itsestään. On hyvä muistuttaa, että noen kerääntyminen loukun pinnoille on paljon kiinni siitä, kuinka konetta käytetään, optimilämpöinen ja oikein kuormitettu moottori tuottaa nokea hyvin vähän. Pitkät tyhjäkäyntijaksot sen sijaan tihentävät puhdistuspolttojen suorittamisen tarvetta. Itse loukku käy elämänsä aikana myös perusteellisemmassa puhdistuksessa, nykyvirtausten mukaisesti se on kierrätettävä osa." Metsäkoneiden polttoaineen kulutus on noussut mukaan ilmastokeskusteluun. Jokainen kulutettu polttoainelitra tuottaa hiilidioksidia, siksi kysymys on ajankohtainen. Timo Järvenpää on sitä mieltä, että AGCO Power -moottorin ominaisuudet riittäisivät alhaisempiin kulutuslukuihin. ”Moottorin kuormittaminen ratkaisee, kuinka paljon polttoainetta kuluu, siksi ihmettelen, minkä vuoksi koneissa hyödynnetään niin vähän valmiiksi ohjelmoituja hydrauliikan paineita ja samalla kuormitusta vähentäviä eco-vaihtoehtoja, ei jokainen kohde voi olla sieltä vaikeimmasta päästä”, toteaa Järvenpää. Hyppäyksessä Stage vitoseen polttoaineen ruiskutukseen tehtiin vähäisiä muutoksia, eikä niillä ole vaikutusta kulutukseen. Ruiskutustapahtuma nykymoottorissa ei ole sekään yksinkertainen, näin sitä kuvaa Timo Järvenpää: ”Sylinterin yhteen palotapahtumaan ruiskutetaan polttoainetta kolmessa syklissä: ensin pieni annos, sillä on vaikutus lähinnä ääneen, toisessa vaiheessa tulee isompi määrä, jolla kehitetään tehot ja kolmannella pikkuannoksella viimeistellään palotapahtuma, nostetaan lämpöä, otetaan polttoaineesta kaikki irti.” |