TRATON Innovation Day, Södertälje: Tuottavuutta keskinäisellä yhteistyöllä

10.01.2020 18.13

traton1.jpg

Volkswagen perusti reilu vuosi takaperin uuden TRATON Groupin, johon kuuluvat saksalaisvalmistajan omistamat raskaat hyötyautomerkit: MAN, Scania ja Etelä-Amerikassa vaikuttava Volkswagen Caminihoes e Onibus (VWCO) sekä oh- jelmistoyhtiö RIO. Tratonilaiset esittelivät osaamistaan ja uusia konseptimallejaan loppusyksystä 2019 Ruotsin Södertäljessä, Scanian Demo Centerissä, sijoittajille ja lehdistölle rakennetun innovaatiopäivän merkeissä. 

Volkswagen AG:n hallituksen jäsen ja TRATON Groupin toimitusjohtaja Andreas Renscher sanoo kolmen suurimman TRATON -valmistajan tekevän parhaillaan kiinteää yhteistyötä sekä perinteisen polttomoottorin että sähköisten voimalinjavaihtoehtojen kehityksessä:

- Tavoitteenamme on tulla johtavaksi e-kuorma- ja e-linja-autojen toimittajaksi maailmassa. 

Traton aikoo käyttää kaikkiaan miljardi euroa seuraavan viiden vuoden kuluessa e-tekniikan ja yhteisten tuotealustojen kehitykseen.

traton8.jpg(kuva: TRATON Groupin toimitusjohtaja Andreas Renschler sanoo EU:n tulevien päästötavoitteiden saavuttamisen olevan täysin mahdotonta ilman uusien tekniikoiden laajamittaista käyttöön ottoa: - Muutos tulee olemaan nopeaa!)

Renschlerin mukaan sähköisten ratkaisujen laajempi markkinoille saattaminen on pitkälti kiinni latausinfrastruktuurin kehityksestä sekä akkukäyttöisten ajoneuvojen hankinta- ja käyttökustannuksista: 

- Kiinnostus sähköiseen liikkuvuuteen on selvässä kasvussa. Keskipitkällä aikavälillä odotamme että jakelupalveluissa ja kaupunkiliikenteen linja-autoliikenteessä käytettävien akkukäyttöisten ajoneuvojen omistamiseen liittyvät kustannukset ovat verrattavissa fossiilisilla polt- toaineilla käyviin ajoneuvoihin.

traton4.jpg

(kuva: Täyssähköinen 11-tonninen Volkswagen e-Delivery oli yksi tapahtuman vetonauloista. Sisältä ohjaamonpuolelta läheisesti Crafteria muistuttavan auton ajotuntuma oli asiallinen. Suomen katukuvassa VW kuorma- autoja tuskin nähdään sillä markkinat ovat Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.)

Renschler uskoo että tähän päästään akkuteknologian kehityksen myötä: 

- Akkukennojen määrä vähenee sekä kennojen hinta laskee ja tehokas käyttöikä pitenee. Odotan ryhmämme puolesta että seuraavan kymmenen, viidentoista vuoden kuluessa, jokaisella kolmella kuorma- ja linja-automerkillämme on tarjolla vaihtoehtoisia voimalinjavaihtoehtoja, mistä useimmat sähköisiä. Edellyttäen että vaihtoehtoisten polttoaineiden ja sähkön infrastruktuuri on täysin käytettävissämme, millä saavutetaan hyötyajoneuvoasiakkaille saumaton käytettävyys.

traton2.jpg

(kuva: Scanian ja MANin yhteinen 13-litrainen moottoriperhe tuodaan markkinoille muutaman vuoden sisällä. MAN on jo ehtinyt nimetä uutuuden D30:ksi.)

Kannattavuutta yhteistyöllä

Pitkän linjan Scania-johtaja, nykyisin TRATONin operatiivisena johtajana toimiva Christian Levin kertoo yhtymän kehittävän yhteistä täyssähköistä voimalinjaa, joka otetaan jo ensi vuonna käyttöön MAN ja Scania -kaupunkilinja-autoissa: 

- Järjestelmää ja sen komponentteja voidaan muokata yksilöllisesti valmistajan tai käyttöalueen mukaan. Näin suuri osa ratkaisuista voidaan toteuttaa kustannustehokkaammin ja vähemmin komponentein. 

Levin sanoo TRATON konsernin merkkien välisen kiinteän yhteistyön kantavan jo nyt hedelmää: 

- Tärkeintä on välttää tuplatyötä; tällä tarkoitan ettei kahden eri merkin kannata kehittää tekniikoitaan eri suuntiin. Olemme standardisoineet monia komponentivalmistuksen toimintoja. Tavoitteena on että voimme käyttää mahdollisimman paljon samoja komponentteja eri malleissamme. Esimerkiksi Etelä-Amerikan markkinoille tarkoitetussa Volkswagen e-delivery kuorma-autossa käytämme japanilaisen Hinon voimalinjaa. Siksi että se sopii täydellisesti käyttötarkoitukseensa. 

Vuoteen 2025 mennessä TRATON tuon MAN ja Scania -kuorma-autoihin yhteisen 13 litran moottorin. Miksi 13-litraisen? 

- Siksi että yli puolet molempien valmistajien moottoreista ovat juuri tässä kokoluokassa, Levin toteaa ja jatkaa, moottorin osuus ajoneuvon valmistuskustannuksista on noin neljännes, joten yhteisiä komponenttea käyttämällä saavutamme merkittäviä kustannushyötyä. Toki molemmat valmistajat tulevat käyttämään moottoreissaan myös omia komponenttejaan. Käytännössä uuden moottorit tulevat olemaan noin 80 prosenttisesti yhteneväisiä keskenään.

TRATON-yhtymän jäsenet antoivat myös muita paljastuksia tapahtumassa. MAN pääjohtaja Joachim Drees kertoi kauan odotetun MAN TG -sarjan ensiesittelyn tapahtuvan ensi vuoden helmikuussa: 

- Uusi malli tulee olemaan todellinen virstanpylväs. Ei vain tuottavuuden mutta myös uusien digitaalisten tekniikoiden ja palveluiden saralla. 

Kaikkiin TRATON yhtymän ajoneuvoihin sopivan ”e-Drive Kit” -voimalinjan kerrotaan olevan noin kahden kolmen vuoden kuluessa valmiina sarjatuotantoon:

- Muutos tulee olemaan nopeaa. EU:n vuodelle 2025 asettama haitallisten pakokaasupäästöjen vähentämistavoite joka on -15 % vuoden 2019 keskimääräisestä tasosta on saavutettavissa nykyisiä polttomoottoreita kehittämällä, mutta seuraavalle, vuodelle 2030 asetetulle -30 % tasolle pääseminen on nykytekniikalla kustannustehokkaasti mahdotonta. Se onnistuu vain sähköisiin tekniikoihin luottamalla ja niitä kehittämällä. Odotamme vastavuoroisesti toimia myös poliittisilta päättäjiltä tässä asiassa. 

Scania esitteli tapahtumassa pääjohtaja Henrik Henrikssonin johdolla uusia autonomisia kuljetusratkaisujaan. Modulaarisen NXL linja-autokonseptin ohella tapahtumassa sai virallisen ensiesittelynsä uusi, autonominen Scania AXL kaivosauto. Sen toimintaa esiteltiin käytännössä.

traton3.jpg

(kuva: Scania AXL oli tapahtuman innovatiivisimpia ajoneuvoja. Kaivoskäyttöön tarkoitetun, 410 hv moottorin voimin kulkevan ajoneuvon omamassa on 15 tonnin luokkaa. Automaattinen ohjaus tapahtuu GPS-signaalia ja kymmeniä eri kameroita ja sensoritekniikkaa hyödyntäen. Scanian mukaan järjestelmä voidaan rakentaa kaikkiin tällä hetkellä tarjolla oleviin voimalinjoihin.)

Mielenkiintoista kalustoa ja tuttuja kasvoja

Vanhan liiton scanialaisille Saksalaisten päätös esitellä konsernin tuoteperheen uutuudet ehkäpä Södertäljen pyhistä pyhimmällä maaperällä eli tehdasalueen viereisessä testikeskuksessa saattoi tuottaa karvat pystyyn nostavia tunteita. Niin tai näin, tapahtumassa Scaniat, Volkswagenit ja MANnit seisoivat sulassa sovussa rinnakkain. Kenties ensimmäistä kertaa tässä laajuudessaan. Mukana olivat kuorma-autojen lisäksi myös pakettiautot ja linja-autot. Enemmän ja vähemmän konseptimalleja kaikki.

traton5.jpg

(kuva: Hans ja Jimmy Ahola esittelivät kehittämäänsä ajoneuvoseurantajärjestelmää tapahtumassa: - Monilla messuilla on käyty, mutta täällä on täysin poikkeava tunnelma ja ihmiset ovat todella kiinnostuneita tekemisestämme, Hans Ahola sanoo.)

Paikalla oli myös runsain määrin TRATON-automerkkien yhteistyökumppaneita. Suomalaisväriä edusti Ahola Transport Oy, joka kehittää yhdessä Scanian kanssa ajoneuvojen seurantajärjestelmää ja tutkii joukkueajoa käytännössä. 

- Tällä hetkellä seurannassa on yhteensä 31 eri puolilla pohjolaa liikkuvaa autoa. Tulokset ovat varsin lupaavia, kertoo vuodesta 1996 lähtien telemaattisia ajoseurantajärjestelmiä mukana kehittämässä ollut Ahola Transportin konsernijohtaja Hans Ahola.

traton6.jpg(kuva: Scania R450 ERS Truck -ajoneuvolla voidaan ajaa dieselmoottorilla tai sähkötrollikkana.)

Kokonaisuutena sekä Tuholman että Frankfurtin pörsseihin listautuneen TRATON Groupin innovation 2019 Day oli mielenkiintoinen tapahatuma, joka kokosi yhteen rahamaailman ja lehdistön edustajat kaikilta mantereilta. Tapahtuman parasta antia oli paitsi uuden Scania AXL:n ensiesittely myös mahdollisuus tutustua TRATON yhtymän ja sen yhteistyökumppaneiden tuotteisiin demojen ja koeajojen myötä. 

traton7.jpg

(kuva: Liekö ensimmäinen kerta kun Södertäljen testikeskuksen rataa kierrettiin Internationalin ohjaksissa. Vaikka pinta kiiltää, niin Jenkkirekan runko ja alustarakenteet vaikuttavat meikäläisittäin kovin takapajuisilta.)

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

Näytä lisää »