Nosturikeskustelua neljän Varsinais-Suomalaisen kuljetusyrityksen kanssa

29.12.2019 14.33

arto1.jpg

Itävaltalaiset Palfinger Epsilon puutavaranosturit ovat erittäin korkean laatunsa, kestävyytensä ja hyvien käyttäjäkokemusten ansiosta kirineet myyntitilastojen kärkisijoille sekä Suomessa että koko maailmassa. Varsinais-Suomessa Somerolla Palfinger Epsilonilla on jo 100 prosentin markkinaosuus ja naapurikylä Somerniemen autoistakin jo puolet ovat ”Epsiloitu”. Kävimme paikan päällä tutustumassa alueen puunkuljetusyrittäjiin. 

(kuva yllä: Someron ja Somerniemen puunkuljetusyrittäjät sekä nosturikauppias Arto Moilanen (neljäs vas.) samassa kuvassa: (vas.) Santeri Jääskeläinen, Marko Lehto, Ari Vuorinen, Mikko Helenius, Juhani Helenius, Erpo Helenius sekä Heleniusten kuljettaja Miikka Talikka.)

Harvoin koko Metsäalan Ammattilehden reilusti yli 30 vuotisen historian aikana on avautunut vastaavaa tilaisuutta päästä tutustumaan neljän eri puunkuljetusyrityksen voimahahmoihin sovitusti samassa pihassa ja vieläpä samaan aikaan. Eikä paikan sijaintia voi luonnehtia vähäpätöiseksi, sillä olemmehan Suomen vanhimpiin lukeutuvan maantien eli Turun ja Hämeenlinnan yhdistävän Hämeen Härkätien varrella, mitä pitkin puukuormia on kuljetettu tiettävästi jo varhaiselta keskiajalta alkaen. Kiitoksen sana järjestelyistä kuuluu Suomalaisen puutavaranosturimalliston kehityksen ja kaupan nestorille, MoilAr Oy:n toimitusjohtaja Arto Moilaselle

- Kun tuotteet ovat kunnossa, niin sekä myyjä että asiakkaat sopivat yhtä aikaa samaan pihaan, Arto Moilanen toteaa positiiviseen tapaansa. 

arto7.jpg

(kuva: Puukuljetus Helenius Ky on ollut alalla jo 1950-luvulta lähtien Erpo Heleniuksen (oik.) edustaessa yrityksen toista- ja poikien Juhani ja Mikko Heleniuksen kolmatta sukupolvea.)

Asiakasta kuunnellaan

Paikalla oli vuosien varrella lehtemme sivuilta ja eri tapahtumista tuttuja kasvoja ja nimiä. Puukuljetus Helenius Ky on ollut alalla jo 1950-luvulta lähtien seitsemissä kymmenissä olevan Erpo Heleniuksen edustaessa yrityksen toista- ja poikien Juhani ja Mikko Heleniuksen kolmatta sukupolvea. Entisestä Sisu-historiasta kertoo pari pitkää yhdistelmää sisäänsä ottavan hallin seinien kyltit ja julisteet. Nykyisin Heleniukset kuljettavat puuta yhteensä kolmen Volvo FH puutavarayhdistelmän voimin. Neliakseliset, Palfinger Epsilon M12Z -nosturein varustetut FH:t ovat 750:iä. Kolmiakselinen, kohta kymmenvuotias Volvo FH 540:n toimii siirtoautona eli kiiturina, kuten täällä päin Suomea on tapana sanoa. Juhani Helenius toteaa täysilmajousituksen ja ryömintävaihteiden sekä erinomaisen huoltopalvelun olevan Volvon etuja markkinoilla. 

arto4.jpg

(kuva: Kuljetus M. Lehto Oy:n Marko Lehto ja Volvo Fh 750, mihin asennettiin juuri uusi Palfinger Epsilon M12Z, mikä korvasi saman valmistajan vanhemman pilkin.)

Heleniusten lisäksi paikalla oli myös yrittäjä Marko Lehto Kuljetus M. Lehto Oy:stä, autona tummanpuhuva Volvo FH 750, missä nosturina pari päivää aikaisemmin asennettu Palfinger Epsilon M12Z, mikä korvasi saman valmistajan vanhemman pilkin. Lehdon nosturin erikoisuutena ovat tavallista leveämmälle ulottuvat tukijalat: 

- Vakioleveys on 3,9 metriä, näissä 4,7 metriä. Parin päivän käyttökokemuksen perusteella en voi kovin syväluotaavaa raporttia antaa, mutta lisäulottuma tekee kuormauksesta merkittävästi vakaampaa paikoissa missä leveyttä voi hyödyntää, Marko Lehto kertoo ja jatkaa: - Tässä on myös somerolaisen tuotekehityksen ja Arton tehdaskontaktien tuloksena markkinoille tuotu paranneltu Epsilon koura. 

arto2.jpg

(kuva: Marko Lehto valitsi uuteen nosturiin Intermercato vaa’an, Kourana Palfinger Epsilon FG53.)

- Niin, Heleniukset havaitsivat noin vuosi takaperin että lisäämällä kouran rungon kainaloihin pienet rautalaput kouran rungon ja leukojen saranakohtiin ei enää jää ääriasennossa tavaraa väliin, mikä joissain tapauksissa on hidastanut kuormausta, Arto Moilanen kertoo.

Tuotantomalliin Heleniusten osoittamat parannukset tuotiin jo tälle syksylle. Arto Moilasen mukaan Palfingerin tuotekehityksessä oltiin aluksi epäileviä kehitysehdotuksen suhteen: 

- Kun eivät muut olleet asiasta maininneet sanottiin. Sanoin siihen, että ei liene kenellekkään haitaksi jos samaan rahaan saa jatkossa tehokkaamman kouran. Viesti meni perille ja tuote on nyt tässä.

- Hyvin ovat kuvalliset ohjeemme ymmärtäneet, ja vieneet muotoilun vähän pidemmällekin, toteaa Erpo Helenius.

arto5.jpg

(kuva: Nuorempaa yrittäjäsukupolvea edusti tapaamisessa niin ikään somerolainen Santeri Jääskeläinen, joka on ajanut puuta kaikkiaan viisi vuotta, josta viimeisen vuoden omiin nimiinsä.)

Yrittäjien arkea

Nuorempaa yrittäjäsukupolvea edusti tapaamisessa niin ikään somerolainen Santeri Jääskeläinen, joka on ajanut puuta kaikkiaan viisi vuotta, josta viimeisen vuoden omiin nimiinsä: 

- Neljä vuotta ehdin ajaa S.Kakko Oy:llä. Sittemmin ostin tämän yhdistelmän Karilta ja tässä ollaan. 

Lehdon tapaan Kuljetus S. Jääskeläinen kuljettaa puuta Westaksen lukuun Etelä-Suomen alueella. Työkaluna vuosimallin 2013 kolmeakselinen Volvo FH 540. Muista poiketen Jääskeläisen Volvossa on avohytillinen Palfinger Epsilon M12L puutavaranosturi, 9,7 metrin ulottuvuudella - hydraulisella esiohjauksella sekin. 

Kysyttäessä millaisen muutoksen kuljettajasta kuljetusyrittäjäksi siirtyminen teki, saatiin Jääskeläiseltä tyhjentävä vastaus: 

- Välillä on ottanut päähän oikein tosissaan! Sekös sai Heleniusten huoltohallin toimistoon kokoontuneet puunkuljetusyrittäjät myötätuntoiseen, mutta poikkeuksellisen kovaääniseen nauruun.  

arto6.jpg

(kuva: Kuljetus Esa Vuorinen Oy ajaa puuta kahdella Mercedes-Benzillä. - Nosturina tässä Arocsissa on Palfinger Epsilon ja velipojan autossa Loglift; sekin taitaa olla Moilasen Arton myymä, sanoo Ari Vuorinen.)

Naapurikunta Somerniemeä edustanut Ari Vuorinen on entuudestaan tuttu, noin neljän vuoden takaa Ammattilehden sivuilla julkaistun artikkelin pohjalta. Kuten silloin myös vuonna 2019 Kuljetus Esa Vuorinen Oy:n molemmat puutavara-yhdistelmät ovat Mercedes-Benz -vetoisia. 

- Velipoika Markun kanssa ajetaan, omat autot molemmilla. Tosin Markulla on tridemi ja nosturina Loglift, siksi Palfingerillä on Somerniemellä vain 50 prosentin markkinaosuus. Jos en väärin muista niin sekin taitaa olla Arton myymä, että sillä tavoin, kertoo Rengon sahalle suuntautuvalta keikaltaan Heleniusten hallille poikennut Ari Vuorinen. 

Vuorisen 2+2 akselisen Arocsin perässä on suorapuominen Palfiger Epsilon ja auton jatkeena Briab -puutavaraperävaunu Alucar -pankoin. Arocsin puutavara-autovarustelu ja BF2 -pankot ovat Pankkopörssin mallistosta; BF:t löytyvät Jääskeläisen yhdistelmästä koko matkalta. Lehdon ja Heleniusten puutavaravarustelut automaattikiristimineen ovat Alucarin Exte -mallistosta. 

- Kuormankiinnityksessä käytettävät nostokoukuiksi valittiin Terminaattorit. Ne ovat päteviä, Erpo Helenius lisää.

arto9.jpg

(kuva: Kuljetus M. Lehto Oy:n uudessa Palfinger Epsilon M12Z -nosturissa on 4,7 metrin levyiset tukijalat, joilla saadaan vakautta kuormaamiseen.)

Toimintavarmoja ja huolto pelaa

Kun keskustelua käännetään kohti toimintavarmuutta ja huoltoa alkaa yrittäjien keskellä istuvan, joskin monien taisteluiden karaistaman ja  paatuneen myyntimiehen kasvoille nousta varovaista punaa, joskin vain hetkellisesti, sillä niin on MoilAr Oy:n johtohahmo Arto Moilanen asiat hoitanut, ettei negatiivista palautetta Palfingeristä tästä porukasta tullut oikeastaan ollenkaan. 

- Nosturit ovat olleet mitä on luvattu ja huolto pelaa hienosti, ainakin täällä Varsinais-Suomen alueella, toteaa Ari Vuorinen. 

Marko Lehto muistaa takavuosina olleen häikkää kääntöpöydän kanssa mutta siitäkin on selvitty. 

- Letkujen hyvä kestävyys on ollut positiivinen yllätys. Paljon on auttanut kun ovat pääosin rakenteiden sisällä suojassa, Mikko Helenius lisää ja jatkaa: - Tosin letkujen hyvä kestävyys kertoo myös koko hydrauliikkajärjestelmän korkeasta laadusta. Ei ehkä tule niin paljon letkuja rasittavia tehopiikkejä.

Toimintavarmuudesta keskustelu kääntyy Vuorisen mainitsemaan huoltoon, missä alueen yrittäjät luottavat Salossa toimivan Isera Oy:n palveluun. 

- Iseralla ei ole vielä koskaan sanottu ettei ymmärrys riitä, tai että kalenteri on täynnä. Soitit tai veit sinne sitten minkä tahansa kamppeen, kellon ajoista puhumattakaan. Vastaavaa yrittäjää ymmärtävää, joustavasti toimivaa palvelua ei välttämättä saa ihan joka paikasta, kehuu Juhani Helenius.

Heleniukset huoltavat autonsa mahdollisimman pitkälti omassa huoltohallissaan: 

- Myös rengastyöt tehdään itse. Renkaat ostetaan paikalliselta yrittäjältä. Öljyjen vaihdot tehdään Volvolla Forssassa. 

Myös Lehto luottaa Volvo Truck Center Forssan palvelukykyyn: 

- Saa hyvin aikoja ja henkilökunta on tuttua, mikä helpottaa ja ehkäpä, ja ainakin toivottavasti myös nopeuttaa palvelua.

Vuorinen huollattaa autonsa Halikossa ja kärryn Nummelassa, Trailer Metallilla. 

- Kyllä se on merkistä riippumatta niin, että pienemmät korjaamot voivat palvella suuria joustavammin, asiakkaan ajoaikojen puitteissa, mikä on tällä alalla tärkeää. Olipa kyseessä sitten perävaunu, nosturi tai auto, Ari Vuorinen sanoo.

arto3.jpg

(kuva: Puunajon ammattilaiset vertailevat miten Palfinger Epsilon toteutti kouran rakenteessa Heleniusten parannusehdotuksen. - Hyvältä näyttää, toteaa arvovaltainen raati.)

Kunta kerrallaan 

Vuosikymmenten ajan aitiopaikalta Suomen ja Pohjoismaiden puutavaranosturikauppaa seurannut Arto Moilanen katsoo turvallisin mielin tulevaan. 

- Myyntialueellani on aktiivista puunkuljetustoimintaa, mistä on hyvä hankkia lisää uusia Palfinger Epsilon asiakkaita ja nostaa markkinaosuuksia.Tietysti palvellaan tuttuun tyyliin myös nykyiset asiakkaat. Henkilökohtaisena tavoitteena on hankkia puutavara-autoilijat MoilAr Oy:n asiakkaiksi, hyvällä palvelulla ja hallitusti, Arto Moilanen suunnittelee.

arto8.jpg

(kuva: Puuta Someron alueen kuljetusyrittäjät ajavat Metsä Groupin ja Westaksen lukuun. Pääosa kuormista viedään Renkoon, Kyröön ja Kirkniemeen sekä Lohjalle. Paluukuormien nouto- ja vientipaikoissa voi olla runsaastikin vaihtelua, yrittäjät toteavat. kuvassa Ari Vuorisen ohjaama Arocs suuntaa Renkoon, mihin on Somerolta reilun 60 kilometrin matka.)

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta

Näytä lisää »