AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Actros & Arocs - Tähtikeula näyttää kehityksen suuntaviivat28.12.2019 14.00
Mercedes-Benz päivitti uuden Actrosin kuljettajaa avustavat järjestelmät tähän päivään, ja osin vähän huomisenkin puolelle. Näkyvin ja eniten keskustelua herättänyt uudistus tehtiin peilivarustukseen, mutta Actros tarjoaa joukoittain muitakin uusia ja koko kuorma-autoalaa pysyvästi muuttavia uudistuksia. (kuva yllä: Mercedes-Benz päivitti Actros ja Arocs mallit uusimmalla tarjolla olevalla tekniikalla. Uudet mallit tunnistaa mm. kamerapeilien sarvista. Kuvassa Arocs 3263 K/8x4 /4 puutavarayhdistelmä.) Tärkeä, joskaan ei niin näkyvä uudistus tehtiin ennakoivaan PPC -vakionopeusavustimeen. Se reagoi nyt entistäkin tarkemmin ja vähentää tilanteen mukaan automaattisesti ajonopeutta. Uusien tekniikoiden kerrotaan paitsi lisäävän turvallisuutta myös kohentavan polttoainetaloutta jopa viidellä prosentilla. Edellä mainittujen lisäksi merkittävä uudistus Actrosissa on perinteisen mittariston korvaaminen mukautettavalla näytöllä, joka on nyt vakiovaruste. Lisäksi Actrosiin saa nyt mukautettavan aktiivisen ajoavustimen joka tuo valmistajan henkilöautoissa käyttämän puoliautomaattisen ajon ensimmäistä kertaa kuorma- autojen raskaimpaan sarjaan. (kuva: Peräti 15-tuumaiset pilaripeilinäytöt ovat vakiona Actrosissa - perinteiset peilit on saatavilla lisähinnasta. Myös vakiovarusteisiin lukeutuva 12-tuumainen näyttö korvaa onnistuneesti perinteisen mittariston. Navigaattorin sekä useimpien sovellusten käyttö sujuu kojelaudan keskelle viedystä näytöstä. Auton tärkeimmille toiminnoille kuten valoille, lämmitykselle, ilmastoinnille ja puhelimelle on yhä omat pikakytkimet. Myös sähköisesti kytkeytyvä seisontajarru lukeutuu Mersu-uutuuksiin.) Hyvästi analogia Päivitetyssä Multimedia Cockpit -ohjaamossa on nyt vakiovarusteena kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston. Näytöllä visualisoidaan esimerkiksi avustinjärjestelmien ja liikennemerkkitunnistimen toiminnot. Valittavana ovat Classic- ja Advanced-näyttötyylit. Perinteisten peilien tapaan myös analoginen mittaristo on yhä saatavilla. Navigaattoria sekä auton käyttöä helpottavia sovelluksia ja matkapuhelimen applikaatioita käytellään kojelaudan keskelle viedystä näytöstä. Auton tärkeimmille toiminnoille kuten valoille, lämmitykselle, ilmastoinnille ja puhelimelle löytyvät yhä omat pikakytkimet. Näyttöjen toimintoja voidaan helposti käyttää monitoimiohjauspyörän kosketusnäppäimillä. Esimerkiksi navin näytön saa nyt suoraan mittaritauluun, mikä lisää merkittävästi ajoturvallisuutta. Kuljettajan operointia auton kanssa helpottaa uusi vakiovarusteena tarjottava kaukosäädin- avain, jonka toimintaetäisyys on jopa 50 metriä. Ohjaamosta löytyvät niin ikään älypuhelimen langaton latausmahdollisuus sekä uusi valaistusjärjestelmä, jonka huipulla on valinnaisvarusteena saatava led-tunnelmavalaistus. Mercedes-Benzin henkilö- ja paketiautoista tuttu MBUX-tyylinen mittaristo on odotettu ja tervetullut uudistus raskaan puolen ajoneuvoihin. (kuva: Ammattilehden koeajamaa näyttävää uusien pituusmittasäädösten mukaista esittelyautokalustoa pääsi testaamaan myös Mercedes-Benz Trucks Innovation Tour 2019 -kiertueella.) Kiertuekalustolla Ammattilehden osallistuma koeajorupeama tehtiin Vantaa- Oulu välillä. Ajoneuvoina olivat parin päivän päästä Rovaniemellä käynnistyvälle Mercedes-Benz Truck Innovation Tour 2019 -kiertueelle suomalaisten mittasäännösten antamissa rajoissa päällerakennetut Actros ja Arocs -ajoneuvoyhdistelmät joita vaihdeltiin pitkin matkaa Konepörssi ja Raskas Kalusto -lehtien toimittajakollegoiden kanssa. Peilit pois ja hyvä niin Ensimmäisen etapin ajoneuvoksi valikoitui Actros L 2653 LS/6x4 -rekanvetän tähdittämä ja 63 tonnin kokonaispainoon kuormattu B-linkki -yhdistelmä, joka oli samalla ainoa auto ryhmästä missä oli lähes kaikki tällä hetkellä saatavilla olevat herkut, kuten esimerkiksi puoliautomaattinen Active Drive Assist ajoavustin ja uusin viidennen sukupolven ABA5 hätäjarruavustin sekä tietenkin uudet kamerapeilit ja ”digimittaristo”. Apumiehen paikalla istui, Mercedeksen uusimman tekniikan ominaisuudet ja toiminnallisuuden perin pohjin omaksunut Vehon kuljettajakouluttaja Ari Fehrmann. Peräti 15-tuumaiset pilaripeilinäytöt ovat vakiona Actrosissa. Perinteiset peilit saa lisähinnasta - niin se maailma muuttuu. Pilaripeilit saa myös Arocsiin; sellaiset olivat myös kiertueelle valjastetussa Arocs 3263 K/8x4 /4 puutavarayhdistelmässä. (kuva: Vehon kuljettajakouluttaja Ari Fehrmannin mukaan uusien tekniikoiden vastaanotto on ollut asiakkaiden puolelta kaikin puolin positiivista.) Pilaripeilien nakymä on jaettu tuttuun tapaan kahteen osioon, laajaan ja tavalliseen. Täysin uutena ominaisuutena peileihin on lisätty neljä pientä poikkipalkkia, joiden tehtävänä on helpottaa auton takana olevien etäisyyksien havainnointia. Poikkipalkiryhmän etäisyys on säädettävissä ja auto pyytääkin esimerkiksi perävaunun kytkennän jälkeen kuljettajaa säätämään palkkien etäisyydet kohdalleen. - Alin palkki on tarkoitus säätää auton tai kärryn takakulman kohdalle. Kolme ylempää palkkia kertovat viitteellisesti takana kulkevan auton etäisyyden noin 30 metrin portain, Ari Fehrmann opastaa. Tien päällä, ensimmäisten kilometrien aikana katse hakee automaattisesti ohjaamon ulkopuolisia peilejä. Tavallista lähempänä kuljettajaa ja siten paremman näkevän antaviin korkearesoluutioisiin näyttöihin kuitenkin tottuu nopeasti ja siirryttäessä perinteisellä peilivarustuksella varustetun säiliöyhdistelmän puikkoihin aukeaa hyvin nopeasti miten suuren pinta-alan kuljettajan näkemästä raskaan hyötyauton taustapeilit todellisuudessa peittävät. (kuva: Mercedes-Benzin uusi kamerapeilijärjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä (res.720 x 1920 px). Näyttöjen kirkkautta ja kuvakulmaa voidaan säätää. Näytön oikealla sivulla näkyvät palkit indikoivat etäisyyksistä. Alin palkki säädetään yhdistelmän takakulman kohdalle.) Pilaripeilien kuvakulman säätö sujuu entiseen tapaan oven konsolista, joskin kameratekniikka mahdollistaa merkittävästi suuremmat säätövarat. Matkan taittuessa esille nousee kysymys kameroiden toimintavarmuudesta. Miten uutuus sopii Suomen vaativaan ilmastoon? Fehrmannin mukaan huoli on turha: - Kameroissa on automaattinen lämmitys, joka kytkeytyy päälle kun ilman lämpötila alittaa +15 asteen rajan. Lisäksi lämmityksen voi kytkeä päälle aina tarvittaessa. Koeajorupeamalle osui myös reipasta sadetta, mikä ei millään tavoin häirinnyt tai vaikuttanut pilaripeilien antamaan kirkkaaseen, joskin vallitsevan valon mukaan säätyvään ja selkeään näkymään. Fehrmannin mukaan järjestelmää on testattu myös Suomessa ja kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. Kamerat reagoivat reaaliaikaisesti vallitsevan valon muutoksiin. Kokemustemme mukaan järjestelmä pelaa hienosti esimerkiksi kirkkaasta päivän valosta vaikkapa halliin tai tunneliin peruutettaessa. Myös kameroiden tehokas lämmitys on saanut hyvän palautteen. Sumu ja huuru häviää kameran linssistä sekunneissa. Ja on niissä vie- lä kuljettajan turvallisuuttakin lisäävä ominaisuus: jos ollaan yöpymässä, vaikkapa rekkaparkissa, niin kuljettaja voi halutessaan napin painalluksella tarkistaa pilarinäytöistä mitä ulkona tapahtuu, ilman että tarvitsee availla verhoja. Automatiikka hoitaa Edistyksellinen PPC-vakionopeudensäädin napsaistiin päälle heti Ylästön Veholta Kehä III:lle noustua. Tuntumaa puoliautomaattisesta ADA ajoavustimesta otettiin 4-tiellä. Järjestelmä pitää pitkän B-linkkiyhdistelmän hienosti omalla kaistallaan, joskin hieman kiemurrellen. Fehrman opastaa järjestelmän sallivan kuljettajan muuttaa auton asemaa joko keski- tai reunaviivasta. Asetimme auton kulkemaan lähempänä tien piennarta, mikä rauhoittaa välittömästi kaiken kiemurtelun ja vähentää automatiikan tekemät ohjauksen korjausliikkeet lähes olemattomiksi. Säätö käy näppärästi ajotietokoneen kautta. Puoliautomaattineen ajotila periaatteessa mahdollistaa kuljettajan irrottaa kädet hetkellisesti ohjauspyörästä, joskin järjestelmä huomauttaa asiasta jo 15 sekunnin kuluttua. Mikäli kuljettaja ei tietyn ajan ja useamman huomautuksen jälkeen ota autoa hallintaansa, järjestelmä menee pois päältä automaattisesti ja auton hallinta siirtyy täysin kuljettajalle. ADA toimi kokeiltaessa hienosti, joskin tälle etapille osuneista tietöistä johtuen osalla matkaa ei ollut kunnollisia reunaviivoja. Näillä osuuksilla järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Järjestelmän tilaa mittaritaulussa kuvaava ohjauspyörä-ikoni vaihtuu tällöin sinisestä vihreäksi. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa, ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa. - Lopullinen vastuu auton turvallisesta ohjaamisesta on kuitenkin edelleen kuljettajalla, Fehrmann täsmentää. Puoliautomaattisen ajon mahdollistaa Mercedes-Benzin viidennen sukupolven hätäjarrutusavustin, joka reagoi nyt myös jalankulkijoihin. Tuottavuutta ajatellen tärkein Actros-uutuus on päivitetty ja entistä tehokkaammin toimiva älykäs PPC-vakionopeusavustin (Predictive Powertrain Control). Merkittävästi entistä laajemman ja tarkemman karttamateriaalin ansiosta järjestelmää voi nyt käyttää laajemmalla tieverkolla. Valmistajan mukaan digitaaliset kartat tunnistavat esimerkiksi maaston ja reittien topografian, risteysten ja liikenneympyröiden geometriat sekä liikennemerkit. Koeajossa järjestelmää pyrittiin käyttämään mahdollisimman runsaasti. Järjestelmä tosiaan vähentää ajonopeutta paitsi nopeusmerkkien myös tien mutkien jyrkkyyden ja alamäkien jyrkkyyden mukaan. Ja ajettiinpa sen avuin läpi myös pari reitin varrelle osunutta liikenneympyrää. Hyvin toimii! Vieläkin pihimpi Uusi Actros kuluttaa moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. - Samaa tavoitetta tukee parantunut aerodynamiikka jonka taustalta löytyvät taustapeilit korvaava MirrorCam -kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet, Fehrman kertoo ja jatkaa: - Tiettyihin kokoonpanoihin on tuotu uusi taka-akselin välitys mikä pienentää polttoaineenkulutusta vielä entisestään. Arocsilla puupinolle Kiertueen mukana, ilman nos- turia kulkenut puutavara-Arocs oli lastattu 72 tonnin kokonaispainoon. Konekorjaamo Riikonen Oy:n Riiko puutavara-varustuksella, Terminator XXL pankoilla ja Kilafors perävaunulla varustetun auton erikoisuutena oli hydraulinen nosturikiinnitys, joka on nyt uutena tuotteena tarjolla myös Riiko puutavara-varusteluun. Maininnan arvoinen yksityiskohta on vetoautoon, niin ikään Konekorjaamo Riikosella asennettu liikkelähtöapu. Käytännössä puhutaan eräänlaisesta toisen akselin keventimestä. Actroseista poiketen peilitöntä Arocsia saa yhä perinteisellä mittaristolla, mikä löytyy myös nyt koeajetusta autosta. Kehityksen tahdit Mercedes-Benzin nyt tekemät uudistukset toimivat suunnan näyttäjinä nykyaikaisten kuorma-autojen kehityksessä. On vain ajan kysymys milloin toiset valmistajat seuraavat saksalaisvalmistajan esimerkkiä, sillä paluuta entiseen ei enää ole. - niin merkittäviä nyt markkinoille tuodut uudistukset ovat. Koeajossa etenkin uudet ja monipuoliset MirrorCam -taustapeilit tekivät lähtemättömän vaikutuksen: Mercedes-Benz on edelläkävijä myös taakse päin katsottaessa. (kuva: Päivitetyssä Multimedia Cockpit -ohjaamossa on nyt vakiovarusteena kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston.) |