AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Actros & Arocs - Tähtikeula näyttää kehityksen suuntaviivat

28.12.2019 14.00

mese12.jpg

Mercedes-Benz päivitti uuden Actrosin kuljettajaa avustavat järjestelmät tähän päivään, ja osin vähän huomisenkin puolelle. Näkyvin ja eniten keskustelua herättänyt uudistus tehtiin peilivarustukseen, mutta Actros tarjoaa joukoittain muitakin uusia ja koko kuorma-autoalaa pysyvästi muuttavia uudistuksia. 

(kuva yllä: Mercedes-Benz päivitti Actros ja Arocs mallit uusimmalla tarjolla olevalla tekniikalla. Uudet mallit tunnistaa mm. kamerapeilien sarvista. Kuvassa Arocs 3263 K/8x4 /4 puutavarayhdistelmä.)

Tärkeä, joskaan ei niin näkyvä uudistus tehtiin ennakoivaan PPC -vakionopeusavustimeen. Se reagoi nyt entistäkin tarkemmin ja vähentää tilanteen mukaan automaattisesti ajonopeutta. Uusien tekniikoiden kerrotaan paitsi lisäävän turvallisuutta myös kohentavan polttoainetaloutta jopa viidellä prosentilla. Edellä mainittujen lisäksi merkittävä uudistus Actrosissa on perinteisen mittariston korvaaminen mukautettavalla näytöllä, joka on nyt vakiovaruste. Lisäksi Actrosiin saa nyt mukautettavan aktiivisen ajoavustimen joka tuo valmistajan henkilöautoissa käyttämän puoliautomaattisen ajon ensimmäistä kertaa kuorma- autojen raskaimpaan sarjaan. 

mese5.jpg

(kuva: Peräti 15-tuumaiset pilaripeilinäytöt ovat vakiona Actrosissa - perinteiset peilit on saatavilla lisähinnasta. Myös vakiovarusteisiin lukeutuva 12-tuumainen näyttö korvaa onnistuneesti perinteisen mittariston. Navigaattorin sekä useimpien sovellusten käyttö sujuu kojelaudan keskelle viedystä näytöstä. Auton tärkeimmille toiminnoille kuten valoille, lämmitykselle, ilmastoinnille ja puhelimelle on yhä omat pikakytkimet. Myös sähköisesti kytkeytyvä seisontajarru lukeutuu Mersu-uutuuksiin.)

Hyvästi analogia

Päivitetyssä Multimedia Cockpit -ohjaamossa on nyt vakiovarusteena kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston. Näytöllä visualisoidaan esimerkiksi avustinjärjestelmien ja liikennemerkkitunnistimen toiminnot. Valittavana ovat Classic- ja Advanced-näyttötyylit. Perinteisten peilien tapaan myös analoginen mittaristo on yhä saatavilla.

Navigaattoria sekä auton käyttöä helpottavia sovelluksia ja matkapuhelimen applikaatioita käytellään kojelaudan keskelle viedystä näytöstä. Auton tärkeimmille toiminnoille kuten valoille, lämmitykselle, ilmastoinnille ja puhelimelle löytyvät yhä omat pikakytkimet. 

Näyttöjen toimintoja voidaan helposti käyttää monitoimiohjauspyörän kosketusnäppäimillä. Esimerkiksi navin näytön saa nyt suoraan mittaritauluun, mikä lisää merkittävästi ajoturvallisuutta. 

Kuljettajan operointia auton kanssa helpottaa uusi vakiovarusteena tarjottava kaukosäädin- avain, jonka toimintaetäisyys on jopa 50 metriä. Ohjaamosta löytyvät niin ikään älypuhelimen langaton latausmahdollisuus sekä uusi valaistusjärjestelmä, jonka huipulla on valinnaisvarusteena saatava led-tunnelmavalaistus. 

Mercedes-Benzin henkilö- ja paketiautoista tuttu MBUX-tyylinen mittaristo on odotettu ja tervetullut uudistus raskaan puolen ajoneuvoihin. 

mese22.jpg

(kuva: Ammattilehden koeajamaa näyttävää uusien pituusmittasäädösten mukaista esittelyautokalustoa pääsi testaamaan myös Mercedes-Benz Trucks Innovation Tour 2019 -kiertueella.)

Kiertuekalustolla

Ammattilehden osallistuma koeajorupeama tehtiin Vantaa- Oulu välillä. Ajoneuvoina olivat parin päivän päästä Rovaniemellä käynnistyvälle Mercedes-Benz Truck Innovation Tour 2019 -kiertueelle suomalaisten mittasäännösten antamissa rajoissa päällerakennetut Actros ja Arocs -ajoneuvoyhdistelmät joita vaihdeltiin pitkin matkaa Konepörssi ja Raskas Kalusto -lehtien toimittajakollegoiden kanssa.

Peilit pois ja hyvä niin

Ensimmäisen etapin ajoneuvoksi valikoitui Actros L 2653 LS/6x4 -rekanvetän tähdittämä ja 63 tonnin kokonaispainoon kuormattu B-linkki -yhdistelmä, joka oli samalla ainoa auto ryhmästä missä oli lähes kaikki tällä hetkellä saatavilla olevat herkut, kuten esimerkiksi puoliautomaattinen Active Drive Assist ajoavustin ja uusin viidennen sukupolven ABA5 hätäjarruavustin sekä tietenkin uudet kamerapeilit ja ”digimittaristo”.

Apumiehen paikalla istui, Mercedeksen uusimman tekniikan ominaisuudet ja toiminnallisuuden perin pohjin omaksunut Vehon kuljettajakouluttaja Ari Fehrmann

Peräti 15-tuumaiset pilaripeilinäytöt ovat vakiona Actrosissa. Perinteiset peilit saa lisähinnasta - niin se maailma muuttuu. Pilaripeilit saa myös Arocsiin; sellaiset olivat myös kiertueelle valjastetussa Arocs 3263 K/8x4 /4 puutavarayhdistelmässä. 

mese42.jpg

(kuva: Vehon kuljettajakouluttaja Ari Fehrmannin mukaan uusien tekniikoiden vastaanotto on ollut asiakkaiden puolelta kaikin puolin positiivista.)

Pilaripeilien nakymä on jaettu tuttuun tapaan kahteen osioon, laajaan ja tavalliseen. Täysin uutena ominaisuutena peileihin on lisätty neljä pientä poikkipalkkia, joiden tehtävänä on helpottaa auton takana olevien etäisyyksien havainnointia. Poikkipalkiryhmän etäisyys on säädettävissä ja auto pyytääkin esimerkiksi perävaunun kytkennän jälkeen kuljettajaa säätämään palkkien etäisyydet kohdalleen. 

- Alin palkki on tarkoitus säätää auton tai kärryn takakulman kohdalle. Kolme ylempää palkkia kertovat viitteellisesti takana kulkevan auton etäisyyden noin 30 metrin portain, Ari Fehrmann opastaa.

Tien päällä, ensimmäisten kilometrien aikana katse hakee automaattisesti ohjaamon ulkopuolisia peilejä. Tavallista lähempänä kuljettajaa ja siten paremman näkevän antaviin korkearesoluutioisiin näyttöihin kuitenkin tottuu nopeasti ja siirryttäessä perinteisellä peilivarustuksella varustetun säiliöyhdistelmän puikkoihin aukeaa hyvin nopeasti miten suuren pinta-alan kuljettajan näkemästä raskaan hyötyauton taustapeilit todellisuudessa peittävät.

mese32.jpg(kuva: Mercedes-Benzin uusi kamerapeilijärjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä (res.720 x 1920 px). Näyttöjen kirkkautta ja kuvakulmaa voidaan säätää. Näytön oikealla sivulla näkyvät palkit indikoivat etäisyyksistä. Alin palkki säädetään yhdistelmän takakulman kohdalle.)

Pilaripeilien kuvakulman säätö sujuu entiseen tapaan oven konsolista, joskin kameratekniikka mahdollistaa merkittävästi suuremmat säätövarat. 

Matkan taittuessa esille nousee kysymys kameroiden toimintavarmuudesta. Miten uutuus sopii Suomen vaativaan ilmastoon? Fehrmannin mukaan huoli on turha: 

- Kameroissa on automaattinen lämmitys, joka kytkeytyy päälle kun ilman lämpötila alittaa +15 asteen rajan. Lisäksi lämmityksen voi kytkeä päälle aina tarvittaessa. 

Koeajorupeamalle osui myös reipasta sadetta, mikä ei millään tavoin häirinnyt tai vaikuttanut pilaripeilien antamaan kirkkaaseen, joskin vallitsevan valon mukaan säätyvään ja selkeään näkymään. Fehrmannin mukaan järjestelmää on testattu myös Suomessa ja kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. 

Kamerat reagoivat reaaliaikaisesti vallitsevan valon muutoksiin. Kokemustemme mukaan järjestelmä pelaa hienosti esimerkiksi kirkkaasta päivän valosta vaikkapa halliin tai tunneliin peruutettaessa. Myös kameroiden tehokas lämmitys on saanut hyvän palautteen. Sumu ja huuru häviää kameran linssistä sekunneissa. Ja on niissä vie- lä kuljettajan turvallisuuttakin lisäävä ominaisuus: jos ollaan yöpymässä, vaikkapa rekkaparkissa, niin kuljettaja voi halutessaan napin painalluksella tarkistaa pilarinäytöistä mitä ulkona tapahtuu, ilman että tarvitsee availla verhoja.

Automatiikka hoitaa

Edistyksellinen PPC-vakionopeudensäädin napsaistiin päälle heti Ylästön Veholta Kehä III:lle noustua. Tuntumaa puoliautomaattisesta ADA ajoavustimesta otettiin 4-tiellä. Järjestelmä pitää pitkän B-linkkiyhdistelmän hienosti omalla kaistallaan, joskin hieman kiemurrellen. Fehrman opastaa järjestelmän sallivan kuljettajan muuttaa auton asemaa joko keski- tai reunaviivasta. Asetimme auton kulkemaan lähempänä tien piennarta, mikä rauhoittaa välittömästi kaiken kiemurtelun ja vähentää automatiikan tekemät ohjauksen korjausliikkeet lähes olemattomiksi. Säätö käy näppärästi ajotietokoneen kautta. 

Puoliautomaattineen ajotila periaatteessa mahdollistaa kuljettajan irrottaa kädet hetkellisesti ohjauspyörästä, joskin järjestelmä huomauttaa asiasta jo 15 sekunnin kuluttua. Mikäli kuljettaja ei tietyn ajan ja useamman huomautuksen jälkeen ota autoa hallintaansa, järjestelmä menee pois päältä automaattisesti ja auton hallinta siirtyy täysin kuljettajalle.

ADA toimi kokeiltaessa hienosti, joskin tälle etapille osuneista tietöistä johtuen osalla matkaa ei ollut kunnollisia reunaviivoja. Näillä osuuksilla järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Järjestelmän tilaa mittaritaulussa kuvaava ohjauspyörä-ikoni vaihtuu tällöin sinisestä vihreäksi. 

Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa, ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa.

- Lopullinen vastuu auton turvallisesta ohjaamisesta on kuitenkin edelleen kuljettajalla, Fehrmann täsmentää.

Puoliautomaattisen ajon mahdollistaa Mercedes-Benzin viidennen sukupolven hätäjarrutusavustin, joka reagoi nyt myös jalankulkijoihin. 

Tuottavuutta ajatellen tärkein Actros-uutuus on päivitetty ja entistä tehokkaammin toimiva älykäs PPC-vakionopeusavustin (Predictive Powertrain Control). Merkittävästi entistä laajemman ja tarkemman karttamateriaalin ansiosta järjestelmää voi nyt käyttää laajemmalla tieverkolla. 

Valmistajan mukaan digitaaliset kartat tunnistavat esimerkiksi maaston ja reittien topografian, risteysten ja liikenneympyröiden geometriat sekä liikennemerkit. 

Koeajossa järjestelmää pyrittiin käyttämään mahdollisimman runsaasti. Järjestelmä tosiaan vähentää ajonopeutta paitsi nopeusmerkkien myös tien mutkien jyrkkyyden ja alamäkien jyrkkyyden mukaan. Ja ajettiinpa sen avuin läpi myös pari reitin varrelle osunutta liikenneympyrää. Hyvin toimii!

Vieläkin pihimpi

Uusi Actros kuluttaa moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. 

- Samaa tavoitetta tukee parantunut aerodynamiikka jonka taustalta löytyvät taustapeilit korvaava MirrorCam -kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet, Fehrman kertoo ja jatkaa: 

- Tiettyihin kokoonpanoihin on tuotu uusi taka-akselin välitys mikä pienentää polttoaineenkulutusta vielä entisestään.

Arocsilla puupinolle

Kiertueen mukana, ilman nos- turia kulkenut puutavara-Arocs oli lastattu 72 tonnin kokonaispainoon. Konekorjaamo Riikonen Oy:n Riiko puutavara-varustuksella, Terminator XXL pankoilla ja Kilafors perävaunulla varustetun auton erikoisuutena oli hydraulinen nosturikiinnitys, joka on nyt uutena tuotteena tarjolla myös Riiko puutavara-varusteluun. Maininnan arvoinen yksityiskohta on vetoautoon, niin ikään Konekorjaamo Riikosella asennettu liikkelähtöapu. Käytännössä puhutaan eräänlaisesta toisen akselin keventimestä. 

Actroseista poiketen peilitöntä Arocsia saa yhä perinteisellä mittaristolla, mikä löytyy myös nyt koeajetusta autosta. 

Kehityksen tahdit

Mercedes-Benzin nyt tekemät uudistukset toimivat suunnan näyttäjinä nykyaikaisten kuorma-autojen kehityksessä. On vain ajan kysymys milloin toiset valmistajat seuraavat saksalaisvalmistajan esimerkkiä, sillä paluuta entiseen ei enää ole. - niin merkittäviä nyt markkinoille tuodut uudistukset ovat. Koeajossa etenkin uudet ja monipuoliset MirrorCam -taustapeilit tekivät lähtemättömän vaikutuksen: Mercedes-Benz on edelläkävijä myös taakse päin katsottaessa.

mese6.jpg

(kuva: Päivitetyssä Multimedia Cockpit -ohjaamossa on nyt vakiovarusteena kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston.)

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen

Näytä lisää »