AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter 6.1 - Täydellisyyden lähteillä

24.12.2019 12.00

trans12.jpg

Volkswagen Transporter, Multivan ja Caravelle mallit päivittyvät loppuvuodesta. Näkyvimmät uudistukset on tehty auton keulaan ja ohjaamoon. Mielenkiintoista uutta on tarjolla konehuoneeseen sekä ajoavustimien että digitaalisten palveluiden puolelle. Päivityksillä Transporterin asema Suomen markkinoiden kärjessä vahvistuu entisestään. 

(kuva yllä: Volkswagen Transporterin kuudes sukupolvi T6 päivittyi. Uutuus on nyt T6.1 Uutuutta voi hyvällä omatunnolla luonnehtia kaikkien aikojen parhaaksi pakettiautoksi kokoluokassaan.)

Vuodesta 1950 alkaen valmistettua Volkswagen Transporteria on myyty maailmanlaajuisesti yhteensä jo reilut 12 miljoonaa kappaletta. Tuorein, järjestyksessään jo kuudes mallisukupolvi esiteltiin vuonna 2015. Transporter sopii hyvin suomalaisille. Merkkiä maahantuovan K Auto Oy:n mukaan noin joka kuudes Suomessa uutena rekisteröitävä pakettiauto on Volkswagen Transporter. 

- Volkswagen on selkeä markkinajohtaja Suomen pakettiautomyynnissä ja on ollut sitä jo usean vuoden ajan. Transporter on meille erittäin tärkeä malli. Sen myynti kattaa yksistään noin puolet Volkswagenin pakettiautomyynnistä. Toinen puolisko jakautuu Crafterin, Caddyn ja Amarokin kesken, kertoo Volkswagen Hyötyautoista vastaava johtaja Juha-Pekka Sihvonen.

trans32.jpg

(kuva: Parhaimmillaan Transporter-kuljettajan eteen aukeaa tämän näköinen kojelauta. Täysin mukautettava mittarinäyttö on tarjolla lisähinnasta useimpiin varustelutasoihin. Myös ohjauspyörä on uusi.)

Positiivista muutosta

Uuden Transporter sukupolven keulailme on vaihtunut totisesta viirusuusta maireaan hymyyn. Jo perustason malleissa konepellistä syvälle etupuskuriin yltävään etusäleikköön on lisätty kromia koristeeksi. Huippuvarustelluissa malleissa säleikön yläosa on kokonaan kromattu. Myös ajovalot, joita saa sekä H7- että LED -variantteina ja etupuskuriin upotetut sumuvalot ovat uusia. Uutta ovat myös LED-takavalot.

Autoon sisään astuttaessa kuljettajan eteen avautuu valmistajan henkilöautoista, tarkemmin Passat -mallista tuttu kojelautanäkymä. Tosin Transporteriin on lisätty runsaasti erilaisia tasoja ja lokeroita pientavaroille. Paperien paikka on oikeaoppisesti kojelaudan päällä, missä ne ovat helposti käsillä. Täysiin uutena, asiakaslähtöisenä oivalluksena, Transporterin apumiehen istuimien alla olevan säilytystilan saa nyt myös lukituksella varustettuna. Kuten aikaisemminkin myös uuden Transporterin istuinmukavuus yltää huippuluokkaan. 

trans8.jpg

(kuva: Suomessa uuden Transporterin myynti käynnistyi syksyn 2019 aikana.)

Runsaat säätövarat omaava ohjauspyörä on täysin uusi ja varustelutasosta riippuen joko täysin pyöreä tai alaosastaan tasaiseksi muotoiltu.

Ohjauspyörän tapaan varustelutaso määrää myös mittariston. Perusmittaristo on kopioitu lähes sellaisenaan nykyisestä mallista. Prameampiin varustelutasoihin sisältyy, tai on lisähinnasta tarjolla täysin digitaalinen, kuljettajan mukautettavissa oleva laajakulmanäyttö. Perustason radion lisäksi valikoimassa on yhteensä kolme erilaista multimediakeskusta. Kokeilimme näistä kattavinta 9,2 tuuman näytöllä varustettua ja puheohjausta tottelevaa vaihtoehtoa. Viihdetoimintojen lisäksi laitteen kautta voi säätää myös ajoneuvon asetuksia, kuten esimerkiksi täysin uuden ja erinomaisen ohjaustuntuman tarjoavan sähkötoimisen ohjaustehostimen ohjausvastetta. Kuljettaja voi valita mieleisensä joko valmistajan asettamista esiasetuksista tai räätälöidä omiin tarpeisiinsa parhaiten sopivan vasteen Individual -valikosta. 

Suomeen maahantuotavassa mallistossa on vakiona Compostition Color -radio, johon sisältyy mm. AppConnect, WeConnect-palvelut ja 6,5” kosketusnäyttö. Digitaalipalveluita tarjotaan erilaisissa paketeissa. Tarjolla on ajopäiväkirjaa ja erilaisia sijaintipalveluita sekä auton tietoja mobiilisovellukseen lähettäviä palveluita. Näistä tarkemmin myöhemmin, kotimaassa tehtävä koeajon yhteydessä. Täysin uudistuneen kojelaudan lisäksi ohjaamon verhoilumateriaalit ovat uudistuneet sekä materiaalien että värien suhteen. Positiivisena voidaan pitää sisävalojen vaihtamista täysin LED -valoihin, millä on merkittävä painoarvo etenkin pohjolan markkinoilla.

trans6.jpg

(kuva: Koripituudet ja akselivälit sekä ovet, luukut ja tavaratilan tilavuudet säilyvät entisellään. Uutta on tavaratilan ja ohjaamon välisenään lisähinnasta tarjottava pitkän tavaran luukku. Sen myötä kuormatila pitenee lattiatasosta apumiehen istuimen kohdalta noin 40 senttimetrillä.)

Uutta myös rahtiosastolle

Hyötyajoneuvojen perusratkaisuissa ei ole paljoa uudistettavaa. Volkswagen Transporterin rahtitila on säilynyt likipitäen samanlaisena lähes koko 2000 -luvun. Nykyinen toimivaksi havaittu kuormatila pohjautuu vuonna 2003 markkinoille tuotuun viidennen sukupolven Transporteriin.

Koripituudet ja akselivälit sekä ovet, luukut ja tavaratilan tilavuudet säilyvät entisellään. Uutta on tavaratilan ja ohjaamon välisenään lisähinnasta tarjottava pitkän tavaran luukku. Sen myötä kuormatila pitenee lattiatasosta apumiehen istuimen kohdalta noin 40 senttimetrillä. 

trans9.jpg

(kuva: Uudet ajovaloumpiot ovat entistä matalammat. Mallimerkintä on sijoitettu umpion jatkeena olevaan ”viiruun”.)

Tutulla mallistolla

Täysin umpinaisella kuormatilalla varustetut autot ovat joko EcoProfi tai Transporter -mallinimellä, varustelusta riippuen. Ikkunapaku on Transporter Kombi ja tehdaslavalla varustetut Transporter Pick-Up:eja. Ilman päällerakennetta myytävät autot ovat, entiseen tapaan, Transporter Chassis -malleja. Niiden myynti lähtee vauhtiin vuoden 2020 alkupuoliskolla.

Varustelutasot: Trendline, Comfortline ja Highline, ovat entisellään, Transporter ja Caravelle malleissa.  Suomen tuonti- ohjelmassa on umpi- ja alustapakettiautojen sekä Transporter Kombin lisäksi Caravelle Trendline ja Comfortline sekä Multivan Comfortline ja Highline.  Amsterdamissa järjestetyssä koeajotapahtumassa esitelty Transporter EcoProfi sekä Multivan Family ja Cruise -mallit eivät sisälly Suomen maahantuontiohjelmaan.

Uutta puhtia konehuoneeseen

Moottorivalikoima rakentuu Volkswagenin 2-litraisen TDI -hyötyautomoottorin ympärille. Bensiinivaihtoehtoa ei ole enää lainkaan ohjelmassa. Sen kysyntä on ollut vain 5 prosentin luok- kaa, mistä reilut puolet on myyty Kiinaan. Bensiinivaihtoehdolle ei löydy maailmalta kannattavia markkinoita, Volkswagenilta sanotaan. Siinä keskustelun aihetta ilmassa vellovaan dieselvastaiseen keskusteluun!

Euro 6 Temp d -päästötasolle yltävässä moottoriperheessä on nyt yhteensä neljä tehovaihtoehtoa. Matalatehoisin on nyt 90 hevosvoimainen. Suomessa koh- tuullisesti myyneet 102 ja 115 heppaiset variantit korvataan uudella 110 hv vaihtoehdolla.  Suosittu 150 hevosvoimainen pysyy mallistossa. Tehonälkäisiä ruokkinut 204 hevosvoimainen poistuu. Sen tilalle tuodaan uusi 199 hv tuplaturbokone, joka tuntuu koeajossa, madaltuneesta tehosta huolimatta, havaittavasti entistä väkevämmälle.

Vaihteistovalikoimassa on tuttujen 5- ja 6 -portaisten manuaalien rinnala 7-vaihteinen DSG automaatti. Kaikki paitsi 5-portainen manuaali on tarjolla Volkswagenin edistyksellisen 4MOTION nelivetomallin kanssa.

- 4MOTION mallit kattavat jo 55 prosenttia Volkswagenin ja jopa 60 prosenttia Transporterin myynnistä Suomessa. Se onkin eniten myyty neliveto Suomessa, ilmoittaa Juha-Pekka Sihvonen.

trans7.jpg

(kuva: Lähtötason varustelussa mittaristo on entiseen tapaan analoginen. Koeajotilaisuutta varten kaikissa autoissa oli paras 9,2 tuuman näytöllä varustettu multimediakeskus.)

Turvaa ajoavustimista

Uudistunutta Transporteria kokeiltiin Amsterdamissa ja sen ympäristössä. Onhan ensimmäisen Transporter -mallin aikoinaan paperille luonnostellut hollantilainen Ben Pon, joten yhteys Alankomaihin on perusteltua.

Kansainväliselle lehdistölle rakennetussa koeajotilaisuudessa oli ajettavana lähes kaikki ajateltavissa olevat mallivaihtoehdot, mistä sai vapaasti valita mieleisensä. Ammattilehden koeajorupeama käynnistettiin ns. kunta-autolla eli miehistöohjaamolla ja alumiinilavalla varustetulla alustamallilla. Teholtaan 150 hv moottorin ja 6-pykäläisen manuaalivaihteiston yhdistelmä toimi hienosti Amsterdamin kapeilla kaduilla, missä pyöräilijöitä riittää monin verroin kotimaan liikenteeseen verrattuna. Volkswagenille ominainen pitkähkö kytkinpolkimen liike on nyt historiaa, mikä helpottaa merkkiin tottumattoman elämää. Lähtötason varustelu on, ainakin Suomessa, pitkälti sama kuin aikaisemmin. Transporterin ohjausta ei ole suotta kehuttu luokkansa parhaaksi jo pidemmän aikaa. Päivitetyn mallin ohjaustuntuma on vieläkin parempi ja nostaa mallin miltei omalle tasolleen tavara-autojen vertailussa. Lava-auton ”norsunkorva” sivupeilit ovat saaneet sähköiset säädöt ja antavat asiallisen näkemän. Umpipakussa peilit ovat ennallaan. Ja hyvä niin!

Toiselle kiepille valittiin valmistajan mallistossa täysin toista ääripäätä edustava Multivan Cruise. Liki 200 heppaisen uutuusmoottorin voimin kulkeva 1+6 paikkainen tila-auto sisälsi kaikki uusimmat ajoavustimet ja mukavuusvarusteet, nettiyhteyksineen päivineen. Käytännössä Multivan Cruise on Highline-malli, mutta paremmin varusteltuna. Molemmissa vaihtoehdoissa huomio kiinnittyi matalaan ohjaamomeluun. Keskustelu takapenkkiläisten kanssa sujuu reippailla maantienopeuksilla normaalilla puheäänellä. Transporteriin saa nyt kaikkiaan 20 kuljettajaa avustavaa järjestelmää, näistä 9 on täysin uusia ja useimmat ovat peräisin isoveli Crafterista. Uutta on esimerkiksi sivutuuliavustin ja peräkärryn peruutusavustin. Näistä ensin mainittu on liitetty osaksi ajonvakautusjärjestelmää ja tarttuu toimeen auton kohdatessa kovaa sivutuulta. Peruutusavustin auttaa puolestaan peräkärryn kanssa takaperin sompailtaessa. Mui- ta uusia avustimia ovat mm. liikennemerkkien näyttö, kaista-avustin sekä sivusta- ja takaa tulevan liikenteen havainnointi, mistä hyötyä esimerkiksi pysäköintialueilla. 

Mallisto täydentyy sähkömalilla

Suomessa myynti on käynnistynyt syksyn aikana ja ensimmäisten uusien Transporterien pitäisi ehtiä katukuvaan vielä tämän vuoden puolella. 

Ensi keväänä Transporter mallisto täydentyy eABT täyssähkömallilla. Yhteistyössä saksalaisen autoalan teknolgiajätti ABT:n kanssa valmistettavan sähköauton moottorina toimii teholtaan 112 hv sähkömoottori. Ajoakuston tehoksi ilmoitetaan tässä vaiheessa 37,4 kWh, mikä on sama kuin eGolfissa. Huippunopeudeksi luvataan jopa 120 km/h. Varmaa tietoa eABT:n saatavuudesta Suomessa ei toistaiseksi ole tarjolla.

trans5.jpg

(kuva: Volkswagen Transporteria saa myös miehistöohjaamolla ja tehdaslavalla. Ns. kunta-automalli soveltuu vaikkapa huoltotehtäviin kenttäolosuhteissa.) 

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen

Näytä lisää »