AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet

11.11.2019 16.20

ram02.jpg

USA:ssa yli puolen miljoonan kappaleen vuotuiseen myyntiin viime vuosina yltänyt RAM lava-automallisto uudistui tälle vuodelle. Ensimmäiset autot saatiin Suomeen juhannuksen alla. Koeajoimme heti tuoreeltaan vaativaan ammattikäyttöön parhaiten sopivan RAM 3500 mallin. Sen voimanlähteenä on nyt entistäkin väkevämpi 6,7-litrainen Cummins moottori. 

(kuva yllä: Uudistunut, räyhäkäs RAM 3500 lava-auto käy tilojen ja toimintojen puolesta vaikka toimistosta ja tarjoaa kiireeseen tottuneelle urakoitsijalle parhaimmillaan mahdollisuuden hetkelliseen irrottautumiseen arjesta...) 

RAM lava-auto esiintyi Dodgen tuotevalikoimassa ensimmäisen kerran jo 1930 luvulla, ja oli mallistossa reilun parin kymmenen vuoden ajan. Sittemmin unholaan jäänyt malli herätettiin takaisin henkiin 1980-luvun alkupuolella. Silloin markkinoille tuotiin Dodge RAM 1500, 2500 ja 3500 mallit. Myöhemmin mallivalikoimaa laajennettiin raskailla 4500 ja 5500 malleilla. 

Kymmenkunta vuotta takaperin RAM irrotettiin Dodgesta omaksi hyötyautomerkikseen ja on nykyisin, Dodgen ja Chryslerin kanssa osa italialaista Fiat Chrysler Automobiles (FCA) -konsernia. Lava-autojen ohella Ram tuotemerkin alla tarjotaan Fiatin pakettiautomalleihin pohjautuvia hyötyautoja, pääosin Amerikan mantereilla. 

Suomessa RAM -merkkiä edustaa Lohjalla toimipaikkaansa pitävä Carvista, joka tarjoaa myynnin ohella merkin huolto- ja takuupalvelut vuosien kokemuksella ja korkealla ammattitaidolla. 

ram32.jpg

(kuva: RAM:in uudistuneen ohjamon puolella on jenkkityyliin väljät ja mukavat oltavat. Kaikki tarpeellinen on hyvin käsillä ja käytetyt materiaalit ovat laadukkaita.)

ram52.jpg

(kuva: Lisähinnasta tarjottavan 12 tuuman kosketusnäytön kautta pääsee käsiksi miltei kaikkiin auton toimintoihin. Kameravarustus näyttää nyt 360 asteen näkymää. Lisäksi sivunäkymää voi nyt säätää mieleisekseen. Uutta on myös lavalle näyttävä kamera.)

Jokaiseen makuun

Nyt koeajettavaa, vaativaan ammattikäyttöön tarkoitettua RAM 3500 Heavy Duty -lava- autoa tarjotaan yhteensä viitenä eri varustelutasona:  Tradesman, Big Horn, Power Wagon, Laramie, Longhorn ja Limited. Ohjaamovaihtoehtoja on kolme: Regular, Crew Cab ja täysin uusi erikoispitkä Mega Cab. Moottorivaihtoehtoina on joko 6,4 litran V8 HEMI (410hv/582 Nm) bensiinimoottori tai 6-sylinterinen ja 6,7-litrainen Cummins I6 -diesel, mistä tarjolla 370 hv/1153 Nm ja 400 hv/1356 Nm vaihtoehdot. Kevyempiin malleihin on tarjolla omat moottorivaihtoehtonsa. Kaikkia vaihtoehtoja tarjotaan sekä taka- että nelivetovaihtoehtoina. 

- Kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot ovat periaatteessa saatavilla Suomessa, mutta päähuomio keskittyy kuitenkin neliovisiin ja nelivetoisiin, kahdella istuinrivillä ja dieselmoottoreilla varustettuihin mallivaihtoehtoihin, kertoo Carvistan toimitusjohtaja Janne Noukkala

ram22.jpg

(kuva: Tilavuudeltaan 6,7 litran Cummins dieselistä irrotetaan tehoa 370 hv ja vääntöä 1153 Nm. Euro 6 -päästötasolle yltävän koneen käyntiääni on kerrassaan vaikuttavaa kuultavaa!)

Pyöreitä lukuja

Korkean maavaran omaavan RAM 3500:n konepellin alle sovitettu Cummins I-6 turbodiesel uudistui lähes täydellisesti tälle vuodelle. Uutta on muun muassa valurautaiset lohko ja sylinterinkansi sekä kampiakseli, liukulaakerit ja polttoaineen syöttöpumppu, joka yltää nyt parhaimmillaan 2000 barin syöttöpaineeseen. Lisäksi useimmat valurautaisista moottorin apulaitteiden kiinnikkeistä on vaihdettu alumiinisiin vaihtoehtoihin.

Huoltoväli on entisellään eli 24 000 km. Ylläpitokustannusten osalta positiivinen uudistus on venttiilinnostimien vaihto mekaanisista hydraulisiksi, mikä puolestaan tarkoittaa ettei venttiilien välyksiä tarvitse enää tarkastaa/säätää. 

ram10.jpg

(kuva: Etumaskin alla on nyt takavuosien Sisuista tuttu kaihdin. Se pelaa automaattisesti ulkolämpötilan mukaan ja huolehtii moottorin oikeasta käyntilämpötilasta.)

Peruskoneen tehot ovat entisellään 370 hv, mutta vääntömomentti on kasvanut 800:sta 850:een jalkapaunaan eli reiluun 1150 Nm:iin. Tehokkaampi High Output moottori yltää nyt 385 hv/900lb-ft:n (1220 Nm) asemesta 400 hv ja 1000 lb-ft (1356 Nm) suoritusarvoihin mikä nos-taa RAM H.O. -mallin vääntömomentin osalta luokkansa kärkeen. Vääntömomentin kasvun taustalla on entistä kookkampi muuttuvalla siipigeometrialla varustettu Holset-ahdin.

Vertailun vuoksi V6 -koneisen Volkswagen Amarokin tehomallin suurin vääntömomentti on 580 Nm ja Ford Rangerin rivikuutosen 470 Nm. Olkoonkin että moottorit ovat tilavuudeltaan yli puolta pienempiä!

Moottorin jatkeena on 6-pykäläinen Aisin automaattivaihteisto mistä voima välittyy vahvistetun jakolaatikon kautta vetäville akseleille. Nelivetojärjestelmän ohjaus tapahtuu ratin vieressä olevilla kytkimillä. 

ram62.jpg

(kuva: Lava on kauttaaltaan pinnoitettu kitkapinnoitteella. Lisähinnasta on tarjolla vaikka minkämoisia lavakaukaloita ja peitteitä. Takaluukussa on tehokas kevennin/hidastin.)

Ammattikäyttöön

RAM 3500 mallissa yhdistyvät onnistuneesti ammattikäyttäjien arvostama korkea kantavuus ja vetokyky amerikkalaisen nykyauton korkeaan mukavuuteen ja runsaisiin varusteisiin. 

Uuden erikoisteräksestä valmistetun ja koko pituudeltaan boksatun runkorakenteen ja uudelleen suunniteltujen sekä kevennettyjen välipalkkien ja tukivarsien ansiosta uuden RAMin runko on paitsi kevyempi myös entistä vääntöjäykempi. 

ram72.jpg(kuva: Takajousitus on toteutettu perinteiseen tapaan lehtijousin, mikä on pelkästään plussaa raskaita kuormia kuljetettaessa.)

Kokonaispainoa autolla on noin 5350 kg ja omapainoa hieman yli 3500 kg, mikä jättää kantavuudeksi pyöreästi 1850 kg. 

Positiivisena huomiona on mainittava että RAM on kehittänyt lava-autojättinsä ajo-ominaisuuksia parempaan suuntaan. Ohjaus on parantunut sekä vasteeltaan että tarkkuudeltaan. Reilun 6,3 metrin pituus ja yli 4 metrin akseliväli huomioonottaen RAM kestää hyvin vertailun Europpalaisiin ja Aasialaisiin pikkuserkkuihinsa. Myös jarrupuolta on kehitetty, mikä on helposti havaittavissa vaikkapa entistä täsmallisempänä poljintuntumana.

Päivittäin raskaita kuormia tai perävaunua kuljettavan iloksi RAM 3500:n takajousitus on toteutettu perinteiseen tapaan hyvin kuormausta kestävin lehtijousin, kun pienemmissä 1500 ja 2500 malleissa takapäätä kannattelee kierrejouset. Lehtijousien varjopuolena on tietysti hieman töksähtelevä takajousitus, mikä tulee esiin etenkin kuormatta ajettaessa. Tosin eteen päin tälläkin saralla ollaan menty, kun vertauspohjana on edeltävä mallisukupolvi. 

Koeajettavan auton lavalla on mittaa pyöreästi 195 cm ja leveyttä miltei saman verran.

Perusmallin rinnalla 3500:sta tarjotaan pitkällä 243 cm lavalla varustettuna sekä paripyörillä varustettuna ”Dualie” -mallina, joka on Amerikassa suosittu muun muassa leveiden puoliperäasuntovaunujen vetokäytössä. 

- Taka-akselille saa halutessaan lisäilmajouset ja runkoon tehdasasenteisena tukevan vetopöytävarustuksen. Ja sopivia rekkojakin saadaan kyllä toimitettua. Jos kiinnostusta löytyy, niin autamme mielellämme, Noukkala ilmoittaa. 

ram82.jpg

(kuva: Uudessa mallissa myös laajakulmapeilit säätyvät sähköllä.)

Rajoitettua todellisuutta

Ram ohjauspyörän takana, mukavalla ja ilmastoidulla nahka-alcantaraverhoillulla istuimella istuvaa kuljettajaa hemmotellaan koko rahan edestä. Varustelutasovaihtoehtojen puoliväliin sijoittuvassa Laramie Sport -varustelutasossa yhdistyy onnistuneesti sekä alempien että ylempien varustelutasojen järkevimmät varusteet. Kaikkea on, muttei liian kanssa. 

- Suurin osa Suomeen tilatuista autoista on juurikin Laramie -varustelutasolla. Tähän autoon otettiin vielä suuri 12 tuuman kosketusnäyttö ja kattavampi kojelautavarustus ynnä muuta mukavaa, millä auton varustelutaso nousee lähemmäksi Limited tasoa, Noukkala kertoo. 

ram42.jpg(kuva: Takamatkustajilla on vähintään yhtä väljät oltavat kuin edessä.)

Vaihdevipu on Chevrolet Silveradon tapaan rattipylväässä. Sen liikeradat ovat tyylikkään liioiteltuja. Malliuudistus toi tärkeimmät ja uusimmat kuljettajaa avustavat ajoavustimet RAM mallistoon. Tarjolla on lähes kaikki mahdollinen. 

Vaikka RAM:in ohjaamo on eristetty lähes täydellisesti rengasäänistä ja muista alustasta nousevista äänistä on Cummins koneen käyntiääni tarkoituksella jätetty mukavaksi jytinäksi taustalle. 

Voimaa ja vääntöä Cumminsista löytyy siinä määrin että RAM:in ratin takana istuvalle ei jää epäselväksi miksi etuistuimissa on tavallista tukevammat selkänojat. 

80 km/h nopeudessa kierroslukumittarin neula osoittaa kaukoliikenneautojen tapaan 1100 r/min. kohtaa. Punainen alue alkaa 3200 r/min kohdalta, joten pulssia Cumminsissa tosiaan riittää. Paluu todellisuuteen on kuitenkin karu, mistä pitää huolen 89 km/h nopeuteen säädetty elektroninen nopeudenrajoitin. Kevyt kuorma-autollahan tässä mennään!

Vääntävän Cumminsin jatkeeksi kytketty 6-portainen Aisin-automaattivaihteisto pelaa sujuvasti sekä maantiellä että pöllitiellä. 

Sähköisesti kytkettävää nelivetojärjestelmää ohjataan kojelaudan nappuloista. Vetotavan vaihto sujuu nykytyylin liikkeellä ollessa. Noin 30 cm maavaran ja yli 1,7 metrin raidevälin ansiosta suurikokoisen lava-auton voi viedä suuremmitta huolitta koneurille. Joskin lisähinnasta tarjottavien pohjapanssarien asennus on tällöin suotavaa.

Osa jenkki-pickupien viehästysvoimasta piileekin siinä ominaisuudessa että auto on samaan aikaan sekä edustus- että työ- ja maastoauto. Vastaten ja toimien erinomaisesti kaikissa edellämainituissa.   

Mitä maksaa?

Suomivarusteisen RAM 1500 kevyt kuorma-auton arvonlisäverolliset pyyntihinnat RAM 1500 Classic -mallista 54 900 eur. Ero vastaavilla varusteilla pakattuun Euro-serkkuun on kaventunut vuosien varrella. Nyt koeajettavan huippuvarustellun RAM 3500 4X4 Heavy Duty Crew Cab Laramie Sport -mallin hintapyynti on noin 108 000 euroa, mikä tuntuu ylelliset varusteet ja monipuoliset ominaisuudet huomioon ottaen jopa kohtuulliselta. 

ram9.jpg

(kuva: Ajovalot ovat nyt LED-tekniikalla. Huippumalleihin saa tien mutkien mukaan kääntyvät adaptiiviset ajovalot.)

16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin

Näytä lisää »