AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 3.180 FWD Retkeilyauto - Toimisto tienpäällä12.10.2019 14.00
Ylöjärveläisen Carsportin toimesta retkeilyautoksi varusteltu MAN TGE 3.180 käy yrityksen edustusautosta, liikkuvasta toimistosta tai reppurin tuote-esittelyatosta taipuen tarvittaessa myös tilapäismajoitukseksi. MAN retkis onkin ihanteellinen vaihtoehto myös liikkuvaan työskentelyyn tottuneelle urakoitsijalle tai huoltofirmalle. (kuva yllä: Edustava MAN TGE retkeilyauto tarjoaa monipuolisuutta yrityskäyttöön huoltoautosta edustukseen. Sillä hoituu esimerkiksi asiakaskuljetukset tyylikkäästi ja messuilla sen ympärille on helppo rakentaa osasto.) MAN TGE pakettiautoversiona tarjolla on kahtena akselivälivaihtoehtona, kolmena koripituutena ja yhteensä kuutena eri kuormatilakokovaihtoehtona, välillä 9,9 - 18,4 kuutiometriä. Moottorivalikoima rakentuu VW konsernin 2-litraisen TDI hyötyautomoottorin ympärille, mistä on yhteensä neljä eri tehovaihtoehtoa, välillä 75 - 130 kW. Vetotavaksi voi valita joko etu-, taka- tai nelivetovaihtoehdon. Vaihteistona on asiakkaan valinnan mukaan joko 6-vaihteinen manuaali tai 8-vaihteinen automaatti. (kuva: Carsportin asentamat ilmaistuimet ovat ryhdikkäät ja mukavat.) Nyt koeajettavana olevan ret- keilyauton pohjana on 14,4m3 kuormatilavuuden omaava pakettiauto, joka asettuu malliston keskivaiheille. Luonnollisesti retkeilyauto varustelu syö ajoneuvon kuormatilaa. Moottoriksi on valittu tehokkain eli 177 hv vaihtoehto ja vaihteistoksi automaatti. Kattavasti kuljettajaa tukevin ajoavustin- ja mukavuusvarusteilla täydennetyn auton verollinen hintapyynti nousee nahkapäällysteisin erillisistuimin ym. retkeilyautovarustein lähes 88 000 euroon. (kuva: Carsportin toteuttama retkeilyauto sisustus on toimiva ja kaikin puolin onnistunut. Tilaa on hyvin moneen käyttötarpeeseen.) Toimiva kokonaisuus Kuljettajan iloksi ja avuksi valmistajan tehdaslisävarustelistalta on valittu kaikki tarpeelliset, kuten esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin ja Comfort Plus -paketti. Viimeksi mainittu tuo varusteisiin automaattisen ilmastoinnin lisäksi myös ilmajousitetun kuljettajanistuimen sekä tukun muita käytettävyyttä kohentavia varusteita. Esimerkiksi suurikokoisen ajoneuvon parkkeerausta helpottaa loistava kamerajärjestelmä. TGE:n ajettavuus on tasan niin hyvä kuin tänä päivänä voi umpipakettiautossa olla. Myös polttoainetalous on saatu kohdalleen. Urakointikäytössä, auto kuormattuna puhutaan kuitenkin 10-12 litran kulutuksista, mistä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ottaa osansa. (kuva: Takimmaisen istuinrivin päältä matkustamon puolelle jatkettavissa oleva makuulaveri tarjoaa leveyden puolesta kelvolliset tilat kahdelle.) Korkealuokkainen mukavuus ja toiminnallisuus jatkuu myös matkustamon puolella. Erillisistuimet mahdollistavat matkustamon räätälöinnin ja katonrajaan nostettu mikro täyttää invertterin turvin keittiön virkaa. Nykyvaatimusten mukainen kylmäsäilytysmahdollisuus on ratkaistu kylmälaatikolla. Useamman ukon urakassa se jää valitettavasti auttamatta liian pieneksi. Onneksi maailma on pullollaan erilaisia vaihtoehtoja, niin istuinten kuin kylmäsäilytysratkaisujen osalta. Takimmaisen istuinrivin päältä matkustamon puolelle jatkettavissa oleva makuulaveri tarjoaa leveyden puolesta kelvolliset tilat kahdelle. Pituutta laverilla saisi olla hieman nykyistä enemmän, ainakin yli 180 cm mittaisten nukkujien kantilta tarkasteltuna. Tälläkin toki pärjää. (kuva: Kylmälaatikko ja mikro mahdollistaa tienpäällä ruokailun.) Kuormatila on kauttaaltaan vaneroitu ja tilaan on johdettu kanava lisälämmittimeltä. Sen ansiosta maalit ja öljyt sekä muut nesteet saa pakkasellakin juoksevina työmaille. Lämmitin mahdollistaa myös kostuneiden työvaatteiden kuivauksen pidemmillä siirtymillä. Pitkän tavaranluukun ansiosta kyytiin sopii tarvittaessa vaikkapa tikapuut ja paljon työkaluja. Korkealuokkaisen viimeistelyn ja mukavuuden ansiosta MAN TGE sopii urakoitsijoiden lisäksi erinomaisesti myös myynti- tai huoltotyötä tekevän työkaluksi. Nyt sekä asiakas- että myymälätilat kulkevat tyylikkäästi matkassa. Vahva aloitus Ammattilehden toimituksella on vahvaa kokemusta retkeilyautojen monipuolisesta käytöstä, muun muassa lehden toimituksellisessa työssä sekä messuilla että majoituskäytössä. Nyt koeajettava MAN TGE ja auton varustelusta vastannut Carsport ansaitsee koeajon perusteella puhtaat paperit, ja korkean arvosanan sopivuudesta ammattikäyttäjän tarpeisiin. Onhan kyseessä ensimmäinen MAN - Carsport yhteistyössä valmistunut retkeilyauto. Käykäähän itsekin koeajamassa! (kuva: Tyylikäs helmaputkivarustelu antaa myös suojaa korille vaikeammissa olosuhteissa liikuttaessa.) |