Puhtaampia kuljetuksia Scania-biokaasuautoilla03.10.2019 14.45
Ravintola-alan toimijoiden kokonaisvaltaiseen palveluun erikoistunut HAVI Logistics ottaa tänään torstaina 3.10. käyttöön yhteensä neljä uutta Scania biokaasuajoneuvoa. Luovutustilaisuus on osa HAVI Logisticsin tulevaisuuden suunnitelmaa, jonka tavoitteena on pienentää kuljetuksista ja yrityksen koko toiminnasta aiheutuvia CO2-päästöjä merkittävästi, lähes 80 prosentilla. Kaasuautojen käyttöönotto on yksi osa HAVI Logisticsin toiminnan kestävän kehityksen kokonaisuudistusta.
HAVI Logistics Oy tuottaa ravintola- ja elintarvikelogistiikan palveluja ja on erikoistunut lämpösäädeltyjen tuotteiden tilaus-toimitusketjun (hankinta, varastointi, jakelu) hallintaan. HAVI Logistics toimittaa muun muassa MacDonald’s ravintoloiden kaikki tuotteet ja elintarvikkeet Suomessa. Uudet Scaniat HAVI Logisticsin toimitusjohtaja Mikael Tuompolle luovutti Scania Suomen toimitusjohtaja Henna Wicström. Nauhan leikkuussa mukana myös Gasumin myyntipäällikkö Ville Sipponen. Biokaasukäyttöisten autojen käyttöönotto on Suomen mittakaavassa merkittävä kansainvälisen ruokaketju McDonald’sin (Food Folkin) ja HAVI:n ratkaisu päästöjen vähentämiseksi ja konkreettinen askel kohti puhtaampia kuljetuksia. Biokaasuajoneuvojen ohella yhtiön dieselkäyttöiset raskaat ajoneuvot kulkevat tästä päivästä alkaen Neste MY uusiutuvan dieselin voimin. Muutosten myötä HAVI:n kuljetusten CO2-ekvalenttipäästöt vähenevät yli 590 tonnilla vuodessa. Kylmää sähköllä Uusien biokaasumoottorin voimin kulkevien Scania R- ja P-sarjojen autojen sähkökäyttöset Carrier Syberia Twin Cool Eco-Drive kylmälaitteet toimittaa Kraatz Oy. Edistykselliset kylmälaitteet mahdollistavat kolmen eri lämpötilan(pakkanen, kylmä ja lämmin) osastoimisen samaan lämpötilasäädeltyyn kuormakoriin. Käyttövoimansa Carrier kylmälaitteet saavat moottorin voimanulosottoon liitetyltä Eco-Drive hydrauligeneraattorilta. Myös perävaunujen Carrier Vector 1550 E kylmäkoneet saavat ajonaikaisen käyttövoimansa Eco-Drive yksiköltä. Laiturissa vaunujen kylmälaitetta käytetään joko verkkovirran tai vaunun rakenteisiin sovitetun polttomoottorin tuottaman käyttövoiman avuin. Vastaavia järjestelmiä ei ole aikaisemmin tehty Suomen olosuhteisiin tässä mittakaavassa. |