Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa

18.09.2019 11.12

scaniav8.jpg

Scanian V8:n tulevaisuus: uusiutuvat polttoaineet vakiona, raskaampia kuormia ja enemmän tehoa, edistyneet kuljettajien apujärjestelmät ja kuorma-autoja, joissa on vähemmän osia ja kevyempiä materiaaleja. 
Scania toi V8 -moottorinsa markkinoille vuonna 1969, ja siitä asti sen maine teiden kuninkaana on perustunut tehokkuuteen ja luotettavuuteen - sekä lisäksi ikoniseen logoon ja moottorin erottuvaan jylinään. Digitalisaatio ja ilmastonmuutos sekä muut tekniset ja yhteiskunnalliset muutokset tuovat kuitenkin suuria muutoksia kuljetusalalle. Pystyykö kuningas säilyttämään kruununsa vielä seuraavat kymmenen tai 20 vuotta? Miltä V8:n tulevaisuus näyttää?

"Mielestäni V8:lla on edessä vahva tulevaisuus", toteaa Scanian V8-moottorien pääinsinööri Anders Gau itsevarmasti. "Jos katsotaan peruutuspeilistä kymmenen tai 20 vuotta taaksepäin, moottorissa oli silloinkin kahdeksan sylinteriä ja kahdeksan mäntää, ja se näytti samanlaiselta kuin nykyään. Moottoria on toki kehitetty paljon viimeisen 20 vuoden aikana: olemme siirtyneet Euro 3 -päästöstandardista Euro 6:een ja lisänneet hevosvoimia 580:sta 730:een, ja lisäksi polttoainetaloutta on parannettu tuntuvasti. Moottorin tunnistaa silti yhä V8:ksi."

lb140.jpg
Gaun mukaan V8 on parhaimmillaan - sekä nyt että tulevaisuudessa - raskaissa kuljetuksissa. "Se on kestävä, suuritehoinen moottori, jonka polttoainetalous on todella hyvä. Siksi se soveltuu erinomaisesti raskaiden kuormien käsittelyyn esimerkiksi metsä- ja maanrakennustöissä", hän selittää. "Kaksikymmentä vuotta on pitkä aika, mutta myös tulevaisuudessa tarvitsemme raskaita kuorma-autoja raskaiden kuormien kuljetukseen näillä aloilla. Siksi myös tehokkaille V8-moottoreille on kysyntää."

scanian_jampat.jpg

Insinööri, kestävän kehityksen asiantuntija ja suunnittelija: Anders Gau, Jonas Nordh ja Kristofer Hansén uskovat, että V8 menestyy myös tulevaisuudessa.

Voisi kuvitella, että kasvanut tehontarve on tehnyt moottoreista automaattisesti myös suurempia, monimutkaisempia ja enemmän kuluttavia. Itse asiassa V8 on kuitenkin kehittynyt päinvastaiseen suuntaan. Vuonna 2017 esitellyn uusimman mallin suurimmat parannukset ovat moottorin hämmästyttävä kehitys polttoainetehokkuudessa (keskimäärin viiden prosentin polttoaineensäästö) ja parempi kestävyys. Se painaa 80 kiloa vähemmän kuin edeltäjänsä, etupäässä koska sen rakenne on yksinkertaisempi ja siinä on vähemmän osia.

Etäyhteyspalvelut: tärkeämpää kuin sähköistäminen V8:n lähitulevaisuudessa
Gau uskoo, että etäyhteyspalveluiden kehittyminen vaikuttaa suuresti V8:n tulevaisuuteen. Hän jatkaa, että moottori on jo nyt yhteensopiva kaikkien Scanian tarjoamien etäyhteyspalveluiden ja koulutusmoduulien kanssa. 

Lisäkehityksen potentiaalia hän näkee älykkäissä voimansiirtojärjestelmissä, joiden avulla kuljettajan on entistäkin helpompi vähentää polttoaineenkulutusta. "Kun älykäs voimansiirtojärjestelmä auttaa kuljettajaa valitsemaan oikean vaihteen ja näkemään, mitä tapahtuu kolmen kilometrin päässä, tämä voi hyödyntää kuorma-auton liike-energiaa paremmin. Kaasua voi esimerkiksi vähentää juuri ennen mäen huippua ja antaa auton rullata mäki alas, niin että se kerää uutta liike-energiaa, jolla päästään taas seuraava mäki ylös. V8-moottorin tehokkuuden ansiosta on myös mahdollista käyttää taloudellisinta vaihdetta pidempään ennen pienemmän vaihteen vaihtamista. Tämä on itse asiassa energiaa säästävin vaihtoehto", hän sanoo.

motor.jpg

Raskaat kuormat ovat tehokkaampia
Ilmastonmuutoksen ja ilmansaasteiden lisääntymisen myötä fossiilittomien kuljetusratkaisujen tarve kasvaa, mutta mikä on V8:n rooli muutoksessa? Ehkä tällaisella suurella dieselkäyttöisellä koneella ei ole paikkaa tulevaisuudessa? Kestävän kehityksen ratkaisujen johtaja Jonas Nordh on eri mieltä. "Kannatan V8:n jalostamista kestävän kehityksen näkökulmasta", hän sanoo. "Jos sähköistys ei ole edennyt laajalti vuoteen 2030 mennessä, pitää meidän keksiä jotain sen tilalle, ja se jokin on energiatehokkuus. Hiilidioksidipäästöjen vähennyksestä noin 25 prosenttia pitää tulla energiatehokkaista ratkaisuista."

Hän selittää, että koska V8 voi kuljettaa isompia ja raskaampia kuormia, tarvitaan vähemmän kuorma-autoja ja kulutustaso pysyy samana, erityisesti kun hyödynnetään liike-energiaa V8-pääinsinööri Anders Gaun mainitsemalla tavalla. "Tästä syystä V8 voi olla ympäristöystävällisen kuljettamisen markkinajohtaja", Nordh lisää. Uuden sukupolven moottorien tärkein uudistus on energiatehokkuuden parantaminen. V8:n uusi dieselalusta vähentää energiankulutusta, ja kuljetus kannattaa aina tehdä mahdollisimman tehokkaasti, oli ajoneuvon paino sitten tonni tai 76 tonnia. 

Uusiutuvat polttoaineet tuovat uusia mahdollisuuksia
"Biopolttoaineita on saatavilla rajoitetusti, ja siksi niiden käyttö pitää keskittää töihin, joissa niitä todella tarvitaan", Nordh lisää. "Niitä ei tarvita kaupunkikuljetuksiin, joissa sähköistäminen ja biokaasu voivat toimia paremmin. V8:n tehoa tarvitaan kuitenkin mäkisessä maastossa, kaivoksissa ja muissa käyttökohteissa, joissa vaaditaan 70-80 tonnin vetokykyä. Kun V8 730:n polttoaineena käytetään FAMEa tai HVO:ta, voidaan myös korjata hiilidioksidiongelmia."

Toinen tapa vapautua fossiilisista polttoainesta on tavallisten ja biopohjaisten polttoaineiden sekoittaminen. Scanialla on tiimi, joka keskittyy kokonaan tämän prosessin ratkaisemiseen.

19060-003.jpg

Kevyempi mutta vahvempi ajoneuvo
Tulevaisuuden kehityskulkuun saattaa vaikuttaa myös vahvempien mutta kevyempien materiaalien, kuten kevlarin tai hiilikuitujen, käyttöönotto. Scanian muotoiluosaston entinen johtaja Kristofer Hansén kuitenkin varoittaa innostumasta liikaa ja toteaa, että nämä materiaalit ovat olleet käytössä jo jonkin aikaa, mutta niiden korkea hinta on hidastanut niiden leviämistä. 

Myös alumiinin rooli saattaa kasvaa tulevaisuudessa, ja muiden valmistajien tavoin myös Scania tutkii tätä ja muita ratkaisuja. "Tällä hetkellä kuorma-autossa on lukuisia osia", sanoo Hansén. "Mutta ehkä tulevaisuudessa alustan rakentamiseen käytetään vähemmän osia, jolloin siitä tulee nykyistä kevyempi."

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen

Näytä lisää »