Hydrauliikkapumppu ratkaisevassa roolissa puutavara-autossa10.09.2019 17.44
Kuljetus Iso-Pellinen Oy Evijärveltä kuljettaa puuta UPM:lle ja Metsänhoitoyhdistyksille seitsemällä yhdistelmällä. Hydrauliikan tuottamisessa nosturille luotetaan HAWE ja Sunfab pumppuihin. (kuva yllä: Kuljetus Iso-Pellinen Oy Evijärveltä ajaa puuta seitsemällä yhdistelmällä. Hydrauliikkavoima nosturille tuotetaan HAWE- ja Sunfab -pumpuilla.) Kuljetus Iso-Pellinen on aina hakenut kalustoonsa ennakkoluulottomasti ratkaisuja, mitkä tehostavat toimintaa. - Puunajo alkoi suvussamme heti sotien jälkeen ja Sunfabin pumppuja on ollut meillä käytössä kautta maailmansivun; varmaan niin kauan kun niitä on valmistettu, kertovat yrittäjäveljekset Mika ja Mats Iso-Pellinen. Kuljetus-Logistiikka 2019 näyttelyssä esillä oli Alucarin osastolla Iso-Pellisten uusin Scania R650 puutavara-auto: - Kasvatimme yhdistelmien määrää yhdellä sillä ajettavaa riittää ja alalla on alueellamme hyvät näkymät. Kolme uusinta Scaniaamme on Alucarin varustelemia ja muissa on Weckmanin päällerakenteet. Nostureista kol-me on Palfingeria Epsilonia ja saman verran on Kesloja sekä yksi Loglift. (kuva: Helsingin Kuljetus-Logistiikka 2019 -näyttelyssä Iso-Pellisen veljekset Mats (vas.) ja Mika keskustelivat puutavara-autojen pumppuasioista Sunfab Ab:n Per Sundinin ja HAWE Finland Oy:n Juha Äyrään kanssa. Per Sundin on Sunfabin omistajia; hänen isoisänsä Eric Sundin perusti pumpputehtaan lisäksi Hiabin...) Laatupumppuihin voi aina luottaa Uusimmassa Scaniassa hydrauliikkapumppuna on säätyvätilavuuksinen HAWE V60N-130 niin kuin viidessä muussakin autossa. Kierrostilavuudeltaan 130 cc ja kierrosluvultaan max 2100 rpm pumppu edustaa markkinoilla suurinta tehokkuutta ja 400 bar jatkuva työpaine (450 bar piikkipaine) on yksi aidon korkeapainepumpun ominaisuuksista. - Yhdessä autossa on edelleen kiinteätuottoinen Sunfabin SCPD 76/76 -kaksoispumppu, mikä pelaa luotettavasti kuten Sunfabit ovat aina toimineet. Meillä on tainnut mennä vain yksi Sunfab rikki koko pitkän historian aikana. Kun vuonna 2016 aloimme siirtyä muuttuvatilavuuksiseen hydrauliikkaan, ostimme ensimmäisen HAWEn pumpun Lakeuden Hydron suosittelemana. HAWEsta ei ollut aiempaa kokemusta mutta nimi oli tullut tutuksi lehtimainosten kautta. Se osoittautui oivaksi valinnaksi ja siitä lähtien olemme valinneet aina pumpuksi HAWEn. Uusiin autoihin pumput tulevat päällerakentajilta ja kun olemme päivittäneet vanhempiin autoihin uusia nostureita niin HAWEt on ostettu Lakeuden Hydrosta, sanoo Mika Iso-Pellinen. Laadukkaiden pumppujen lisäksi yksi syy niiden hyvään kestoon on se, että Iso-Pellisillä käytössä on aina kierroksen rajoittimet, mitkä estää pumpun menemisen ylikierroksille jos vaikka vahingossa lähtee ajamaan pumppu päällä. - HAWEn muuttuvatilavuuksissa pumpuissa rajoitin on meillä 1100 kierroksessa, toteaa Iso-Pellinen. (kuva: Kierrostilavuudeltaan 130 cc ja kierrosluvultaan max 2100 rpm säätyvätilavuuksinen HAWE V60N-130 pumppu edustaa markkinoilla suurinta tehokkuutta ja 400 bar jatkuva työpaine (450 bar piikkipaine) on yksi aidon korkeapainepumpun ominaisuuksista; kompaktissa koossa.) Pumpun suuri tuotto ratkaisevan tärkeää Mika Iso-Pellisen mukaan yksi ratkaiseva asia HAWEn muuttuvatilavuuksisessa 130 cc pumpussa on sen suuri tuotto. - Uusissa Scanioissa on hidas ulosotto ja kun HAWE tarjoaa suuren tuoton per kierros, saadaan auton kierrokset alemmas kuormattaessa - kun V8 moottori ei huuda kovilla kierroksella näkyy se polttoaineen kulutuksessakin. Scania R650:lla pystymme käyttämään nosturia vain 900 rpm kierroksilla ja silti HAWEsta saa voimaa niin paljon kuin haluaa sillä painetta ja tuottoa on valtavasti. HAWE Finlandin maahantuomissa HAWE ja Sunfab -pumpuissa on 1 vuoden tahdastakuu. - Näin taitaa olla mutta takuuta ei ole koskaan tarvittu, päättää Iso-Pellinen. (kuva: Sunfab SCPD 76/76 on luotettava ja tehokas kaksoispumppu puutavara-autokäyttöön.) Tilanpuute haaste nykyautoissa Uusissa Euro 6 moottorisissa 4-akselisissa autoissa on päällerakentamisen tila kortilla, mikä asettaa omat haasteensa päällerakentajille mm. hydrauliikan suhteen. - Meidän ajotehtäviin sopii parhaiten 2+2 akselirakenne, joissa hydrauliikan imuputket pitää tuoda tosi tarkasti ja jyrkillä mutkilla etteivät ne osu lisäakseliin. Ja itse pumpun asennustila on todella ahdas ja siinä HAWEn kompakti koko auttaa paljon asiaa. Myös hydrauliöljysäiliön sijoittaminen vaatii päällerakentajalta miettimistä kun runko on täynnä pakokaasunpuhdistuslaitteistoa ja muuta, sanoo Iso-Pellinen.
|