Näin kuningas sai kruununsa

07.08.2019 13.20

scaniav8.jpg

Onnittelut Scania V8:lle tehon ja tunteiden jo 50 vuotta kestäneestä liitosta. Seuraavassa esitellään muutamia kehitysaskelia ja ihmisiä, jotka ovat tehneet tästä moottorista legendan ja teiden kiistattoman kuninkaan.

Jos Scanian ehkä suosituimman moottorin kehittämisestä saisi kiittää vain yhtä henkilöä, tämä henkilö olisi todennäköisesti Bengt Gadefelt. Tätä Scanian dieselmoottoreiden 1960–80-lukujen legendaarista suunnittelujohtajaa kutsutaan usein Scania V8:n isäksi. Hän osasi ennakoida tehokkaampien moottoreiden kysynnän kasvun etenkin massatavaran ja raskaan kaukoliikenteen kuljetuksissa.

1960-luvun alussa Scanian 8- ja 11-litraiset rivikuutoset ylsivät 250 hevosvoiman tehoon, mikä riitti sen ajan kaukoliikenteen tarpeisiin. Scanian (silloisen Scania-Vabisin) insinöörit huomasivat kuitenkin, ettei tällainen teho riittäisi enää tulevaisuudessa, ja päättivät siksi ravistella moottorimarkkinoita.

Gadefelt, joka tunnettiin rennosta ja käytännönläheisestä johtamistyylistään ja tavastaan tutkia tarkasti suunnitteluinsinöörien piirustuksia ja esittää oivaltavia huomioita, sai vuonna 1962 tehtäväkseen vetää tehokkaamman moottorin kehitystyötä.

"Tajusimme, että hyvä ajettavuus saavutettaisiin suunnilleen 350 hevosvoiman teholla. Se oli noin 100 hevosvoimaa enemmän kuin mihin moottorimme pystyivät", totesi Gadefelt projektista myöhemmin. 

Tarve tehokkaammille moottoreille kasvoi sopivasti samaan aikaan kun markkinoilla siirryttiin toisen maailmansodan jälkeen suosituista pitkänokkaisista kuorma-autoista kompakteihin, Bulldog-autoihin. Järjestelyssä oli myös ongelma: miten saada isompi 8-sylinterinen rivimoottori mahtumaan ohjaamon alle.

Tehokas mutta kompakti

Gadefelt kollegoineen kehitti konseptin, johon kuului tehokas mutta erittäin kompakti voimanlähde: 90 asteen V8-moottori, jonka iskutilavuus oli 14,2 litraa. Tässä voimansiirtolinjassa oli kaikki ominaisuudet, joita Scanian insinöörit hakivat: hyvä vääntömomentti matalilla kierrosluvuilla, vähemmän vaihteiden vaihtamista ja riittävästi lisätehoa moottorin koko kierroslukualueella.

Ensimmäinen malli, johon uusi moottori lisättiin, eli LB140, otettiin nopeasti hyvin vastaan kuljetusalalla. Asiakkaat arvostivat moottorin ulkomuotoa ja V:n muotoisia venttiilinkansia sylinterikansien päällä. Lisäksi he pitivät 350 hevosvoiman tehosta ja vääntökäyrästä, joka kannusti matalien kierroslukujen käyttöön. Ja tietysti mukana tuli myös moottorin erottuva ääni: jylinä, josta tuli yksi V8:n arvostetuimmista ominaisuuksista.

"Scania suunnitteli erittäin vankan moottorin, joka kesti pitkään myös vaativissa töissä", sanoo Ulf Wallin, Scanian entinen apulaispääinsinööri. "V8:n myötä onnistuimme esittelemään moottorin, jonka polttoainetalous oli erinomainen, koska moottori oli tehokas ja sitä pystyi käyttämään matalilla kierroksilla. Lisäksi V8 kuormitti akseleita, vaihdelaatikkoa ja muita voimansiirtolinjan komponentteja vähemmän kuin tehokkaat rivimoottorit."

lb140.jpg

Scanian ensimmäisessä, 14-litraisessa V8-moottorissa oli legendaariset V:n muotoiset venttiilinkannet. Tämä komponentti on vuoden 1974 350 hevosvoiman moottorista Scania-museosta Ruotsin Södertäljestä.

V8 uhattuna

Scania valmisti yhteensä yli 170 000 14-litraista V8-moottoria, mikä teki moottorista suuritehoisen segmentin selkeän myyntikuninkaan. Kaikki hyvin siis?

Ei aivan. V8-moottorin tulevaisuus oli uhattuna 1980-luvun lopulla. Scania valmisteli silloin yhtä historiansa suurinta ohjaamon uudelleenmuotoilua, joka näkyi vuonna 1995 julkaistuna 4-sarjana. V8-moottorilohkon sovittaminen uuteen muotoiluun ei ollut helppoa, minkä vuoksi moottorivalinta ei ollut yksiselitteinen.

Scanian insinöörit jakautuivat kahteen leiriin. Toiset suosivat 11- ja 14-litraisia rivikuutos-moottoreita, jotka saivat täyden hyödyn yhtiön modulaarisesta järjestelmästä. Toiset taas korostivat V8:n merkitystä Scanian brändille. "V8 vaikuttaa myös muiden tuotteidemme myyntiin", eräs pääinsinööri totesi.

Onneksi jälkimmäinen mielipide jäi voitolle.

72 asteen prototyyppi

Muutamaa vuotta myöhemmin Scania joutui uuden teknisen haasteen eteen: miten uuden Euro 3 -päästölainsäädännön vaatima ruiskutustekniikka saataisiin yhdistettyä moottoriin? Scanian insinöörit päättivät ratkaista haasteen muotoilemalla moottorin kokonaan uudestaan. Tuloksena oli entistä pienemmällä, 72 asteen kulmalla varustettu V8-moottori. Mallista rakennettiin noin 12 prototyyppiä, joista muutama on yhä jäljellä Scanian tuotekehitysosaston pölyisimmissä nurkissa.

Tässä vaiheessa esiin astui kuitenkin eräs insinööri: Bengt Gadefelt.

"Hän varoitti, että 72-asteisen moottorin rakentaminen olisi erittäin monimutkaista, erityisesti kampiakselin osalta", muistelee Scanian entinen pääinsinööri Håkan Fransson. 

"Lopulta valitsimme toisen ruiskutusratkaisun ja päätimme kehittää täysin uuden 90-asteisen, 16-litraisen moottorin", hän jatkaa.

Myös Scanian alkuperäinen, 14-litrainen V8-työjuhta alkoi siis lähestyä matkansa päätä. Päästölainsäädäntö ja ympäristövaatimukset kiristyivät Euro 3-, Euro 4- ja Euro 5 -luokitusten myötä, ja 1990-luvun puolessavälissä Scania alkoikin valmistautua suureen teknologiseen harppaukseen – kokonaan uuden V8-moottorin kehittämiseen 14-litraisen tilalle.

bengt.jpg

Bengt Gadefelt, Scanian dieselmoottoreiden suunnittelujohtaja 1960-luvulta 1980-luvun lopulle. Valokuva: Bo Malmgren

Uusi vuosituhat, uusi alusta

Uuden vuosituhannen myötä alkuperäinen legenda lopulta korvattiin huomattavasti tehokkaammalla 16-litraisella V8:lla, jonka teholukemat olivat 480 ja 580 hv / 1 900 r/min ja vääntömomentti jopa 2 700 Nm – siis yli kaksinkertainen vuoden 1969 V8-moottoriin verrattuna. 

Toinen Scanian suuri kehitysaskel oli modularisaatio: moni komponentti, esimerkiksi sylinteri, oli sama kuin rivimoottoreissa käytetty. Modulaarinen suunnittelu tuo tärkeitä synergiaetuja Scanian tuotekehitykseen ja tuotantoon, ja lisäksi siitä hyötyvät asiakkaat huoltotöiden ja varaosien käsittelyn helpottuessa.

Uuden D16-moottorialustan projektipäällikkönä toimi Jonas Hofstedt, joka työskentelee nykyään Scanian tuotekehityksen johdossa. "Henkilökohtaisella tasolla se on yhä yksi 35-vuotisen Scania-urani kohokohtia", hän sanoo.

Hofstedtin ydintiimi oli kymmenen hengen tiivis porukka, jonka vastuulla oli erilaisten vaatimusten yhdistäminen: toimittajien löytäminen, uuden tuotantolinjan rakentaminen, uuden moottorin sovittaminen alustalle ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: sellaisen moottorin kehittäminen, joka vetäisi vertoja edeltäjänsä maineelle tehokkaana ja luotettavana koneena.

"Olen erittäin ylpeä lopputuloksesta", Hofstedt sanoo nyt. "Scanian 16-litraisesta V8-alustasta tuli menestystarina, jota kilpailijat eivät päässeet lähellekään. Julkaisustaan lähtien moottori on nauttinut ansaittua arvostusta suuritehoisten moottorien segmentissä, ja se toimii perustana myös nykyiselle, parannellulle moottorille."

Vuonna 2000 tapahtuneen 16-litraisen V8:n julkaisun jälkeen työ jatkui Scanian moottorikehitysosastolla. Vuonna 2005 yhtiö esitteli tähän mennessä laajimman valikoimansa moottoreita. Mukana olivat muun muassa Euro 3-, Euro 4- ja Euro 5 -yhteensopivat 500, 560 ja 620 hevosvoiman V8-moottorit, joilla oli jopa 3 000 Nm:n vääntömomentti. Nyt insinöörit hyödynsivät teknologiaa, jonka avulla ympäristövaatimukset voitiin saavuttaa tehokkaimmin kaiken tyyppisissä kuljetuksissa.

Suuri kehitysaskel

Euro 6 -lainsäädännön lähestyessä nopeasti Scania teki valtavia panostuksia yhtiön kehittämien uusien moottoritekniikoiden yhdistämiseen: pakokaasujen takaisinkierrätys, muuttuvageometrinen turboahdin, yhteispaineruiskutusjärjestelmä, valikoiva katalyyttinen pelkistys ja hiukkasten suodatus. Näihin piti kehitystyössä lisätä vielä Scanian oma moottorin ja pakokaasujen ohjausteknologia, joka yhdistettiin nyt yhdeksi järjestelmäksi. Kaikki nämä tekniikat otettiin myös käyttöön V8:ssa.

Vuonna 2010 nämä ominaisuudet yhdistettiin, kun Scania otti suuren kehitysaskelen 16 litran moottorin suhteen. Moottorin iskutilavuus kasvoi 15,6 litrasta 16,4 litraan, ja samalla esiteltiin uusi, kevyempi mutta vahvempi sylinteriryhmä. Samaan aikaan Scania esitteli maailman tähän asti tehokkaimman kuorma-auton moottorin: 730 hevosvoiman V8-moottorin, jonka suurin vääntömomentti on 3 500 Nm. Uusi R 730 oli legenda jo syntyessään.

Moottorin ja ohjaamon kehitys jatkui vauhdikkaasti seuraavinakin vuosina. Kun Scania toi uudet Streamline-kuorma-autonsa markkinoille vuonna 2013, yhtiö esitteli samalla myös toisen sukupolven Euro 6 -sarjansa, johon kuuluivat 520, 580 ja 730 hevosvoiman V8-moottorit. 

Uusiutuvia polttoaineita joka lähtöön

Huoli ympäristöstä kasvaa kaiken aikaa, ja siksi myös Scania on jatkanut erilaisilla uusiutuvilla polttoaineilla toimivien moottorien kehitystyötä. Jokainen vuoden 2015 jälkeen tehty V8-kuorma-auto voi käyttää HVO-biodieseliä, ja tarjolla on myös useita moottorivaihtoehtoja FAME-biodieselille.

125-vuotispäivänsä kunniaksi vuonna 2016 Scania esitteli kokonaan uuden kuorma-autosarjan. Tähän yhtiön historian kaikkien aikojen suurimpaan tuotejulkaisuun huipentuivat kymmenen vuoden kehitystyö ja yli 20 miljardin kruunun (2 miljardin euron) investoinnit.

Seuraavana vuonna yhtiö esitteli täysin uuden V8-moottorin uudelle kuorma-autojen sukupolvelle. Moottorin ominaisuuksiin kuului vahvistettu sylinteriryhmä, joka kestää myös tulevaisuuden painevaatimukset. Uusi V8 pohjautui edellisten sukupolvien moniin erinomaisesti toimiviin ominaisuuksiin, mutta moottorin noin 650 komponentista 200 oli täysin uusia. Uuden V8-moottorin kehittäjätiimi keskittyi neljään avainalueeseen: polttoainetehokkuuden nostamiseen 5–8 prosentilla asiakkaiden tuottavuuden parantamiseksi, huollettavuuden kehittämiseen ajoneuvojen käyttöajan parantamiseksi, tuotantoprosessien kehittämiseen laadun parantamiseksi ja nykyaikaiseen muotoiluun, josta uuden sukupolven Scaniat tulevat todennäköisesti tunnetuiksi. 

Arvokasta asiakaspalautetta

Mutta mitä olisivat Scanian V8:t ilman ihmisiä, jotka niitä käyttävät päivästä toiseen ja kaikissa olosuhteissa? V8:n asiakkailla on erityisasema Scanian tuotekehitysosastolla. He ovat osaavia ja uskollisia ja siksi tärkeitä Scanialle, kun uusia malleja ja toimintoja testataan, sekä V8-moottoreissa että laajemmaltikin.

Yksi tuoreimmista Scanian kenttätestaajista on ruotsalainen Rickard Sjöstrand, joka testasi Scanian uuden sukupolven V8-konetta (S 650 6×2 Euro 6) vuosina 2016 ja 2017. 

"Moottori on todella tehokas ja toimii hyvin", hän sanoo. "Suuremman moottorin luulisi kuluttavan enemmän, mutta sepä kuluttaakin sadalla kilometrillä kolme litraa vähemmän kuin edellinen Scania V8-moottorini."

Jo moottorin käynnistäminen miellytti Sjöstrandia: "Uusi moottori murisee jopa edeltäjäänsä komeammin."

Scanian moottorinkehitysosaston johtajana pitkään työskennellyt Björn Westman sanoo, että vuosien saatossa V8:n kenttätestaaja-asiakkaat ovat antaneet kaikkein hyödyllisintä palautetta Scanian tuotekehitysosastolle.

"Heidän arvokkaalla palautteellaan on ollut suuri merkitys paitsi V8:n kehitykselle, myös kaikelle muulle moottorinkehityksellemme", sanoo Westman. "Sen ansiosta olemme pystyneet keskittymään suuritehoisten autojen segmenttiin ja koko Teiden kuningas -konseptiin."

Tämän konseptin ylläpitäminen on takuuvarmasti Scanian asialistalla jatkossakin, ja konseptin perustana on V8. Legenda – kuten myös sen tunnistettava matala murina – elää ja voi hyvin, ja tulevat mallit ovat todennäköisesti vielä nykyistä 730 hevosvoimaakin tehokkaampia.

29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja

Näytä lisää »