Otto Lahti, Traficom: HCT-aikakauden standardimitat

29.07.2019 17.11

otto2.jpg

Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien eli rekkojen mitat voi jakaa yksinkertaisesti kolmeen ryhmään. Euromitoilla tarkoitetaan 16,5 (puoliperävaunut) tai 18,75 metriä pitkiä yhdistelmiä. Moduulimittaisella tarkoitetaan käytännössä 25,25 metriä pitkiä yhdistelmiä. Virallisesti moduulimitat tarkoittavat 7,82 ja 13,6 metriä pitkistä kuormatiloista muodostuvaa euromittoja pidempää yhdistelmää. HCT -mitat tarkoittavat euromittoja pidempiä puoliperävaunuyhdistelmiä sekä muita yhdistelmiä joiden pituuden pohjana enemmän kuin lyhyt ja pitkä moduuli eli yli 25,25 metriä pitkiä. Suurimman sallitun 34,5 metrin pituuden taustalla on 2x7,82 ja 13,6 kuormatilat eli aiemmin mainitut moduulimitat, mutta suurelle yleisölle vain 25,25 pitkä on moduulimittainen.

(kuva yllä: Uudet mittasäännöt mahdollistavat kuljetuskaluston räätälöinnin tarkasti kuljetustehtävän mukaan. Kuvassa Ylijoki Kuljetus Oy:n uusi 10-akselinen ketjupurkava hakeyhdistelmä, kokonaispituus 27,85 metriä ja tilavuutta 175 kuutiota.)

Tammikuun mittamuutoksen yhteydessä suurimmat sallitut mitat kasvoivat merkittävästi. Samaan aikaan sääntelyn perusteet muuttuivat oleellisesti. Oikaisu- ja vetopituuksien sijaan pituutta rajoittaa useimmissa tapauksissa suorituskykyperusteisesti kääntyvyyssääntö. Tällaisessa lainsäädäntömallissa asetuksesta ei löydy suoraan mittaa, mihin perävaunun akseliväli tai auton pituus kannattaa mitoittaa, jotta ajoneuvot olisi yleisesti ristiin kytkettäviä. Moduulimittojen ja 2013 alkaen käytössä olleiden massojen kohdalla kaikki ei ole sopinut ihan täydellisesti yhteen, joten räätälöityjä mitoituksia on ollut perusteltua tehdä moneen paikkaan. Kuormatilojen koko ja kantavuus 4+5-akselisessa puhtailla moduulimitoilla menee vähän pieleen helposti, koska autossa on vähemmän kuormatilaa kantavuuteen nähden kuin perävaunussa.

otto1.jpg

(kuva: Vuonna 1991 Ylijoki Kuljetus Oy:n hakkeenkuljetukseen optimoidun 7-akselisen yhdistelmän pituus oli 22 metriä ja tilavuutta 110 kuutiota.)

Suomessa kappaletavara ja elintarvikkeet on ajettu pidemmillä matkoilla pääsääntöisesti niin pitkillä täysperävaunuyhdistelmillä kuin laki on sallinut. Keski-Euroopassa samat tavaralajit ovat liikkuneet 13,6 metriä pitkissä puoliperävaunuissa. Nyt HCT-aikakaudella nämä mitat sopivat yhteen varsin hyvin, mikä ei ole sattumaa. Täysperävaunuyhdistelmän pituutta rajoittaa käytännössä kääntyvyyssääntö, minkä puitteissa pystyy toteuttamaan noin 31 metriä pitkän yhdistelmän, minkä kuormatilojen ulkopituudet ovat noin 9,5 ja 17,5 metriä. Tämä mitta on käytännössä sama, mitä kahdella 13,6 metrisellä standardi puoliperävaunulla saavuttaa. Kuormatilojen sisäpituus on täl- löin 26 metriä ja pieni pelivara. Tämän kokoluokan kalustosta on selkeä standardi tulevaisuudessa.

Kuormatilojen pituuden ja kantavuuden tulee luonnollisesti sopia yhteen. Asiaa on hyvä tarkastella yleisesti käytössä olevien rahdituspainojen avulla. Ulkomaan liikenteessä FIN-lavan rahdituspaino 1000kg. 26 metrin kuormatilojen sisäpituuksilla olevaan yhdistelmään tulisi saada tällöin 52 tonnia kantavuutta. Tämä onnistuu 9,5 t autolla, 2,5 t dollyllä ja kahdella 6 t puoliperävaunulla. Näihin massoihin on mahdollista päästä, kun kaikki ratkaisut pidetään kevyinä ja yksinkertaisina. Tätä yhteensopivuutta ei tainnut kukaan ajatella 2012 ja 2013 76t muutosten valmistelussa, mutta kantavuudet osuvat nyt hyvin yhteen suomalaisessa 32-metrisessä ja kahdessa 40-tonnisessa eurorekassa.

Kotimaan liikenteessä käytössä on yleisesti enemmän tai vähemmän lämpösäädellyt kuormatilat, jolloin kantavuutta jää hieman vähemmän. Kappaletavaraliikenteessä FIN-lavan rahdituspaino on yleisesti 925 kg. Tällöin kuorman painoksi tulee 48 tonnia. 74-tonnisen 10 akselisen täysperävaunuyhdistelmän omamassa saisi olla tällöin 26 tonnia. FNA-luokitellun kylkiaukeavan 12-metrisen 8x4 auton tai 17,5-metrisen 6-akselisen perävaunun massa on lähellä 13 tonnia, joten myös tässä tapauksessa perinteiset rahdituspainot osuvat kohtuullisella tarkkuudella tähän pituusluokkaan.

17,5 metriä on myös varsin toimiva pituus puoliperävaunukäyttöön kotimaassa. Dollyn kanssa se käy rahtiauton perään ja pelkkänä puoliperävaununa se kulkee risteyksissä vastaavan levyisiä ajouria perinteisten 25 -metristen täysperävaunuyhdistelmien kanssa, jos teli on mitoitettu vastaavasti maksimipituisen varsinaisen perävaunun kanssa. Ahtailla pihoilla se on kuitenkin merkittävästi helpompi peruuttaa kuin täysperävaunuyhdistelmä. Perävaunun elinkaari on pitkä ja useissa tapauksissa saman perävaunun pitää sopia monen asiakkaan ajotehtäviin ollakseen turvallinen investointi kuljetusyritykselle.

Suurimman pituuden haasteet

Lainsäädäntö sallii suurimmaksi kuormatilojen sisäpituudeksi 29,24 metriä. Tämä tarkoittaa yli 10 % suurempaa kuormatilaa kuin yllä kuvattu helposti kahdella eri tavalla muodostuva standardipituus. Suurten volyymien, pitkien matkojen ja kevyiden tavaralajien kohdalla yli 10 % suurempi kuormatila on todella merkittävä asia. Henkilöstö- tai polttoainekuluihin viimeiset metrit vaikuttavat varsin vähän. Kaluston hankintakuluihin ja yhteensopivuuteen erilaisten vaihtoehtojen kanssa viimeiset metrit vaikuttavat merkittävästi.

Suurimman mahdollisen kuormatilapituuden voi saavuttaa käytännössä neljällä eri tavalla. Kaikissa ratkaisuissa haasteena on varsin tarkka mitoitus ja akselistoratkaisujen valinta, millä täyttyy kääntyvyys ja stabiliteetti vaatimukset. Yksittäisen täysin uuden vaatimustenmukaisen yhdistelmän tekeminen onnistuu kohtuullisella mittaoptimoinnilla kaikissa tapauksissa. Käytännössä asia on huomattavasti monimutkaisempaa, koska myös näissä täyspitkissä yhdistelmissä halutaan usein käyttää erilaisia vanhoja perävaunuja ja viimeinen yksikkö olisi monissa suunnitelmissa kansainvälisessä liikenteessä kiertävä irtoperä.

ETT-yhdistelmä eli AB-tupla

Pohjoismaiden ensimmäinen moderni HCT-yhdistelmä oli 10 vuotta sitten tätä rakennetta edustanut En Trave Till, mistä yhdistelmätyyppi sai kutsumanimensä. AB-tupla yhdistelmä syntyy lisäämällä perinteiseen moduuliyhdistelmään dollyn ja puoliperävaunun väliin linkki. Yhdistelmätyypin vetoautoksi sopii mittojen puolesta perinteinen rahtiauto ja viimeiseksi yksiköksi standardi puoliperävaunu noin 7,9 oikaisupituudella. Linkkivaunun räätälöintiin liittyy paljon kompromisseja, eikä yhtä selkeää ratkaisua ole löytynyt, mistä muodostuisi se standardi ratkaisu.

B-tripla

Australiassa hyvin yleisesti käytetty yhdistelmä syntyy lisäämällä perinteiseen B-linkkiin toinen linkkivaunu. Edellisen vaihtoehdon tapaan tämä on kuormatilojen mitoituksen puolesta aito moduuli. Yhdistelmätyypin suurin etu tai haitta on käyttökohteesta riippuen sen koostuminen kolmesta erillisestä kuormatilasta. Kuljetusyrittäjän toivo ja perävaunuvalmistajan kova haaste on mitoittaa sellainen linkki, mikä toimii tässä ja edellisessä yhdistelmätyypissä.

A-tupla 16+13,6 tai 14,8+14,8

Terminaalien välisessä liikenteessä ja lämpösäädellyissä kuljetuksissa kaksi pitkää kuormatilaa on usein parempi vaihtoehto kuin kolme lyhyempää. Otsikon pituudet ovat kuormatilojen ulkopituuksia. Kun niistä vähentää päätyjen paksuudet, kuormatilojen sisäpituudet ovat suurimman sallitun mukaiset. Standardiratkaisuista poikkeavien ulkomittojen lisäksi akselivälit ja niiden ohjaukseen liittyvät ratkaisut ovat tähän käyttöön vakiopalikoista räätälöityjä. Käytettyjen perävaunujen kaupan ja kustannustehokkaan valmistuksen kannalta tilanne vaikuttaa todella haastavalta.

16-metrinen mahdollisimman ketteräksi räätälöity puoliperävaunu sopii onneksi hyvin myös dollyn päällä rahtiauton perään maakuntien jakolenkeillä. Se on risteyksissä lähes yhtä ketterä ohjautuvan viimeisen akselin ansiosta kuin vanhat 13,6 metriset perävaunut tarjoten kuitenkin 2,4 lavametriä lisää kuormatilaa. Sekaisin FIN- ja Eurolavoja sekä rullakoita ajaville pituuteen ei ole selkeitä mittoja, mitkä tarkoittavat yhden rivin lisää hyötykuormaa. Pelkkien FIN-lavojen kohdalla 15,5-metrinen tarjoaa saman kolmenkymmenen lavan kuljetuskapasiteetin kuin 16-metrinen.

”N kappaletta” identtisiä perävaunuja joilla saavuttaa suurimman mahdollisen kuormatilan pituuden antaa tietyn helppouden ja tehokkuuden ajojenjärjestelyyn. Mitoituksen puolesta yksi akselisto ratkaisu vaikuttaa selkeältä ratkaisulta tässä perävaunutyypissä. Kun kääntyvyys ja stabiliteetti säännöt ovat kaikille samat, osuu teli myös väkisin varsin tarkalleen tiettyyn kohtaan. 14,8 metriä on mielenkiintoinen pituus, koska Saksassa 11 osavaltiota sallii 14,9-metriset puoliperävaunut vapaasti seitsemän vuotta kestävään kokeiluun. Tämä kuormatila koko saa huomioita myös Suomen rajojen ulkopuolella, mikä tekee siitä heti huomattavasti potentiaalisemman vaihtoehdon muodostua vahvaksi standardiratkaisuksi.

Pituuden kasvaessa myös oma massa nousee, jolloin kantavuus lavapaikkaa kohden laskee merkittävästi. Käytännössä pisimpiin yhdistelmiin mahtuu 56 FIN-lavaa rahtia. Yleisen FNA -luokitellun kylkiaukeavan 34,5 -metrisen omamassa on jo selke- ästi yli 30 tonnia. Tällainen yhdistelmä häviää melkein 10 tonnia jutun alussa esitellylle vaihtoehdolle massatavaran ajos- sa. FIN-lavapaikalle jää kantavuutta 750 kg ja Eurolavalle 580 kg, joten kappaletavarakuormissa kantavuus riittää hyvin myös pankotettuihin kuormiin.

Riski lisää rahoituksen hintaa

Mittamuutos avasi lukuisille kuljetusyrityksille ennen näkemättömän mahdollisuuden tehostaa toimintaansa uuden mittaisella kalustolla. Kaluston uusiminen tarkoittaa monilla yrityksen historian suurinta investointisuunnitelmaa tälle ja tuleville vuosille. Perävaunutehtaiden tilauskirjat täyttyivät tuotantoaikojen varauksista jo ennen mittamuutosasetuksen hyväksymistä valtioneuvostossa. Kysynnän kasvaessa markkinatalous pitää huolen, ettei hinnoittelussa ostajaa hymyilytä. Pidemmät perävaunut, hienommat akselistot ja vetovarusteet lisäävät myös huomattavasti perävaunujen hintaa. Kaikki tämä pitää rahoittaa ja rahoituksen saatavuuteen ja hintaan vaikuttaa merkittävästi ajoneuvon arvioitu jäännösarvo rahoituskauden lopussa.

Kukaan ei tiedä, mikä on 17,5 -metrisen täysperävaunun tai 13,6-metrisen vetovarustuksella olevan puoliperävaunun arvo viiden vuoden kuluttua käytettyjen markkinoilla. Tähän vaikuttaa hyvin paljon niiden yhteensopivuus muiden käytettyjen rivistä löytyvien autojen ja perävaunujen kanssa sekä markkinoiden kehittyminen. Useimmat lisävarusteet ovat lähes arvottomia ajoneuvon siirtyessä käytettyjen markkinoille. Tietyt varusteet muodostuvat kuitenkin itsestäänselvyyksiksi, joiden puuttuminen heikentää ajoneuvon haluttavuutta merkittävästi. Tässä vaiheessa varmoja vastauksia on vähän, mutta asiaa paloittelemalla voi muodostaa uskottavia perusteita ainakin rahoituslaitoksen suuntaan. Perävaunujen pituuden osalta puoliperävaunuyhdistelmissä 20- ja täysperävaunuyhdistelmissä 28-metrin rajan merkitys tulee varmasti vähenemään vuosi vuodelta, koska uudet autot ovat olleet kameroita lukuun ottamatta ”HCT-varusteltuja” kohta neljä vuotta.

Ennen mittamuutosta vetokidan etäisyys auton keulasta ja perävaunun kokonaispituus piti vakioida, jotta autot ja perävaunut olivat ristiinkytkettäviä. Mittamuutoksen jälkeen yhdistelmän kokonaispituuden merkitys on vähentynyt ja samanlaista tarkkaa standardimitoitusta ei tarvita enää. Vanhojen tuttujen standardien poistuminen ei ole sen takia niin iso ongelma kuin aluksi moni on luullut. Helsingin kuljetusmessujen isosta hallista löytyy useimpien valmistajien näkemykset tulevista parhaista ratkaisuista ja täysin uutta nähtävää on luvassa poikkeuksellisen paljon.

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta

Näytä lisää »