AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD 6.6 V8 4x4 LTZ Crew Cab - Arkeen ja juhlaan

11.07.2019 19.01

amer1.jpg

Americar Oy:n maahantuomat Chevrolet Silverado kevyt kuorma-autot ovat saaneet hyvän vastaanoton Suomessa. Tehokkaan 445 hv diesel-V8:n voimin kulkevan lava-auton hyvä etenemiskyky ja moottorin sitkeys nousevat ajomukavuuden ja näyttävän ulkomuodon ohella Silveradon vahvuuksiksi haastavissa olosuhteissa työskentelevien urakoitsijoiden parissa.

(kuva yllä: Chevrolet Silveradon mallinimen perässä seisova HD on lyhenne sanoista Heavy Duty. Sen mukaisesti auto on 2 tuumaa perusmallia korkeampi ja konepeitto on terästä. Lisäksi runko on perusmallia jämäkämpi, samoin jarrut.)

Chevrolet Silveradoa tarjotaan kotimaassaan Yhdysvalloissa mitä moninaisimpina mallivaihtoehtoina. Suomeen tuotavaa, perusmallia korkeammalla maavaralla ja tukevammalla alus- talla täydennettyä, Silverado HD -mallia myydään emämaassa sekä taka- että nelivetovaihtoehtoina ja yhteensä neljänä eri varustelutasona: WT, LT, LTZ ja High Country. Nyt koeajettava Silverado 2500 HD on nelivetoinen ja kattavin LTZ -varustein. 

Chevrolet Silverado lava-autojen luotettavana ja pitkäaikaisena maahantuojana toimivan Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkäisen mukaan LTZ -mallissa ominaisuudet, varusteet ja hinnoittelu ovat selkeasti parhaassa balanssissa: 

- Takavetoisia, kevyesti varusteltuja malleja tänne ei kannata edes tarjota. Jo pienin varustemuutoksin WT- ja LT -malleista saa LTZ:n hintaisen, mutta vähäisemmin äänieristyksin ja ohjaamomukavuuksin. Suomeen tuottamamme autot on rakennettu varusteiltaan lähelle parhainta High Country -mallia. Lisäksi useat ottavat autoonsa maastoajo-ominaisuuksia ja ajomukavuutta entisestään kohentavan Z71 -varustepaketin. Sen myötä auton alustaan tulee paremmat iskunvaimentajat ja tekniikkapuolelle vakio taka-akselin lukko vaihtuu Eatonin valmistamaan vahvistetuun vaihtoehtoon. Lisäksi alustaan tulee lisää panssarointia ja runkoon tukevat hinauskoukut. Edellä mainittujen lisäksi ilmanpuhdistimen kotelo vaihtuu suuremmaksi ja kojelautaan lisätään alamäkihidastimen katkaisija. Ulkoisiin kohennuksiin lukeutuvat etusäleikön ja kylkien logot sekä näyttävät 18-tuuman alumiinivanteet asiankuuluvin renkain täydennettynä. 

amer2.jpg

(kuva: Ohjaamon saa asiakkaan tarpeiden mukaan, joko 5- tai 6-paikkaisena, sohvapenkillä tai erillisin istuimin. Kojelaudassa ovat kaikki hallintalaitteet hyvin käsillä.)

Metsäkonemiehen mieleen

Myös halikkolaisen metsäkoneyrittäjä Jari Karsikkaan uutuuttaan kiiltelevä viininpunainen Silverado 2500 HD LTZ on hankittu Kärkkaisen luotsaamasta Americar Oy:stä. Ajatus amerikkalaisesta lava-autosta oli jo ehtinyt kyteä Karsikkaan mielessä useamman vuoden. 

- Kipinä syttyi takavuosien Amerikan matkan aikana. Ajattelin maata kiertäessäni että tuollaisella kelpaisi mennä työmaalle täälläkin. Hankinta sai vauhtia viime vuoden puolella, kun näin Metsäalan Ammattilehdessä koeajoraportin tällaisesta. Totesin vain että nythän näitä saa jo täältäkin. Siitä se lähti ja nyt on uusi auto alla, sanoo autoonsa ilmeisen tyytyväinen Jari Karsikas ja jatkaa: LTZ varustelutason lisäksi otin autoon vielä Z71 paketin ja muutamia pieniä yksittäisiä lisävarusteita, missä auttoi lehtiartikkelissa samalla alalla työskentelevän yrittäjän antamat vihjeet. Terveisiä vaan sinne Joroisten suuntaan!

Edistyksellistä tekniikkaa

Siinä missä Eurooppalaiset ja Aasialaiset autovalmistajat hakevat kustannussäästöjä voimanlähteiden iskutilavuuksia pienentämällä ja polttoaineen palamisreaktion hallintaa kehittämällä, ovat amerikkalaiset autojätit kasvattaneet voimanlähteiden tehoja perinteisemmin keinoin.

Chevrolet Silverado HD 2500 lava-auton konepellin alusen täyttää iskutilavuudeltaan 6,6 -litrainen General Motors Duramax-dieselmoottori. Valurautaisella sylinterilohkolla ja alumiinikansilla varustettua turboahdettua 32-venttiilistä Duramax -dieseliä on valmistettu pian jo 20-vuoden ajan. Erilaisiin käyttötarkoituksiin ja automalleihin tarkoitettuja variantteja on kymmeniä, näistä tuorein (L5P) ja samalla tehokkain (445 hv / 1230 Nm) on sovitettu nyt koeajettavan auton konehuoneeseen. 

amer3.jpg

(kuva: 6,6 litraisesta Duramax V8 turbodieselistä irrotetaan tehoa 445 hv ja vääntömomenttia kohtuulliset 1233 Nm.)

Mielenkiintoisena tietona mainittakoon että GM Duramax voimanlähteet valmistetaan USA:n Ohiossa GM:n ja Japanilaisen Isuzun vuosituhannen taitteessa perustaman DMAX Corporationin tehtaalla. Miljoonas voimanlähde valmistui tehtaalla jo vuonna 2007. Duramax 6.6 on saavuttanut erittäin kestävän ja polttoainetaloudellisen moottorin maineen. Ja sitä on jatkokehitetty koko sen valmistushistorian ajan. Hiljattain päivitetystä moottorista irrotetaan nyt entisen 400 hevosvoiman sijasta lähes 450 hevosvoimaan ja vääntömomenttia reilut 1230 Nm, mikä on yli 200 Nm entistä moottorisukupolvea enemmän.

Kasvu saavutettiin lohkoa vahvistamalla ja kampiakselin halkaisijaa kasvatettamalla. Lisäksi kiertokanget ja männät sekä kaikki liukulaakerit vaihdettiin kestävämmästä materiaalista valmistettuihin. Sylinterin halkaisija ja iskunpituus ovat yhä entisellään (103mm x 99 mm).  

Myös sylinterinkansien jäähdytystä parannettiin ja hehkutulpat vaihtuivat keraamisiin. Öljypohja on nyt kaksiosainen ja venttilikoneiston kopat paremmin ääntä eristävät. Suoritusarvojen noston kertarykäyksellä kaksinumeroisilla prosenteilla mahdollistivat uudelleen kehitetty polttoaineensyöttöjärjestelmä, paremmin muotoiltu nokka-akseli ja täysin uusi VGT-ahdin. 

Merkittävää on myös se että biodiesel-yhteensopivan moottorin ilmoitetaan olevan parhaimmillaan jopa 35 % entistä vähäpäästöisempi, mistä kiitos kuuluu päivitetyn polttoaineen syötön ohella myös uudelleen suunnitellulle ja entistä tehokkaammalle pakokaasujen pelkistyslaitteistolle.

Vastauksena Duramax moottorin tehonkasvuun GM:n pitkäaikainen vaihteistotoimittaja Allison toi moottorin jatkeeksi päivitetyn ja niin ikään vahvistetun 6-vaihteisen Allison 1000 automaattivaihteiston.

- Amerikkalaiset ovat tehneet hyvää työtä moottoritekniikan kehitystyössä. Tämä vie minun ajossani sellaisen 13-14 litraa dieseliä sadalla kilometrillä. Ero vanhaan pakettiautooni on yllättävän pieni. Ja itse asiassa kärryn kanssa ajettaessa kulutus on melkein sama, mikä on hämmästyttävää, sillä nyt moottori on sen 4,5 litraa suurempi. Kaikkia voimavaroja ei ole tullut vielä edes ulosmitattua. Onneksi on tuo nopeudenrajoitin, sillä ohjaamo on niin hiljainen ja mukava että nopeus voisi muuten karata yli sallitun, toteaa Karsikas. 

Mukavuuden ehdoilla

Chevrolet Silverado LTZ:n nahkapäällysteisen monitoimi- ohjauspyörän taakse, nahkapäällysteiselle ja ilmastoidulle sekä  lähes kaikin mahdollisin sähköisin säädöin varustetulle istuimelle istahtaminen on aina yhtä mieluisa kokemus. Ohjauspyörän runsaat säätövarat ja rattipylvääseen viety vaihdevipu sekä sähköisellä etäisyyssäädöllä varustetut polkimet takaavat sen että kuljettajan pukilla huippuluokan oltavat, välittämättä kuljettajan pituudesta tai kropan muodosta. 

Jenkkityylin mukaisesti ajoa avustavien sekä mukavuusvarusteiden määrässä ei ole turhaan kursailtu. Kojelaudasta löytyy selkeästi merkitty nappula lähes kaikkiin tämän tyyppisissä ajoneuvoissa ajateltavissa olevaan toimintoihin. 

Jari Karsikas on erittäin tyytyväinen Chevroletin korkeaan laatuun ja viimeistelyyn sekä auton myyneen Americar Oy:n palveluun. Hän arvioi löytävänsä ja oppivansa auton kuljettajaa tukevien avustavien ja mukavuutta lisäävien nerokkaiden järjestelmien tarjoamat hienot ominaisuudet kesän kuluessa. 

- Autojen kehitys, ja varsinkin elektroniikan sekä erilaisten avustimien määrän kasvu on hurjaa. Paljon on opittavaa, vaikka kävimme suurimman osan toiminnoista ajan kanssa läpi auton luovutuksessa.

Kaikille teille

Aikaisempien kokemusten perusteella Silveradon maantieajo-ominaisuuksien hakeminen jätettiin tällä kertaa taustalle, mutta luonnehdittakoon ajettavuutta hyvässä mielessä lähes unettavan mukavaksi.

Tällä kertaa otimme ajotuntumaa lumen, jään ja sulavan roudan muokkaamalla tukkitiellä, missä ajoittain maa paljaana ja toisinaan paksun nuoskalumen peittämänä. Olosuhteiden osalta tie oli mitä parhain reilulla maavaralla varustetun nelivetoauton koeajolle. Ja varmemmaksi vakuudeksi Silverado ajettiin hieman umpihankeenkin.

Yli kuusimetrinen ja reilut 3,5 tonnia painava lavajenkki etenee tunnottomasti mutta tarkasti kiikalalaisella rospuuton kurimuksessa painiskelevalla tukkitiellä. Ennen amerikkalaisia autoja on moitittu ohjauksen tunnottomuudesta, mutta ainakin Silveradon kohdalla ohjauksen vaste on muiden lava-autojen tasoinen. Joskin ahtaissa paikoissa auton kulmien arviominen on autoon tottumattomalle aavistuksen haasteellista. 

Automaattisesti kytkeytyvällä takatasauspyörästönlukolla varustettu voimalinja suoriutuu tehtävistään kiitettävin arvosanoin. Vähän puolihuolimattomasti kevätauringon pehmentämään lumeen upotettu auto nousee vaivattoman näköisesti irti nuoskasta. 

- Pakulla tästä ei olisi noustu ilman apuja, Jari Karsikas toteaa. 

Moottorin voimavarojen puutos ei lukeudu Silverado-kuljettajan huoliin. Tehoa ja vääntöä tarvitaankin, sillä kotimaassaan Silveradot, ainakin kevyemmin varusteltuina, päätyvät työjuhdiksi tositoimiin. Valmistaja ilmoittaa sen vetokyvyksi peräti 18 100 lb. joka on kilogrammoik- si muutettuna noin 8 200 kg.

Raskaita vetomassoja varten autossa on valmiina ohjaus ja liitännät perävaunujarruille, mutta vain sähköisinä. Suomessa vastaavalla massalla vaaditaan ilmajarrut.

Karsikas on kouliintunut kuljettaja peräkärryn vetäjänä. 

- Polttoainehuolto ja nyt useat muutkin tehtävät sujuvat kärryn avuin. Eipä ole kärry tämän auton ajoon tai menoon vaikuttanut.

Kuten niin usein ennenkin on Silveradon koeajon jälkeen myönnettävä että amerikkalaiset taitavat autonvalmistuksen!

17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta

Näytä lisää »