Uusi Mercedes-Benz eCitaro täyssähkölinja-auto Helsingin liikenteessä

19.05.2019 9.22

citarohelsinki.jpg

Lähiliikenteen hyötyliikkuja, täysin uusi Mercedes-Benz eCitaro täyssähkölinja-auto esiintyi päivän ajan vierailevana tähtenä Helsingin kantakaupungin vuoroliikenteessä.

Veho, HSL ja Helsingin Bussiliikenne Oy vastasivat markkinoiden kehittyneimmällä akkuteknologialla ja energiatehokkaimmalla voimalinjalla varustetun Mercedes-Benz eCitaro -linja-auton kokeilusta osana arkista vuoroliikennettä Helsingin kantakaupungissa.

Koeajorupeamaan osallistuneet osapuolet ovat vakuuttuneita maailman suurimman hyötyautovalmistajan eCitaron sopivuudesta suomalaiseen taajama- ja kaupunkiliikenteeseen. ”Kokeilun perusteella uusi eCitaro vaikuttaa hyvältä ja kaikin puolin tuottavaan työhön valmiilta autolta”, toteaa linja 23:n liikennöinnistä vastaavan Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mika Seppänen.

Äänettömästi sähköllä

Uuden eCitaron voimalinja perustuu sähköiseen ZF AVE 130 -portaaliakseliin, jossa sähkömoottorit ovat vetävällä akselilla pyörännavoissa. Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Litiumioniakkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin. Vakioversiossa kaksi moduuleista on sijoitettu katolle ja neljä auton peräosaan. Asiakkaan tarpeiden mukaan loput kaksi tai neljä moduulia sijoitetaan auton katolle. Akkuineen eCitaro painaa 
13 440 kiloa, ja suurin sallittu kokonaispaino on 19 500 kiloa. Kyytiin voi näin ottaa enimmillään 88 matkustajaa.

Seppänen kertoo saaneensa matkustajilta positiivista palautetta koeajon kuluessa - vähäinen sisämelu ja pehmeät liikkeellelähdöt saivat kiitosta. Myös kuljettajat omaksuivat uuden eCitaron omakseen. ”Ajoltaan auto on samanlainen kuin mikä tahansa kaupunkibussi, joskin mittaristo tarjoaa nyt hieman erilaista tietoa. Pääsääntöisesti kuljettajat kehuivat hyvää ajettavuutta ja äänettömyyttä”, Seppänen summaa.

Kehittyvää tekniikkaa alan johtavalta valmistajalta

Akkujen lataus perustuu sarjatuotannon aloitusvaiheessa plug-in-lataamiseen sopivasta virtalähteestä. Virtapistoke löytyy kannen alta oikeasta etulokasuojasta. Myöhemmässä vaiheessa katolle voidaan asentaa valinnaisvarusteena virroittimet eli pantografit lataamista varten. Virroitintyypistä riippuen lataaminen onnistuu joko kiinteästä laturista esimerkiksi pysäkillä tai kadun yläpuolisista virtajohdoista ajon aikana.

Muutaman vuoden kuluessa eCitaroon tuodaan tarjolle uudet litium-polymeeriakut, joiden käyttöikä on pidempi ja energiatiheys suurempi kuin nykyakuissa. ”Uusien akkujen kapasiteetti yltää ensin 330 kWh:iin ja siitä edelleen 400 kWh:iin saakka. Nämä ratkaisut takaavat, että eCitarolla voidaan yhdellä latauksella hoitaa jopa 70 prosenttia kaupunkilinja-auton päivittäisistä ajosuoritteista. Samalla avautuu mahdollisuus muokata eCitarosta myös nivelbussiversio”, toteaa Mercedes-Benz ja Setra -linja-autojen myyntijohtaja Janne Perheenmies.

Jatkossa eCitaro voidaan varustaa myös toimintamatkaa edelleen pidentävällä, sähköä tuottavalla polttokennolla. Tällöin autolla voidaan hoitaa lataamatta koko päivän ajosuoritteet ja eCitaro sopii yksi yhteen kaikkiin nykyisten kaupunki-linja-autojen käyttökohteisiin ja –tehtäviin. Koska uusia litium-polymeeriakkuja ei voi pikaladata, tulevaisuuden eCitarot toimitetaan asiakkaalle tämän haluamalla akkutyypillä auton käyttötarpeen ja –kohteen mukaisesti.

”Pääkaupunkiseudulla linja-auton päivittäiset kilometrisuoritteet ovat reitin pituudesta ja vuorovälistä riippuen noin 150 - 400 kilometrin luokkaa. Todellinen läpilyönti eCitarolle on odotettavissa sitten kun sen toimintamatka yltää noin 400 puhtaaseen ja äänettömään hyötykilometriin, mikä valmistajalta saadun tiedon mukaan voisi olla mahdollista jopa muutaman vuoden kuluessa. Tällöin sähköbussi olisi käytön ja ylläpidon puolesta samoilla viivoilla polttomoottoriauton kanssa, mikä tarkoittaisi, että kuljettaja vaihtuisi normaalisti vuoron mukaan ja auton akusto ladattaisiin kerran vuorokaudessa, siivouksen ja tarkastusten yhteydessä”, sanoo Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mika Seppänen.

Merkittävä säästöpotentiaali

Helsingin seudun liikenne eli HSL vastaa joukkoliikennepalveluista jäsenkuntiensa alueella. Joukkoliikennepalvelut tilataan yhteistyökumppaneilta, joista suurimpia ovat HKL, VR, Helsingin Bussiliikenne, Nobina Finland Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Transdev Finland Oy.

HSL:n päivittäisessä linjaliikenteessä on yhteensä noin 1300 linja-autoa, näistä murto-osa on muita kuin dieseliä käyttövoimanaan käyttäviä autoja. HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti päästöttömien ja energiatehokkaiden sekä hiljaisten sähköbussien määrää. Vuonna 2025 jopa 30 prosenttia HSL:n liikenteen bussikalustosta on tarkoitus olla sähköbusseja. Aina tähän päivään saakka tavoitteen toteutumista ovat vaikeuttaneet akkujen rajallinen kapasiteetti ja lataukseen liittyvät haasteet. Kaavailtujen tavoitteiden saavuttamiseksi HSL:llä on käynnissä useita latausasemien suunnittelu- ja rakennushankkeita eri puolilla pääkaupunkiseutua.

Linja-autoalaa ja ajoneuvotekniikan kehittymistä eturivin paikalta jo vuosikymmenten ajan seurannut HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen on vakuuttunut sähkötekniikan mahdollisuuksista. ”Sähkö on merkittävää säästöpotentiaalia tarjoava ja kehityskelpoisin tulevaisuuden käyttövoima lähiliikenteen linja-autoissa. Olemme laskeneet, että sähköllä voidaan saavuttaa jopa 70 prosentin kustannussäästöt käyttövoimakuluissa perinteiseen dieseliin verrattuna. Lisäksi täyssähköauto on lähipäästöjen eli melun ja hiukkaspäästöjen osalta täysin lyömätön vaihtoehto polttomoottoriautolle. HSL:n alueella joukkoliikenteen sähköistämisellä on näkyviä ja positiivisessa kuvassa kauaskantoisia vaikutuksia”, toteaa Reijo Mäkinen. ”Uusi eCitaro osoittaa Mercedes-Benzin tehneen merkittäviä edistysaskelia kestävien ja ympäristöä säästävien teknologioiden kehitystyössä. Suomalaisia olosuhteita ajatellen yksi tärkeimmistä on tarttuminen sähköauton lämmitykseen ja viilennykseen liittyviin haasteisiin”, Mäkinen jatkaa.

Esimerkillistä lämmönhallintaa

Mercedes-Benz on kiinnittänyt eCitarossa erityistä huomiota jäähdytykseen ja lämmitykseen. Kun ulkoilman lämpötila laskee –10 asteeseen ja matkustamoa on lämmitettävä, kaupunkilinja-auton energiankulutus kaksinkertaistuu. Tämä on huomioitu auton suunnittelussa niin, että perinteiseen Citaroon verrattuna eCitaro käyttää lämmitykseen, tuuletukseen ja viilennykseen noin 40 prosenttia vähemmän energiaa. Matkustamon lämmityksestä vastaa energiatehokas lämpöpumppu. Kylmänä vuodenaikana myös matkustamon katon ilmastointijärjestelmää voidaan käyttää lämpöpumpun tapaan.

Uuden eCitaron akkujen optimoitu jäähdytys takaa sen, että niiden latauskapasiteetti, käyttöikä ja suorituskyky säilyvät muuttumattomina mahdollisimman pitkään. Matkustamo voidaan esilämmittää tai jäähdyttää haluttuun käyttölämpötilaan jo silloin, kun akkuja ladataan. Tämä lisää matkustusmukavuutta ja pidentää auton käyttöaikaa ennen uutta latausta.

Teknisiä tietoja

Mercedes-Benz eCitaro

Pituus/leveys/korkeus         12135/2550/3400 mm
Akseliväli                             5900 mm
Akut                                    Litiumioni, 10 moduulia, yhteisteho 243 kWh
Moottori                               Synkronoimattomat moottorit pyöränavoissa
Teho max                             2 x 125 kW (170 hv)
Vääntö max                         2 x 485 Nm
Etuakseli                              ZF RL 82 EC, erillisjousitus
Ajoakseli                              ZF AVE 130

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

Näytä lisää »