Uusi Actros: puoliautomaattinen ajaminen mahdollista ensi kertaa sarjavalmisteisessa kuorma-autossa

08.05.2019 15.01

actuuuusss.jpg

Active Drive Assist: kiihdytys, jarrutus ja ajaminen automaattisesti

Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa ensi kertaa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen Active Drive Assist –ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon olosuhteiden salliessa. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla näkyvien kaistaviivojen välissä ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Avustin puuttuu tarkoittamattomaan kaistaviivan ylitykseen jopa tilanteissa, joissa kuljettaja on kytkenyt järjestelmän pois toiminnasta.

Järjestelmän ollessa aktiivinen mittaristonäytössä palaa sininen ohjauspyörä-ikoni, jota ympäröivät siniset kaistaviivamerkinnät. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa, ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa. Lopullinen vastuu auton turvallisesta ohjaamisesta on kuitenkin edelleen kuljettajalla.

”Uuden Actrosin kehitys kulminoituu vahvasti juuri turvallisuusjärjestelmien parantamisessa. Active Drive Assist muuttaa osittain automaattisen ajamisen vakiovarusteeksi – ensimmäistä kertaa maailmassa. Järjestelmä ei vain mahdollista Actrosin kiihdyttämistä ja jarruttamista automaattisesti tietyissä tilanteissa, vaan se myös ohjaa autoa tien mukaisesti ja estää sitä ajautumasta ulos pientareelle. Matka-ajosta tulee näin sekä turvallisempaa että mukavampaa”, Mercedes-Benz Truckin kehitysjohtaja, Prof. Uwe Baake huomauttaa.

MirrorCam: taustapeilien sijaan kamerat ja 15-tuumaiset pilarinäytöt

Uudessa Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu laajakuvaisella MirrorCam-kameraratkaisulla, joka on autossa vakiovaruste. MirrorCam parantaa huomattavasti auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä kuten käännöksistä ja kaistanvaihdoista aikaisempaa turvallisempaa. Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on sijoitettu A-pilareihin auton matkustamossa. Näyttöjen resoluutio on 720 x 1920 pikseliä. Näyttöjen kirkkautta voidaan säätää käsin, ja myös kuvakulmaa voi muuttaa perinteisen ulkopeilien säätömekanismin tapaan. Kamerajärjestelmässä on lisäksi lämmitys.

MirrorCamin ansiosta kuljettajalla on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympärille. Näkymä ulottuu myös A-pilarien taakse, jonne perinteisesti muodostuu vaarallinen katvealue. Ratkaisu eliminoi myös kokonaan peilien väärien säätöjen mahdollisuuden: kun auto käynnistetään, kamerat asettuvat automaattisesti optimaaliseen asentoon. Näkymä kattaa auton koko kyljen pituuden, ja peruutuksissa kuljettaja näkee tarkasti perävaunun liikkeet ja etäisyyden peruutuskohteeseen. Järjestelmä lisää turvallisuutta myös taukojen ja yöpymisten aikana: kuljettaja voi milloin tahansa aktivoida MirrorCamin kahdeksi minuutiksi tarkistaakseen näytöistä, liikkuuko joku ajoneuvon ympärillä.

Active Brake Assist 5: Uuden sukupolven hätäjarruavustin reagoi jalankulkijoihin

Active Brake Assist 5 (ABA 5) tukee kuljettajaa mahdollisen peräänajon välttämiseksi. Järjestelmä toimii myös tilanteissa, joissa ihminen ylittää kadun auton edessä, kävelee autoa kohti tai liikkuu auton käyttämällä kaistalla. Ääritilanteissa järjestelmä jarruttaa autoa ensin osittaisteholla ja lopulta maksimiteholla täyteen pysähtymiseen saakka. Toiminta perustuu samaan tutka- ja kamerajärjestelmään kuin Active Drive Assist –avustin. ABA 5 seuraa tilaa ajoneuvon edessä entistä tarkemmin ja kykenee reagoimaan autoa lähestyviin jalankulkijoihin nopeasti ja tehokkaasti.

Nimensä mukaisesti ABA 5 avustaa kuljettajaa ajoneuvon turvallisessa käsittelyssä, mutta ei tue automaattisen ajamisen toimintoja. Lopullinen vastuu turvallisesta ajamisesta on näin kuljettajalla. Järjestelmä voi kuitenkin lieventää peräänajojen ja kolarien seurauksia ja parhaassa tapauksessa estää ne kokonaan.

Sideguard Assist: Varoitus kuljettajalle katveeseen jäävistä kohteista

Sideguard Assist –sivuvalvonta-avustin on ollut saatavissa vuodesta 2016 lähtien. Se minimoi riskin apukuljettajan puolella sattuviin vaarallisiin onnettomuuksiin tilanteissa, joissa ajoneuvo kääntyy oikealle. Daimler Trucks on ainoa valmistaja, joka on integroinut järjestelmän ajoneuvoihinsa niiden suunnittelun alusta lähtien. Järjestelmän ytimen muodostaa kaksi lyhyen kantaman tutka-anturia, jotka on sijoitettu auton runkoon taka-akselin eteen. Anturit valvovat autoa ja perävaunua koko niiden pituudelta aina 18,75 metriin saakka. Valvottu alue ulottuu lisäksi kaksi metriä auton eteen ja metrin sen taakse.

Sideguard Assist toimii monivaiheisesti. Jos auton oikean sivun valvotulla alueella havaitaan paikallaan oleva tai liikkuva kohde, kuljettajaa varoitetaan ensin visuaalisesti keltaisella varoituskolmiolla apukuljettajan puoleisessa MirrorCam-näytössä. Jos törmäysriski on olemassa, kuljettajaa varoitetaan välkkyvällä ja sitten pysyvästi palavalla punaisella varoituskolmiolla ja äänimerkillä. Sivuvalvonta-avustin ei kuitenkaan jarruta autoa, vaan vastuu siitä säilyy kuljettajalla.

Avustimen toimintaa on kehitetty siten, että se tukee kuljettajaa myös käännyttäessä vasemmalle tietyissä olosuhteissa. Jos yhdistelmän peräylitys ulottuu yli 1,5 metriä taka-akselin taakse, perävaunun kulma voi osua käännöksissä jalankulkijaan, pyöräilijään tai toiseen ajoneuvoon. Sivuvalvonta-avustin varoittaa tällaisen ”pyyhkäisyn” mahdollisuudesta hyvissä ajoin.

”Yksi asia säilyy yli muiden: turvallisuus maanteillä ja kaupunkiajossa. Active Drive Assist pitää auton sekä oikealla etäisyydellä edellä ajavasta että omalla kaistallaan. Ja kiitos MirrorCamin mahdollistaman loistavan näkyvyyden, Sideguard Assist –avustimen tuoman lisäarvon sekä ABA 5 –jarruavustimen toiminnan, voimme tukea kuljettajan työtä kaikissa kriittisissä olosuhteissa”, Mercedes-Benz Trucksin markkinointijohtaja johtaja Michael Dietz sanoo.

Actrosin muihin uusiin turvallisuusominaisuuksiin kuuluvat muun muassa sähköinen pysäköintijarru hold-toiminnolla sekä integroitu mäkilähtöavustin, reaaliaikainen ja esimerkiksi nopeusrajoitukset tunnistava liikennemerkkiavustin sekä Stability Control –perävaunuavustin, joka lisää pitkän yhdistelmän vakautta ajettaessa. Älykäs ILS-valojärjestelmä (lisävaruste) sisältää led-huomiovalot, automaattisesti vaihtuvat lyhyet ja pitkät ajovalot sekä automaattisen kääntymisvalotoiminnon.

Predictive Powertrain Control: Jopa 5 prosenttia vähentynyt kulutus

Älykäs ja ennakoiva PPC-vakionopeusavustin (Predictive Powertrain Control) toimii entistä tehokkaammin. Avustinta voi käyttää nyt myös maaseututeillä parantuneen karttamateriaalin ansiosta. Digitaaliset kartat tunnistavat esimerkiksi maaston ja reittien topografian, risteysten ja liikenneympyröiden geometriat sekä liikennemerkit. Uusi Actros kuluttaa moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. Samaa tavoitetta tukee parantunut aerodynamiikka, jonka taustalta löytyvät taustapeilit korvaava MirrorCam-kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet.

Lisäksi taka-akselin välityssuhdetta on pienennetty polttoaineen säästämiseksi aikaisemmasta 2.533:sta nykyiseen 2.412:een. Uusi välityssuhde on saatavissa kaikkiin 6-sylinterisellä OM 471 –rivimoottorilla ja 315/70 R 22.5 –rengaskoolla varustettuihin Actros-malleihin.

Multimedia Cockpit –ohjaamo: Lähtökohtana kuljettajan työn helpottaminen

Actrosin ohjaamoratkaisu on rakennettu ottamalla kuljettaja keskipisteeksi – niin sanotun sisältä ulos 
–periaatteen mukaisesti. Suunnitteluprosessin lähtökohtana toimi kuljettajan käyttökokemus, jota helpottamaan ohjaamosta löytyvät esimerkiksi kosketusnäppäimet, laajakuvanäytöt ja perustoimintojen mekaaniset kytkimet. Huomiota on kiinnitetty myös pintamateriaalien ja somisteosien laatuun, kestävyyteen ja materiaaleihin kuljettajan käyttökokemuksen täydentämiseksi.

Päivitetty Multimedia Cockpit –ohjaamo tarjoaa kuljettajalle ennennäkemätöntä käyttömukavuutta ja 
–helppoutta. Vakiovarusteena on kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston. Näytöllä visualisoidaan esimerkiksi avustinjärjestelmien ja liikennemerkkitunnistimen toiminnot. Valittavana ovat Classic- ja Advanced-näyttötyylit.

Kosketusnäyttö keskellä kojelautaa on tarkoitettu navigaattorille sekä auton käyttöä helpottaville sovelluksille ja applikaatioille, joita voidaan ladata Mercedes-Benz Truck App –sovelluskaupasta, joka on avoin järjestelmä ulkopuolisillekin sovelluskehittäjille. Auton tärkeimmille toiminnoille kuten valoille, lämmitykselle, ilmastoinnille ja puhelimelle löytyvät omat pikakytkimet. Myös näyttöjen toimintoja voidaan helposti käyttää monitoimiohjauspyörän kosketusnäppäimillä.

Yhdistettävyys ja toiminnallisuus ovat huippuluokkaa: älypuhelimet voidaan integroida Actrosiin Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Multimedia Cockpitiin voidaan tallentaa kuuden kuljettajan valmiit henkilökohtaiset profiilit. Truck Data Centre yhdistää kuorma-auton pysyvästi tarvittaviin pilvipalveluihin ja tarjoaa perustan ajoneuvon, kuljettajan ja kuljetusten järjestelijän keskinäiselle kommunikaatiolle. Reaaliaikaiset Fleetboard- ja Mercedes-Benz Uptime –palvelut tuovat lisäarvoa kuljetusliikkeille ja kytkevät auton pysyväksi osaksi ”asioiden internetiä”.

Kuljettajan operointia auton kanssa helpottaa uusi vakiovarusteena tarjottava kaukosäädin-avain, jonka toimintaetäisyys on jopa 50 metriä. Ohjaamosta löytyvät niin ikään älypuhelimen langaton latausmahdollisuus sekä uusi valaistusjärjestelmä, jonka huipulla on valinnaisvarusteena saatava led-tunnelmavalaistus.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen

Näytä lisää »