ATT-Forest Oy: Pääroolissa ammattitaitoiset kuljettajat ja hyvät koneet17.04.2019 18.22
ATT-Forest Oy tekee metsäkoneurakointia Kanta-Hämeen alueella laajalla konekalustolla. (kuva yllä: ATT-Forest Oy:n 8-pyöräinen John Deere 1270G harvesteri järeällä päätehakkuulla Hausjärven maisemissa.) ATT-Forest Oy:n perustivat Ari ja Tomi Vihavainen sekä Timo Nieminen vuonna 2002. - Vihavaisten metsäkoneurakointi juontaa aina 60-70 luvun taitteeseen, jolloin veljesten isä Raimo aloitti savotan. Forest Vihavainen Ky operoi Mäntyharjulta käsin ja tänä päivänä käytössä on viitisentoista metsäkonetta plus aliurakoitsijoiden koneita. Menin heille kuljettajaksi vuonna 1997 ja jossain vaiheessa kun tuli puhetta mitä haluaisin tehdä isona, sanoin että kyllä haavena on oma kone ja yrittäjyys. Niin sitten vuonna 2002 perustimme Arin ja Tomin kanssa kolmistaan ATT-Forestin (AriTomiTimo) korjaamaan puuta kotiseutuni Janakkalan kulmilla, kertoilee Timo Nieminen. (kuva: ATT-Forestin Timo Nieminen hoitaa koneiden siirtologistiikan ja hoitelee samalla yrityksen muita asioita. Siimet lavetin päälle sopii nätisti isoimmatkin konemallit ja automaattinen kuormansidonta nopeuttaa hommaa.) Osaavat kuljettajat toiminnan kulmakivi ATT-Forest Oy urakoi puuta Metsä Groupille pääasiassa Hämeenlinnan, Janakkalan ja Hattulan alueilla kolmellatoista omalla metsäkoneella sekä yhdellä aliurakoitsijan koneella. Lisäksi tehdään metsämaanmuokkausta ym. kahdella JCB kaivukoneella. - Puuta korjataan vuodessa yli 200 000 mottia. Olemme laajentaneet toimintaa hiljattain myös osittain Tammelan alueelle joten konemääräkin on hieman kasvanut. Maanmuokkausta tehdään jotain kolmisensataa hehtaaria vuosittain. Henkilökuntaa on palveluksessa parisenkymmentä ja erittäin ammattitaitoiset koneenkuljettajat ovat toimintamme kulmakivi, kehuu Nieminen joka on itse menestynyt metsäkonekilpailuissa: - Suomenmestaruuksia on kuusi, pohjoismaiden mestaruuksia kolme ja kovin saavutus oli vuoden 2005 maailmanmestaruus Ruotsin Elmia Wood messuilla. Lisäksi löytyy kaiken väriset MM, PM ja SM-mitalit. Viimeisin SM-kulta on vuodelta 2013 ja sen jälkeen jätin kilpailemisen; huipulta on hyvä lopettaa, naurahtaa Nieminen.
(kuva: Juha Mäkinen on ollut ATT-Forestin palveluksessa koko sen historian ajan. - Motolla olen ajanut vuodesta 1987 ja puuta olen pätkinyt reilusti yli miljoona mottia. Tämä 8-pyöräinen John Deere 1270G harvesteri on lähestulkoon täydellinen moto ja IBC-kärkiohjaus pelaa loistavasti.) Niemisen aika kuluu nykyään pääasiassa lavettiauton ratissa koneiden siirtologistiikkaa järjestellessä ja samalla saa hoideltua muita yrityksen asioita. - Scanian perässä kulkee kotimainen Siimet lavetti, minkä kyytiin sopivat isoimmatkin koneet niin ettei korkeuksista tai akselipainoista tarvitse murehtia. Yhdistelmässä on liikennelupa mutta pääasiassa siirretään omaa kalustoa. Lisäksi meillä on vanhempi 4-akselinen Sisun ritiläauto, millä ajetaan myös kiireimpinä aikoina, sanoo Nieminen. (kuva: Mikko Halin on ajanut ATT-Forestilla ajokonetta 7 vuoden ajan: - John Deeren IBC -kärkiohjaus on huippujuttu ja se on koko ajan päällä.) Vihreillä koneilla vuosikymmeniä ATT-Forestin metsäkonekanta on väriltään lähes täysin metsän vihreää. - Jo ensimmäinen koneketju oli Timberjackia ja siitä lähtien olemme luottaneet Joensuussa valmistettuihin koneisiin samoin kuin Forest Vihavainen, jolla on niistä kokemusta vielä paljon pidemmältäkin ajalta. Tänä päivänä ATT-Forestin konekanta muodostuu kahdestatoista John Deerestä ja yhdestä Logsetin kuormatraktorista, mikä päivittyi juuri uuteen 5F GT malliin. Samoihin aikoihin lopputalvesta käyttöön tuli myös uusi 8-pyöräinen IBC-kärkiohjauksella varustettu John Deere 1170G harvesteri. Ajamme koneilla pääasiassa yhdessä vuorossa jolloin tunteja tulee parituhatta vuoteen. Konekantaa uusitaan tasaiseen tahtiin, mikä mahdollistaa tehokkaan puunkorjuun ja kuljettajat saavat käyttöönsä ansaitsemansa uuden teknologian vehkeet, toteaa Nieminen. (kuva: Pitkätelinen John Deere 1510E menee nätisti pehmeilläkin mailla; ATT-Forestin koneessa on Suomessa harvinainen säätyvä ALS-kuormatila.) John Deeren uudet tekniset innovaatiot saavat Niemiseltä ja kuljettajilta paljon kehuja. - Esimerkiksi IBC- kärkiohjaus nostaa koneenkäytön mukavuuden ja tehokkuuden uudelle tasolle. Meille tuli ensimmäinen IBC:llä varustettu 1510E kuormatraktori kolmisen vuotta sitten ja tällä hetkellä ratkaisu on kolmessa ajokoneessa sekä kahdessa motossa. Motoissa 8-pyöräisyys on tosi hyvä juttu meidän maastoihin ja pitkätelinen kuormatraktori menee nätisti pehmeillä ollen muutenkin tosi stabiili. Moottoripuolella meillä on käytössä kolme konetta 1170G, 1270G ja 1210G urealaitteilla eikä niiden kanssa ole ollut mitään murhetta. Uusinta uutta datapuolella edustava TimberMatic Kartat löytyy jo 1170G motosta ja 1210G ajokoneesta, lisäksi se jälkiasennetaan myös 1510E ajokoneeseen ja 1270G motoon. Uskon että Kartat -järjestelmä tuo jatkossa oleellisesti lisää tehokkuutta koko operointiiimme, Nieminen pohtii. ATT-Forest tekee John Deeren kanssa hyvää yhteistyötä myös koneiden testauksessa. - Jo kymmenkunta vuotta sit- ten meillä oli koeajossa protovaiheessa ollut 412 mallin koura. Viime vuosina testityö on lisääntynyt; testasimme mm. harvesterin IBC-kärkiohjausta ja tällä hetkellä ajossa on pitkätelinen versio 1010G ajokoneesta sekä testaamme myös huoltopuolen uusia juttuja, paljastaa Nieminen. John Deere Forestryn kehittämien uusien teknisten ratkaisuiden perusteellinen testaus ennen sarjatuotantoon ottamista näkyy Niemisen mukaan laadussa ja luotettavuudessa: - Lastentauteja ei ole ja asiakas saa keskittyä urakointiin eikä keskeneräisten kehitysprojektien kanssa painimiseen. (kuva: Helmikuun puolivälissä ATT-Forestin John Deere -koneketju oli 7,5 hehtaarin kokoisella aukkohakkuulla Hausjärvellä.) Huoltosopimukset on tätä päivää John Deeristä konekauppaa ATT-Forest tekee piiripäällikkö Jussi Mustosen kanssa. - Jussin kanssa on tehty hyvää yhteistyötä jo parikymmentä vuotta. Huollot koneisiimme tehdään John Deeren Tampereen pisteessä ja kaikissa uusissa koneissamme on huoltosopimukset, mikä on toimiva ratkaisu, sanoo Nieminen. (kuva: ATT-Forestin palveluksessa on parikymmentä ammattitaitoista koneenkuljettajaa. Työmaalta toiselle liikutaan maastokelpoisella pick-up kalustolla kyydissä tarvittavat tarvikkeet ja varusteet.)
|