E ja H Pitkänen Ay, Kuusamo: Puunajossa hyvät näkymät Koillismaan kairalla14.04.2019 12.22
Kuusamon Pitkäset tunnetaan vuosikymmenten puunajosavotastaan, mikä jatkuu tänä päivänä uuden sukupolven innolla ja ajatuksilla. (kuva yllä: Erkki (vas.) ja Heikki Pitkänen hakivat uuden Volvon varusteltuna Joensuusta helmikuun lopulla. Miehet olivat erittäin tyytyväisiä onnistuneeseen kokonaisuuteen.) Veljekset Erkki ja Osmo Pitkänen lähtivät puunajoon jo nuorina; ensin kuljettajiksi muille ja 1970-luvun puolivälissä kuljetusyrittäjiksi, jolloin perustettiin O. ja E. Pitkänen ky. - Silloin ajettiin Kuusamon Yhteismetsälle ja meillä oli välillä kaksikin puuautoa sekä muutakin kalustoa kuten sora-, aura- ja vaihtolava-autoja, kertoilee Erkki Pitkänen. Erkin poika Heikki sai yhdistelmäkortin vuonna 2000 uuden vuosituhannen kunniaksi. - Vuonna 2005 Erkki ja Osmo hajauttivat yhteisyrityksensä niin että me perustimme isän kanssa E ja H Pitkänen Ay:n ja Osmon pojat Janne, Jussi ja Matti oman puunajoyrityksen. Itse siirryin E ja H Pitkäsen veto- vastuuseen vuonna 2010 ja isä jatkaa edelleen tärkeässä roolissa hoidellen juoksevia asioita sekä myös ajaen puuta viikonloppuisin ja tuuraillen tarpeen mukaan välillä viikollakin, sanoo Heikki Pitkänen. Pölkyn pölkkyjä E ja H Pitkänen ajaa puuta Pölkky Metsä Oy:lle yhdellä autolla ja hyvää yhteistyötä kuljetuksissa tehdään Siikaluomat Ay:n kanssa. - Kahdessa tuurissa mennään ja toisena kuljettajana on Petri Tyni. Ajoalueeseemme kuuluu Kainuu, Oulun lääni ja osittain myös Lappi, joten välillä siirtomatkat on jopa yli 300 kilometriä. Tukkipuu viedään Kuusamon, Kajaanin ja Taivalkosken sahoille kun taas kuitupuu ajetaan Suomussalmen ja Ämmänsaaren asemille sekä Oulun ja Kemin tehtaille, luettelee Pitkänen. (kuva: E ja H Pitkänen Ay ajaa puuta Pölkky Metsä Oy:lle. Kuvassa ollaan ensimmäisellä keikoilla Kuusamon lumisissa maisemissa uudella isänmaallisella Volvo FH 750:lla.) Volvo ollut hyvä valinta Vuodessa Pitkäsen auton mittariin kertyy noin 200.000 kilometriä. - Pyrimme vaihtamaan auton noin viiden vuoden välein. Volvoja meillä on ollut koko nykyisen yhtiön toiminnan ajan vuodesta 2005. Tämä uusi 4-akselinen trippelitelinen Volvo FH16 750 tuli ajoon helmikuun lopulla ja kaupat siitä tehtiin Wetteri Powerin Kajaanin kuorma-automyyjä Timo Sarjanojan kanssa. Otimme autoon ensimmäistä kertaa nyt huoltosopimuksen, mikä oli Volvolla järkevässä hinnassa. Se oli varmasti viisasta, sillä haluamme keskittyä puunajoon ja sillä tuloksen tekoon eikä huoltojen kanssa itse pelaaminen auta asiaa. Huoltosopimuksen avulla pystyy arvioimaan myös paremmin auton kokonaiskulut ennakkoon. Ja kun auton huoltoaika alkaa lähestyä niin Wetteriltä katsotaan sopiva kohta koska poiketa ja ajot voi järjestellä sen mukaan, toteaa Pitkänen. Jo ensimmäiset viikot ovat näyttäneet että autovalinta osui nappiin. - Meidän aiempi Volvo oli 3- akselinen ja ajoimme sillä 5-akselisen Närkon vaunun kanssa 68 tonnin kokonaismassoilla. Nyt tällä uudella 4-akselisella päästään 76 tonnin painoihin, mitkä täyttyy kevyemmällä ja mutkaisellakin kuitupuulla, kun koko yhdistelmässä on todella suuren kuormatilan antavat Terminator XXL -pankot. Vuonna 2014 ostettuun uuteen Närkoon tuli Terminatorit ja ne ovat edelleen lähes uuden veroisessa ryhdissä; myös maalit on pysynyt hyvin pankoissa ja kiinnikkeet kestää eikä hitsiä ole tarvittu, sanoo Pitkänen. Riikonen taitaa teräksen Uuden Volvon puutavaravarustelun teki Konekorjaamo Riikonen Joensuussa, missä perään asennettiin myös uusi KESLA 2112T -ohjaamonosturi ProC IQAN -sähköohjaukselle. - Tämä on meidän ensimmäinen RIIKO -apurunkovarustelu ja voin kyllä sanoa että puheet Riikosen laadukkaasta teräksen käsittelystä pitävät paikkansa. Rakenneratkaisut on tehty järjellä toimiviksi eikä mukaan ole ympätty mitään ylimääräistä. Runkorakenne on matala mikä antaa kuormatilaa ja pulttikiinnitysten ansiosta komponentteja on tarvittaessa kätevä vaihtaa, jos niihin tulee osumia, Pitkänen kertoo. (kuva: Heikki Pitkänen (vas.) kätteli pohjoisen alueen Kesla-myyjä Tero Toivasen kanssa hyvin alkaneen yhteistyön kunniaksi. Volvoon asennettiin uusi KESLA 2112T -nosturi ProCAB -ohjaamolla ja sähköohjauksella.) Vuosikymmenet Keslalla Nostureissa Pitkäset ovat luottaneet aina kotimaiseen Keslaan. - Porokan Jounilta ostettiin Foresteria ja Keslaa vuosikymmenten ajan. Nyt kaupat tehtiin Kainuun ja Lapin alueiden Kesla -myyjän Tero Toivasen kanssa, jonka kanssa yhteistyö on alkanut hyvässä hengessä. Vanha nosturimme oli 9 tonninen ja nyt päädyimme järeään 12 tonniseen sähköohjattuun KESLA 2112T -malliin, sillä kuormausmäärät ovat meillä kasvaneet oleellisesti. Päivässä teemme jopa kahdeksan kuormaa joten nosturin pitää olla vahvarakenteinen ja väkevä, että se kestää vuosia kovaa käyttöä. Uusi KESLA 2112T sopi käteen heti ensikuormasta ja voiman lisäksi liikkeet ovat nopeat mutta hallitut, sanoo Pitkänen. Kun kuormausta on paljon niin ohjaamon tulee olla hyvä. - Tämä KESLA proCAB on nykyaikainen ohjaamo missä huomio kiinnittyy heti tilavuuteen ja valoisuuteen - myös näkymä on joka suuntaan esteetön. Varustetaso on huippuluokkaa ja vaakana meillä on Tamtronin uunituore kuormainvaaka, joka on suunniteltu vastaamaan toimialan uusia vaatimuksia. Se pelaa nätisti ja näyttö on aivan huippu. Myös vaa´an tarkkuus on kohdillaan: yhdistelmän painot ovat vastanneet hienosti tehtaan punnituksia, päättää Pitkänen.
(kuva: Tamtronin uusi langaton puutavaranosturivaaka on varustettu selkeällä, helppokäyttöisellä kosketusnäytöllä ja kestävällä riipukkeella.) (kuva: Tamtronin Juhana Ruupansalo (vas.) opasti Erkki Pitkästä uuden vaakamallin käyttöön, mikä on helppoa ja kätevää.)
|