Uusi Renault Clio esittäytyy

06.03.2019 10.35

Renault Clio on tehty aivan uudelle perusrakenteelle ja se on täysin uusi tutuista korin linjoista huolimatta.

Sisustus on käynyt läpi vallankumouksen, jossa on siirrytty merkittävästi aiempaa ylellisempään tunnelmaan aina digitaalista mittaristoa myöten. Kaikki bensiinimoottorit ovat uusia ja turvavarustus on nostettu erittäin korkealle tasolle.

Ensimmäisen Renault Clion esittelystä tulee kuluneeksi pian kolmekymmentä vuotta.

Renault esitteli vuonna 1990 Clion, joka on noussut yhtiön eniten myydyksi malliksi maailmassa. Clio on ranskalaisten ylivoimainen suosikki ja se on ollut myös luokkansa suosituin automalli Euroopassa vuodesta 2013 lähtien. Clion rekisteröinnit ovat lisääntyneet joka vuosi aina vuodesta 2012 vuoteen 2018 ja sen kumulatiivinen myynti on ylittänyt jo 15 miljoonan kappaleen rajan.

”Viidennen sukupolven Clio on erittäin tärkeä meille, sillä se on luokkansa suosikki ja toiseksi eniten myyty automalli Euroopassa kaikki luokat mukaan lukien. Clio on ikoni, jossa voimme yhdistää kaikkien edellisten sukupolvien parhaat ominaisuudet. Clion neljännen sukupolven muotoilu ihastutti asiakkaitamme ja tekee niin edelleen. Sen takia päätimme pitää uuden Clion päälinjat ennallaan lisäten niihin raikkautta ja tyylikkyyttä. Sisätilat olemme suunnitelleet alusta alkaen uudelleen. Ne ovat merkittävä parannus aiempaan laadun, hienostuneisuuden ja tekniikan osalta. Esittelemme nyt kaikkien aikojen parhaan Clion.”
Laurens van den Acker, muotoilujohtaja

Aivan uusi perusrakenne

Vuonna 2014 alettiin Guyancourtissa sijaitsevassa Technocentressa suunnitella uutta perusrakennetta, joka sai nimekseen CMF-B (Common Module Family). Edellisen sukupolven Clion rakenteeseen verrattuna nyt esiteltävässä perusrakenteessa 85 prosenttia osista on uusia. Clio on ensimmäinen allianssin automalli, jossa tämä rakenne otetaan käyttöön.

Yksi rakenteen suurimmista eduista on sen keveys, sillä painosta on saatu pudotettua 50 kiloa. Lisäksi pohjan tasaisella muotoilulla ilmanvastuskerrointa on pienennetty. Molemmilla on päästy alhaisempaan kulutukseen ja päästöihin. Uudessa rakenteessa on kiinnitetty huomiota myös alhaisempaan meluun etenkin moottoritilan äänieristyksellä. Tietenkin myös turvallisuus oli keskeisessä asemassa uuden perusrakenteen kehitystyössä.

Hiottua tyylikkyyttä

Kehittäessään kaikkien aikojan parasta Clioa, Renault päätti ottaa edellisistä sukupolvista niiden suurimmat vahvuudet. Edelliseltä, neljänneltä Clio-sukupolvelta uusi Clio on perinyt huomiota herättävän kauniin muotoilun, joka on ollut inspiraation lähteenä koko Renault-mallistolle. Muotoilusta on tullut yksi Renaultin suurimmista valteista, jota uusi Clio vain vahvistaa.

Yleensä automallit kasvavat sukupolven vaihdoksessa, mutta 4,050 metriä pitkä uusi Clio on 12 mm edeltäjäänsä lyhyempi. Kori on 1,798 metriä leveä ja 1,44 metrin korkuisena aiempaa hieman matalampi (8 mm – 48 mm, takaspoilerin kohdalla). Taitavalla tilankäytöllä sisä- ja tavaratilaa on enemmän kuin ennen. Clion käytännöllinen lähes kuution muotoinen tavaratila on 391 litran vetoisena suurin luokassaan.

Uuden Clion kori on kaikista suunnista katsottuna tyylikkäämpi ja dynaamisempi kuin ennen. Uutuus on perinyt edeltäjänsä tunteisiin vetoavat muodot, joita on hiottu edelleen. Edessä konepeltiin on tullut veistoksellisuutta, jäähdyttäjän säleikkö on kasvanut ja etupuskurissa on enemmän luonnetta. Kokonaisuuden kruunaavat yksityiskohdat, kuten haineväantenni, täysledivalot ja kromatut ikkunoiden kehykset.

Clio_sisatilat.jpg

Vallankumouksellinen ohjaamo

Ylivoimainen laatu ja mainio ergonomia asetettiin uuden Clion sisustuksesta vastanneen muotoilutiimin tärkeimmiksi tavoitteiksi. Tulos on upea. Ohjaamo nousee aivan uudelle tasolle niin laadun kuin materiaalien osalta. Esimerkiksi kojelauta, ovipaneelit ja keskikonsoli ovat pehmeäpintaisia tavalla, jollaista on osattu odottaa vasta paljon suuremmissa ja kalliimmissa autoissa.

Kuljettajakeskeisessä ohjaamossa on viimeisintä teknologiaa, joka helpottaa ajamista ja säästää tilaa, kuten sähkötoiminen käsijarru. Uudessa Cliossa on myös tyylikäs digitaalinen mittaristo 7” ja 10” kokoisella näytöllä, jolloin siinä on myös navigaattorin näyttö. Mittariston voi personoida mieleisekseen.

Kojelaudan keskipisteenä on peräti 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, joka on suurempi kuin missään aiemmassa Renault-mallissa. Kuljettajaa kohti käännetty näyttö on tyyliltään samanlainen kuin Espacessa ja se kasvattaa visuaalisesti kojelaudan kokoa. Multimediajärjestelmän EASY LINK -yhteydet tuovat käytettävyyttä ja lisätoimintoja autoiluun.

Istuimet ovat uudessa Cliossa tasoa, jollaista on totuttu näkemään ylellisissä automalleissa. Istuimet antavat hyvän tuen tavallista pidemmän istuinosan ja erinomaisen muotoilun ansiosta. Istuin on suunniteltu niin, että takamatkustajilla on enemmän jalkatilaa ja uudet ohuemmat pääntuet parantavat näkyvyyttä. Lisäksi etuistuimien säädöt on sijoitettu ergonomisesti, jotta niitä on helppo käyttää.

Uudet bensiinimoottorit ja hybridi

Uuteen Clioon on heti alusta alkaen saatavissa laaja valikoima bensiini- ja dieselmoottoreita, joista bensiinimoottorit ovat täysin uusia. Lisäksi vuonna 2020 valikoimaan tulee E-TECH-hybridi.

Perusmoottorina on vapaasti hengittävä 1.0 SCe joko 48 tai 55 kilowatin (65 tai 75 hv) tehoisena. Molemmissa suurin vääntömomentti on 95 Nm ja moottoreiden kanssa on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Taloudelliset moottorit sopivat hyvin taajama-ajoon.

Renaultiin esitellään nyt ensimmäistä kertaa kolmesylinterinen ahdettu 1,0 TCe, joka on kehitetty allianssin sisällä. Modernissa moottorissa on muun muassa imuventtiilien ajoituksen ja avautumisen säätö ja osittain sylinterikanteen integroitu pakosarja. Uusi moottori kehittää 74 kilowattia (100 hv) ja 160 Nm eli kymmenen hevosvoimaa ja 20 Nm enemmän kuin TCe 90, jonka se korvaa. Samalla kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat alentuneet. Kasvanut vääntö parantaa lisäksi auton suorituskykyä.

Mallisarjan tehokkaimpana vaihtoehtona on nelisylinterinen 1,3-litrainen TCe 130 GPF -moottori, jonka eri versioita käytetään uusimmissa Kadjar, Megane ja Scenic -malleissa. Moottorin suurin teho on 96 kW (130 hv) ja vääntömomentti 240 Nm, jotka välitetään pyörille 7-vaihteisen EDC-automaattivaihteiston kautta. Kaksoiskytkinvaihteisto tekee ajamisesta miellyttävää samalla kun se pienentää kulutusta.

Uuteen Clioon on saatavana myös 1,5 Blue dCi -turbodiesel 63 tai 85 kilowatin (85 tai 115 hv) tehoisena. Moottorien suurin vääntömomentti on vastaavasti 220 tai 260 Nm. Molemmissa vaihtoehdoissa on 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja kulutus on varsinkin maantiellä erittäin alhainen.

Clio on ollut koko lähes 30 vuoden historiansa ajan tavallinen auto, jossa on tuotu edistyksellistä tekniikkaa kaikkien ostajien saataville. Sitä parhaimmillaan on Renaultin insinöörien kehittämä ja patentoima E-TECH-voimalinja, joka tulee saataville vuonna 2020. Siinä on uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori yhdistettynä kahteen sähkömoottoriin, innovatiiviseen vaihteistoon ja 1,2 kWh akkuun. Auto lähtee liikkeelle sähköllä ja tehokkaan jarrutusenergian talteenoton ansiosta kaupungissa voi ajaa jopa 80 prosenttia sähköllä. Tuloksena on kulutuksen putoaminen noin 40 prosentilla tavalliseen polttomoottoriseen autoon verrattuna. 

Clio R.S. Line

Renault Sport tuo uudesta Cliosta uuden R.S. Line varustelun, jossa sekä ulko- että sisäpuoli on muokattu urheilullisuus edellä. R.S. Line sisältää lukuisien yksityiskohtien lisäksi myös urheilulliset istuimet ja 17” vanteet.

Korkeatasoinen turvallisuus vakiona

Uudessa Cliossa on vakiona paljon sellaisia turvallisuutta lisääviä varusteita, joita ei ole ennen saanut tähän malliin rahallakaan. Sellainen on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa myös jalankulkijat ja pyöräilijät ja joka toimii niin päivällä kuin yöllä. Myös liikennemerkkitunnistin on nyt vakiona ja se varoittaa ajajaa ylinopeudesta. Vakiovarusteista löytyvät myös kaistavahti ja kaista-avustin, jotka helpottavat kuljettajan tehtävää.

Tavallisen vakionopeudensäätimen ja nopeusrajoittimen lisäksi uuteen Clioon saa pysähdyksiin asti toimivan mukautuvan vakionopeudensäätimen. Lisäksi aivan uutena varusteena on Highway & Traffic Jam Companion. Siinä mukautuva vakionopeudensäädin on yhdistetty järjestelmään, joka pitää auton kaistan keskellä. Nopeuksissa nollasta 160 km/h toimiva järjestelmä on parhaimmillaan ruuhkaliikenteessä. Pelkästään tämä varuste nostaa Clion autonomisen autoilun kakkostasolle. Kuljettaja ei saa kuitenkaan tuudittautua automaatin ajoon, vaan hänen on pidettävä kädet ohjauspyörässä.

Pysäköinnissä ajajan apuna ovat jo tähän mennessä saatavissa olleen peruutuskameran lisäksi etu-, taka- ja sivututkat, 360 asteen kamera tai pysäköintiavustin.

Uuden Clion Suomeen tuotava mallisto varusteineen ja aikataulut vahvistuvat myöhemmin.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

Näytä lisää »