Mercedes-Benzin B-sarja uudistui

07.02.2019 13.06

b-sarja.jpg

Mercedes-Benzin uusi B-sarja on kehitetty ja testattu Daimlerin uudessa ajoneuvoturvallisuuden tekniikkakeskuksessa (TFS). B-sarjan hinnat lähtevät 36 369 eurosta.

Auton rakenteiden geometrian, materiaalivahvuuksien, liitostekniikkojen ja materiaalilaatujen määrityksessä on otettu huomioon todellisten onnettomuustapauksien tutkimuksissa saatuja tietoja. Korirakenteen useat elementit on valmistettu suurlujuus- ja ultrasuurlujuusteräspelleistä, jotta korin jäykkyys saadaan erittäin hyväksi mahdollisimman pienellä painolla. Matkustamon vankkuus on korirakenteen turvallisuuden ydin. 

B-sarjan suunnittelun lähtökohtana oli tehdä pesäeroa tavanomaisiin tila-automalleihin. Tavoitteeseen päästiin auton pitkällä akselivälillä, lyhyillä etu- ja takaylityksillä, loivasti kallistuvalla kattolinjalla sekä hyödyntämällä 16-19-tuuman rengaskokoa auton dynaamisten mittasuhteiden korostamiseksi. Linjakkaan muotoilun ansiosta B-sarjan ilmanvastuskerroin alkaa Cd-arvosta 0.24, kun luku edeltäneessä mallissa oli 0.25. Samalla tuuliääniä on vaimennettu onnistuneesti. 

B-sarjassa kuljettaja istuu 90 milliä korkeammalla kuin A-sarjan autoissa. Etuna on myös hyvin esteetön näkymä joka suuntaan. Istuimen ylelliset säätövarat mahdollistavat enemmän päätilaa sitä tarvitseville. Istumaleveys on edessä 1456 milliä (+ 33 mm). 

Lisävarusteena autoon ovat saatavissa ilmastoidut monitoimi-istuimet hierontatoiminnolla – ominaisuus. joka aikaisemmin on löytynyt vain korkeamman hintaluokan malleista. Istuimiin ovat saatavissa myös monipuoliset Energizing-toiminnot, jotka parantavat edelleen lihasten ja selän hyvinvointia.

B-sarjan matkustamossa huomion keskipisteenä on kojelaudan monitoiminäyttö, josta on tarjolla kolme eri kokoversiota: 

  • 2 x 7 tuuman (17,78 cm) näyttöratkaisu
  • 7- ja 10,25-tuumaiset (17,78 cm + 26 cm) näytöt 
  • 2 x 10,25 tuuman (2x 26 cm) laajakuvanäytöt

Kiiltävän musta keskikonsoli touchpad-ohjaimineen noudattelee E-sarjan esikuvia. Näyttäviä yksityiskohtia ovat myös urheilulliset, turbiinioptiikkaiset ilmasuuttimet, joiden LED-värimaailma vaihtuu lämpötilan-säädön mukaan. 

Kojelauta on jaettu vaakatasossa kahteen alueeseen: alempi alue on erotettu kojelaudan muusta osasta optisen syvennyksen avulla, joten se näyttää ikään kuin kelluvan muun kojelaudan edessä. Tunnelmavalaistus sisältää merkittävästi aiempaa enemmän värisävyjä: niitä on nyt peräti 64. Värien lukumäärän ohella segmenttinsä uusi mittapuu on myös se tunteisiin vetoava tapa, miten värit tuodaan esiin: eri värit yhdistetään kymmeneksi erilaiseksi värimaailmaksi, jolloin niiden avulla muodostuu suorastaan taiteellinen valokuvio näyttävien värinvaihtumisten saattelemana.

Takaistuimen selkänojan normaali jakosuhde on 40:20:40. Vuoden 2019 puolivälistä alkaen saatavana on takaistuinratkaisu, jossa istuin liikkuu eteen ja taakse 14 senttimetriä ja selkänoja voidaan nostaa lähes pystyasentoon. Ratkaisun ansiosta tavaratilan koko vaihtelee 455–705 litraan. Kun takaistuin kaadetaan kokonaan, syntyy tasaista tavaratilaa enimmillään 1540 litraa. Kuluvan puolivälissä tarjolle saadaan myös etumatkustajan alas asti taittuva selkänorjaratkaisu, joka helpottaa pitkien esineiden kuljettamista entisestään. B-sarjaan on saatavana lisävarusteena myös Easy-Pack-takaluukku, joka toimii avausnapista painamalla tai heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.

Halutessa auton voi tilata myös kokonaan led-teknologialla toteutetuilla ajovaloilla tai ajotilanteeseen ja vastaantulijaan reagoivilla Multibeam Led- valoilla. Takana B-sarjan ilmettä korostavat kaksiosaiset takavalot, puskureihin integroidut heijastimet sekä leveä ilmanohjain katon takareunassa. 

b-sarja_sisa.jpg

Varusteet: MBUX-käyttöliittymä tuo keinoälyn kuljettajan tueksi

B-sarjassa hyödynnetään Mercedes-Benzin uusinta avustinteknologiaa. Vakiovarusteisiin kuuluu esimerkiksi oppiva, ääniohjattava ja kustomoitava MBUX-infotainment-järjestelmä (Mercedes-Benz User Experience). Keinoälyyn perustuva järjestelmä kykenee oppimaan ja reagoimaan kuljettajan toiveisiin Hey Mercedes -äänikomennon herättämänä. Kuljettajan käytössä ovat myös uudet ja entistä monipuolisemmat Mercedes me -palvelut.

B-sarja kykenee tietyissä tilanteissa puoliautomaattiseen ajamiseen Driving Assistance –varustepaketin avulla. S-sarjasta peräisin oleva teknologia perustuu Distronic-vakionopeusavustimen, aktiivisen hätäjarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen yhteistoimintaan. Kamera- ja tutkajärjestelmänsä avulla auto näkee jopa 500 metrin päähän eteenpäin, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla. Uudessa B-sarjassa on vakiovarusteena laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Se auttaa välttämään peräänajon edellä hitaasti ajavaan, pysähtyvään tai paikallaan olevaan ajoneuvoon. Se myös pystyy nyt lieventämään törmäystä tietä ylittävään jalankulkijaan tai pyöräilijään tai jopa välttämään tällaisen törmäyksen kokonaan. Ajoavustinpakettiin sisältyvä aktiivinen etäisyysavustin Distronic pystyy ajoreittiin perustuen avustamaan kuljettajaa useissa erilaisissa tilanteissa ja kätevästi sovittamaan ajonopeuden ennakoiden valmiiksi esimerkiksi kaarteeseen, risteykseen tai liikenneympyrään sopivaksi. Lisävarusteina on saatavana ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä.

Voimalinjat uudistuvat: tehokas 2-litrainen dieselmoottori ja 8G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto

Debyyttinsä Mercedes-Benzin mallistoissa tekee poikittain asennettu versio E-sarjassa esitellystä 2-litraisesta OM 654 -dieselmoottorista (110/140 kW).  

Pakokaasun jälkikäsittelylaitteiston sijoitus heti moottorin lähelle merkitsee pienempiä lämpöhäviötä ja siten suotuisampia toimintaolosuhteita. Ratkaisujen ansiosta B-sarja uudella OM 654 -moottorilla on ensimmäinen kompaktikokoluokan Mercedes-Benz, joka täyttää vasta 1.1.2020 voimaan tulevan Euro 6d -päästönormin. OM 654 -dieselmoottori on noin 16 prosenttia kevyempi ja 10 kW tehokkaampi kuin edeltäjänsä. Sylinteripituus on nyt 90 milliä entisen 94 millin sijaan. Ratkaisulla moottorista on saatu entistä kompaktimpi ja pakokaasun jälleen-käsittelykomponentit on voitu kiinnittää suoraan moottoriin. AdBlue-järjestelmää hyödyntävä OM 654 -moottoriperhe täyttää jo nyt Stage 2 RDE -kulutusnormin (Real Driving Emissions), joka tulee voimaan vuonna 2020.

Bensiinimoottori M 282: nelisylinterinen jossa sylinterilepuutus

B-sarjan perusmoottori malleissa B 180 ja B 200 on M 282, jonka iskutilavuus on 1,33 litraa. Aiempaan 1,6-litraiseen moottoriin verrattuna tämän täysalumiinimoottorin teho on noussut jopa 11 prosenttia ja litrateho peräti 25 prosenttia. Moottorille ominaista on kompakti koko, pieni paino ja suuri staattinen ja dynaaminen jäykkyys. Pakokaasuahtimessa on elektronisesti ohjattu hukkaportti: ahtopaineen mukautuvan säädön ansiosta myös osakuormitusalueelle saadaan aina optimaalinen ahtopaine.

Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin nelisylinterisessä moottorissa on nyt sylinterilepuutus (aluksi vain 7G-DCT-vaihteiston yhteydessä). Se tarkoittaa, että vaaditun tehon mukaan kierroslukualueella 1250‒3800/min toisen ja kolmannen sylinterin imu- ja pakoventtiilit suljetaan osakuormitusalueella. Siten kaksi muuta sylinteriä toimivat suuremmassa kuormituksessa ja siten tehokkaammin. Kitkan vähentämiseksi sylinteriseinämät on pinnoitettu patentoidulla NANOSLIDE®-menetelmällä. Männänhelmoissa puolestaan on Eco Tough -pinnoite. Se on erityinen grafiittipinnoite, joka vähentää kitkaa ja parantaa kulumiskestävyyttä.

Tekninen erikoisuus on lisäksi kreikkalaisen deltakirjaimen muodosta nimensä saanut delta-sylinterinkansi. Se tekee sylinterinkannesta hiukan korkeamman, mutta sitä vastoin oleellisesti kapeamman ja kevyemmän perinteisiin sylinterinkansiin verrattuna. Etuna ovat lisäksi osittain integroidut imu- ja pakosarjat, joiden ansiosta rakenne on kompakti. Daimler on patentoinut enintään 250 baarin korkeapaineruiskutuspumpun kompaktin rakenteen. Monireikäiset ruiskutussuuttimet on sijoitettu palotilan keskelle. Ruiskutus tapahtuu siten, että polttonestesuihku ei osu venttiileihin.

Tässä uudessa, korkean puristussuhteen nelisylinterisessä moottorissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin. Suunnittelussa on panostettu erityisesti myös melun vähentämiseen. Imuilmanotossa on Helmholtz-resonaattori, katalysaattorissa kiintoaine-eristys, ja jopa moottorin designsuojus täyttää äänenvaimennukselle asetetut tiukat vaatimukset.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »