Renaultin mallivuosi 2019 - Kasvuun uusilla moottoreilla ja malleilla

09.01.2019 14.55

Renault2019.jpg

Vuosi 2019 käynnistyy Renaultin osalta todella vauhdikkaasti. Pääosassa on monin tavoin uudistunut Kadjar, jolla lähdetään hakemaan suurempaa palaa kasvavasta katumaasturikakusta. Lisäksi kaikki suuremmat Renaultit saavat keulalleen aivan uudet bensiini- ja dieselmoottorit. Parannuksista ja kasvaneista tehoista huolimatta hinnat ovat jopa pudonneet. 

Merkit alkavaan vuoteen näyttävät hyvältä, sillä Renaultien rekisteröinnit Suomessa lähtivät vuoden lopulla komeaan kasvuun, kun se oli joulukuussa henkilöautoissa kolmantena merkkikohtaisessa tilastossa ja Clio oli mallikohtaisen tilaston ykkönen. Yhteensä Renaultin ja Dacian markkinaosuus joulukuussa oli peräti 15,1 prosenttia.

Ensimmäinen miinus neljän kasvuvuoden jälkeen

Verkkaisesti alkaneen alkuvuoden jälkeen Renault-henkilöautojen rekisteröinnit jäivät 3 182 kappaleeseen, mikä oli 30,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Siitä huolimatta sijoitus ei pudonnut kuin yhdellä ja Renault oli edelleen eniten myyty ranskalaismerkki. Ero kilpaileviin ranskalaisiin vain kasvaa, jos mukaan lasketaan pakettiautot.

Renault-pakettiautojen rekisteröinnit lisääntyivät stabiileilla markkinoilla yli kolmella prosentilla. Renault nousikin sijalle viisi ja paransi markkinaosuutensa tasan kuuteen prosenttiin.

Dacian suosio kasvaa tasaisesti. Viime vuonna merkin rekisteröinnit lisääntyivät 13,1 prosentilla, mikä tarkoitti 1 937 kappaletta. Pakettiautot mukaan lukien Dacia ylitti ensimmäistä kertaa kahdentuhannen auton rajan. Samalla Dacia otti pari päänahkaa nousten henkilöautojen merkkikohtaisessa tilastossa sijalle kuusitoista.

Renault-henkilöautojen rekisteröintien vähenemiseen oli suurena syynä yksinkertaisesti tavarapula. Nykyisin automaattivaihteiston valitsee Suomessa jo kaksi kolmasosaa henkilöautojen ostajista. Niin automaattivaihteiset Renault Capturit kuin Méganet loppuivat paljon ennen vuoden vaihdetta. Lisäksi Kadjar-varasto myytiin syksyllä tyhjäksi ja uudistuneita malleja saatiin vasta vuoden vaihteen jälkeen. Niinpä loppuvuonna kauppiaat keskittyivät käsivalintaisella vaihteistolla varustettujen Cliojen ja Captureiden myyntiin.

Uutta tekniikkaa

Vuoteen 2019 Renault starttaa hyvistä asemista, sillä kaikki alemman ja ylemmän keskiluokan mallit saavat täysin uudet Renault-Nissan-Mitsubishin-allianssin Daimlerin kanssa yhdessä kehittämät bensiinimoottorit. Lisäksi dieselmoottoriakin voidaan pitää uutena, sillä siitä voidaan todeta – vain iskutilavuus on ennallaan. Moottorin osista peräti 90 prosenttia on uusittu tai kehitetty edelleen.

Tärkein ase reippaaseen vuoden aloitukseen on uudistunut Kadjar, jonka ensiesittely Suomessa on viikonloppuna 12.-13. tammikuuta. Vielä aiempaakin linjakkaampi Kadjar on pidempi ja varsinkin tavaratilaltaan tilavampi kuin sen pääkilpailija. Lisäksi katumaasturi nimitys sopii Kadjariin paljon paremmin kuin moneen muuhun tämän luokan autoon, sillä Renaultissa on kunnollinen maavara. Lisävauhtia myynnin aloitukseen antaa automaatti manuaalin hinnalla –kampanja, jolloin TCe 140 Zen automaatin saa nyt 26 990 euron hintaan.  

Renault Méganea ei tarvinnut muuttaa ulkoisesti, sillä se ei ole vielä saavuttanut edes kahden vuoden ikää. Mutta tekniikka on nyt aivan uusi, sillä autossa on samat 1,3-litraiset yhteistyömoottorit kuin Kadjarissa. Vain 20 390 euroa maksavassa TCe 115 Lifessä tehoa on 85 kilowattia (115 hv). Suurta hetkellistä tehoa tärkeämpi on moottorin tarjoama 220 Nm vääntömomentti jo 1 500 r/min käyntinopeudella. Sen voimalla auto kiihtyy nollasta sataan 10,7 sekunnissa.

Suosituimmaksi Méganeksi arvioidaan nousevan TCe 140 Zen EDC-automaatin, jossa moottori kehittää 103 kilowattia (140 hv) ja 240 Nm. Kiihdytys sadan kilometrin nopeuteen sujuu yli sekunnin Lifea nopeammin. Ostaja voi valita tähän malliin veloituksetta 7-vaihteisen automaattisen kaksoiskytkinvaihteiston.

Mégane-mallisarjan huipulla on TCe 160 EDC7-aut Bose, jonka tarjoushinta on 27 690 euroa ja moottorista löytyy jo 117 kilowattia (159 hv) sekä 270 Nm. Niiden avulla auto saavuttaa 100 km/h nopeuden sähäkästi 8,2 sekunnissa. Silti kulutus on vain hivenen korkeampi kuin muissa vaihtoehdoissa. Vakiovarustelu on hyvin kattava aina mallinimen mukaista äänentoistoa, täysledivaloja ja digitaalista personoitavaa mittaristoa myöten.

Paljon tilaa useana vaihtoehtona

Renault synnytti keskikokoisten tila-autojen markkinat, kun se esitteli pari vuosikymmentä sitten Scénicin. Mallistoa on tiivistetty ja nyt keskitytään 7-paikkaiseen Grand Scéniciin. Tekniikaltaan uudistuneessa mallissa on sama 118 kilowattia (160 hv) kehittävä 1,3-litrainen moottori kuin tehokkaimmassa Kadjarissa yhdistettynä 7-vaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Varustetasoksi voi valita kattavan Zenin (33 990 euroa) tai vielä täydellisemmän Bosen (37 990 euroa).

Mikäli kaipaa vielä enemmän tilaa ja ylellisyyttä, vaihtoehtona on tila-autojen esi-isä Espace, jonka turbodieselin suurin teho on kasvanut 118 kilowatista 147 kilowattiin eli kahteensataan hevosvoimaan. Automaattisesti toimiva kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto varmistaa, että ajaminen on vaivatonta ja nautinnollista. Upeasti varustellussa 7-paikkaisessa Espacessa ovat vakiona muun muassa säädettävä iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus.

Suurten perheautojen luokassa jatkaa Talisman, jota tuodaan Suomeen jatkossa vain farmarina. Perusvarustetaso on jätetty pois myynnistä, sillä asiakkaat ovat halunneet Talismaninsa korkeatasoisesti varusteltuna. Tarjolla on toistaiseksi joko 120 kW tai 165 kW (163 hv ja 225 hv) kehittävä bensiinimoottori kaksoiskytkinvaihteiston kera. Niiden rinnalle tulee kolmanneksi vaihtoehdoksi myöhemmin 118 kilowatin tehoisella turbodieselillä (160 hv) varustettu Talisman. Vaikka uudet moottorit ovat entistä tehokkaampia ja tarjoavat parantuneen suorituskyvyn sekä taloudellisuuden, ovat madaltuneiden päästöjen ansiosta hinnat pudonneet yli 3 000 eurolla. Hinnat lähtevät Talisman TCe 160 EDC7-aut Zenin 34 390 eurosta. Sama auto vielä täydellisemmällä Intens-varustuksella maksaa 36 990 euroa. Mallisarjan huipulla on 41 990 euron hintainen Talisman TCe 225 Intens.

Kookkaiden katumaasturien sarjassa Renault kilpailee Koleoksella. Siitä on jatkossa myynnissä asiakkaiden toiveiden mukainen vaihtoehto, tehokkaalla turbodieselillä varustettu nelivetoinen ja automaattivaihteinen hyvin varustettu versio. Takamatkustajilla on erittäin runsaasti tilaa, sillä Renault ei halunnut tehdä kompromisseja tarjoamalla seitsemää istuinpaikkaa. Renault Koleos dCi 175 X-Tronic 4WD Intens maksaa 47 390 euroa.

Renault tavara-autot ovat olleet Euroopan myyntilistan kärjessä jo kahdenkymmenen vuoden ajan.  Myös sähköautoissa Renault on ollut Euroopan markkinajohtaja niin henkilö- kuin pakettiautoissa. Vuosi sitten esiteltiin Kangoon sähköautoversio, joka on otettu hyvin vastaan. Sen tarjonta monipuolistuu Suomessa nyt viisipaikkaisella Kangoo Z.E. crew cabilla, joka kasvattaa paikallisesti päästöttömän pakettiauton käyttömahdollisuuksia. Pakettiautoksi rekisteröitävä Kangoo Z.E. Power+ Maxi Crew Cab maksaa 35 490 euroa mallisarjan hintojen alkaessa 32 190 eurosta.

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa

Näytä lisää »