Äly on osa renkaan tulevaisuutta - autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta

05.01.2019 19.01

Framtidens_smarta_dack.jpg

Älytekniikkaa lisätään autoihin kiihtyvällä tahdilla. Ihmistä ketterämpi tekoäly tekee tuloaan myös renkaisiin. Kuluttajia kiinnostaa erityisesti rengas, joka mukautuisi eri keliolosuhteisiin sensoriteknologian avulla. Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan yli 25 prosenttia autoilijoista toivoo tulevaisuudessa automaattisesti säähän reagoivaa kumipyörylää.

Esineiden internet (Internet of Things) on tulossa vauhdilla useimpiin kuluttajatuotteisiin. Se tarkoittaa, että esineisiin liitetään antureita, jotka mittaavat, tunnistavat ja reagoivat ympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Sensorein varustettu sänky tarkkailee unenlaatua, älyvaate viilentää tai lämmittää käyttäjäänsä tarpeen mukaan.

Älykäs rengas kykenisi sekin tarkkailemaan sekä itseään että ympäristöään kuljettajaa nopeammin ja monipuolisemmin.

– Renkaassa olevat anturit voisivat mitata esimerkiksi renkaan urasyvyyttä ja kulumista, ja sen perusteella vinkata kuljettajalle, milloin renkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi, tai pyytää kuskia vaihtamaan renkaat edestä taakse tasaisen kulumisen ja renkaiden käyttöiän optimoimiseksi, kertoo uusista teknologioista Nokian Renkailla vastaava Teemu Soini.

Älyratkaisuja odotettavissa lähivuosina

Älytekniikan hyödyntämisen ensimmäisessä vaiheessa renkaisiin liitettävät sensorit mittaavat eri asioita ja välittävät tietoa eteenpäin kuljettajalle joko suoraan ajoneuvon järjestelmään tai kuskin mobiililaitteeseen. Todellisesta älyrenkaasta puhutaan vasta, kun rengas reagoi automaattisesti sensorin välittämään tietoon - siis ilman, että kuskin tarvitsee tehdä mitään.

– Tällainen rengas voisi mukautua eri keli- ja tieolosuhteisiin automaattisesti vaikkapa renkaan pintamallia muuttamalla. Märällä kelillä esimerkiksi vettä varastoivien urien tilavuus voisi kasvaa, jolloin vesiliirron vaara pienenisi.

Rengasalalla on jo otettu ensiaskeleita kohti älykkäitä renkaita, ja on jo aivan tavallista, että renkaasta määritetään ilmanpaine anturin avulla. Varsinaisia älyrenkaita henkilöautoihin ei ole kuitenkaan vielä saatavilla.

– Henkilöautorenkaiden seuraavan sukupolven älysovellukset ovat vielä harvassa mutta viiden vuoden säteellä tilanne on jo varmasti aivan toinen ja premium-luokan renkaissa nähdään nykyistä enemmän kuljettajaa avustavia ratkaisuja. Automaattisesti reagoivia renkaita saadaan odottaa vielä hetki, Soini arvioi.

Sitä ennen on taklattava monta asiaa, kuten se, miten sensoreista saadaan riittävän kestäviä ja turvallisia jatkuvassa rasituksessa, johon ne ajettaessa joutuvat, tai se, miten älyteknologia saadaan sisällytettyä luontevaksi osaksi renkaiden massiivista tuotantoprosessia.

Sama rengas läpi vuoden ei toimi Pohjolassa

Älyrenkaan lisäksi suomalaisautoilijaa kiehtoo ajatus renkaasta, jota voisi käyttää läpi vuoden. Ympärivuotiset renkaat ovat maailmalla käytössä esimerkiksi Amerikassa ja osin myös Keski-Euroopassa.

Varmimmin näihin törmääkin, jos vierailee ulkomaisten rengasverkkokauppojen sivuilla. Nettishoppailijan on kuitenkin syytä muistaa, että vaikka ympärivuotinen rengas toisi ymmärrettävästi helppoutta renkaanvaihtorumbaan, ei siitä ole renkaaksi Suomen talveen.

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morrin mielestä tällaisen renkaan kehittäminen Pohjoismaihin on erittäin haastavaa.

– Kaikissa Pohjolan keleissä toimivan ja turvallisen ympärivuotisen renkaan tekeminen on tällä hetkellä vielä tekemätön paikka. Kun miettii mennyttä kesää ja talvea, niin lämpötilat vaihtelevat meillä vuodessa niin paljon, ettei läpi vuoden käytettävän turvallisen renkaan valmistaminen ole käytännössä tämän päivän teknologialla mahdollista.

Kesä- ja talvirenkaissa kumiseos on optimoitu tietylle lämpötila-alueelle. Tämä takaa sen, että renkaasta saadaan mahdollisimman turvallinen ja helposti ajettava kulloiseenkin ajokauteen.

– Jos ajaa talvella kesärenkailla ja päinvastoin, on vaarallisilla teillä. Kesärenkaisiin verrattuna talvirenkaiden märkäpito on kehno, reagointi ohjausliikkeisiin hidasta ja myös ajovakaus on kesärengasta selkeästi heikompi, Morri varoittaa.

Turvallisuus edellä kehitystyössä

Renkaat ovat äärimmäisen tärkeä ajamiseen vaikuttava turvallisuustekijä. Ajettaessa tien pintaan osuu ainoastaan neljä kämmenenkokoista tassua, joiden päätehtävänä on viedä lasti turvallisesti perille kelistä ja reitistä riippumatta.

Turvallisuudesta ei halua kuluttajakaan tinkiä. Nokian Renkaiden kyselyn mukaan lähes joka kolmas kehittäisi renkaista nykyistäkin turvallisempia. Toivelistan kärkipäässä ovat myös taloudellisuus ja kestävyys.

Tämän päivän laaturenkaat ovat jo huipputurvallisia. Silti niitäkin on vara parantaa. Kaiken a ja o on jatkuva tuotekehitys ja vahva testaaminen.

– Esimerkiksi rengasmateriaaliteknologian kehittyminen antaa mahdollisuuksia tehdä renkaita, jotka toimivat vieläkin nykyistäkin paremmin kaikkein haastavimmissa tilanteissa. Käytännössä renkaisiin saadaan parempaa pitoa ääriolosuhteissa ilman, että niiden kestävyys heikkenee. Meillä Nokian Renkailla on aina menty ja tullaan jatkossakin menemään turvallisuus edellä, kun uusia renkaita kehitetään, Teemu Soini sanoo.

Suomalaisten tulevaisuuden rengastoiveet:

Haluaisin, että tulevaisuudessa renkaani…

1. olisivat turvallisemmat 32 %
2. mukautuisivat eri olosuhteisiin sensoriteknologian avulla 27 %
3. vierisivät kevyesti, säästäisivät polttoainetta ja pidentäisivät näin sähköauton ajomatkaa 25 %
4. kuluisivat hitaammin kuin nykyiset 24 %
5. toimisi läpi vuoden eli ns. all-season rengas 20 %

Nokian Renkaiden kyselyyn vastasi joulu-tammikuun 2018 aikana yli 1 000 henkilöä. Tutkimus tehtiin nettikyselynä ja sen toteutti YouGov-tutkimuslaitos.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen

Näytä lisää »