AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uusi Peugeot 508 - Auto joka vie mennessään13.11.2018 15.00
Uusi Peugeot 508 kruunaa täysin uudistuneen Peugeot-malliston. Uutuus on nyt entistä mallisukupolvea matalampi ja lyhyempi. Sen muotoilu on omaksunut parhaita muotoilupiirteitä valmistajan Exalt ja Instinct konseptimalleista. Peugeotille tunnusomainen leijonalogo on sijoitettu etusäleikön keskelle ja 508-logo konepellin etuosaan, vuosikymmenten takaisten Peugeot 504 – ja 504 Coupé -mallien hengessä. Pituutta uudella 508:lla on 4,75 m, mikä on 8 cm edeltävää mallia vähemmän. uusi 508 onkin yksi kokoluokkansa kompakteimmista sedaneista. Vaikka auto on 8 cm edeltäjäänsä lyhyempi, on akseliväliä (2,79 m) lyhennetty vain 2.4 cm:llä, riittävän suuren matkustamon varmistamiseksi. Kääntösäde on 1,5 m pienempi kuin edeltäjällä, mikä tekee 508 yhden luokkansa ketterimmistä ajettavista taajamien ahtailla kaduilla. Uusi 508 on leveydeltään 2 cm edeltävää mallia kapeampi(1,84 m). Korkeutta sillä on vain 1,40 m eli 6 cm vähemmän kuin edeltäjällä. Valmistajan mukaan uuden 508:n mittasuhteet ovat nyt täysin tasapainossa.
Kojelautaan integroitu kosketusnäyttö on Active-versiossa kooltaan 8- ja Active-versiossa 10 -tuumainen. Tärkeimpiä toimintoja, kuten radiota, ilmastointia, navigointia, auton asetuksia, puhelinta, mobiilisovelluksia ja i-Cockpit® Amplify -ajotilavalikkoa ohjataan seitsemän piano-kytkimen avulla. Kuljettajan paikalta arvioituna uusi 508 on nappisuoritus, ainakin ajoltaan ja istuinmukavuudeltaan. Hallintalaitteiden sijoittelussa on yhä toivomisen varaa. Nyt osa kojelaudan kytkimistä sekä vakionopeudensäätimen viiksi jää ikävästi katveeseen.
Pimeänäkö on tätä päivää myös Peugeotilla. Koeajoautoina valmistajan esisarjan autot sekä bensiini että dieselmoottoreilla ja asiallisesti toimivilla 8 portaisilla automaattivaihteistoilla. Kattavin turvallisuus- ja mukavuusvarustein täydennetyssä Peugeot 508 yhdistyy hienosti sekä ranskalainen mukavuudentavoittelu että saksalainen jämäkkyys. Kun istutaan takamatkustajan paikalle on tunnelma latistuu. Istuintila on yli 180 cm pitkälle korkeintaan kelvollinen, sitä lyhyemmille asiallinen. Tavaratila on suuruudeltaan 487 litraa. Ja takaselkönojat kaadettuna lähes 1,5 kuutiometriä. Nostokorkeus on korimalli huomioituna asiallinen.
Ahdetusta 1,6 litran bensiinimoottorista irrotetaan 225 hv Keppivaihteisto vain dieseliin Uuteen Peugeot 508 -mallistoon on tarjolla useita uusimman sukupolven Euro 6- PureTech ja Blue HDi - moottoreita, joiden päästöarvot ja kulutuslukemat ovat uuden WLTP mittaustavan mukaisia. Tarjolla on kaksi uutta, 1,6 l PureTech -bensiniimoottoria: PureTech 180 S&S EAT8 PureTech 225 S&S EAT8 (ainoastaan GT-versiossa) yhdistettynä sport-ajotavan elektroniseen jousitukseen. Neljä HDI-dieselmoottoria, jotka perustuvat 1,5 l tai 2,0 l BlueHDi-moottoreihin: BlueHDi 130 S&S 6-vaihteinen manuaalivaihteisto BlueHDi 130 S&S EAT8-automaattivaihteisto BlueHDi 160 S&S EAT8-automaattivaihteisto BlueHDi 180 S&S EAT8-automaattivaihteisto. Koeajossa autot eivät kärsineet voimanpuutteesta ja automaattivaihteistot toimivat erinomaisesti.
Katukuvaan vuodenvaihteessa Ensimmäisten asiakastoimitusten kerrotaan ehtivän Suomeen vielä tämän vuoden puolella. Plug-In bensiinihybridiversio tulee tarjolle syksyllä 2019. Uuden Peugeot 508 hinnat alkavat noin 30 950 eurosta, millä saa Active varustelutason auton 130 hv dieselmoottorilla ja manuaalivaihteistolla. Automaattivaihteistolla hinta ylittää 33 000 euron rajan. Hintahaitarin toisessa päässä on GT PureTech 225 -automaatti. Sen lähtöhinta on reilut 52 000 euroa. Pikaisen koeajon perusteella Peugeotin uudessa 508 sisältää menestymallin ainekset. Aktiivinen jousitus, mikä on vakiona kaikissa bensiinimalleissa, ajotilanteen mukaisesti säädettynä auton ajettavuus vastaa hyvin urheilullista ulkonäköä.
|