AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Master dCi 170 TwinTurbo L2H2 10,8 m3 Navi Edition Quickshift - Kipakka 10-kuutioinen

28.10.2018 19.33

mast1.jpg

Renault Master tavara-autoilla on kaksi toisestaan poikkeavaa maahantuojaa. Edellisessä numerossa koeajoimme Renault Trucks Masterin, nyt on vuorossa henkilöautopuolen malli. Teknisesti autot ovat yhtälaisia. Eroa on varustelutasoissa, huoltoverkostossa sekä takuussa. 

(kuva yllä: Neljännen sukupolven Renault Master on autona kokonaisuudessaan varsin onnistunut - mallia on valmistettu jo kohta kymmenen vuotta. Master on suunniteltu suoriutumaan kaikkein vaativimmistakin kuljetustehtävistä.)

Renault Trucks Master -mallisto on kattava ja monipuolinen. Koneteholuokkia on kaikkiaan viisi, välillä 110 - 170 hv. Peruskone on kaikissa teholuokissa sama 2298 cm3 rivinelikko.

Koripituuksia on neljä, korkeuksia kolme. Vetotapoina etu-, taka- ja neliveto. Takavetoista saa sinkku- sekä paripyörillä.

Pienin umpikorinen on 2,8 tonninen kahdeksankuutioinen ja edestä vetävä. Järein 4,5 tonninen 17 kuution rahtiosastolla varustettu takatuuppari. Väliin ja ympärille mahtuu alusta ja miehistöohjaamomalleja kaikin ajateltavissa olevin kokoonpanoin. Umpikoristen tavaratilan pituudet vaihtelevat 2583 millimetristä 4383 millimetriin. Kantavuus on suurimmillaan jopa 2,5 tonnia.

Varusteita ja avustimia on saatavilla lähes jokaiseen makuun ja käyttötarpeeseen.

Nyt ajettava etuvetoinen 170 hv moottorilla ja automatisoidulla 6-vaihteisella vaihdelaatikolla varustettu malli tarjoaa yli 1300 kg kantavuuden, mikä on kunnioitettava lukema 10 kuutiometrin tavaratilalla varustetulle autolle.

mast2.jpg

(kuva: Kuljettajan paikalta avautuu hyvä näkyvyys ympäristöön. Ohjauspyörä pitää sisällään oleellisen eli vakionopeudensäätimen toiminnot.)

Taloudellinen tehopakkaus

Renault Master on suunniteltu suoriutumaan kaikkein vaativimmistakin kuljetustehtävistä. Laajasta mallivalikoimasta löytyy sopivankokoinen tuote lähes kaikkiin tarpeisiin. Korin pituusvaihtoehtoja on neljä ja korkeusvaihtoehtoja kolme. Lisäksi saatavana on alustamalli kahtena eri pituutena. Moottorivaihtoehtoja löytyy aina 170 hv tehoon saakka. Kaikki tehovaihtoehdot pohjautuvat Renault-Nissan yhtymän nelisynteriseen ja iskutilavuudeltaan 2,3-litraiseen dieseliin. Kaksi tehokkainta moottoriversioita on varustettu TwinTurbo- eli kaksoisahdin -tekniikalla, jolla saadaan optimoitua polttoaineen kulutus yhdistettynä parhaaseen mahdolliseen tehoon sekä matalilla että korkeilla kierroksilla. Nyt koeajettavan Masterin nokalle on sovitettu malliston tehokkain eli 170 hv moottorivaihtoehto, mikä on ainoa vaihtoehto automatisoidun 6-vaihteisen Quickshift -vaihteiston kanssa. Uusimman sukupolven robottivaihteiston vaihteensiirto sujuu jo lähes oikean automaatin tavoin. Mäkilähdötkin sujuvat nyky-Masterilla vaivatta, kiitos asiallisen mäkilähtöavustimen. Pysäköitäessä on kuitenkin muistettava käyttää seisontajarrua, sillä automaatille ominaista P-asentoa ei Masterin, kuten ei muidenkaan valmistajien robottivaihteistoista löydy.

Tulpaturbomoottorin tarjoaman laajaan vääntömomentin turvin Masterimme selviää tyylikkäästi myös hiekkatiellä, varsin jyrkässä vastamäessä, kuorman kanssa tehdystä mäkilähtökokeesta. Pienin vaihde pysyy sitkeästi päällä ja isommalle vaihteiston rattaalle siirtyminen käy jouheasti, joskaan ei vieläkään aivan yhtä pehmeästi, mihin on totuttu perinteisten automaatti- ja uusimpien kaksoiskytkinvaihteistojen kanssa.

mast3.jpg

(kuva: Kuormatila on kaikin puolin toimiva. Suuret lastausaukot, pois tieltä taittuvat ovet ja tehokkaat Led-valot ovat plussaa. Kantavuutta on tarjolla 1482 kg edestä. Vetokoukku on pakussa perustavaraa. Masterilla saa vetää korkeintaan 2500 kg perävaunua.)

Vaikka Master alkaa jo korimallinsa puolesta kuulua kokoluokkansa senioreihin, on sen jousitus ja ajettavuus sekä ohjaamoergonomia kaikin puolin kunnossa. Ja mitä aikaisemmin mainittuun polttoainetalouteen tulee, niin siinä 10,8 kuutiometrin kuormatilalla varustettu Renault Master sijoittuu luokkansa parhaimmistoon. 

Koeajoauto saatiin ajoon Autoverkkokauppa.fi:in esittelyautorivistä. Auton matkamittari kääntyi koeajon kuluessa 9 000 km paremmalle puolelle. Noin 600 km mittaisen ja monenlaista ajosuoritetta sisältäneen koeajorupeaman keskikulutukseksi saatiin 8,1 l/100 km, mikä on kelpo suoritus ja vain vajaan litran verran valmistajan ilmoittamaa lukemaa enemmän. Mainitsemisen arvoinen, polttoainetalouteen liittyvä havainto putkahti esiin auton ajotietokoneen näytöstä: Osamatkamittaria ei ollut nollattu reiluun 8 000 kilometriin. Tuohon kilometrimäärään esittelyautoon mahtuu varmasti monenmoista koeajajaa, ajotyyliä ja maantietä. Silti ajotietokoneen kulutusmittari näytti vain 8,3 l/100 lukemaa, keskinopeudella 43,4 km/h. 

mast4.jpg

(kuva: Renault Master Navi Editionin varusteisiin sisältyvä viihdekeskus on erittäin laadukas.)

Pitää pintansa

Viimeisen parin vuoden aikana isojen pakettiautojen luokkaan on tullut paljon uudistuksia useilta valmistajilta. Master pärjää tälläkin osa-alueella vertailussa, jos vertailukohtana ovat säilytystilojen määrä ja ohjaamotilojen toimivuus. Kun vertailu kääntyy tarjolla olevien ajoavustinjärjestelmien ja kojelaudan nappuloiden määriin on Masterin myönnyttävä lievään altavastaajan asemaan.

Masterin konttori on suunniteltu ammattiautoilijan jokapäiväiseen käyttöön. Tilaratkaisut ovat sekä käytännöllisiä että täysin ohjaamoon integroituja. Lähes kaikki mahdollinen tila sekä kojelaudassa että ovissa, mutta myös muualla ohjaamossa on pyhitetty erilaisille pikkutavaroiden säilytysratkaisuille. Pullotelinettä, lokeroa ja koteloa, kannella tai ilman on tarjolla kaikkiin tarpeisiin. Jos moitteen sanan saa antaa, niin mukitelineiden soisi olevan hieman nykyistä syvempiä ja puhelinkin kaipaisi omaa paikkaa latauspistokkeen ympäriltä. 

Isot etuovet aukeavat riittävästi ja kuljettajan paikalle on helppo kulkea. Joskin A-pilareissa sietäisi olla kahvat, mitkä edesauttaisivat vänkärinpaikalle nousua. Istuimet tarjoavat asiallisen mukavuuden. Vaihdevipu on nostettu riittävän korkealle kojelaudassa, mikä helpottaa ohjaamon läpi kulkua sekä jättää keskipaikalla istuvalle kelvollisen polvitilan. Keskimmäisen paikan selkänoja taittuu tilavaksi työpöydäksi. Master-mukavuuksiin lukeutuu myös apumiehenpuolen häikäisysuojaan integroitu laajakulmapeili, mikä helpottaa oikean kyljen tapahtumien hahmottamista.

Koeajoon annetun Renault Master Navi Editionin varustelu sisältää kaiken ammattikäytön kannalta oleellisen. Kojelautaan sovitettu selkeälukuinen ja suomea taitava kosketusnäytöllinen multimediakeskus sisältää helposti omaksuttavien puhelimen liitettävyystoimintojen ohella myös helppokäyttöisen navi- goinnin sekä peruutuskameran ja peruutustutkat. Turvallisuutta lisäävät uusimman sukupolven ajonvakautusjärjestelmän (ESC) joka sisältää uutta ja edistyksellistä teknologiaa, kuten Extended Grip -luistonestojärjestelmän, mäkilähtöavustimen perävaununvakautusjärjestelmällä, ympäripyörähdyssuojan. 

mast5.jpg(kuva: AdBlue -liuoksen kulutus on vähäistä. Ammattilehden koeajoissa käytetään laadukasta Yara Air1 AdBlueta.)

Lattia matalalla - katto korkealla

Nyt koeajettava Master on etuvetoinen ja lastauskorkeudeltaan yksi luokkansa matalimmista. Tarjolla on myös taka- ja nelivetomalleja, tosin ei automaattina, joiden kuormauskorkeus on reilut 10 cm etuvetoista korkeampi.

Kuormatilan osalta H2-korkea Master tarjoaa noin 185 cm sisäkorkeuden ja lähes 11 kuutiometrin tilavuuden. Isot lastausaukot ja lisähinnasta tarjolla olevat 270 astetta aukeavat takaovet helpottavat kuormausta. Lisähintaisiin varusteisiin lukeutuvat myös uritettu kumimatto ja tehokkaat LED-valot. Viimeksi mainittuja on kytketty kerrankin koko kuormatilan pituudelta. Valoista puhuttaessa Masterin halogeeniajovalot riittävät nykyautoksi yllättävän pitkälle, tosin muitakaan vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Ja takavaloissa on yhä oikeat polttimot, joiden, ainakin teoriassa, pitäisi pitää takavalot sulina myös lumipyryssä. Turvallisuusjuttuja.

Kilpailuvaltit

Renault Master on kestävä, pieniruokainen ja hyvämaineinen tavara-auto, jossa ei liiemmin ole ilmennyt tyyppivikoja. Alussa esiin nostetun Renault Trucksin ohella Masteria saa myös Opelin ja Nissanin merkeillä varustettuna. Teknisesti autot ovat samoja, mikä sinällään saattaa hankaloittaa tai vähintäänkin siirtää malliin mieltyneen asiakkaan ostopäätöstä. Kun tuote on kaikilla sama on hankinta perusteltavissa muilla keinoin. Renaultin vahvuuksia ovat korkea vakiovarustelutaso, koko maan kattava huoltoverkosto ja hyötyautolle erittäin pitkä 4 vuoden / 100 000 km takuu. Ensin täyttyvän määrätessä. Määräaikaishuoltoväli on muuten 40 000 km. Kuorma-autopuolella Masterin takuu on 2 vuotta ja Nissanilla NV400:ssa peräti 5 vuotta.

Kun katseet käännetään hinnoittelupoltiikkaan paljastuu että koeajettava Renault Master Navi Edition sijoittuu vertailussa varusteet mukaan luettuna maltilliselle etumatkalle kilpailijoihinsa nähden. Edellä mainittuja tärkeämpää on kuinka lähellä jälleenmyyjä ja huoltopiste sijaitsevat sekä mihin vuorokauden aikaan huoltopalvelulle on tarvetta. Silloin henkilöautpuoli on vahvoilla.

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa

Näytä lisää »