Käyttäjät tyytyväisiä Eschlböck Biber -hakkureihin ja maahantuoja Salo-Machineryn asiakaspalveluun

25.10.2018 20.01

salo12.jpg

Eschlböck Biber -hakkurit ovat nousseet vahvaan asemaan Euroopan hakkurimarkkinoilla. Vuonna 1956 perustettu itävaltalainen perheyritys Eschlböck on valmistanut hakkureita vuodesta 1978 lähtien toimien suunnannäyttäjänä teknisessä kehityksessä. 

(kuva yllä: Pohjaset Recycling Oy MAN-kuorma-auton päälle rakennetun Eschlböck Biber 84 RBZ -hakkurin Palfinger Epsilon -nosturilla Pohjaset hankki Salo-Machinerylta vuonna 2014. Autossa on nyt tunteja lähes 10 000 ja haketustunteja lähes 5000 - teknisiä murheita ei ole ollut nimeksikään.)

Viime vuosina Eschlböck on esitellyt tasaiseen tahtiin uusia innovatiivisia hakkurimalleja sekä panostanut vahvasti tuotantoonsa sekä toimintojen kehittämiseen. Prambachkirchenin tehtaasta valmistuu eri kokoisia hakkureita - pienistä trailerihakkureista markkinoiden järeimpiin kuorma-auto- ja traktorihakkureihin - satoja vuodessa tuotantomäärien ollessa jatkuvasti kasvussa. 

- Eschlböck Biber auto- ja traktorihakkureilla on tyytyväisiä käyttäjiä Suomessa; oikein hyvin olemme onnistuneet viime vuosina Baltian markkinoilla missä Biber on markkinajohtajan asemassa. Vastaamme lisäksi Eschlböckin myynnistä Brittein saarilla, kertoo Salo-Machineryn Pertti Salo.

salo22.jpg

(kuva: Pohjasten Eschlböck Biber 84 RBZ -autohakkuri vastaa tällä hetkellä yrityksen kaikesta hakkeen tuottamisesta, lisäksi puupolttoainetta tuotetaan murskaimilla. Viime lämmityskaudella Biberilla tehtiin noin 140 000 irtokuutiota haketta lähes 90 prosenttisesti tienvarsihaketuksena.)

Pohjaset luottaa tehdasvalmiiseen Biberiin

Pohjaset Recycling Oy on osa Pohjaset-konsernia, jonka toimialoja on kuljetus- ja terminaalipalvelut, teollisuuden sisäinen logistiikka, kierrätysprosessit ja biopolttoaineratkaisut.

- Kierrätys- ja biopolttoainetoiminnoissa on käytössä laajasti kalustoa kuten murskaimia, autohakkuri, materiaalinkäsittelykoneita ja pyöräkuormaajia. Logistiikka hoituu pääosin konsernin omalla kuljetuskalustolla. Jätteenkäsittelyä tehdään pääasiassa Oulun ympäristössä kun taas murskausta ja haketusta melko laajasti pohjoisen Suomen alueella, kertoo työnjohtaja Tomi Pohjanen.

Ensimmäisen autohakkurin, MAN-kuorma-auton päälle rakennetun Eschlböck Biber 84 RBZ:n Palfinger Epsilon -syöttönosturilla Pohjaset hankki Salo-Machinerylta vuonna 2014. Autohakkurilla on tehty töitä kohta neljän vuoden ajan; autossa on tunteja lähes 10 000 ja haketustunteja lähes 5000. 

- Eschlböckin tehtaalla rakennettu kokonaisuus on toiminut erittäin hyvin eikä teknisiä murheita ole ollut käytännössä ollenkaan ja itse hakkuri on todella lujaa tekoa. Valitsimme auton ohjaamosta käytettävän rakenteen mikä on ollut todella viisas päätös. Yli 15 vuotta hakkureita ajanut kokenut kuljettajamme Toni Mäki oli alussa hieman ennakkoluuloinen mutta nyt hän on sanonut että ei enää suostuisi hakkuria puutavaranosturin ohjaamosta syöttämään. Laadukkaasti tehty MAN-ohjaamon muutos tarjoaa huipputasokkaan työpaikan mistä näkee aivan riittävän hyvin kasojen päällekin. Operoimme autohakkurilla pääosin metsässä missä kasat ovat harvoin oikein korkeita. Autosta hakkuria syötettäessä mukavuus ja ergonomia on omassa luokassaan mikä näkyy suoraan kuljettajan terveydessä ja työssä jaksamisessa. Ja kun ei tarvi kiipeillä edestakaisin nosturin ohjaamoon niin säästytään monelta mahdolliselta onnettomuudelta, sanoo Pohjanen.

salo42.jpg

(kuva: Biber -hakkureiden rumpu on järeä mahdollistaen suuren haketuskapasiteetin. Teräkulma on oikea ja roottorin rakenne avonainen mikä tekee hakkeen läpimenosta nopeaa säästäen myös polttoainetta. Roottoreissa on 20 tai 24 terää riippuen mallista.)

Pohjasten Biber -autohakkuri vastaa tällä hetkellä yrityksen kaikesta hakkeen tuottamisesta, lisäksi puupolttoainetta tuotetaan murskaimilla. 

- Viime lämmityskaudella Bi- berilla tehtiin noin 140 000 irtokuutiota haketta lähes 90 prosenttisesti tienvarsihaketuksena. Suurimmat asiakkaamme ovat Vapo ja Metsä Group, lisäksi haketta tehdään myös Biowatille sekä kesäaikaan maatiloille. Metsäpäässä tuotettu hake kulkee rekoilla pääasiassa Kemin, Keminmaan, Tornion, Ylitornion ja Oulun lämpölaitoksille sekä Ruotsin puolelle Jällivaaraan sekä ensi kaudella myös Matarengin laitoksiin. Suomalaiselle laatuhakkeelle on kasvavassa määrin kysyntää länsinaapurissa, toteaa Pohjanen.

Asiakkaat ovat olleet oikein tyytyväisiä Biberin hakelaatuun. 

- Se kelpaa suuriin laitoksiin sekä maatilojen pieniin kattiloihinkin - monet alueemme maatilat haluavatkin nykyään juuri Biberillä tehtyä haketta koska se on niin hyvää. Palakokoa pystyy säätämään seuloilla tarpeen mukaan helposti ja aika paljonkin. Muutenkin Biberin rakenne on huoltoystävällinen ja terävaihdot ym. on kätevä tehdä. Eschlböckin tehdas ansaitsee kehut myös varaosien järkevästä hinnoittelusta, joten käytämme vain alkuperäisosia mitkä Salo-Machinery toimittaa nopeasti ja täsmällisesti, kiittelee Pohjanen.

Hakeurakoinnissa tärkeässä roolissa on tietenkin polttoaineen kulutus.

- Seuraamme kaiken kalustomme kuluja tarkkaan ja Biberin polttoaineenkulutus on ollut pitkällä aikavälillä 0,3 - 0,4 litraa dieseliä per tuotettu irtokuutio haketta. Se on mielestäni aika vähän, kommentoi Pohjanen. 

Viime lämmityskauden Pohjasten autohakkuri teki haketta niin paljon kuin ehti ja myös kesällä on ollut mukavasti töitä. 

- Nyt syksyä kohti asiakkaiden hakkeen tarve alkaa taas kasvaa ja eiköhän ensi talvi mennä taas täysillä. Pyrimme tekemään jonkin verran varastokasoja sivuun kysyntähuippuja helpottamaan ja toimitusvarmuutta takamaan, sanoo Pohjanen.

Biberin alta haketta ajaa normaalisti kolme puoliperävaunuyhdistelmää ja silloin kun ajomatatkat ovat pitkiä niin autoja on ollut jopa viisi.

- Hakkurissa riittää varmasti tehoa tuottavaan urakointiin mutta ratkaisevassa roolissa on se miten kuljetukset saadaan rullaamaan keskeytyksettä. Meillä on vankka logistiikan kokemus mikä on auttanut tehokkaan hakkeen toimitusketjun luomisessa, sanoo Toni Pohjanen.

salo52.jpg

(kuva: Kauhavan Hakepalvelu Oy tekee hakeurakointia Etelä-Pohjanmaan alueella Biber 92 ZK -hakkurilla voimanlähteenään Case Magnum 335 -traktori.)

Biber on hyvä valinta myös traktorihakkuriksi

Kauhavan Hakepalvelu Oy tekee hakeurakointia Etelä-Pohjanmaan alueella Biber 92 ZK -hakkurilla voimanlähteenään Case Magnum 335 -traktori. 

- Suurin asiakkaamme on Kauhavan Kaukoämpö Oy, jolle toimitetaan haketta Kauhavan, Ylihärmän, Alahärmän ja Kortesjärven lämpölaitoksille. Lisäksi muita tärkeitä asiakkaita ovat Mhy Keskipohja, Pohjanmaan Biolämpö, Lapuan Energia, Helppo Lämpö, LSK Business Park ja maatilat, jotka ovat isossa roolissa näin kesäaikaan, luettelee yrittäjä Pauli Hautamäki, joka pyörittää haketusurakointia yhdessä poikansa Roope Hautamäen kanssa. 

Traktoriyhdistelmällä liikutaan yleensä muutaman kymmenen kilometrin siirtoja mutta välillä on käyty hakettamassa jopa yli sadan kilometrin päässäkin, jos perillä on odottanut isompi työmaa. 

- Traktorilla saa ajaa 60 km/h tunnissa mutta iso hakkuri perässä sopiva marssivauhti on viidenkympin nurkilla, jolloin meno on vakaata ja polttoaineenkulutus pysyy hallinnassa. Hakkeen kuljetamme asiakkaille kahdella nuppiautolla ja yhdellä puoliperävaunyhdistelmällä, sanoo Hautamäki.

salo62.jpg

(kuva: Biber 92 ZK otettiin käyttöön syksyllä 2014 ja vajaassa neljässä vuodessa erittäin luotettavasti toimineeseen hakkuriin on kertynyt rumputunteja noin 4000.)

Biber 92 ZK otettiin käyttöön syksyllä 2014 ja vajaassa neljässä vuodessa hakkuriin on kertynyt rumputunteja noin 4000. 

- Kyllä sillä on töitä tehty ihan tosissaan ja hyvin on laite pystynyt nipussa eikä teknisiä murheita ei ole ollut nimeksikään. Eschlböckin tehtaalla palvelu pelaa kaikissa asioissa ja tekninen johtaja Marcus Altenstrasser tuntee hakkurit ehkä paremmin kuin kukaan - häneltä saa aina apua jos on kysyttävää. Muutenkin perheyhtiö Esclböckin kanssa on mukava asioida samoin kuin maahantuoja Salo- Machineryn. Olen päässyt parina syksynä Itävallassa järjestettävään Biberfest -tapahtumaan missä saa rauhassa keskustella tehtaan edustajien kanssa sekä vaihtaa mielipiteitä hakkuriyrittäjien kanssa ympäri Eurooppaa, Hautamäki kertoilee.

Myös Eschlböckin varaosapalveluun Hautamäki on tyytyväinen:

- Kaikki osat saa yleensä muu- tamassa päivässä - myös hinnoittelussa on ajateltu asiakasta.

Järeän Biberin tehokkuus on vakuuttavaa ja hieman piristetyn, lähes 400 hevosvoimaisen Casen voima riittää hyvin hakkurin pyörittämiseen.

- Haketta syntyy suurella volyymilla ja aivan varmasti riittävästi, kunhan vain kuljetuskalusto rullaa joustavasti tavaraa laitoksille. Viime aikoina tuore karsittu ranka on noussut selkeästi päämateriaaliksi, jonkin verran tehdään toki edelleen risua ja pyöreääkin puuta. Kun terät pitää iskussa niin Biberin hakelaatu on oikein hyvää ja se kelpaa myös pieniin polttimiin. Käytämme 50 mm seulaa ja lisäksi meillä on 30 mm seula mutta sitä ei ole vielä tarvinnut vaihtaa. Biberin aggressiivisen syötön ansiosta nosturin kanssa saa pitää kiirettä ja nielu pelaa niin hyvin ettei yläsyöttörullaa tarvitse nostella vaikka siihen on mahdollisuus, sanoo Hautamäki.

salo72.jpg

(kuva: Järeän Biberin tehokkuus on vakuuttavaa ja hieman piristetyn, lähes 400 hv:n Casen voima riittää hyvin hakkurin pyörittämiseen. Viime aikoina tuore karsittu ranka on noussut selkeästi päämateriaaliksi.)

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

Näytä lisää »