Käyttäjät tyytyväisiä Eschlböck Biber -hakkureihin ja maahantuoja Salo-Machineryn asiakaspalveluun25.10.2018 20.01
Eschlböck Biber -hakkurit ovat nousseet vahvaan asemaan Euroopan hakkurimarkkinoilla. Vuonna 1956 perustettu itävaltalainen perheyritys Eschlböck on valmistanut hakkureita vuodesta 1978 lähtien toimien suunnannäyttäjänä teknisessä kehityksessä. (kuva yllä: Pohjaset Recycling Oy MAN-kuorma-auton päälle rakennetun Eschlböck Biber 84 RBZ -hakkurin Palfinger Epsilon -nosturilla Pohjaset hankki Salo-Machinerylta vuonna 2014. Autossa on nyt tunteja lähes 10 000 ja haketustunteja lähes 5000 - teknisiä murheita ei ole ollut nimeksikään.) Viime vuosina Eschlböck on esitellyt tasaiseen tahtiin uusia innovatiivisia hakkurimalleja sekä panostanut vahvasti tuotantoonsa sekä toimintojen kehittämiseen. Prambachkirchenin tehtaasta valmistuu eri kokoisia hakkureita - pienistä trailerihakkureista markkinoiden järeimpiin kuorma-auto- ja traktorihakkureihin - satoja vuodessa tuotantomäärien ollessa jatkuvasti kasvussa. - Eschlböck Biber auto- ja traktorihakkureilla on tyytyväisiä käyttäjiä Suomessa; oikein hyvin olemme onnistuneet viime vuosina Baltian markkinoilla missä Biber on markkinajohtajan asemassa. Vastaamme lisäksi Eschlböckin myynnistä Brittein saarilla, kertoo Salo-Machineryn Pertti Salo. (kuva: Pohjasten Eschlböck Biber 84 RBZ -autohakkuri vastaa tällä hetkellä yrityksen kaikesta hakkeen tuottamisesta, lisäksi puupolttoainetta tuotetaan murskaimilla. Viime lämmityskaudella Biberilla tehtiin noin 140 000 irtokuutiota haketta lähes 90 prosenttisesti tienvarsihaketuksena.) Pohjaset luottaa tehdasvalmiiseen Biberiin Pohjaset Recycling Oy on osa Pohjaset-konsernia, jonka toimialoja on kuljetus- ja terminaalipalvelut, teollisuuden sisäinen logistiikka, kierrätysprosessit ja biopolttoaineratkaisut. - Kierrätys- ja biopolttoainetoiminnoissa on käytössä laajasti kalustoa kuten murskaimia, autohakkuri, materiaalinkäsittelykoneita ja pyöräkuormaajia. Logistiikka hoituu pääosin konsernin omalla kuljetuskalustolla. Jätteenkäsittelyä tehdään pääasiassa Oulun ympäristössä kun taas murskausta ja haketusta melko laajasti pohjoisen Suomen alueella, kertoo työnjohtaja Tomi Pohjanen. Ensimmäisen autohakkurin, MAN-kuorma-auton päälle rakennetun Eschlböck Biber 84 RBZ:n Palfinger Epsilon -syöttönosturilla Pohjaset hankki Salo-Machinerylta vuonna 2014. Autohakkurilla on tehty töitä kohta neljän vuoden ajan; autossa on tunteja lähes 10 000 ja haketustunteja lähes 5000. - Eschlböckin tehtaalla rakennettu kokonaisuus on toiminut erittäin hyvin eikä teknisiä murheita ole ollut käytännössä ollenkaan ja itse hakkuri on todella lujaa tekoa. Valitsimme auton ohjaamosta käytettävän rakenteen mikä on ollut todella viisas päätös. Yli 15 vuotta hakkureita ajanut kokenut kuljettajamme Toni Mäki oli alussa hieman ennakkoluuloinen mutta nyt hän on sanonut että ei enää suostuisi hakkuria puutavaranosturin ohjaamosta syöttämään. Laadukkaasti tehty MAN-ohjaamon muutos tarjoaa huipputasokkaan työpaikan mistä näkee aivan riittävän hyvin kasojen päällekin. Operoimme autohakkurilla pääosin metsässä missä kasat ovat harvoin oikein korkeita. Autosta hakkuria syötettäessä mukavuus ja ergonomia on omassa luokassaan mikä näkyy suoraan kuljettajan terveydessä ja työssä jaksamisessa. Ja kun ei tarvi kiipeillä edestakaisin nosturin ohjaamoon niin säästytään monelta mahdolliselta onnettomuudelta, sanoo Pohjanen. (kuva: Biber -hakkureiden rumpu on järeä mahdollistaen suuren haketuskapasiteetin. Teräkulma on oikea ja roottorin rakenne avonainen mikä tekee hakkeen läpimenosta nopeaa säästäen myös polttoainetta. Roottoreissa on 20 tai 24 terää riippuen mallista.) Pohjasten Biber -autohakkuri vastaa tällä hetkellä yrityksen kaikesta hakkeen tuottamisesta, lisäksi puupolttoainetta tuotetaan murskaimilla. - Viime lämmityskaudella Bi- berilla tehtiin noin 140 000 irtokuutiota haketta lähes 90 prosenttisesti tienvarsihaketuksena. Suurimmat asiakkaamme ovat Vapo ja Metsä Group, lisäksi haketta tehdään myös Biowatille sekä kesäaikaan maatiloille. Metsäpäässä tuotettu hake kulkee rekoilla pääasiassa Kemin, Keminmaan, Tornion, Ylitornion ja Oulun lämpölaitoksille sekä Ruotsin puolelle Jällivaaraan sekä ensi kaudella myös Matarengin laitoksiin. Suomalaiselle laatuhakkeelle on kasvavassa määrin kysyntää länsinaapurissa, toteaa Pohjanen. Asiakkaat ovat olleet oikein tyytyväisiä Biberin hakelaatuun. - Se kelpaa suuriin laitoksiin sekä maatilojen pieniin kattiloihinkin - monet alueemme maatilat haluavatkin nykyään juuri Biberillä tehtyä haketta koska se on niin hyvää. Palakokoa pystyy säätämään seuloilla tarpeen mukaan helposti ja aika paljonkin. Muutenkin Biberin rakenne on huoltoystävällinen ja terävaihdot ym. on kätevä tehdä. Eschlböckin tehdas ansaitsee kehut myös varaosien järkevästä hinnoittelusta, joten käytämme vain alkuperäisosia mitkä Salo-Machinery toimittaa nopeasti ja täsmällisesti, kiittelee Pohjanen. Hakeurakoinnissa tärkeässä roolissa on tietenkin polttoaineen kulutus. - Seuraamme kaiken kalustomme kuluja tarkkaan ja Biberin polttoaineenkulutus on ollut pitkällä aikavälillä 0,3 - 0,4 litraa dieseliä per tuotettu irtokuutio haketta. Se on mielestäni aika vähän, kommentoi Pohjanen. Viime lämmityskauden Pohjasten autohakkuri teki haketta niin paljon kuin ehti ja myös kesällä on ollut mukavasti töitä. - Nyt syksyä kohti asiakkaiden hakkeen tarve alkaa taas kasvaa ja eiköhän ensi talvi mennä taas täysillä. Pyrimme tekemään jonkin verran varastokasoja sivuun kysyntähuippuja helpottamaan ja toimitusvarmuutta takamaan, sanoo Pohjanen. Biberin alta haketta ajaa normaalisti kolme puoliperävaunuyhdistelmää ja silloin kun ajomatatkat ovat pitkiä niin autoja on ollut jopa viisi. - Hakkurissa riittää varmasti tehoa tuottavaan urakointiin mutta ratkaisevassa roolissa on se miten kuljetukset saadaan rullaamaan keskeytyksettä. Meillä on vankka logistiikan kokemus mikä on auttanut tehokkaan hakkeen toimitusketjun luomisessa, sanoo Toni Pohjanen. (kuva: Kauhavan Hakepalvelu Oy tekee hakeurakointia Etelä-Pohjanmaan alueella Biber 92 ZK -hakkurilla voimanlähteenään Case Magnum 335 -traktori.) Biber on hyvä valinta myös traktorihakkuriksi Kauhavan Hakepalvelu Oy tekee hakeurakointia Etelä-Pohjanmaan alueella Biber 92 ZK -hakkurilla voimanlähteenään Case Magnum 335 -traktori. - Suurin asiakkaamme on Kauhavan Kaukoämpö Oy, jolle toimitetaan haketta Kauhavan, Ylihärmän, Alahärmän ja Kortesjärven lämpölaitoksille. Lisäksi muita tärkeitä asiakkaita ovat Mhy Keskipohja, Pohjanmaan Biolämpö, Lapuan Energia, Helppo Lämpö, LSK Business Park ja maatilat, jotka ovat isossa roolissa näin kesäaikaan, luettelee yrittäjä Pauli Hautamäki, joka pyörittää haketusurakointia yhdessä poikansa Roope Hautamäen kanssa. Traktoriyhdistelmällä liikutaan yleensä muutaman kymmenen kilometrin siirtoja mutta välillä on käyty hakettamassa jopa yli sadan kilometrin päässäkin, jos perillä on odottanut isompi työmaa. - Traktorilla saa ajaa 60 km/h tunnissa mutta iso hakkuri perässä sopiva marssivauhti on viidenkympin nurkilla, jolloin meno on vakaata ja polttoaineenkulutus pysyy hallinnassa. Hakkeen kuljetamme asiakkaille kahdella nuppiautolla ja yhdellä puoliperävaunyhdistelmällä, sanoo Hautamäki. (kuva: Biber 92 ZK otettiin käyttöön syksyllä 2014 ja vajaassa neljässä vuodessa erittäin luotettavasti toimineeseen hakkuriin on kertynyt rumputunteja noin 4000.) Biber 92 ZK otettiin käyttöön syksyllä 2014 ja vajaassa neljässä vuodessa hakkuriin on kertynyt rumputunteja noin 4000. - Kyllä sillä on töitä tehty ihan tosissaan ja hyvin on laite pystynyt nipussa eikä teknisiä murheita ei ole ollut nimeksikään. Eschlböckin tehtaalla palvelu pelaa kaikissa asioissa ja tekninen johtaja Marcus Altenstrasser tuntee hakkurit ehkä paremmin kuin kukaan - häneltä saa aina apua jos on kysyttävää. Muutenkin perheyhtiö Esclböckin kanssa on mukava asioida samoin kuin maahantuoja Salo- Machineryn. Olen päässyt parina syksynä Itävallassa järjestettävään Biberfest -tapahtumaan missä saa rauhassa keskustella tehtaan edustajien kanssa sekä vaihtaa mielipiteitä hakkuriyrittäjien kanssa ympäri Eurooppaa, Hautamäki kertoilee. Myös Eschlböckin varaosapalveluun Hautamäki on tyytyväinen: - Kaikki osat saa yleensä muu- tamassa päivässä - myös hinnoittelussa on ajateltu asiakasta. Järeän Biberin tehokkuus on vakuuttavaa ja hieman piristetyn, lähes 400 hevosvoimaisen Casen voima riittää hyvin hakkurin pyörittämiseen. - Haketta syntyy suurella volyymilla ja aivan varmasti riittävästi, kunhan vain kuljetuskalusto rullaa joustavasti tavaraa laitoksille. Viime aikoina tuore karsittu ranka on noussut selkeästi päämateriaaliksi, jonkin verran tehdään toki edelleen risua ja pyöreääkin puuta. Kun terät pitää iskussa niin Biberin hakelaatu on oikein hyvää ja se kelpaa myös pieniin polttimiin. Käytämme 50 mm seulaa ja lisäksi meillä on 30 mm seula mutta sitä ei ole vielä tarvinnut vaihtaa. Biberin aggressiivisen syötön ansiosta nosturin kanssa saa pitää kiirettä ja nielu pelaa niin hyvin ettei yläsyöttörullaa tarvitse nostella vaikka siihen on mahdollisuus, sanoo Hautamäki. (kuva: Järeän Biberin tehokkuus on vakuuttavaa ja hieman piristetyn, lähes 400 hv:n Casen voima riittää hyvin hakkurin pyörittämiseen. Viime aikoina tuore karsittu ranka on noussut selkeästi päämateriaaliksi.) |