Porsche Cayennen kolmas sukupolvi tulee markkinoille

12.09.2017 15.05

Porsche esittelee Cayennen kolmannen sukupolven. Saksan Stuttgartissa sijaitsevan urheiluautovalmistajan menestyksekkäästä mallista tulee markkinoille täysin uusi tuotekehityksen tulos, jossa yhdistyvät entistä paremmin Porschelle tyypillinen suorituskyky ja erinomainen jokapäiväinen käytännöllisyys.

Auton tehokkaat turbomoottorit, uusi 8-vaihteinen Tiptronic S -vaihteisto, uudet alustajärjestelmät ja innovatiivinen näyttö- ja hallintalaitekonsepti täydellisine yhteystoimintoineen vievät sekä urheilullisuuden että mukavuuden aivan uudelle tasolle. Lanseerausvaiheessa valittavissa on kaksi hiljattain kehitettyä 6-sylinteristä moottoria: Cayennen 250 kW:n (340 hv) kolmilitrainen turbomoottori tuottaa 29 kW (40 hv) enemmän tehoa kuin aiempi malli. Cayenne S:n 2,9-litrainen kaksoisahdettu V6-moottori, jonka huippunopeus on jopa 265 km/h, tuottaa jopa 324 kW:n (440 hv:n) tehon, mikä tarkoittaa 15 kW:n (20 hv:n) kasvua. Lisävarusteena saatavan Sport Chrono -varustepaketin avulla uusi Cayenne S kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa alle viidessä sekunnissa.

Cayenne perustuu suurelta osin ikoniseen 911-mallin urheiluautoon: katumaasturin kolmannessa, myös visuaalisesti parannellussa versiossa, on nyt ensimmäistä kertaa sekarenkaat ja takapyöräohjaus. Näiden urheiluautolle tyypillisten ominaisuuksien lisäksi Cayennen tieominaisuuksia on parannettu edelleen vakiovarusteena olevan aktiivisen nelivetojärjestelmän, Porsche 4D Chassis Control -järjestelmän, kolmikammioisen ilmajousituksen ja elektronisen Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) -kallistuksenvakautusjärjestelmän avulla. Merkittävästi lisääntyneistä vakiovarusteista huolimatta Cayenne painaa nyt jopa 65 kg vähemmän kuin edeltäjänsä ja soveltuu täydellisesti off-road-käyttöön.

Dynaamista muotokieltä: vankempaa muotoilua ja suuremmat pyörät

Urheilullinen ja tarkka, selkeästi muotoiltu – uusi ja silti tuttu: Cayennen ulkomuotoa on paranneltu samaan tyyliin, jota löytyy kaikesta Porschelle ominaisesta muotoilusta. Keulan suurennetut ilmanottoaukot ovat selkeä merkki parantuneesta suorituskyvystä. Valojen uudet horisontaaliset reunat takaavat, että katumaasturi vaikuttaa leveämmältä ja atleettisemmalta paikallaankin. Edeltäjäänsä verrattuna Cayennen ulkopituus on kasvanut 63 mm, vaikka akseliväli (2 895 mm) ei olekaan muuttunut, ja katon korkeus on laskenut 9 mm. Näiden seikkojen ansiosta 4 918 mm pitkän ja 1 983 mm leveän (pois lukien peilit) Cayennen elegantti ja virtaviivainen vaikutelma on huomattavasti kohentunut. Tavaratilan tilavuus on nyt 770 l – 100 l enemmän kuin aiemmin. Pyörien halkaisija on tuuman verran suurempi, ja ensimmäistä kertaa taka-akselin renkaat ovat leveämmät, mikä tehostaa parantunutta ajodynamiikkaa. Selvästi erottuva, kolmiulotteinen Porschen logo sijoittuu uudistettujen, kolmiulotteisen vaikutelman luovien takavalojen väliin yhdessä kapean LED-valonauhan kanssa.

Cayanne_takaviisto.jpg

Ajovaloihin Porschella on tarjottavana uusi, kolmivaiheinen valaistuskonsepti: jokaisessa Cayennessa on vakiovarusteena LED-ajovalot. Lisävarusteena on saatavissa dynaaminen Porsche Dynamic Light System (PDLS) -ajovalojärjestelmä, joka sisältää erilaisia valotoimintoja, esimerkiksi kaarre- ja moottoritievalot. Parhaan saatavissa olevan järjestelmän muodostavat uudet LED-ajovalot, joissa on matrix-valokeila, ja PDLS Plus -valojärjestelmä. Täysin muunneltavan valon jakautuman ja voimakkuuden takaavat 84 erikseen aktivoitavaa valodiodia. Se tarkoittaa, että Cayenne tarjoaa uusia toimintoja, kuten kaukovalot, jotka eivät häikäise vastaantulevaa liikennettä, ja mukautuvan liikennemerkkien heijastuksen hallinnan.

Cayennen ja Cayenne S:n lanseeraus

Porschen uudesta katumaasturista tulee markkinoille kaksi eri malliversiota: Cayenne, jonka 6-sylinterinen, kolmilitrainen turbomoottori tuottaa 250 kW:n (340 hv:n) tehon ja 450 Nm:n väännön. Se tarkoittaa, että jopa perusmallin suorituskyky on erinomainen: se kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 6,2 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla varustettuna 5,9 sekunnissa). Huippunopeus on 245 km/h. Toinen markkinoille tuleva malli on Cayenne S. Sitä vie 2,9-litrainen kaksoisturboahdettu V6-moottori. Tämäkin moottori on kehitetty hiljattain ja se tuottaa 324 kW:n (440 hv:n) tehon ja saavuttaa 550 Nm:n väännön – 15 kW (20 hv) enemmän kuin edeltäjänsä. Auto kiihtyy sen mukaisesti nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 5,2 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla varustettuna 4,9 sekunnissa). Huippunopeus on 265 km/h.

Nopeampi tiellä, entistä vakuuttavampi vaikeakulkuisessa maastossa: Tiptronic S ja PTM

Cayennen kasvanut suorituskyky, joka parantaa sekä auton urheilullisuutta että mukavuutta, on suurelta osin uuden 8-vaihteisen Tiptronic S -vaihteiston ansiota. Lyhyemmät vasteajat ja urheilullisemmat välitykset pienemmillä vaihteilla parantavat sekä suorituskykyä maanteillä että potentiaalia maastossa. Toisaalta pitkävälitteinen kahdeksas vaihde takaa entistä kattavammassa mukavuuden ja urheilullisuuden välisessä tasapainossa alhaisen väännön, optimaalisen polttoaineenkulutuksen ja rennon ajotuntuman.

Vaikeakulkuisessakin maastossa Cayenne tarjoaa vaivattoman ajonautinnon. Ohjelmoitujen off-road-tilojen avulla kuljettajan on helppo valita oikeanlainen asetus kuhunkin ajotilanteeseen. Oletusasetuksena on maantieajotila. Neljä muuta tilaa aktivoivat kevyen maastoajon säädöt mutaa, soraa, hiekkaa tai kiviä varten. Voimansiirron, alustan ja tasauspyörästön lukkojen asetukset voi mukauttaa vallitsevaan tilanteeseen. Voiman jakamiseen Porsche käyttää kaikissa Cayenne-malliversioissaan aktiivista nelivetojärjestelmää. Älykäs, täysin muunneltava Porsche Traction Management (PTM) -nelivetojärjestelmä jakaa käyttövoiman vetoakselien kesken. Sen hang-on-konsepti on Cayennen loistavan urheilullisen suorituskyvyn tärkein tae. Samalla se täyttää kaikki vaikeakulkuisen maaston asettamat vaatimukset kattavan pidon suhteen.

Porsche 911:n jäljillä: kevyt alusta ja sekarenkaat

Uudessa Cayennessa yhdistyvät urheilu-, maasto- ja matkailuauton kolme erilaista alustakonseptia yhdeksi uudeksi malliksi. Se on tarkoittanut uuden, kevyen alustan ja erillisnivelillä varustetun etuakselin sekä multi-link-jousituksella varustetun taka-akselin kehittämistä. Uudet sekarenkaat edustavat tyypillistä urheiluauto-ominaisuutta, ja ne ovat nyt saatavissa vähintään 19-tuumaisiin pyöriin. Sekarenkaat parantavat vakautta ja ajodynamiikkaa kaarteissa. Porsche tarjoaa Cayenneen lisävarusteena jopa 21-tuumaiset pyörät.

Uutta kehitystyötä: takapyöräohjaus, ilmajousitus, kallistuksenvakautus

Tämä formaatti tarjoaa optimaalisen perustan aktiivisille alustajärjestelmille, joita integroitu Porsche 4D Chassis Control -järjestelmä analysoi ja synkronoi. Järjestelmä toimii reaaliajassa ja optimoi siten auton käsittelyä entisestään. PASM-aktiivijousitusta (vakiovarusteena Cayenne S:ssä) lukuun ottamatta kaikki muut alustajärjestelmät ovat uuden kehitystyön tulosta. Ensimmäistä kertaa Cayenne on saatavissa sähköisellä takapyöräohjauksella varustettuna. Sekä 911-mallissa että Panamerassa testattu järjestelmä parantaa ketteryyttä kaarteissa ja vakautta kaistan vaihdossa suurilla ajonopeuksilla. Pienemmän kääntösäteen ansiosta myös katumaasturin arkinen käsittely on vaivattomampaa.

Lisävarusteena saatava, uudella kolmikammiotekniikalla varustettu mukautuva ilmajousitus parantaa huomattavasti urheilullisen jäykän kytkennän ja matkailuautolta odotettavan ajomukavuuden välistä tasapainoa. Aivan kuten ennenkin, järjestelmän maavaraa on mahdollista säätää vaikeakulkuisen maaston mukaisesti. Lisävarusteena saatavan Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) -kallistuksenvakautuksen ansiosta urheilullista tuntumaa hakevat kuljettajat voivat siirtyä hydraulisesta järjestelmästä sähköiseen. Siirtymisen tekee mahdolliseksi auton tehokas 48 V:n sähköjärjestelmä. Lyhyempien vasteaikojen ansiosta ajodynamiikka on entistäkin täsmällisempää – ja maltillinen ajo miellyttävämpää.

Ensiesittelyssä: volframikarbidipäällysteiset Porsche Surface Coated -jarrut

Innovatiivisen Porsche Surface Coated Brake (PSCB) -jarrujärjestelmän ansiosta tämä urheiluautovalmistaja ottaa jälleen kerran edelläkävijän roolin omakseen, mitä tulee huipputehokkaiden jarrujen kehittelyyn. Laatuaan maailman ensimmäinen jarrujärjestelmä on saatavissa lisävarusteena kaikkiin Cayenne-malliversioihin ja se koostuu valurautalevyistä, joissa on volframikarbidipinnoite. Tällainen viimeistely parantaa kitka-arvoja ja vähentää kulutusta ja jarrupölyä. Yksinomaan Porschen tarjoama jarrujärjestelmä on myös visuaalisesti vaikuttava: jarrusatulat on maalattu valkoisiksi, kun taas jarrulevyjen pintaan muodostuu ainutlaatuinen kiilto sisäänajon jälkeen. PSCB-jarrujärjestelmä on saatavissa vain 20- ja 21-tuumaisiin pyöriin. Keraamiset PCCB-jarrut edustavat edelleen luokkansa huippujärjestelmää.

Uusi Sport Chrono -varustepaketti ja PSM Sport -järjestelmä

Uudessa Cayennessa on entistä enemmän potentiaalia puhuttaessa urheilullisesta suorituskyvystä. Porsche on uudistanut urheiluautomalliin perustuvan Sport Chrono -varustepakettinsa. Ohjauspyörän ajotilapainike on selkeä merkki tästä lähestymistavasta. Normal-, Sport- ja Sport Plus -ajotilojen lisäksi kuljettaja voi valita yksilöllisesti määritettävän ajotilan. Keskiosan Sport Response -painike aktivoi moottori- ja vaihteistokartat, jotka on kalibroitu optimaalisen suorituskyvyn mukaisesti. Sport Chrono -varustepaketti sisältää myös erillisen PSM Sport -tilan, jossa kuljettaja voi hyödyntää uuden Cayennen koko ajodynamiikkaa.

Alhaisempi paino tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta ja entistä miellyttävämpää ajonautintoa

Urheiluautojen on oltava kevytrakenteisia. Porsche 911:n ja Panameran mallin mukaisesti myös Cayennen uudessa korissa on käytetty älykästä metalliseoksen ja teräksen yhdistelmää. Ulkopuoli on valmistettu kokonaan alumiinista. Pohjalevyn kokonaisuus, etuosa ja lähes kaikki alustan osat on valmistettu metalliseoksesta. Aivan erityisenä teknisenä kohokohtana voidaan pitää innovatiivista litiumpolymeerikäynnistysakkua, joka yksin säästää 10 kg painossa edeltävään malliin verrattuna. Kaiken kaikkiaan Cayennen tyhjäpaino on laskenut 2 040 kg:sta 1 985 kg:aan – huolimatta merkittävästi laajemmasta vakiovarustelusta, johon kuuluvat nyt LED-ajovalot, suuremmat pyörät, ParkAssist-järjestelmä (edessä ja takana), LTE-puhelinmoduuli mukaan lukien WiFi-yhteyspiste, Porsche Connect -palvelut ja ennakoiva jalankulkijasuoja.

Cayanne2018sisa.jpg

Digitaalista kehitystä: Porsche Advanced Cockpit -ohjaamo ja uusi PCM-järjestelmä

Tämän uuden sukupolven myötä Cayenne aloittaa uuden ajanjakson kuljettajan ja ajoneuvon välisissä suhteissa: Porsche Advanced Cockpit -ohjaamo on mukautettu täydellisesti auton urheilulliseen ja ylelliseen tunnelmaan. Porschen uuden näyttö- ja hallintalaitekonseptin ytimen muodostaa 12,3-tuumainen full HD -kosketusnäyttö, joka edustaa viime vuonna uuden Panameran myötä markkinoille tuodun Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmän uusinta sukupolvea. Useat digitaaliset toiminnot ovat ohjattavissa vaivattomasti mm. ääniohjauksen avulla. Vakiovarusteena olevan Porsche Connect Plus -järjestelmän avulla saat yhteyden online-palveluihin ja internetiin. Siihen sisältyvät vakiovarusteena online-navigointi ja reaaliaikaiset liikennetiedot. Uuden keskikonsolin analogiset säätimet keskittyvät auton päätoimintoihin. Muut painikkeet on integroitu harmonisesti älypuhelinta muistuttavalle, lasimaiselle kosketuspinnalle. Painikkeiden painaminen saa aikaan kuuluvan ja tuntuvan palautteen. Porschelle tunnusomaisesti kuljettajalla on käytettävissään keskeisesti sijoitettu analoginen kierroslukumittari. Sitä reunustavat kaksi 7-tuumaista full HD -näyttöä, joissa näkyvät kaikki muut tärkeät ajotiedot sekä monitoimiohjauspyörän avulla valittavissa olevat lisätiedot. Eräs tärkeimmistä uusista kuljettajaa avustavista järjestelmistä on Night Vision Assist -pimeänäköavustin ja lämpökamera sekä Lane Change Assist -kaistanvaihtoavustin, Lane Keeping Assist -kaistaltapoistumisavustin, joka sisältää liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän ja ruuhka-avustimen, ParkAssist-järjestelmä, joka sisältää Surround View -kamerajärjestelmän, sekä Porsche InnoDrive -järjestelmä, joka sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen.

Oma persoonallinen Cayennesi – lisää yksilöllisyyttä, lisää online-palveluja

Uusi Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmä vie sinut uudelle yksilöllisyyden tasolle. Kuljettajan tarpeiden mukaisesti voi muokata muutakin kuin vain aloitusnäytön ja päävalikon. Voit määrittää jopa kuusi yksilöllistä käyttäjäprofiilia. Lukuisten sisäisten asetusten ohella käyttäjäprofiiliin tallennetaan valo- ja ajotila-asetuksia sekä avustavien järjestelmien määrityksiä. Laitteistosta riippuen kuljettaja voi soveltaa omia asetuksiaan myös uusiin Bose®- ja Burmester®-äänijärjestelmiin. Tämän lisäksi uusi Cayenne on aina online-tilassa kuljettajan niin halutessa – laajennetut Connect Plus -palvelut ovat käytettävissä integroidun LTE-valmiin SIM-kortin avulla. Voit esimerkiksi etäohjelmoida moottorista riippumattoman lämmityksen älypuhelimella. Lisäksi uuteen vakiovarustepakettiin kuuluu nyt myös erityisesti Porsche Cayennea varten kehitetty Offroad Precision -sovellus. Sen avulla voi dokumentoida vaikeakulkuisen maastoajon yksityiskohtaisesti, mikä auttaa kuljettajaa parantamaan omia ajotaitojaan videotallenteita hyödyntämällä.

Hinnat

Porsche Cayennen kolmas sukupolvi on nyt tilattavissa. Cayennen hinnoittelu alkaa Suomessa 121 551,03 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun. Cayenne S:n hinnoittelu alkaa 150 757,57 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun.

19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista

Näytä lisää »