Uusi Dacia Duster Suomeen keväällä 2018

12.09.2017 13.00

Toisen sukupolven Dacia Duster on ulkoa ja sisältä täysin uusi. Se on edeltäjäänsä mukavampi ja hiljaisempi, minkä lisäksi Dusteriin on saatavissa paljon Daciassa ennen näkemättömiä varusteita. Nelivetoa on kehitetty entisestään. Myös maastoajoelämystä on parannettu uusilla teknisillä ratkaisuilla. Ennallaan on vain auton hintataso eli Duster tarjoaa rahalle jatkossa vielä enemmän vastinetta.

Dacia Dusterin tarina alkoi seitsemän vuotta sitten, kun mullistavan edullinen katumaasturi esiteltiin. Renault-konsernin pääjohtaja Carlos Ghosn kertoi olevansa hämmästynyt siitä, ettei Dusterille ole tullut kilpailijoita. Kommentille on hyvät perusteet, sillä suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Dusterin myynti Daciana ja Renaultina onkin ylittänyt jo kahden miljoonan auton rajan.

Uusi Dacia Duster nykyisiä asiakkaita kunnioittaen

Toisen sukupolven Dacia Duster jatkaa yhtiön järkevällä linjalla. Auton korin muotoilu ja sisustus ovat täysin uusia, mutta siitä huolimatta vanha malli ei näytä vanhanaikaiselta. Uuden Dusterin linjat ovat tarkkaan harkitut. Se on entistä jykevämmän näköinen ja autosta huomaa heti, että se sopii vaativaankin käyttöön.

”Dusterin kaltaisen ikonin uudelleen luominen oli muotoilutiimille valtava ja samalla innostava haaste. Tavoitteena oli säilyttää auton vahvuudet, jotka auttoivat sitä kasvamaan suursuosikiksi ja samalla antaa sille tuoreet muodot. Uuden Dusterin kokonaan uudelleen muotoiltu kori ja sisustus kertovat, että onnistuimme tehtävässämme. Korkeamman vyötärölinjan ja leveämmiltä vaikuttavien keulan ja perän ansiosta uusi Duster näyttää entistä voimakkaammalta ja se kuuluu vielä selkeämmin katumaasturien sarjaan.” Laurens Van den Acker, Groupe Renaultin muotoilujohtaja.

Entistä korostetumman jäähdyttäjän säleikön ja sen kulmiin sijoitettujen valojen avulla uusi Duster näyttää aiempaa leveämmältä. Valot on muotoiltu uudelleen ja LED-päiväajovalot on jaettu kolmeen sektoriin. Aiempaa vaakasuorempi konepelti on saanut veistoksellisia muotoja. Pohjapanssari on suurempi kuin ennen muistuttaen uuden Dusterin seikkailuhenkisestä olemuksesta.

Korotettu vyötärölinja korostaa auton voimaa ja turvallisuutta. Tuulilasi on siirretty 100 mm eteenpäin ja se on enemmän kallellaan, minkä ansiosta matkustamo on kasvanut ja tarjoaa enemmän tilaa. Alumiiniset kattokaaret alkavat sulavasti tuulilasilinjasta antaen autolle dynaamisen profiilin. Pyörät ovat kasvaneet 17-tuumaisiksi ja ne täyttävät hyvin lokasuojat.

Myös takaapäin katsottuna Duster näyttää aiempaa leveämmältä ja takavalot on sijoitettu aivan auton kulmiin. Dacian takavalojen nykyinen tunnus, neljä punaista neliötä, on otettu käyttöön nyt myös Dusterissa. Kokonaisuuden täydentää leveä pohjapanssari, joka kertoo auton luonteesta.

Täysin uudelleen suunniteltu sisustus

”Uuden Dusterin sisustus on luotu kokonaan uudelleen. Se on entistä mukavampi ja käytännöllisempi jokapäiväisessä käytössä parempien hallintalaitteiden, täydellisemmän varustelun ja lisättyjen pikkutavaratilojen ansiosta. Materiaalien laatua on nostettu ja työn jälki sekä osien asennus on entistä korkeatasoisempaa. Kokonaisuus paljastaa, kuinka suuri askel uuden Dusterin kanssa on otettu.” David Durand, Dacian muotoilujohtaja.

Matkustamo on päivitetty entistä mukavammaksi, mikä tekee Dusterista käytännöllisemmän arjen ajoissa ja vapaa-ajan vietossa. Uudella tuulilasin sijoituksella ohjaamo vaikuttaa paljon aiempaa kookkaammalta. Suuri muutos on tehty äänieristyksellä, jota tehostamalla melutaso on pudonnut merkittävästi.

Kojelauta on entistä vaakasuorempi ja se on tehty kuljettajakeskeiseksi. Muutokset on tehty asiakkaiden esittämien kommenttien perusteella ja pienilläkin muutoksilla on helpotettu kuljettajan työtä ja samalla on lisätty turvallisuutta. Yksi tällainen parannus on multimediajärjestelmän siirto entistä korkeammalle kojelaudassa. Pianonkosketintyyliset katkaisimet tuovat kojelautaan tyylikkyyttä. Sitä edustavat myös automaatti-ilmastoinnin kolme pyöreää katkaisinta, jotka toistavat kojelaudan keskellä olevien tuuletussuulakkeiden muotoa.

Kuljettajan on entistä helpompi löytää hyvä ajoasento lisääntyneiden säätömahdollisuuksien ja – varojen avulla. Uuden mallin myötä ohjauspyörä on saanut myös syvyyssäädön. Etuistuimet ovat täysin uudet rungoltaan ja rakenteeltaan. Ne antavat paremman sivuttaistuen ja reisitukea on nyt 20 mm enemmän kuin ennen. Kuljettajan istuimessa on kyynärnoja, ristiselän tuen säätö ja runsas 60 mm korkeussäätömahdollisuus.

Ohjaamossa on erilaisia säilytyslokeroita nyt lähes kolmenkymmenen litran verran. Myös eri hyllyjen ja lokeroiden käyttöön on kiinnitetty huomiota ja niiden muotoa on muutettu siten, että tavarat on helppo saada paikoilleen ja pois. Tavaratilan koko on etuvetoisessa Dusterissa 475 litraa ja nelivetoisessa 443 litraa.

Varusteilla lisää mukavuutta ja turvallisuutta

”Halusimme tarjota uuden Dusterin ostajille mahdollisuuden nauttia uusista turvallisuus- ja mukavuusvarusteista, joita ei ole tähän saakka ollut Daciaan tarjolla. Tuomme ne saataville järkevään hintaan, minkä takia tutkimme koeteltua tekniikkaa ja yksinkertaistimme sitä keskittyen oleelliseen. Auton ympäristön näyttävien kameroiden käyttäminen on erittäin helppoa ja se on hyödyllistä niin maastoajossa kuin kaupungissa. Samaan tapaan älyavaimen toimintoja on virtaviivaistettu. Johtolankanamme on ollut Dacian filosofia. Uusi Duster tarjoaa enemmän mukavuutta ja turvallisuutta samalla kun se on laadultaan selkeä askel ylöspäin hinnan ollessa edelleen erittäin järkevä.” Vincent Fournier, Dusterin tuotejohtaja.

Uudessa Dusterissa on paljon varusteita, joita ei ole ennen Daciaan saanut, kuten automaatti-ilmastointi. Sen viisi suutinta varmistavat, että matkustamossa on jatkuvasti optimaalinen lämpötila. Saatavilla on nyt myös älyavain, eli autoon tullessa ei enää tarvitse kaivaa avainta esiin. Sitä ei tarvita edes autoa käynnistäessä, sillä elektroniikka tunnistaa avaimen olevan lähellä ja napin painallus käynnistää tai sammuttaa auton.

Turvallisuus on uudessa Dusterissa entistä korkeammalla tasolla niin rakenteiden kuin varusteiden ansiosta. Lähtökohtana ovat auton kori ja runko, jotka ovat aiempaa vahvempia. Uusia turvavarusteita on runsaasti, kuten turvaverhot, automaattisesti toimivat ajovalot ja katvealueen valvontajärjestelmä. Viimeksi mainittu toimii neljän ultraäänisensorin avulla, jotka havaitsevat takaa tai sivulta tulevat ajoneuvot moottoripyöristä kuorma-autoihin. Järjestelmä varoittaa vaarasta vilkuttamalla oranssia valoa ulkopeilin rungossa.

Luotettavaksi testattua tekniikkaa

Dacialle on tärkeää, että sen autot tarjoavat asiakkaan rahalle erittäin paljon vastinetta. Sen takia uuden Dusterin tekniikkaan ei ole tehty suuria muutoksia. Ensimmäisen sukupolven tapaan uuteen Dusteriin saa bensiinimoottoriksi etuvetomalleissa SCe 115 :n tai TCe 125 :n, nelivedon kanssa on saatavilla TCe 125 tai dCi 110 -dieselmoottori. EDC-automaattivaihteiston kanssa auto on aina etuvetoinen ja varustettu dCi 110 -moottorilla.

Uudessa Dusterissa on säilytetty ensimmäisen sukupolven vahvuudet ja niitä on kehitetty edelleen. Korin ulkomitat ovat hyvin lähellä aiempaa, joten kompakti auto on helppo pysäköidä ja sillä on näppärää edetä maastossa. Tieltä poistuttaessa on iloa runsaasta 210 mm maavarasta sekä suurista tulo- ja jättökulmista (30 ja 33 astetta).

Maastoajoa helpottaa neljän kameran kosketusnäyttöön välittämä kuva, joka näyttää auton ympäristön. Kivet on helppo kiertää, kun niiden sijainnin näkee tarkasti ohjaamoon. Lisäksi järjestelmä auttaa pysäköitäessä. Peruutustilanteessa peruutuskamera aktivoituu automaattisesti, eteen ajaessa kuljettaja voi valita etukameran tai sivukameran kuvan tarpeen mukaan. Kameran kuvan vaihto tapahtuu helposti kojelaudan katkaisijaa painamalla.

Jyrkissä mäissä auttavat lisäksi alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin. Maastossa viihtyvät osaavat arvostaa 4×4-monitoria, johon on yhdistetty kompassi ja josta näkee auton kallistuskulmat reaaliajassa.

Uusi Dacia Duster tulee Suomeen keväällä 2018. Uutuuden hinnat ja meille tuotavat mallit varusteineen kerrotaan lähempänä myynnin alkua.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"

Näytä lisää »