Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7549078 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2018 13:00Ammattilehti tuotti lehtiä vuoden aikana ennätystahtia; 12 numeroa, 2.016 sivua ja 225.000 painettua lehteä + asiakaslehdetLue lisää »21.1.2018 11:11Latvusmassan kuormainvaakamittauksessa voidaan jatkossa käyttää kosteusmalliaLue lisää »21.1.2018 7:49Maailmanennätys Jaguar ensiesittelyssäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2018 13:00Ammattilehti tuotti lehtiä vuoden aikana ennätystahtia; 12 numeroa, 2.016 sivua ja 225.000 painettua lehteä + asiakaslehdetLue lisää »21.1.2018 11:11Latvusmassan kuormainvaakamittauksessa voidaan jatkossa käyttää kosteusmalliaLue lisää »21.1.2018 7:49Maailmanennätys Jaguar ensiesittelyssäLue lisää »

SKAL: Kuljetuskalusto kansainvälistynyt Suomen tiestöllä 5 vuodessa - raskaan liikenteen vinjettimaksu on otettava välittömästi käyttöön

Share |
18.06.2017 13:10

RekkajonoVaalimaaKuvaLVMAnteroAaltonen_g98qcl19j1v3ajt3hskpji56q1.jpg

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n järjestämä liikennelaskenta osoitti, että ulkomaisten kuorma-autojen määrä Suomen tieverkolla on yli 9 prosenttia. EU:n sisältä tulevien kuorma-autojen osuus on kasvanut 2,5 prosenttiyksikköä vuoteen 2012 nähden, mikä kertoo kabotaasiliikenteen kasvusta. Venäläisten autojen osuus on hieman laskenut.

Vuorokauden mittaisella laskentajaksolla 13.6.­-14.6. ulkomaisten raskaan tavaraliikenteen ajoneuvojen osuus oli 9,1 %, kun se keväällä 2012 suoritetussa laskennassa oli 7,7 % ja syksyllä 2010 noin 7,3 %. Lisääntynyt ulkomaisen tavaraliikenteen osuus Suomen tieverkolla kertoo kabotaasiliikenteen* kasvusta. Liikennelaskennan kokonaisvolyymi kahdeksassa mittauspisteissä oli 14 422 (v. 2012: 11 637). Ulkomaisia kuorma-autoja laskettiin 1 317, joista venäläisiä oli 186 (v. 2012: 896, joista venäläisiä 281).

Liikennelaskennan perusteella tieverkkoamme käyttää päivittäin runsas joukko ulkomaisia kuorma-autoja, jotka eivät osallistu tienpidon kustannuksiin. Tiestön rahoituksesta vastaavat suomalaiset yritykset ja veronmaksajat. Hallitusohjelmaan kirjattu ja puoliväliriihen vahvistama tiemaksujärjestelmä eli vinjetti on tehokkain tapa kerätä rahoitusta tien käytöstä myös ulkomaisilta ajoneuvoilta. SKAL on esittänyt tiemaksumalliksi aikaperusteista vinjettiä ja samalla nk. ammattiliikenteen dieselin käyttöönottoa kuljetusyritysten kustannustaakan kohtuullistamiseksi.

Aikaperusteinen tiemaksujärjestelmä on pitkien välimatkojen Suomelle EU:n suosittamaa kilometriperusteista tiemaksumallia parempi. Suomen tulee yhteistyössä vaikuttaa siihen, että tiemaksujen keruun periaatteet säilyvät kansallisessa päätöksenteossa. Meidän tulee myös vaikuttaa liikkuvuuspaketin painotuksiin tuomalla voimakkaasti esiin tarve rajoittaa tulevaisuudessakin kuljetusten lukumäärää, sillä ulkomaisilla kuorma-autoilla suoritettava kabotaasi on tarkoitettu tilapäiseksi tavaraliikenteeksi.

SKAL suoritti liikennelaskennan 13.6. klo 12.00 ja 14.6. klo 12 välisenä aikana seitsemässä eri mittauspisteessä. Vuosaaren liikennemäärät saatiin Helsingin Sataman tilastoista, ja luvut ovat mukana kokonaistarkastelussa. Vuosaaressa ulkomaisen kaluston osuus oli 10,4 % (v. 2012: 9 %). Lisäksi Venäjälle suuntautuva liikenne Vaalimaan rajanylityspaikalla saatiin erikseen Tullin tilastoista, ja se ei ole mukana kokonaistarkastelussa. Vaalimaan raja-aseman tuntumassa ulkomaisen liikenteen osuus oli 97 % (v. 2012: 94 %).

Oulu

  • VT8, Limingan      liikenneympyrä

Turku–Pori -alue

  • Naantalin satama
  • Turku, Suikkilantien ja      Rautatehtaankadun risteys
  • Pori, Helsingintien ja      Tampereentien risteys

Jyväskylä

  • VT4 ja VT9, Kanavuoren      liikenneympyrä

Itä-Suomi

  • Juva, VT5, Vehmaan      risteys
  • Ristiina, VT13–VT15      risteys

Erikseen lasketut:

  • Vuosaaren satama (lähde:      Port of Helsinki) – mukana kokonaistarkastelussa
  • Vaalimaa (lähde: Tulli      Vaalimaa) – ei mukana kokonaistarkastelussa

*Kabotaasi = toisesta EU‐ tai ETA‐valtiosta tulleen kuljetusyrityksen kuorma‐autolla voidaan suorittaa enintään kolme maan sisäistä kuljetusta viikon sisällä Suomeen päättyneen kansainvälisen kuljetuksen jälkeen. Kuljetus on laiton, jos kabotaasikuljetuksia suoritetaan sallittua enemmän tai jos kuljettajalla ei tarkastushetkellä ole esittää kansainvälistä rahtikirjaa. 

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 5 300 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi

21.01.2018 13:00Ammattilehti tuotti lehtiä vuoden aikana ennätystahtia; 12 numeroa, 2.016 sivua ja 225.000 painettua lehteä + asiakaslehdet
21.01.2018 11:11Latvusmassan kuormainvaakamittauksessa voidaan jatkossa käyttää kosteusmallia
21.01.2018 7:49Maailmanennätys Jaguar ensiesittelyssä
20.01.2018 11:11Kuljetus J & O-P Jokinen: Vahvaa luottoa Ivecoon puutavaran ajossa
20.01.2018 9:20Älykästä nosturinohjausta metsäkoneisiin ja teollisuuskäyttöihin
20.01.2018 9:00UPM käynnistää metsänhoitotöiden myyntiin ja toteutukseen keskittyvän franchisingketjun pilottihankkeella Hämeenlinnan ja Lahden alueilla
19.01.2018 15:24Tuhannes Iveco Stralis NP maakaasukuorma-auto Saksaan
19.01.2018 13:45Stora Enso solmi sopimuksen kansainvälisten ammattiliittojen kanssa
19.01.2018 13:45Kansainväliset öljymarkkinat - tammikuu 2018
19.01.2018 12:13Tutkijaryhmä: biotalouskritiikillä on liian kapea näkökulma

Siirry arkistoon »