Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6737054 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.10.2017 15:15Puu on pitänyt pintansa Suomessa 100 vuottaLue lisää »23.10.2017 12:00Talvinopeusrajoitukset asteittain voimaanLue lisää »23.10.2017 11:03Eurooppalainen automatisoidun ajamisen L3Pilot-tutkimusprojekti lanseerattiin WolfsburgissaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.10.2017 15:15Puu on pitänyt pintansa Suomessa 100 vuottaLue lisää »23.10.2017 12:00Talvinopeusrajoitukset asteittain voimaanLue lisää »23.10.2017 11:03Eurooppalainen automatisoidun ajamisen L3Pilot-tutkimusprojekti lanseerattiin WolfsburgissaLue lisää »

SKAL: Kuljetuskalusto kansainvälistynyt Suomen tiestöllä 5 vuodessa - raskaan liikenteen vinjettimaksu on otettava välittömästi käyttöön

Share |
18.06.2017 13:10

RekkajonoVaalimaaKuvaLVMAnteroAaltonen_g98qcl19j1v3ajt3hskpji56q1.jpg

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n järjestämä liikennelaskenta osoitti, että ulkomaisten kuorma-autojen määrä Suomen tieverkolla on yli 9 prosenttia. EU:n sisältä tulevien kuorma-autojen osuus on kasvanut 2,5 prosenttiyksikköä vuoteen 2012 nähden, mikä kertoo kabotaasiliikenteen kasvusta. Venäläisten autojen osuus on hieman laskenut.

Vuorokauden mittaisella laskentajaksolla 13.6.­-14.6. ulkomaisten raskaan tavaraliikenteen ajoneuvojen osuus oli 9,1 %, kun se keväällä 2012 suoritetussa laskennassa oli 7,7 % ja syksyllä 2010 noin 7,3 %. Lisääntynyt ulkomaisen tavaraliikenteen osuus Suomen tieverkolla kertoo kabotaasiliikenteen* kasvusta. Liikennelaskennan kokonaisvolyymi kahdeksassa mittauspisteissä oli 14 422 (v. 2012: 11 637). Ulkomaisia kuorma-autoja laskettiin 1 317, joista venäläisiä oli 186 (v. 2012: 896, joista venäläisiä 281).

Liikennelaskennan perusteella tieverkkoamme käyttää päivittäin runsas joukko ulkomaisia kuorma-autoja, jotka eivät osallistu tienpidon kustannuksiin. Tiestön rahoituksesta vastaavat suomalaiset yritykset ja veronmaksajat. Hallitusohjelmaan kirjattu ja puoliväliriihen vahvistama tiemaksujärjestelmä eli vinjetti on tehokkain tapa kerätä rahoitusta tien käytöstä myös ulkomaisilta ajoneuvoilta. SKAL on esittänyt tiemaksumalliksi aikaperusteista vinjettiä ja samalla nk. ammattiliikenteen dieselin käyttöönottoa kuljetusyritysten kustannustaakan kohtuullistamiseksi.

Aikaperusteinen tiemaksujärjestelmä on pitkien välimatkojen Suomelle EU:n suosittamaa kilometriperusteista tiemaksumallia parempi. Suomen tulee yhteistyössä vaikuttaa siihen, että tiemaksujen keruun periaatteet säilyvät kansallisessa päätöksenteossa. Meidän tulee myös vaikuttaa liikkuvuuspaketin painotuksiin tuomalla voimakkaasti esiin tarve rajoittaa tulevaisuudessakin kuljetusten lukumäärää, sillä ulkomaisilla kuorma-autoilla suoritettava kabotaasi on tarkoitettu tilapäiseksi tavaraliikenteeksi.

SKAL suoritti liikennelaskennan 13.6. klo 12.00 ja 14.6. klo 12 välisenä aikana seitsemässä eri mittauspisteessä. Vuosaaren liikennemäärät saatiin Helsingin Sataman tilastoista, ja luvut ovat mukana kokonaistarkastelussa. Vuosaaressa ulkomaisen kaluston osuus oli 10,4 % (v. 2012: 9 %). Lisäksi Venäjälle suuntautuva liikenne Vaalimaan rajanylityspaikalla saatiin erikseen Tullin tilastoista, ja se ei ole mukana kokonaistarkastelussa. Vaalimaan raja-aseman tuntumassa ulkomaisen liikenteen osuus oli 97 % (v. 2012: 94 %).

Oulu

  • VT8, Limingan      liikenneympyrä

Turku–Pori -alue

  • Naantalin satama
  • Turku, Suikkilantien ja      Rautatehtaankadun risteys
  • Pori, Helsingintien ja      Tampereentien risteys

Jyväskylä

  • VT4 ja VT9, Kanavuoren      liikenneympyrä

Itä-Suomi

  • Juva, VT5, Vehmaan      risteys
  • Ristiina, VT13–VT15      risteys

Erikseen lasketut:

  • Vuosaaren satama (lähde:      Port of Helsinki) – mukana kokonaistarkastelussa
  • Vaalimaa (lähde: Tulli      Vaalimaa) – ei mukana kokonaistarkastelussa

*Kabotaasi = toisesta EU‐ tai ETA‐valtiosta tulleen kuljetusyrityksen kuorma‐autolla voidaan suorittaa enintään kolme maan sisäistä kuljetusta viikon sisällä Suomeen päättyneen kansainvälisen kuljetuksen jälkeen. Kuljetus on laiton, jos kabotaasikuljetuksia suoritetaan sallittua enemmän tai jos kuljettajalla ei tarkastushetkellä ole esittää kansainvälistä rahtikirjaa. 

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 5 300 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi

23.10.2017 15:15Puu on pitänyt pintansa Suomessa 100 vuotta
23.10.2017 12:00Talvinopeusrajoitukset asteittain voimaan
23.10.2017 11:03Eurooppalainen automatisoidun ajamisen L3Pilot-tutkimusprojekti lanseerattiin Wolfsburgissa
23.10.2017 10:50Toyota BT Reflex -työntömastotrukki voitti German Design Award 2018 -palkinnon
23.10.2017 9:55Tarkista ilma-aluksen tiedot rekisteritunnuksen perusteella sähköisistä palveluista
23.10.2017 9:30TECAn messukausi 2017 on tullut päätökseen - katso kooste vuoden messuista!
22.10.2017 18:22Kolme Valmetin IQ Moisturizer -kostutus järjestelmää parantaa aallotuskartongin laatua Dunapack Mosburgerin tehtaalla Itävallassa
22.10.2017 12:00Metsä Groupin biotuotetehdas vihittiin Äänekoskella
22.10.2017 10:00UPM:n tulospalkkausjärjestelmät tuovat paperi- ja sellutehtaiden työntekijöiden vuosiansioon tänä vuonna 5,3%:n lisän - peruspalkan lisäksi tulisi keskustella kokonaisansioista
21.10.2017 20:00Komatsu Forestin Tapani Väyrynen - metsäkoneasentaja 42 vuoden kokemuksella

Siirry arkistoon »