Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:8455356 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.4.2018 22:22TimberRoad 2020Lue lisää »18.4.2018 14:09Puutavarapankkosivut internetissä - tutustu !!!Lue lisää »18.4.2018 12:30Markkinapäivät Koneosapalvelulla Lappeenrannassa perjantainaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.4.2018 22:22TimberRoad 2020Lue lisää »18.4.2018 14:09Puutavarapankkosivut internetissä - tutustu !!!Lue lisää »18.4.2018 12:30Markkinapäivät Koneosapalvelulla Lappeenrannassa perjantainaLue lisää »

SKAL Kuljetusbarometri osoittaa myötäiseen

Share |
12.06.2017 12:00

Kuljetusbarometri2017.jpg

Ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen SKAL Kuljetusbarometri osoittaa kuljetusyrittäjien tavaramäärien ja liikevaihdon selvää kasvua. Tulos vahvistaa käsitystä noususuhdanteen alkamisesta ja Suomen kuljetusmarkkinoiden normalisoitumisesta. Noususuhdannetta tulee vauhdittaa hyvällä tienpidolla ja rakentamisella sekä varmistamalla kuljettajien ammattikoulutus myös tulevaisuudessa.

Joka kolmas kuljetusyritys on kasvattanut kuljetusmääriään kevään aikana. Viidenneksellä kuljetettava tavara on vähentynyt. Vuosi sitten sekä kasvua että laskua oli noin neljänneksellä vastanneista. Kuljetusmäärät säilyivät vakaalla tasolla puolella yrityksistä. Useampi kuin viidennes vastanneista odottaa alkavalta kesältä kuljetusmäärän kasvua. Toimeliaisuuden lisääntyminen näkyi myös kilometreissä mitattuna (ajosuorite, kasvua 29 % vs. 24 % v. 2/2016) sekä henkilöstön ja kaluston kehityksessä.  Kuljetusmäärien kehitys jakaantui varsin tasaisesti ympäri Suomea ja kuljetuslajien kesken.

Kasvaneet tavaramäärät heijastuivat myönteisesti liikevaihtoon, joka oli noussut useammalla kuin kolmanneksella vastanneista (38 % vs. 33 % 2/2016). Myynnin laskusta raportoi joka neljäs vastanneista (26 % vs. 33 % 2/2016). Noin 35 % odottaa liikevaihdon kasvua ja 19 % laskua kesän aikana. Kappaletavarakuljetukset ovat lisääntyneet erityisen paljon kevään aikana.

Kannattavuuden kehitys on ollut useamman vuoden varovaista, ja niin tässäkin Kuljetusbarometrissa. Runsas kuudennes (17 % vs. 29 % 2/2017) yrityksistä on parantanut kannattavuuttaan keväällä, kun sitä vastoin heikennystä oli runsaalla viidenneksellä (27 % vs. 29 % 2/2016). Luvut ovat kuitenkin vertailukautta 2016 positiivisemmat, ja kannattavuuden kasvua ennusti joka neljäs.

Epäkohtina korkeat kustannukset, epäreilu kilpailu sekä joustamattomat 
ajo- ja lepoajat

Uudistimme vuosien 2012 ja 2014 barometrikysymyksen yritystoiminnan suurimmista haasteista. Vastaajat valitsivat viisi suurinta haastetta ja asettivat ne tärkeysjärjestykseen. Kolmen kärki oli yhteneväinen viiden vuoden takaisen kyselyn kanssa. Eniten kärkisijoja keräsivät korkeat kustannukset (79 %), epäreilu kilpailu kuljetusmarkkinoilla (71 %) sekä joustamattomat ajo- ja lepoajat (70 %). Myös sanelupolitiikka kuljetussopimuksissa (54 %) ja tiestön huono kunto (53 %) säilyivät listan kärjessä.

Ajo- ja lepoaikasääntöjen jäykkyys harmittaa kuljetusyrittäjiä vuodesta toiseen. Kuljetustehtävät ovat moninaisia ja pakollisten taukojen ajoittaminen täsmällisesti koetaan haastavaksi. SKAL on yhdessä Autoliikenteen Työnantajaliiton ja Linja-autoliiton kanssa esittänyt, että 45 minuutin tauko voitaisiin tarvittaessa jaksottaa kolmeen viidentoista minuutin taukoon, ja lisäksi kuljettaja voisi ajaa yhden pidemmän rupeaman viikossa ehtiäkseen viikonlopuksi kotiin. Joustojen lisääminen tehostaisi töiden suunnittelua ja parantaisi kannattavuutta sekä kuljettajien työhyvinvointia.

Työhyvinvointi kiinnostaa

Kysyimme yleisesti työhyvinvoinnista yhteistyössä eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen kanssa. Kuljetusyrittäjien asenteet ovat vastausten perusteella myönteisiä. Yli 80 % kertoi kannustavansa työntekijöitään huolehtimaan työkyvystään ja yhtä moni koki, että panostus henkilöstön työkyvyn ylläpitoon parantaa yrityksen kannattavuutta. Kolme neljästä ilmoitti pyrkivänsä puuttumaan varhain, mikäli havaitsevat työhyvinvointia alentavia tekijöitä. Varsinaista tyky-toimintaa harjoittaa kyselyn perusteella runsas kolmannes kuljetusyrityksistä.

Noususuhdanteelle lisävauhtia

Kuljetusbarometrissa näkyvä kevään ja kesän vilkastunut tavaraliikenne elää alkavaa noususuhdannetta, joka normalisoi markkinoita pitkän hiljaiselon jälkeen. Markkinoilla on myös oireita kuljettajapulasta, joka on torjuttava turvaamalla kuljettajakoulutus.

Panostamalla tiestöön ja rakentamiseen Suomi ylläpitää toimeliaisuutta, joka puolestaan ruokkii työllisyyttä ja kasvua. Kuljetuskalustolle on nyt kysyntää ja kuljetusyrityksissä on työtä tarjolla. Ammattitaitoisen työvoiman saanti on varmistettava, muistuttaa toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

SKAL:n Kuljetusbarometriin 2/2017 vastasi yhteensä 546 jäsenyritystä. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. SKAL:n Kuljetusbarometri toteutetaan kolme kertaa vuodessa, neljän kuukauden välein. Sähköinen kysely lähetetään noin 4300 jäsenyrittäjälle. Barometrikyselyllä selvitetään kuljetusyritysten taloudellista tilannetta ja lähitulevaisuuden näkymiä. Kysely toteutettiin 17.–31.5.2017.

barometri_2_2017_raportti.pdf

skal_kuljetusbarometri_2_2017_0806_diat.pdf

18.04.2018 22:22TimberRoad 2020
18.04.2018 14:09Puutavarapankkosivut internetissä - tutustu !!!
18.04.2018 12:30Markkinapäivät Koneosapalvelulla Lappeenrannassa perjantaina
18.04.2018 8:08SMTY: SahaTrainee ohjelmassa perehdytään kuivaukseen ja tuotannonsuunnitteluun
18.04.2018 6:06A-sarja uudistuu
17.04.2018 16:11Komatsu Forestin johton kertoi lähiajan suunnitelmistaan
17.04.2018 15:01Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2018 - ensimmäinen neljännes erittäin vahva
17.04.2018 14:33Mercedes-Benz On the Road - huomenna keskiviikkona 18.4. kiertue on Porissa ja torstaina 19.4. Raumalla
17.04.2018 14:22Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa
17.04.2018 13:10Vastuullisuus nähdään kuljetusyrityksissä positiivisena ja olennaisena asiana

Siirry arkistoon »