Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6736296 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.10.2017 15:15Puu on pitänyt pintansa Suomessa 100 vuottaLue lisää »23.10.2017 12:00Talvinopeusrajoitukset asteittain voimaanLue lisää »23.10.2017 11:03Eurooppalainen automatisoidun ajamisen L3Pilot-tutkimusprojekti lanseerattiin WolfsburgissaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.10.2017 15:15Puu on pitänyt pintansa Suomessa 100 vuottaLue lisää »23.10.2017 12:00Talvinopeusrajoitukset asteittain voimaanLue lisää »23.10.2017 11:03Eurooppalainen automatisoidun ajamisen L3Pilot-tutkimusprojekti lanseerattiin WolfsburgissaLue lisää »

Ammattilehti koeajaa: Uusi Isuzu D-MAX 2017

Share |
24.04.2017 8:40

(KLIKKAA KUVAA JA KATSO VIDEO!) 
Isuzu D-Max on muuttunut ulkonäöltään virtaviivaisemmaksi. Tärkeimmät muutokset eivät kuitenkaan näy ulospäin, sillä D-Maxissa on uusi, tulevaisuuden moottori, uudet vaihteistot ja paljon aiempaa enemmän varusteita. Merkittävistä parannuksista huolimatta uudistunut D-Max on edullisempi kuin ennen. 

Isuzu D-Max on ainoa auto luokassaan, jonka on kehittänyt ja tehnyt hyötyajoneuvoihin erikoistunut autonvalmistaja. Japanin vanhin ajoneuvovalmistaja, Isuzu, perustettiin jo yli sata vuotta sitten. Dieselmoottorien valmistajana Isuzu Motor Limited on maailman suurin, sillä sen tehtailta lähtee käyttäjille vuosittain toista miljoonaa moottoria. Koko historiansa aikana Isuzu on valmistanut jo yli 26 miljoonaa dieselmoottoria.

maxi-15.jpg

Ensimmäisen pick-upinsa Isuzu toi markkinoille vuonna 1963. Niinpä yhtiöllä on yli puolen vuosisadan kokemus siitä, millainen on erinomainen avolavapakettiauto. Isuzun iskulause on ”Truck tough” eli D-Maxit on kehitetty kestämään pitkään vaativassakin käytössä ja olosuhteissa. Toisaalta kuljettajan työtä arvostetaan, minkä takia autoissa on henkilöautomainen mukavuus. Nyt Isuzu on panostanut kaiken tietotaitonsa uudistettuun vuosimallin 2017 D-Maxiin.

Ulkonäköään uudempi

Uusi Isuzu D-Max ei näytä muuttuneen kovinkaan paljon, mutta totuus on toinen. Koko keula on muotoiltu uudelleen turvallisuutta ja aerodynamiikkaa kunnioittaen. Kehitystyön aikana Isuzun insinöörit viettivät paljon aikaa tuulitunnelissa, millä ilmanvastusta saatiin vähennettyä. Tuloksena on pienempi kulutus, parempi suorituskyky ja alhaisempi melutaso.

maxi-26.jpg

Edessä, konepellin, jäähdyttäjän säleikön ja jopa sumuvalojen suunnittelussa otettiin huomioon kevyt liikenne. Turvallisuutta lisättiin mm. konepellin rakenteella, upottamalla sumuvalot ja piilottamalla tuulilasin pyyhkijät konepellin takareunan alle. Lisäksi turvallisuutta parantavat kaikissa malleissa vakiona olevat LED-päiväajovalot, jotka auttavat havaitsemaan D-Maxin.

maxi-22.jpg

Keulaan tehdyillä muutoksilla Isuzu D-Maxista saatiin modernimman ja voimakkaamman näköinen. Pienet, mutta merkittävät parannukset jatkuvat takana, missä uuden takaluukun yläosaan on muotoiltu spoileri. Paremmin varustelluissa malleissa on uudet kevytmetallivanteet. Ne ovat kasvaneet ylellisimmässä LSX-varustetasossa 18-tuumaisiksi.

Lisää varusteita kuljettajan apuna

Kuljettajan edessä aukeaa aiempaa modernimpi näkymä. Sen keskipisteessä on uusi entistä selkeämpi mittaristo, johon lisätyn vaihtamisvalon avulla on helppo noudattaa taloudellista ajotapaa. Perusmallia lukuun ottamatta D-Maxissa on hyvin monipuolinen ajotietokone, josta näkee jopa hiukkassuodattimen täyttymisasteen.

maxi.jpg

Kaikissa muissa, paitsi LX-varustetasossa on kookas 7-tuumainen kosketusnäyttö, jonka avulla käytetään äänentoistoa, puhelinta ja montaa muuta toimintoa. Tärkeä lisä varusteisiin on kuljettajan tehtävää helpottava peruutuskamera. Järjestelmässä on myös puhelimen kädet vapaana (Bluetooth) toiminto ja siihen voi yhdistää USB:n avulla oman soittimen tai iPodin. Sen lisäksi ohjaamossa on kaksi USB-latauspistoketta.

Kaikissa uudistuneissa D-Maxeissa on uusina varusteina mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin. Mäkilähtöavustimesta on iloa varsinkin hankalissa paikoissa ja mäkisissä kaupunkiolosuhteissa. Alamäkihidastin puolestaan parantaa entisestään D-Maxin käyttökelpoisuutta maastossa.

maxi-28.jpg

Optimaalisen kokoinen moottori

Isuzu on käyttänyt yli 80 vuoden aikana dieselmoottoreista keräämänsä kokemuksen kehittäessään D-Maxiin tulevaisuuden moottorin. Täysin uusi turbodiesel on kevyt ja iskutilavuudeltaan optimaalinen. Uusi 1,9-litrainen edistyksellinen moottori kehittää 120 kW (163 hv) /3 600 r/min ja 360 Nm / 2 000 - 2 500 r/min.

maxi-16.jpg

Isuzun innovatiivisen moottorin teknisestä erinomaisuudesta kertoo hyvin, että läpäistäkseen Euro 6 -normit se ei tarvitse mitään lisäaineita. Moottori täyttää tiukat vaatimukset tehokkaalla pakokaasujen kierrätyksellä ja partikkelisuodattimella. Uusi moottori on erittäin hiljainen ja värinätön, minkä lisäksi muuttuvageometrinen ahdin reagoi herkästi kuljettajan toiveisiin. Moottorin kestävyyttä on kehitetty monin tavoin, minkä lisäksi huolto on helppoa.

maxi-7.jpg

Moottorin lisäksi Isuzu kehitti D-Maxiin uuden käsivalintaisen ja automaattivaihteiston. Uudessa käsivalintaisessa vaihteistossa on lähellä toisiaan olevat välitykset, jotka korostavat moottorin tehoa. Vaihtaminen sujuu kevyesti, sillä kolmella alimmalla vaihteella on kolmoissynkronointi ja myös peruutusvaihde on synkronoitu.

Uudessa automaattivaihteistossa on kuusi vaihdetta. Yhdessä uuden moottorin kanssa se alentaa kulutusta reilusti. Mukautuva automaattivaihteisto oppii kuljettajan ajotavan ja vaihtaa sen ansiosta kuin ajatus. Mikäli kuljettaja haluaa vaihtaa itse, sekin on mahdollista.

maxi-5.jpg

Uusilla voimalinjoilla varustettu Isuzu D-Max on taloudellisempi ja suorituskykyisempi kuin aiempi malli. Kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat eri malleissa 4 - 18 prosenttia pienemmät kuin ennen. Suomeen tuodaan vain nelivetoisia D-Maxeja, joiden CO2-päästö on manuaalivaihteistolla 183 g/km (- 9 g/km) ja automaattivaihteistolla 205 g/km (- 15 g/km). Sekä kiihtyvyys paikaltaan lähtien että sitkeys ovat parantuneet. Automaattivaihteinen D-Max kiihtyy nollasta sataan nyt 12,9 sekunnissa (0,6 s parannus).

Mainio työkalu järkevään hintaan

Uusi moottori on yli viisikymmentä kiloa aiempaa kevyempi, minkä ansiosta D-Maxin kantavuus on kasvanut. Space Cabin kantavuus on nyt 1 120 kiloa, missä on 60 kilon kasvu entiseen ja Double Cabin kantavuus on 1 085 kiloa (+ 30 kg). Isuzu D-Maxin perävaunupaino on edelleen markkinoiden suurin eli 3 500 kiloa.

Uudistuneen Isuzu D-Max Space Cabin hinnat alkavat LX-varusteisen 29 995 eurosta. Erittäin hyvin varustellun LS:n saa käsivalintaisella vaihteistolla 34 395 eurolla ja automaattivaihteistolla 37 996 eurolla.

maxi-9.jpg

Pitkällä miehistöohjaamolla varustetun D-Max Double Cabin hinnat lähtevät 35 395 eurosta. Se on saatavissa automaattivaihteisena LSX-huippuvarustein (mm. nahkaverhoilu) hintaan 43 996 euroa. Viidelle rekisteröidyt D-Max Double Cabit ovat 8 000 - 10 000 euroa kalliimpia.

maxi-18.jpg

- Isuzu D-Max on vahva ja kilpailukykyinen malli Suomen vahvasti kasvaville lava-automarkkinoille. Se sopii yhtä hyvin työ- ja arkikäyttöön, sanoo Isuzu tuotepäällikkö Tomi Rintakallio Isuzu Finland Oy:stä.

maxi-6.jpg

23.10.2017 15:15Puu on pitänyt pintansa Suomessa 100 vuotta
23.10.2017 12:00Talvinopeusrajoitukset asteittain voimaan
23.10.2017 11:03Eurooppalainen automatisoidun ajamisen L3Pilot-tutkimusprojekti lanseerattiin Wolfsburgissa
23.10.2017 10:50Toyota BT Reflex -työntömastotrukki voitti German Design Award 2018 -palkinnon
23.10.2017 9:55Tarkista ilma-aluksen tiedot rekisteritunnuksen perusteella sähköisistä palveluista
23.10.2017 9:30TECAn messukausi 2017 on tullut päätökseen - katso kooste vuoden messuista!
22.10.2017 18:22Kolme Valmetin IQ Moisturizer -kostutus järjestelmää parantaa aallotuskartongin laatua Dunapack Mosburgerin tehtaalla Itävallassa
22.10.2017 12:00Metsä Groupin biotuotetehdas vihittiin Äänekoskella
22.10.2017 10:00UPM:n tulospalkkausjärjestelmät tuovat paperi- ja sellutehtaiden työntekijöiden vuosiansioon tänä vuonna 5,3%:n lisän - peruspalkan lisäksi tulisi keskustella kokonaisansioista
21.10.2017 20:00Komatsu Forestin Tapani Väyrynen - metsäkoneasentaja 42 vuoden kokemuksella

Siirry arkistoon »