Ilmanvirtauksen suuntaus ja likakuorma sekä polttoaineenkulutus.XXL : 21 / 30

28.10.2016 0:07

Ilmavirtauksen suuntaus tehdään kappaleen muotoilulla ja ilmanohjaimilla.Ilmavirataa suuntaamalla pyritään täyttämään alipaineisia likaakerääviä ja polttoainekulutusta lisääviä pyörteilyjä.Puutavara-auto on malliesimerkki polttoainekulutuksen kannalta epäedullisien ja likaa runsaastikeräävien laitteitten summasta.

Varusteet autotekniikan peikkona.

xxl_kaarevuuskuva.jpg

Terminator XXL pankoissa on onnistuttu pienentämään ilmavastuspintojen kokoa 30% ja Cw arvoa yli 40%. Lisäksi kaikki tolpat ohjaavat ilmavirtausta kuormatilan "akanvirtaan" pienentäen sitä ja liankerääntymistä rungolle. 

Puutavarayhdistelmä on vastoin yleistä käsitystä sen tason  tuuliharava, että se ottaa helposti ilmavastusarvoillaan kuorma-autojen ykköspaikan, -mutta ikäväkyllä häntäpäästä.Yhdistelmän tarkoin muotoillun autohytin taakse asennetaan pääsääntöisesti tuotteita , joitten suunnittelussa ei ole käytetty yhtä ainoatakaan ajatusta siitä , että auton käyttö tapahtuu olosuhteissa , jossa väliaineena olevan ilman vastustava nopeus on luokkaa 80 km/h ja vasta-ja sivutuulissa jopa yli 120 km/h.

Puutavarayhdistelmän aerodynaaminen hytti saa seurakseen kymmeniä ilmanvastusneliöitä , joissa muotoilu ja ilmavirtauksien suunnittelun täysin unohdettu. Nämä kymmenet neliöt tulevat auton päällivarusteista, nosturista ja perävaunusta pankkoineen.


"Tuuliharavan" ilmavastusta ja alipaineista pyörteilyä voidaan monin eri konstein hillitä.

xxl_volvo_briab_2.jpg

Yhdistelmän ilmanvastusvoimia voidaan varusteilla pienentää tästä ottamalla käyttöön ilmanohjaimilla varustettu aeroetuseinä umpiseinän sijaan.

"Akanvirtoja" voidaan minimoida, tai kokonaankin hävittää ottamalla käyttöön monissa kulkuvälineissä ( polkupyörä, juna ,henkilöauto, puolikkaanveturi) jo vuosikymmeniä käytössä ollutta tekniikkaa ja kehittämällä uutta.Tätä löytyy mm. muotoilusta, ilmavastuspinnoista ja ilmanohjaimista.

Etuseinä ja pankot jopa 20 m2.

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja pankot ovat pinta-alaltaan sen suurin yksittäinen imanvastuspinta.Etuseinän alipainepinta on pahimmillaan yli 7 neliötä ja 12 alumiinipankon yhteispinta ylittää jopa 13 m2:iin .
Nämä etuseinän ja pankkojen jopa 20 m2 ilmavastuspinnat , epäedullisesti muotoiltuna  aiheuttavat hirvittäviä pyörteilyitä . Pyörteily kerää yhdistelmään satojen kilojen  likakuormia  sekä talvisaikaan jopa tuhansien kilojen lumikuormia ja  kasvattaa pahimmillaan yli 10%:lla  polttoainekuluja.

14.04.2021 13:01Täyssähköisyys poistaa päästöt lähijakelusta: Mercedes-Benz eSprinter
14.04.2021 12:11Valmet toimittaa uuden haihduttamon Södra Cell Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
14.04.2021 9:03Nuorten ammattitaitokilpailu Taitaja järjestetään toukokuussa
13.04.2021 19:00Metsä Fibre ja Eltel ovat allekirjoittaneet sopimuksen voimajohdon rakentamisesta Kemin uudelle biotuotetehtaalle
13.04.2021 17:22Taimikoita hoidetaan hyvin - hoitomäärissä yhä kirittävää
13.04.2021 15:00Juha-Matti on työyhteisön hyvä tyyppi
13.04.2021 10:32Volvo FM palkittiin ohjaamon erinomaisesta suunnittelusta
12.04.2021 17:04Alumiinivanteet tuoneet hyötyä hakekuljetuksiin jo vuosikymmenten ajan
12.04.2021 15:20Uuden PONSSE Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle arvostettu Red Dot -tuotesuunnittelupalkinto
12.04.2021 9:33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!

Siirry arkistoon »