Ilmanvirtauksen suuntaus ja likakuorma sekä polttoaineenkulutus.XXL : 21 / 30

28.10.2016 0:07

Ilmavirtauksen suuntaus tehdään kappaleen muotoilulla ja ilmanohjaimilla.Ilmavirataa suuntaamalla pyritään täyttämään alipaineisia likaakerääviä ja polttoainekulutusta lisääviä pyörteilyjä.Puutavara-auto on malliesimerkki polttoainekulutuksen kannalta epäedullisien ja likaa runsaastikeräävien laitteitten summasta.

Varusteet autotekniikan peikkona.

xxl_kaarevuuskuva.jpg

Terminator XXL pankoissa on onnistuttu pienentämään ilmavastuspintojen kokoa 30% ja Cw arvoa yli 40%. Lisäksi kaikki tolpat ohjaavat ilmavirtausta kuormatilan "akanvirtaan" pienentäen sitä ja liankerääntymistä rungolle. 

Puutavarayhdistelmä on vastoin yleistä käsitystä sen tason  tuuliharava, että se ottaa helposti ilmavastusarvoillaan kuorma-autojen ykköspaikan, -mutta ikäväkyllä häntäpäästä.Yhdistelmän tarkoin muotoillun autohytin taakse asennetaan pääsääntöisesti tuotteita , joitten suunnittelussa ei ole käytetty yhtä ainoatakaan ajatusta siitä , että auton käyttö tapahtuu olosuhteissa , jossa väliaineena olevan ilman vastustava nopeus on luokkaa 80 km/h ja vasta-ja sivutuulissa jopa yli 120 km/h.

Puutavarayhdistelmän aerodynaaminen hytti saa seurakseen kymmeniä ilmanvastusneliöitä , joissa muotoilu ja ilmavirtauksien suunnittelun täysin unohdettu. Nämä kymmenet neliöt tulevat auton päällivarusteista, nosturista ja perävaunusta pankkoineen.


"Tuuliharavan" ilmavastusta ja alipaineista pyörteilyä voidaan monin eri konstein hillitä.

xxl_volvo_briab_2.jpg

Yhdistelmän ilmanvastusvoimia voidaan varusteilla pienentää tästä ottamalla käyttöön ilmanohjaimilla varustettu aeroetuseinä umpiseinän sijaan.

"Akanvirtoja" voidaan minimoida, tai kokonaankin hävittää ottamalla käyttöön monissa kulkuvälineissä ( polkupyörä, juna ,henkilöauto, puolikkaanveturi) jo vuosikymmeniä käytössä ollutta tekniikkaa ja kehittämällä uutta.Tätä löytyy mm. muotoilusta, ilmavastuspinnoista ja ilmanohjaimista.

Etuseinä ja pankot jopa 20 m2.

Puutavarayhdistelmän etuseinä ja pankot ovat pinta-alaltaan sen suurin yksittäinen imanvastuspinta.Etuseinän alipainepinta on pahimmillaan yli 7 neliötä ja 12 alumiinipankon yhteispinta ylittää jopa 13 m2:iin .
Nämä etuseinän ja pankkojen jopa 20 m2 ilmavastuspinnat , epäedullisesti muotoiltuna  aiheuttavat hirvittäviä pyörteilyitä . Pyörteily kerää yhdistelmään satojen kilojen  likakuormia  sekä talvisaikaan jopa tuhansien kilojen lumikuormia ja  kasvattaa pahimmillaan yli 10%:lla  polttoainekuluja.

02.03.2021 15:18Hyödynnä nyt pankkotarjouksemme - erikoisteräkset tuntuvan hinnankorotuksen edessä.
02.03.2021 14:33Business Finland -rahoitusta biomassasivuvirtojen hyötykäyttöön tähtäävään kehitystyöhön
02.03.2021 12:20Komatsu Forest Oy etsii palvelukseensa ammattitaitoista metsäkoneasentajaa Jyväskylän palvelukeskukseen
02.03.2021 11:22Hyundailta uusi pikkumaasturi: Bayon
02.03.2021 11:00Fortaco laajentaa tarjontaa ja lisää kapasiteettia - yhtiö on ostanut Rapp Zastava d.o.o:n Serbiassa
02.03.2021 9:20Suomen Pikaliitin Oy 25 vuotta - esittelyssä Eaton
02.03.2021 9:00Volvo Cars täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
02.03.2021 8:11Petri Tolonen CH-Bioforcen johtoon - suomalaisyrityksellä on potentiaalia vaikuttaa maailmanlaajuiseen kiertotalouteen
01.03.2021 15:00Lähes neljännes henkilöautokannasta vaihtaa vuoden aikana omistajaa
01.03.2021 14:42Originator Oy laajentaa Hämeenlinnaan

Siirry arkistoon »