Puutavarapankkojen ilmavastuspinnat ovat suuruuluokassa 1 m2 / kpl .........XXL: 19/30

21.11.2014 3.27

terminator_vertailu_alucar.jpgPuutavarayhdistelmän  ilmavastuspinnat ovat tyhjänä pahimmillaan lähes tuplat suuremmat, kun mitä ne ovat kuormatussa autossa. Kuormatun auton ilmavastus on taas sitä suurempi, mitä enemmän nippuja on ja se, kuinka lähekkäin ne on kuormattu. Kuormatussa autossa sivussa olevien tolppien ja kaikki auton, perävaunun sekä nosturin pinnat ovat vastusvoimissa mukana.

Puutavarayhdistelmien ilmavastuksen muotokertoimet (Cw) ovat kuormatuissa yhdistelmissä luokkaa 1.4  - 1.6 ja tyhjinä 1.3 - 2.2. Umpikorisilla kuorma-autoyhdistelmillä vastaavat arvot ovat paljon paremmat , ollen 0.8-1.1.

Tyhjän auton ilmavastuspinnoista suurimpia ovat pankot ja hyttiä suojaava etuseinä.

kuormatilaero_exteen_15_m3.jpgPankkojen ilmavastuspinnat ovat pahimmillaan kahdellatoista pankolla yli 12 m2 (Alu) ja pienimmillään 8 m2 (XXL 07) .Pankkojen tukkipankkojako kuudella pankolla pienentää ilmavastuspinnat puoleen.
Suurimmat ilmavastuspinnat on alumiinipankoilla ja pienimmät teräspankoilla. Edullisin se on Terminator XXL pankkomalleilla.

Ilmanvastuspintojen koko vaikuttaa suoraan myös kuormatilan kokoon.

Ilmavastuspintojen pienentäminen vaikuttaa suoraan myös kuormakoon kasvattamiseen.Mitä kapeammat tolpat, sitä leveämpi kuormatija ja mitä matalampi pankkorunko , sitä korkeampi on pankon kuormatila.

Pankkokorkeus ja tolppaleveys vaikuttaa ilmavastukseen myös kuormattuna.

xxl_takaa_kuormassa.jpgKuorman kyljillä olevat tolpat ja alla olevat rungot vaikuttavat osaltaan ilmavastusvoimiin myös puutavara-autolla tai yhdistelmällä kuormattuna ajossa.Puutavaranipun muuten edullista muotoa heikentää kuormatilan pankot. Mitä enemmän ne ulkonevat itse kuormasta  ja mitä enemmän niitä on, sitä enemmän ne syövät moottoritehoa ja polttoainetta.Terminator XXL pankon ja tolppien mitat muoto vat edulliset myös kuormattuna ajossa.Ilmavastusvoimiin vaikuttaa pankon ilmavastuspinnan  lisäksi ratkaissevasti myös ilmavastuskerroin Cw (muotokerroin).XXhj.

sc_kilp.pngPuutavarayhdistelmän kuormatila on silmälle vähemmän ilmavastusvoimia aiheuttavan näköinen , kuin umpirekka, - tai täyteen lastattu tukkirekka.Todellisuudessa pankot ovat kuitenkin tyhjänäajossa todellinen tuuliharava, jotka aiheuttavat puutavarayhdistelmään suurimman osan siitä polttoaine-erosta , mika sillä on umpikorisiin- ja säiliöyhdistelmiin verrattuna.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »