Pankon lujuusvaatimukset kasvavat kokonaispainokorotuksen ja kuormakorkeuden kasvun johdosta...XXL: 3/30..puu76

04.07.2014 12.07

tukkikuorma_xxl_oranssi_purku.jpg
Puutavarapankon lujuusvaatimukset on määritelty Liikenneministeriön asetuksessa N:0 940: -Puutavarapankon on kestettävä murtumatta ja muotoaan muuttamatta kun sen tolppaan asetetaan suoraan sivullepäin suuntautuva voima, jonka suuruus on 1/ 4 pankolle ilmoittetusta maksimikuormasta. Kiinnikkeitten lujuusvaatimukset ja liukuestepintavaatimukset on esitetty samassa asetuksessa.

- Toisinsanoen 5 tonnin pankon pitää kestää 1250 kg ja kahdeksantonnisen 2000 kg sivuttaisvoima 2 metristä - 12 tonnisen tolppa pitää kestää 3000 kg.   . Lisäksi käytäntö asettaa monia muitakynnyksiä asetuksien peruslaskentavaaatimusten rinnalle:
Näistä kaksi tärkeintä ovat värinäkuormituksen kesto ja taipuman sieto = pankkorakenteen järkevä jäykkyys ja taipumaennakot. Erityisesti kuormakorkeuden kasvattaminen ( jopa + 50 sentillä ) lisää rajusti pankkorakenteitten rasituksia ja ja tolpan taipumaa ja se aiheuttaakin nyt kaikkien lujuusluokkien pankkorakenteitten uudelleenarvioinnin.

-nelitonninenpankko ei täytä kolmiakselisen auton katsastusvaatimuksia ja viisitonninen jää liian heikoksi neliakselisen auton tyypityksessä 35 tonnille samaten 10 tonnin tukkipankot eivät täytä katsastusvaatimuksia täysille 35 tonnin painoille neliakselisessa kahdella pankolla.

Pankon lujuuteen vaikuttaa monia eri tekijöitä.

pankkokiinnike_kumijoustolla.jpg
Puutavarapankon lujuuteen vaikuttaa asetusvaatimukset ja monia käytännön tekijöitä.Näistä muutamia tärkeimpiä lujuuden rinnalla on värinänkesto,keveys,kuormatila,aerodynamiikka ja taipuisuus sekä oikea muotoilu.

Yllämainittuja pankkojen perusvaatimuksia voidaan ratkaisevasti kehittää ja parantaa mm.valitsemalla alumiinin sijaan ultraluja hyvin muotoiltava ja korroosionkestävä Ruukin Optim 960 W ajoneuvoteräs yhdistelmän kuormatilamateriaaliksi.

Korrooosionkesto tuo lujuutta ja kasvattaa käyttöikää.

kuormatilaero_exteen_15_m3.jpgPuutavarapankon käytännön käyttöikä on noin 20 vuotta. Tuona aikana eri sääolosuhteet pyrkivät syömään materiaalivahvuutta, joka on huomioitava jo suunnittelun alkumatematiikassa. Ruosteen heikennysvaraa on laskettava noin 20% , jos käytössä on tavallinen perusteräs.
- Sensijaan ,jos käytetään alumiinia, ruostumatonta terästä,tai Ruukin säänkestävää Optim 960W:tä , ei tuota 20% ainelisää tarvita ja pankko keventyykin (ja/tai käyttöikä pitenee ) tuossa samassa suhteessa.

Tyhjänäajovärinät ovat myrkkyä pankoille.

Pankkojen rikkoontumiset johtuvat uleensä purkukonevahingoista ja kolareista , murra pitkäaikaisen käytön vauriot johtuvat ruostumisen liäksi pahimmin värinämurtumavaurioista.

Terminator XXL mallistossa on varauduttu pitkään huoltovapaaseen käyttöikään.

xxl_pankkoniput_punainan_ja_hopealakkaTerminator XXL pankkojen suunnittelun takana on vuosikymmenien suunnittelukokemus sekä yli 30 eri pankkomallin tuoma ymmärrys. -Tämä yhdessä jatkuvan yhteistyön ja tiedonvaihdon pankkoja käyttävän ammattikunnan, valmistajien sekä testaajien kanssa on antanut mahdollisuuden tuoda markkinoille yksi kaikkien aikojen parhaista ja tuottavimmista puutavarapankoista, ja vielä aivan oikeaan aikaan.xxhj.

Ps.Terminator XXL pankkomallit on testattu useissa eri testeissä Lappeenrannan Teknisen Yliopiston koelaboratoriossa. Pankot ylittävät pankoille asetetut minimilujuusvaatinukset yli 20%:lla kaikissa lujuusluokissa ja XXL pankkojen muoto ja materiaali, sekä kiinnikkeitten värinänvaimennuskumit takaavat pankoille jopa yli  10 kertaisen tyhjänävärinäkeston perinteisiin teräspankkoihin vettattuna. Lisäksi uusi muotoilu minimoituine epäjatkuvuuskohtineen parantaa kestoa lisää.

Kokonaispainojen korotukset kuormittavat ensisijaisesti pankkoja.

Korkeammmat ja painavammat kuormat lisäävät koko pankon ja kiinnikkeitten rasituksia rajusti. Terminator XXL 07 ja Terminator XXL 11 pankoissa on huomioitu muutoksien aiheuttamat kuormitusten kasvut.XXL molemminpuolin kartiokas muoto tuo tolppaan lisävahvuutta automaattisest aina tolppamitan kasvaessa. Suorissa putkiprofiileissa sensijaan lujuus ei lisäänny, rasitukset kylläkin. 
 - Emme suosittele viisitonnisten pankkomallien käyttöä  uusilla kokonaispainoilla ja kuormakorkeuksilla ajettaville yhdistelmätyypeille. Neliakselisen auton pankot on oltava 7 tn- 11 tn (11 tn = suositus) neljällä pankolla ja 12.5 tonnisia kahdella pankolla varustetuissa autoissa. Terminator XXL 12.5 tukkipankko täyttää 35 tonnisen auton kuormatilan katsastusvaatimukset kahdella pankolla kuormakoolle 25.000 kg saakka.xxhj

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »