|
Forum Virium Helsingin, Espoon kaupungin ja Metropolia Ammattikorkeakoulun EU-rahoitteisessa eCargo-hankkeessa kokeiltiin hiljattain pääkaupungin nykyisten julkisten latauspaikkojen käyttömahdollisuuksia isoille autoille. Työ tehtiin keväälllä, kesällä ja syksyllä 2025 viidellä erilaisella sähkökuorma- ja -pakettiautolla: Mercedes-Benz eSprinterillä, Renault Master E-Tech electricillä, Mitsubishi Fuso eCanterilla, Volvo FL Electricillä ja Mercedes-Benz eActros 300:lla.
Käytännön kokeilussa löytyi 25 kohdetta, joissa mahtui lataamaan jopa kymmenen metriä pitkiä ja neljä metriä korkeita kuorma-autoja. Nämä raportoitiin myös yleisesti käytettyyn Latauskartta.fi-palveluun. Lisäksi muutamiin kymmeniin kohteisiin mahtui noin seitsemän metriä pitkillä ja kolme metriä korkeilla pakettiautoilla. Lataaminen on siis mahdollista, joten vain sen takia ei kannata jättää sähköisiä tavara-autoja hankkimatta.
“Lähes kaikissa latauspaikoissa on silti joitain rajoitteita, joista huomaa suunnittelun keskittyneen henkilöautoihin”, kertoo sähköisen liikenteen erityisasiantuntija Raimo Tengvall Forum Virium Helsingistä.
Rajoitteista Tengvall mainitsee sen, etteivät sijainnit yleensä ole optimaalisia tavaraliikenteen kannalta, iso auto voi rajoittaa pahasti näkyvyyttä liikenteeseen ja lisäksi latauskaapelit ovat usein turhan lyhyitä kuorma-autoille.
“Lähes kaikkiin joutuu ajamaan keula edellä, jolloin takaisin liikenteeseen isolla autolla joutuu peruuttamaan, mikä ei ole hyvä liikenneturvallisuuden kannalta.”
Jatkossa pääkaupunkiseudulle tarvitaan siis erityisesti kuorma-autoille ja isoille pakettiautoille suunnattuja julkisia sähköautolatauspaikkoja. Missä tällaisia pitäisi olla?
|