Mercedes-Benz Sprinter 30 vuotta - täysin uusi mallisukupolvi kehitteillä

29.10.2025 15.00

IMG_7900Sprinter_30_jahre_.JPG

Mercedes-Benz juhlii ikonisen Sprinterin 30-vuotista taivalta ja valmistautuu samalla uudistamaan koko pakettiautokonseptin. Saksan Neuhausenissa esitelty ”THE BOuLDER” – veistoksellinen kivilohkare antaa ensivilkaisun tulevan Sprinterin muotokieleen ja mittasuhteisiin. Samalla Mercedes-Benz Vans paljastaa suunnitelmansa seuraavan sukupolven ajoneuvoarkkitehtuurista, joka vie pakettiautot kohti älykkäästi verkottunutta ja ohjelmistopohjaista tulevaisuutta.

IMG_7878Sprinter_30_jahre_.JPG

Mercedes-Benz aloittaa uuden aikakauden kahdella rinnakkaisella perusrakenteella: Van Electric Architecture (VAN.EA) ja Van Combustion Architecture (VAN.CA).
 Vuoden 2026 aikana esiteltävä täysin uusi Mercede-Benz VLE palvelee ensin valmistajan asiakkaita täyssähköisissä suurissa tila-autoissa, joita seuraavat sähköiset hyötyajoneuvot. VAN.CA puolestaan tuo markkinoille uusimman sukupolven polttomoottorilla varustetut versiot niin yksityis- kuin ammattikäyttöön.

IMG_7830Sprinter_30_jahre_.JPG

Tuleva Sprinter pohjautuu näihin uusiin arkkitehtuureihin ja tarjoaa entistä laajemman valikoiman koripituuksia, akselivälejä, painoluokkia ja voimansiirtovaihtoehtoja. Kehitystyö on tehty tiiviissä yhteistyössä eri toimialojen asiakkaiden kanssa, jotta malli vastaisi tarkasti jakelu-, huolto-, rakennus-, pelastus- ja matkailukäyttöön liittyviin vaatimuksiin.

Älykkäämpi kuin koskaan

Tuleva Sprinter on myös digitaalisempi kuin koskaan aiemmin. Koko mallisto perustuu Mercedes-Benzin omaan MB.OS-käyttöjärjestelmään, joka mahdollistaa ohjelmistopäivitykset over-the-air – eli ajoneuvon toiminnot kehittyvät ja pysyvät ajan tasalla vuosien ajan, aivan kuten älypuhelimissa.
Uusi järjestelmä integroi tekoälyavusteisesti kaikki ajoneuvon anturit ja ohjausyksiköt – aina mukavuustoiminnoista lataukseen ja kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Lisäksi se tukee kolmansien osapuolien sovellusten suoraa käyttöä auton näytöllä, kuten fleet-hallintaa tai reittioptimointia.

IMG_7869Sprinter_30_jahre_.JPG

Katse tulevaisuuteen

Mercedes-Benz muistuttaa samalla pitkistä perinteistään: ensimmäinen moottoroitu kuljetusajoneuvo syntyi jo vuonna 1896, kun Carl Benz kehitti ensimmäiset jakeluautot. Nyt valmistaja esittelee huolellisesti entisöidyn vuoden 1899 Benz combinations delivery vehicle -mallin rinnakkain nykyisen eSprinterin kanssa – symbolina jatkuvalle innovaatiolle.

IMG_7903Sprinter_30_jahre_.JPG

Sprinter on ollut omassa luokassaan jo vuodesta 1995, ja sitä on valmistettu yli viisi miljoonaa kappaletta. Se on palvellut niin logistiikkaa, pelastustoimea, rakennustyömaita kuin matkailuakin. Pelkästään Euroopassa 77 % asiakkaista valitsi Sprinterin uudelleen vuonna 2024, mikä kertoo mallin vahvasta asemasta ammattilaisten keskuudessa.

Tulevaisuuden Sprinter – enemmän kaikkea

Seuraavan sukupolven Sprinter lupaa olla entistä monipuolisempi, tehokkaampi ja älykkäämpi.
Muotoilun ennakkoveistos ”THE BOuLDER” vihjaa rohkeaan ja dynaamiseen linjakkuuteen, mutta samalla siihen, että Mercedes-Benz säilyttää Sprinterin perusarvot: luotettavuus, kestävyys, monikäyttöisyys ja vahva laatu.

IMG_7873Sprinter_30_jahre_.JPG

Uusi mallisukupolvi on parhaillaan kehitystyön loppusuoralla, ja sen odotetaan näkevän päivänvalon lähivuosina – juhlistaen samalla Mercedes-Benz Vansin 130-vuotista historiaa ja Sprinterin kolmatta vuosikymmentä luokkansa suunnannäyttäjänä.

10.11.2025 16.45Uusi Nissan Interstar Suomeen - saatavana myös täyssähköisenä
10.11.2025 16.44Metsätalouden tuet puuntuotantoon loppuvat pian ? luonnonhoidon tukia käsitellään ja maksetaan vuoden loppuun saakka
10.11.2025 10.25Uusi Toyota Hilux myös dieselhybridinä
10.11.2025 9.15Toyota esittelee täysin uuden Hilux-malliston - sähköinen Hilux BEV avaa uuden aikakauden
09.11.2025 15.00Uudet työpistekohtaiset runkolukutaulukot
09.11.2025 10.00Merikuljetusten määrä kasvoi prosentin vuoden takaisesta syyskuussa 2025
07.11.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
07.11.2025 15.00RAMilta uusi Rampage -pick-up Euroopan markkinoille
07.11.2025 12.00Sahateollisuuden suhdannekatsaus 3/25: puun hinta ja vaisu vienti painavat kannattavuutta
07.11.2025 9.04Nimitykset: Fredrik Sundqvist Allison Transmission myyntipäälliköksi

Siirry arkistoon »