Ammattilehti koeajaa: Kia PV5 ja PV5 Passenger - Suoraan huipulle

28.10.2025 17.00

kia_pv5_front.jpg

Korealainen Kia palaa hyötyajoneuvojen markkinoille näyttävästi täysin uudella, futuristisesti muotoillulla PV5-mallistolla. Espanjan Marbellassa ajetut ensikoeajot paljastivat, ettei Kia ole tullut vain testailemaan markkinoiden reaktioita, vaan rakentamaan tosissaan sähkökäyttöiseen hyötyajoneuvoluokkaan täysin uutta mittapuuta.

Vaikka Kia mielletään Euroopassa ensisijaisesti henkilöautojen valmistajaksi, sen hyötyautohistoria ulottuu jo 1960-luvulle, jolloin se valmisti lava-autoja Mazdan lisenssillä ja toi myöhemmin markkinoille omia pakettiautokonsepteja erityisesti Aasian ja Latinalaisen Amerikan markkinoille. Nyt valmistaja palaa globaaliin hyötyajoneuvoluokkaan vahvemmin kuin koskaan, ja PV5 toimii koko uuden mallistolaajennuksen perustuksena. 

IMG_6536_2KIA_PV5_.jpg

PV5 Cargo ja sen sisarmalli PV5 Passenger ovat ensimmäiset edustajat Kian uudesta PBV-strategiasta (Platform Beyond Vehicle), jonka tavoitteena on luoda modulaarinen, palvelulähtöinen ajoneuvoperhe kaupalliseen käyttöön eri kokoisissa ja erilaisiin käyttötarkoituksiin suunnitelluissa varianteissa.

PV5_egmps.png

Täysin uudelle E-GMP.S (Electric Global Modular Platform for Service) sähköalustalle rakennettu PV5 ja siitä johdettu Passenger-versio eivät ole kompromisseja polttomoottorimallista, vaan alusta alkaen sähköksi suunniteltuja työvälineitä, joilla Kia haastaa suoraan segmentin tunnetuimmat sähköpakettiautot, kuten Volkswagen ID. Buzz Cargon ja Stellantiksen mallit, kuten esimerkiksi Citroën ë-Berlingon.

Suorituskykyä eri käyttötarkoituksiin

Kaikki PV5-mallit ovat lanseerausvaiheessa etuvetoisia, ja voimalinja on sijoitettu etuakselille. Tarjolla on kolme tehovaihtoehtoa: 89,4 kW, 110,8 kW ja 120 kW (121–163 hv), ja vääntömomentti on kaikissa versioissa 250 Nm. Huippunopeus on rajoitettu 135 km/h, ja kiihtyvyys 0–100 km/h vaihtelee noin 10,7–16,3 sekunnin välillä mallista ja akkuversiosta riippuen. Koeajoissa havaittiin, että Cargo-versio on ohjelmoitu maltillisemmin, kun taas Passenger tarjoaa hieman dynaamisemman vasteen, joka vastaa henkilöautomaisempaa käyttöprofiilia. Kuljettajalla on valittavana kolme eri ajomoodia: Eco, Normal ja Snow - Näistä ECO laskee huipputehoa ja rajoitaa nopeutta. Snow -asetus ei tarjonnut Espanjan helteessä lisäarvoa, joten valintamme koeajorupeamalle oli Normal -ajotila. Se sopii näistä parhaiten päivän ajorutiineihin. 

IMG_6549_2KIA_PV5_.JPG

Passengerissa verkkovirtapistoke on kätevästi keskikonsolissa. Cargossa vastaava löytyy rahtiosaston puolelta.

Akkupaketteja on tarjolla kolme: 51,5 kWh ja 71,2 kWh heti lanseerauksessa sekä myöhemmin vuonna 2026 pienempi, 43,3 kWh perusakku. WLTP-toimintamatkat asettuvat 238–416 kilometrin haarukkaan, ja koeajettu Cargo L2H1 -versio yltää virallisesti jopa 416 kilometriin, ja saman korikoon Passenger hieman lyhyemmälle 412 kilometrin rangelle. Se millä akku- ja moottorivaihtoehdoilla mallit saapuvat Suomeen on vielä toistaiseksi avoinna.

Kia korostaa, että talvikäyttöä varten tarjolla on akun esilämmitystoiminto ja valinnainen lämpöpumppu, jonka kerrotaan pienentävän energiankulutusta kylmissä olosuhteissa 5–10 prosenttia. Valmistajan laskelman mukaan jokainen 100 kilogramman kuorma lyhentää toimintamatkaa noin 1,5 prosentilla, joten Cargon enimmäiskantavuudella (690 kg) rangen lasku jää noin 30–40 kilometrin tasolle.

Kaksisuuntainen virranhallinta

Latauspistoke on sijoitettu auton keulaan pikkuruisten ajovaloumpioiden väliin helpon käytettävyyden takaamiseksi. Suomalaisen autoilijan vinkkelistä katsottuna ratkaisu vaikuttaa lähinnä hilpeältä, mutta aika näyttää miten asiat ovat. 

PV5_charging.png

Laturivalikoimassa PV5 tukee 11 tai 22 kW AC-latausta ja tarjoilee parhaimmillaan 150 kW DC-pikalataustehoa, jolloin akun lataus 10–80 prosenttiin onnistuu nopeimmillaan alle 30 minuutissa. Ajoneuvosta voi ottaa virtaa myös ulospäin V2L-toiminnolla asiallisella 3,68 kW teholla, ja tulevaisuudessa tarjolle tulevat myös V2H- ja V2G-valmiudet kotitaloussähkön jakamiseen sekä verkkoon syöttöön. Kia tarjoaa lisäksi Kia Charge -palvelun, jonka ansiosta kuljettajilla on pääsy yli 800 000 julkiseen latauspisteeseen Euroopassa Plug & Charge -tunnistuksella ilman erillisiä kortteja tai sovelluksia.

pv5_turning_circle.png

Kaupunkien rytmiin suunniteltu

PV5-mallistossa kaikki versiot rakentuvat yhtenäiselle 2,99 metrin akselivälille, ja lanseerausvaiheen L2H1-mallin kokonaispituus on 4,69 metriä. Leveys ilman peilejä on noin 1,90 metriä ja korkeus H1-versiossa 1,90 metriä, yhdessä valmistajan ilmoittaman 5,5 metrin kääntöympyrän kanssa tekevät PV5:stä ketterän kulkijan ahtaissa kaupunkiympäristöissä ja jakeluliikenteessä. Valmistajan ilmoittama Cx 0,286:n ilmanvastuskerroin on segmentissä poikkeuksellisen alhainen ja auttaa parantamaan energiatehokkuutta erityisesti kaupunkien ulkopuolisessa ajossa.

pv5_modular_body_system.png

Korirakenne on nykytyyliin modulaarinen: Auton keula on mallista riippumatta yhtenäinen B-pilariin saakka, ja siitä taaksepäin auto koostuu moduuleista. Asiakas voi valita korin pituuden (L1 tai L2), katon korkeuden (H1 tai H2, jälkimmäinen vuodesta 2026) sekä tavaratilan ovet ja luukut sekä mahdolliset lasitukset. Kiinnostaviin tuleviin vaihtoehtoihin lukeutuu esteetön WAV-versio, jossa pyörätuolilla voidaan ajaa kyytiin sivuovesta alustasta esiin vedettävän ajosillan kautta. Kia on vahvistanut liki taksivalmiin version tulon markkinoille vuoden 2026 aikana.

Ratkaisuja eri asiakkailla

IMG_6560_2KIA_PV5_.jpg

Ohjaamo jakautuu molemmissa versioissa samaan peruslayoutiin, joka on viimeistelty vahvasti henkilöautomaiseen suuntaan. Keskikonsolia hallitsee erittäin asiallinen ja responsiivinen 12,9-tuumainen kosketusnäyttö ja sen tukena on 7,5-tuumainen digitaalinen mittaristo.

IMG_6566_2KIA_PV5_.jpg

Käyttöjärjestelmä perustuu Android Automotiveen, ja puheohjausta tukee toistaiseksi vain englanninkielinen tekoälyavustaja. Passenger tarjoaa sähkösäädettävät, lämmitettävät ja tuuletettavat etuistuimet sekä lämmitettävän ohjauspyörän, kun taas Cargo luottaa kulutusta kestävään verhoiluun ja tarjoaa silti harvinaisen hyvän ajoasennon ja mukavuuden hyötyautoluokassa, mukaan lukien apukuljettajan istuimen korkeussäätö.

IMG_6542_2KIA_PV5_.JPG

Passenger on aluksi viidelle (2-3-0), mutta mallisto kasvaa vuonna 2026 myös kuuden ja seitsemän paikan versioihin (1-2-3 ja 2-2-3).

Kuormaa kyytiin

Cargon tavaratilan tilavuus L2H1-versiossa on virallisesti 4,4 m³( pykälää lyhyemmässä 3,4 m³ ja korkeakattoisessa 5,1 m³). Lastauspituus on 2,25 metriä ja on suunniteltu kahdelle eurolavalle, T-asetteluna. Lastauskorkeus on vain 42 cm, ja sivuoven kautta vielä pari senttimetriä alempi, mikä helpottaa toistuvaa kuormausta ja parantaa ergonomiaa. Passenger-mallissa tavaratilan perustilavuus on 1,3 m³ viisi-istuintilassa, ja kasvaa takaistuimet taittamalla yli kolmeen kuutiometriin.

IMG_6504_2KIA_PV5_.JPG

IMG_6459_2KIA_PV5_.JPG

PV5 Cargon lattia on viety mahdollisimman matalalle. Kuormatilan leveys on enimmillään 1,56 metriä ja kapeimmillaan 90 cm. kuormauskorkeus on auton perästä 42 cm. Kyljen liukuoven saa molemmille puolille. Lastauskorkeudeksi ilmoitetaan noin 40 cm ja auon leveydeksi 77 cm, mikä vaikeuttaa merkittävästi etuseinän viereen poikittain kuormatun lavanipun autosta pois nostoa.

Henkilöautomainen

Marbellan vuoristoteillä tehty koeajo osoitti, että PV5:n ajettavuus on onnistuneesti henkilöautoa lähestyvä. Cargon alustassa perusasetukset ovat jämäkät, mikä tukee rahdin kuljetusta ja ajon vakautta kuormattuna. Passenger on pehmeämmin viritetty ja reagoi, ainakin kuormatta ajettaessa herkemmin kuljettajan ohjausliikkeisiin, mikä palvelee matkustajaliikennettä ja taksi- ja VIP-siirtoja.

IMG_6481_2KIA_PV5_.JPG

Cargon koeajo suoritettiin noin 400 kilon testikuormalla, jonka kuljettaminen ei tuottanut ongelmia edes Marbellan jyrkissä nousuissa. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, ja kaistallapitoavustin toimii poikkeuksellisen hienovaraisesti. Regeneraation säätö onnistuu ohjauspyörän painikkeilla, ja korkeimmalla asetuksella auto mahdollistaa lähes one-pedal-ajon. Ajomelun osalta Cargo osoittautui jopa Passengeria ja samaan aikaan esiteltyä Kia EV4 -henkilöautoa hiljaisemmaksi, kiitos akustisen väliseinän ja huolellisesti eristetyn rahtiosaston.

IMG_6533_2KIA_PV5_.JPG

Etuakselin pyöränripustukset näyttävät monimutkaisilta. 

Turvallisuus keskiössä

Turvavarustelu on luokkansa kattavimpia: vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa törmäyksenesto jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella (FCA 1.5), kaistavahti ja kaistan keskellä pito (LFA 2), mukautuva vakionopeudensäädin navigointituella (NSCC), kuolleen kulman tuki (BCA) ja risteävän takaliikenteen törmäyksenesto (RCCA). Euro NCAP -luokituksessa PV5 on saavuttanut neljä tähteä. 

IMG_6567_2KIA_PV5_.jpg

Puhtaasti omistamiseen liittyvien kulujen kannalta tarkasteltuna PV5:ssä on raskaampien hyötyautojen tapaan moniosaiset puskurit, mikä alentaa kustannuksia niin varaosien kuin asennuskustannusten osalta pienissä törmäyksissä. Toisaalta kameroilla varustetut sivupeilit nostavat yleisimpien remonttien kustannuksia.  

Kia tarjoaa hyötyautoluokassa harvinaisen pitkän seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuun ja akulle kahdeksan vuoden takuun, joka voidaan lisämaksusta laajentaa jopa 260 000 kilometriin asti.

Mallisto laajenemassa

Ensimmäiset PV5 Cargo- ja Passenger-mallit saapuvat markkinoille vuonna 2025, ja Suomeen toimitukset alkavat alkuvuonna 2026. Suomen mallisto ja hinnat kerrotaan marraskuun aikana.

IMG_6477_2KIA_PV5_.JPG

Vuoden 2026 aikana mallisto laajenee lyhyemmällä L1H1-versiolla, korkeakattoisella L2H2-mallilla sekä esteettömällä WAV-versiolla ja Passengeriin tuodaan kolmannen istuinrivin vaihtoehdot. Kehitteillä on myös chassis cab -perusrakenne erikoiskoriratkaisuja tarvitseville. 

Kia tavoittelee, että PV-mallisarjan osuus yhtiön Euroopan myynnistä olisi noin neljä prosenttia jo vuonna 2026, ja jopa 17 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Myöhemmin mallistoa laajennetaan edelleen kookkaammalla PV7-mallisarjalla, eikä pienemmän kokoluokan PV1 ole suljettu pois kuviosta.

IMG_6576_2KIA_PV5_.jpg

PV5 Passengerissa lattia on tasainen ja takapään rakenne perinteinen - siksi sen jatkoksi voi kytkeä 1500 kg vetomassan. Cargon tiedot tarkentuvat kun ensimmäiset autot saadaan Suomeen.

Ensimmäiset kilometrit tuotantovalmiin Kia PV5:n ohjauspyörän takana jättivät positiivisen vaikutelman ja uutta mallistoa voi luonnehtia huolella mietityksi työvälineeksi luokassaan, jonka kehitystyössä on selvästi otettu huomioon ammattikuljettajan arki, kaupunkijakelun tarpeet ja joustavan kalustonhallinnan vaatimukset. Cargon noin 700 kg kantavuus, Passengerin ilmoitettu jopa 1 500 kg vetokyky, akkujen suorituskyky ja luokkansa kärjessä oleva ketteryys tekevät PV5:stä monikäyttöisen ratkaisun jakelu-, huolto-, matkustaja- ja taksikäyttöön. Nähtäväksi jää pystyykö Kia maahantuova Astara Finland Oy pitämään mallin hinnan Suomessa muun Euroopan tapaan houkuttelevasti 40 000 - 50 000 euron hintahaarukassa. 

Tero_Lahtinen_lahikuva.png

10.11.2025 16.45Uusi Nissan Interstar Suomeen - saatavana myös täyssähköisenä
10.11.2025 16.44Metsätalouden tuet puuntuotantoon loppuvat pian ? luonnonhoidon tukia käsitellään ja maksetaan vuoden loppuun saakka
10.11.2025 10.25Uusi Toyota Hilux myös dieselhybridinä
10.11.2025 9.15Toyota esittelee täysin uuden Hilux-malliston - sähköinen Hilux BEV avaa uuden aikakauden
09.11.2025 15.00Uudet työpistekohtaiset runkolukutaulukot
09.11.2025 10.00Merikuljetusten määrä kasvoi prosentin vuoden takaisesta syyskuussa 2025
07.11.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
07.11.2025 15.00RAMilta uusi Rampage -pick-up Euroopan markkinoille
07.11.2025 12.00Sahateollisuuden suhdannekatsaus 3/25: puun hinta ja vaisu vienti painavat kannattavuutta
07.11.2025 9.04Nimitykset: Fredrik Sundqvist Allison Transmission myyntipäälliköksi

Siirry arkistoon »