ACEA: EU:n päästötavoitteet eivät toteudu nykyvauhdilla - Raskaiden sähköautojen tiemaksuvapautus hyvä alku27.10.2025 9.37
Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA varoittaa, että EU:n nykyinen linja henkilö- ja pakettiautojen CO₂-vähennystavoitteiden uudistuksessa ei tällä hetkellä turvaa kestävää siirtymää, teollisuuden kilpailukykyä eikä työpaikkoja. Samalla järjestö kuitenkin toivottaa tervetulleeksi Euroopan parlamentin lokakuussa hyväksymän päätöksen, jonka mukaan jäsenmaat voivat jatkossakin vapauttaa nollapäästöiset kuorma-autot ja bussit CO₂-perusteisista tiemaksuista.Akkusähköisten henkilöautojen markkinaosuus on EU:ssa yhä alle 16 prosenttia ja pakettiautojen alle 9 prosenttia. ACEA:n mukaan tällä kehitysvauhdilla vuosien 2030 ja 2035 päästötavoitteet ovat saavuttamattomissa ilman joustavampaa ja teknologianeutraalia lähestymistapaa. Yhdistys reagoi erityisesti Ranskan ja Espanjan ympäristöneuvostossa esittämään linjaukseen. Vaikka paperi tunnistaa sähköistymisen haasteet ja tarpeen joustoille, ACEA katsoo sen edelleen rajaavan teknologioita vuoden 2035 jälkeen tavalla, joka vaikeuttaa siirtymän hallittua toteuttamista. Pk-yritysten toimintakyky vaakalaudallaACEA painottaa, että erityisesti pakettiautot ovat monille pk-yrityksille elinehto. Sähkömallien korkeammat kokonaiskustannukset, vähäisempi kantavuus ja latausinfrastruktuurin puutteet hidastavat siirtymää. Pelkkä viisivuotinen päästöjen keskiarvomekanismi ei riitä – myös vuoden 2030 tavoitetasoa tulisi tarkastella uudelleen. Positiivinen signaali raskaalle kalustolleErillisenä mutta läheisesti liittyvänä asiana ACEA kiittää Euroopan parlamentin 7.10.2025 tekemää päätöstä, joka jatkaa määräaikaa nollapäästöisten kuorma-autojen ja linja-autojen täysimääräisille tiemaksuvapautuksille. Tämä on yhdistyksen mukaan yksi tehokkaimmista keinoista kuroa umpeen kustannuseroa sähkö- ja dieselkaluston välillä. Tällä hetkellä vain kaksi EU-maata tarjoaa täyden vapautuksen ja kymmenen alentaa maksuja ZEV-ajoneuvoille. Peräti 15 jäsenmaata ei käytä mahdollisuutta lainkaan. – “Kello tikittää. Meillä on vain 56 kuukautta aikaa kasvattaa nollapäästöisten raskaiden ajoneuvojen markkinaosuus kymmenkertaiseksi – nykyisestä 3,5 prosentista vähintään 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Miksi vähintään 15 jäsenmaata jättää edelleen hyödyntämättä tämän välineen?”, kommentoi ACEA:n hyötyajoneuvoista vastaava johtaja Thomas Fabian. ACEA kehottaa jäsenmaita käynnistämään toteutuksen viipymättä Euroopan neuvoston virallisen hyväksynnän jälkeen. Vuoteen 2030 mennessä EU:n CO₂-sääntely edellyttää uusien kuorma-autojen ja kaukoliikenteen linja-autojen keskipäästöjen vähentämistä 45 prosenttia, mikä tarkoittaa noin 400 000 nollapäästöistä raskasta ajoneuvoa liikenteessä. ACEA esittää kolmipilarista mallia vuoden 2035 jälkeiselle aikakaudelle
|
