ACEA: EU:n päästötavoitteet eivät toteudu nykyvauhdilla - Raskaiden sähköautojen tiemaksuvapautus hyvä alku

27.10.2025 9.37

Scaniat_rampilla.JPG

Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA varoittaa, että EU:n nykyinen linja henkilö- ja pakettiautojen CO₂-vähennystavoitteiden uudistuksessa ei tällä hetkellä turvaa kestävää siirtymää, teollisuuden kilpailukykyä eikä työpaikkoja. Samalla järjestö kuitenkin toivottaa tervetulleeksi Euroopan parlamentin lokakuussa hyväksymän päätöksen, jonka mukaan jäsenmaat voivat jatkossakin vapauttaa nollapäästöiset kuorma-autot ja bussit CO₂-perusteisista tiemaksuista.

Akkusähköisten henkilöautojen markkinaosuus on EU:ssa yhä alle 16 prosenttia ja pakettiautojen alle 9 prosenttia. ACEA:n mukaan tällä kehitysvauhdilla vuosien 2030 ja 2035 päästötavoitteet ovat saavuttamattomissa ilman joustavampaa ja teknologianeutraalia lähestymistapaa.

Yhdistys reagoi erityisesti Ranskan ja Espanjan ympäristöneuvostossa esittämään linjaukseen. Vaikka paperi tunnistaa sähköistymisen haasteet ja tarpeen joustoille, ACEA katsoo sen edelleen rajaavan teknologioita vuoden 2035 jälkeen tavalla, joka vaikeuttaa siirtymän hallittua toteuttamista.

Pk-yritysten toimintakyky vaakalaudalla

ACEA painottaa, että erityisesti pakettiautot ovat monille pk-yrityksille elinehto. Sähkömallien korkeammat kokonaiskustannukset, vähäisempi kantavuus ja latausinfrastruktuurin puutteet hidastavat siirtymää. Pelkkä viisivuotinen päästöjen keskiarvomekanismi ei riitä – myös vuoden 2030 tavoitetasoa tulisi tarkastella uudelleen.

Positiivinen signaali raskaalle kalustolle

Erillisenä mutta läheisesti liittyvänä asiana ACEA kiittää Euroopan parlamentin 7.10.2025 tekemää päätöstä, joka jatkaa määräaikaa nollapäästöisten kuorma-autojen ja linja-autojen täysimääräisille tiemaksuvapautuksille. Tämä on yhdistyksen mukaan yksi tehokkaimmista keinoista kuroa umpeen kustannuseroa sähkö- ja dieselkaluston välillä.

Tällä hetkellä vain kaksi EU-maata tarjoaa täyden vapautuksen ja kymmenen alentaa maksuja ZEV-ajoneuvoille. Peräti 15 jäsenmaata ei käytä mahdollisuutta lainkaan.

“Kello tikittää. Meillä on vain 56 kuukautta aikaa kasvattaa nollapäästöisten raskaiden ajoneuvojen markkinaosuus kymmenkertaiseksi – nykyisestä 3,5 prosentista vähintään 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Miksi vähintään 15 jäsenmaata jättää edelleen hyödyntämättä tämän välineen?”, kommentoi ACEA:n hyötyajoneuvoista vastaava johtaja Thomas Fabian.

ACEA kehottaa jäsenmaita käynnistämään toteutuksen viipymättä Euroopan neuvoston virallisen hyväksynnän jälkeen. Vuoteen 2030 mennessä EU:n CO₂-sääntely edellyttää uusien kuorma-autojen ja kaukoliikenteen linja-autojen keskipäästöjen vähentämistä 45 prosenttia, mikä tarkoittaa noin 400 000 nollapäästöistä raskasta ajoneuvoa liikenteessä.

ACEA esittää kolmipilarista mallia vuoden 2035 jälkeiselle aikakaudelle

  1. Sähköistymisen edellytysten vahvistaminen: Päästöasetuksen kiristäminen yksin ei riitä – tarvitaan investointeja latausverkkoon, sähköverkkoon ja vehicle-to-grid -ratkaisuihin sekä kuluttajakannustimiin.

  2. Kilpailukyvyn ja huoltovarmuuden kytkeminen päästötavoitteisiin: Pakettiautoille oma, käyttöolosuhteet huomioiva sääntelymalli.

  3. Täysi teknologiasta riippumattomuus: Mukaan myös muut vähäpäästöiset voimalinjat, kuten ladattavat hybridit, vetytekniikka ja range extender -ratkaisut. Lisäpäästöjä voidaan kompensoida autokannan uusiutumisella, vähähiilisillä materiaaleilla ja polttoaineilla sekä hiilinieluilla.

ACEA muistuttaa, että autonvalmistajat ovat vahvasti investoineet sähköistymiseen ja sitoutuneet vuoden 2050 ilmastoneutraaliustavoitteeseen. Markkinarealiteetit, infrastruktuuri ja kustannuskilpailukyky edellyttävät kuitenkin sääntelyn tasapainottamista, jotta siirtymä on toteutettavissa ilman teollisuuden rapautumista.
10.11.2025 16.45Uusi Nissan Interstar Suomeen - saatavana myös täyssähköisenä
10.11.2025 16.44Metsätalouden tuet puuntuotantoon loppuvat pian ? luonnonhoidon tukia käsitellään ja maksetaan vuoden loppuun saakka
10.11.2025 10.25Uusi Toyota Hilux myös dieselhybridinä
10.11.2025 9.15Toyota esittelee täysin uuden Hilux-malliston - sähköinen Hilux BEV avaa uuden aikakauden
09.11.2025 15.00Uudet työpistekohtaiset runkolukutaulukot
09.11.2025 10.00Merikuljetusten määrä kasvoi prosentin vuoden takaisesta syyskuussa 2025
07.11.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
07.11.2025 15.00RAMilta uusi Rampage -pick-up Euroopan markkinoille
07.11.2025 12.00Sahateollisuuden suhdannekatsaus 3/25: puun hinta ja vaisu vienti painavat kannattavuutta
07.11.2025 9.04Nimitykset: Fredrik Sundqvist Allison Transmission myyntipäälliköksi

Siirry arkistoon »