Sähköautot: SANY laajentaa sähkökuorma-autovalikoimaansa Euroopassa - 4x2 veturi luvassa 2026 alussa

16.10.2025 11.05


Sany_e263.jpg

SANY jatkaa määrätietoista nousuaan Euroopan raskaan kaluston sähköistämisessä. Yhtiö on julkistanut uuden SANY e263 4x2 -sähköveturin, joka perustuu 800 voltin järjestelmään ja sisältää peräti 636 kWh:n LFP-akuston. Toimintamatkaa on valmistajan mukaan yli 500 kilometriä 42 tonnin kokonaispainolla, ja omapaino jää erittäin kilpailukykyiseen 10,9 tonniin.

Uutuusmalli saa tukea laajasta huoltoverkostosta, sillä yhtymään vuodesta 2012 lähtien kuulunut betoniautojen päällerakennevalmistaja Putzmeister vastaa Euroopan varaosalogistiikasta ja Alltrucks Truck & Trailer Service huoltopalveluista yli 700 toimipisteessä. Ratkaisu takaa kattavan huollon ja varaosatuen myös kansainvälisille kuljetusyrityksille.

Raskaaseen ajoon suunniteltu 

e263:n sähköakseli perustuu kahteen moottoriin, jotka tuottavat jatkuvaa tehoa 420 kW ja huipputehoa 730 kW. Veturi on täysin ilmajousitettu ja suunniteltu nimenomaan raskaan pitkän matkan kuljetuksiin. Perinteisen CCS 400 kW pikalatauksen lisäksi malliin on tulossa megawattitason lataus (MCS) myöhemmässä vaiheessa.

Turvallisuus on ollut kehitystyön keskiössä: SANY hyödyntää kokemustaan yli 40 000 sähköveturin toiminnasta maailmanlaajuisesti, ja e263:n kuljettajaa tukevat avustinjärjestelmät ylittävät jo nyt EU:n GSR2-vaatimukset.

Kolme voiman ulosottoa

SANY on huomioinut myös erikoiskäytön tarpeet kehittämällä kolme eri voimanottovaihtoehtoa.

  • mPTO on erillinen 45 kW eMoottori, joka voi pyörittää hydrauliikkaa tai mekaanisia laitteita ajon aikana – esimerkiksi betonisekoittimia.

  • gPTO tarjoaa 210 kW jatkuvan tehon kippien, siiloperävaunujen tai walking floor -laitteiden käyttöön.

  • Lisäksi on sähköinen AC/DC-voimanotto kylmäkuljetusperävaunuille.

EU_Slider_Sany-E-Trucks10_1700x450.jpg

SANY korostaa uuden mallin tarjoavan parhaan TCO:n (Total Cost of Ownership) sähkökuorma-autojen eurooppalaisessa vertailussa. Investointitaso on vain hieman dieselveturia korkeampi, mutta käyttökulut ja energiakustannukset laskevat merkittävästi – mahdollistaen markkinoiden nopeimman takaisinmaksuajan.

Huoltoverkosto tarjoaa myös 24/7 tiepalvelun, OTA-yhteyksien kautta tehtävän etädiagnostiikan sekä 6–10 vuoden täyden huoltosopimuksen, joiden avulla seisokkiaikoja voidaan minimoida.

PI-SY-0005-Sany-und-Alltrucks_02_1000x500.jpg

Jatkumo menestyneistä raskassarjalaisista

SANY e263 perustuu valmistajan aiempien sähköalustojen menestykseen. Euroopassa jo toimivat 8x4 408P (Gen1) ja e435 (Gen2) -mallit ovat osoittaneet luotettavuutensa erityisesti rakennus- ja infrasektorilla.

– e263:n lanseeraus vahvistaa asemaamme Euroopan sähköisten raskaiden ajoneuvojen markkinoilla. Yhdessä Putzmeisterin ja Alltrucksin kanssa pystymme tarjoamaan kattavan ratkaisun eri kuljetussovelluksiin, sanoo Kevin Eichele, SANY eTrucks Europen tuote- ja liiketoimintajohtaja.

Ensimmäiset SANY e263 -toimitukset alkavat vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä, ja myöhemmin samana vuonna mallisto täydentyy myös erilaisilla kuorma-autoversioilla eri käyttötarkoituksiin.

10.11.2025 16.45Uusi Nissan Interstar Suomeen - saatavana myös täyssähköisenä
10.11.2025 16.44Metsätalouden tuet puuntuotantoon loppuvat pian ? luonnonhoidon tukia käsitellään ja maksetaan vuoden loppuun saakka
10.11.2025 10.25Uusi Toyota Hilux myös dieselhybridinä
10.11.2025 9.15Toyota esittelee täysin uuden Hilux-malliston - sähköinen Hilux BEV avaa uuden aikakauden
09.11.2025 15.00Uudet työpistekohtaiset runkolukutaulukot
09.11.2025 10.00Merikuljetusten määrä kasvoi prosentin vuoden takaisesta syyskuussa 2025
07.11.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
07.11.2025 15.00RAMilta uusi Rampage -pick-up Euroopan markkinoille
07.11.2025 12.00Sahateollisuuden suhdannekatsaus 3/25: puun hinta ja vaisu vienti painavat kannattavuutta
07.11.2025 9.04Nimitykset: Fredrik Sundqvist Allison Transmission myyntipäälliköksi

Siirry arkistoon »