Moottoritekniikka: Nissan ottaa käyttöön maailman ensimmäisen kylmäruiskutusteknologialla valmistetun venttiilinistukan

15.10.2025 12.27

cold_spray_02_en.jpg

Nissan on esitellyt uuden valmistusmenetelmän, jossa moottorin venttiilinistukat valmistetaan kylmäruiskutusteknologian (cold spray) avulla. Kyseessä on maailman ensimmäinen sarjatuotantoon otettu ratkaisu, jossa menetelmää sovelletaan e-POWER-järjestelmään suunnitellussa bensiinimoottorissa.

cold_spray_01_en.jpg

Tekniikassa metallijauheita – kuten nikkeliä ja rautaa – kiihdytetään yliääninopeuteen puristetun kaasun virtauksessa ja ruiskutetaan sylinterikannen pintaan ilman sulatusvaihetta. Osat liitetään toisiinsa  pelkällä kineettisellä energialla. Tämä mahdollistaa erittäin lujan ja tarkan pinnoitteen ilman perinteisten valssaus- tai hitsausprosessien aiheuttamaa lämpövaikutusta.

cold_spray_03.jpg

Kylmäruiskutettu venttiilinistukka mahdollistaa syvemmän ja tarkemman palotilan muotoilun, mikä tehostaa polttoaineen palamista ja parantaa lämpöhyötysuhdetta. Nissanin mukaan ratkaisu vähentää mekaanisia häviöitä ja parantaa kaasunvaihdon virtausta. Samalla materiaalia kuluu vähemmän ja valmistusprosessi aiheuttaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna perinteiseen valamalla tehtyyn istukkarakenteeseen.

cold_spray_04_en.jpg

Perinteisissä polttomoottoreissa venttiilinistukat valmistetaan erillisistä metalliseosrenkaista, jotka puristetaan sylinterikanteen. Tämä vaatii korkeita lämpötiloja ja lisää kannen massaa. Uudessa menetelmässä istukka rakennetaan suoraan kannen pintaan ilman erillisiä osia, mikä säästää tilaa ja vähentää kokonaispainoa useilla sadoilla grammoilla per moottori.

cold_spray_05_en.jpg

Innovaatio on kehitetty yhteistyössä useiden materiaaliteknologia-alan kumppaneiden kanssa, ja sen soveltuvuutta tutkitaan myös muissa Nissanin moottoriperheissä. Ensimmäisenä teknologia otetaan käyttöön uuden sukupolven e-POWER-järjestelmässä, jossa sähkömoottori tuottaa vetovoiman ja polttomoottori toimii generaattorina akun lataamiseen.

cold_spray_06_en.jpg

Kylmäruiskutusmenetelmän ansiosta e-POWER-moottorin polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt pienenevät samalla, kun valmistusprosessi kevenee ja sen hiilijalanjälki pienenee. Nissanin mukaan menetelmä tukee yhtiön pitkän aikavälin tavoitetta vähentää tuotantovaiheen CO₂-päästöjä 40 % vuoteen 2030 mennessä.

Lisätietoja: https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/COLD_SPRAY_VALVE_SEAT/

10.11.2025 16.45Uusi Nissan Interstar Suomeen - saatavana myös täyssähköisenä
10.11.2025 16.44Metsätalouden tuet puuntuotantoon loppuvat pian ? luonnonhoidon tukia käsitellään ja maksetaan vuoden loppuun saakka
10.11.2025 10.25Uusi Toyota Hilux myös dieselhybridinä
10.11.2025 9.15Toyota esittelee täysin uuden Hilux-malliston - sähköinen Hilux BEV avaa uuden aikakauden
09.11.2025 15.00Uudet työpistekohtaiset runkolukutaulukot
09.11.2025 10.00Merikuljetusten määrä kasvoi prosentin vuoden takaisesta syyskuussa 2025
07.11.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
07.11.2025 15.00RAMilta uusi Rampage -pick-up Euroopan markkinoille
07.11.2025 12.00Sahateollisuuden suhdannekatsaus 3/25: puun hinta ja vaisu vienti painavat kannattavuutta
07.11.2025 9.04Nimitykset: Fredrik Sundqvist Allison Transmission myyntipäälliköksi

Siirry arkistoon »