Tiikkainen Oy - Metsäenergiaa kokonaispalveluna04.10.2025 13.00
Tiikkainen Oy on kärsämäkinen koneurakointiyhtiö, joka tekee energia- ja ainespuun korjuuurakointia sekä energiapuun haketusta ja kuljetusta metsästä loppukäyttäjille saakka. (kuva yllä: Tiikkainen Oy otti keväällä käyttöön uuden Bruks 1006.3 RT -autohakkurin asennettuna Volvo FH 540 10x4 alustalle - nosturina Kesla 2112 ohjaamolla.) Yrityksen historia alkaa vuodesta 1986, jolloin Antti Tiikkainen aloitti turvetuotannon hallinnoimallaan suoalueella. Neljänkymmenen vuoden aikana toiminta on muuttunut moneen otteeseen ja nykyään metsäenergian tuottamiseen keskittyneen yrityksen vetovastuussa on nuorempi sukupolvi Jari ja Toni Tiikkainen: - Vahvuutenamme on pitkä kokemus eri konepalvelualoilta, nykyaikainen ja tehokas kalusto sekä osaava ja ammattitaitoinen henkilöstö. Työllistämme toistakymmentä ammattilaista metsissä, terminaalilla ja maantiellä - siellä missä suomalainen puu liikkuu eri muodoissa. Kierrätyspuun kautta metsähakkeen tuottajaksi Kun toimintaan mietittiin uusia tukijalkoja, niin puuenergian tuottamiseen päädyttiin vuonna 2004. - Hankimme silloin Doppstadt AK -vasaramurskaimen, millä käsiteltiin puuteollisuuden kierrätyspuuta. Kun markkinatilanne muuttui, niin vuonna 2010 vaihdoimme sen tilalle Doppstadt DH608 -hakkurin kuorma-auton päälle asennettuna ja aloitimme energiapuun haketukset ja kuljetukset Biowatin lukuun. Nykyisen Laanian kanssa yhteistyö jatkuu edelleen puunkorjuussa ja haketusurakoinnissa. Suoritamme haketuksia ja kuljetuksia laajalla alueella myös Stora Ensolle. Siihen urakkaan liittyen syksyllä tuleekin ajoon uusi vähäpäästöinen LBG-kaasuauto hakkeenajoon, mikä on tiettävästi ensimmäinen metsästä hakkurin perästä ajava vähäpäästöinen LBG-kaasukäyttöinen hakeyhdistelmä, ilmoittaa Jari Tiikkainen. Oulun Energian terminaali ja metsähaketukset sekä paikallisten kaukolämpöyhtiöiden ja maatalouden sekä yksityistalouksien haketukset työllistävät vuositasolla myös merkittävästi. - Kalustomme liikkuu pääasiassa Oulun eteläpuolella laajasti halki maan aina merenrannalta itärajalle. Omaa kuljetuskalustoa on kolme täysperäyhdistelmää ja käytämme paljon myös yhteistyökumppaneiden kalustoa ympärivuoden, sanoo Tiikkainen ja lisää: - Vuodesta 2006 lähtien meillä on ollut myös puunkorjuutoimintaa metsäkoneilla; tällä hetkellä kaksi motoketjua korjaa seutukunnan metsistä energia-, ja ainespuuta. Lisää hakkurikalustoa - vahva usko tulevaan Toinen autohakkuri - Eschlböck Biber 84 - hankittiin myöhemmin edelleen palveluksessa olevan peruskunnostetun Dopp- stadtin rinnalle tuomaan joustoa ja varmuutta toimituksiin. - Asiakkaiden hakkeen kysynnän edelleen kasvaessa, investoimme nyt kolmanteen autohakkuriin - uuteen Bruks 1006.3 RT maliin - joka otettiin käyttöön kevättalvella, kertoo Tiikainen. Vaikka energia-alalla on eletty varsin vaihtelevissa markkinaolosuhteissa, niin usko alan tulevaisuuteen on vahva: - Edellinen lämmityskausi oli vaisu aikaisempiin verrattuna, johtuen lämpimästä talvesta ja myös sähkökattiloiden käyttö kaukolämmön tuotannossa vaikutti haketoimituksiin jonkin verran alueellamme. Silti voimme olla nykytilanteeseen tyytyväisiä, sillä töitä on nyt kesälläkin ihan mukavasti. Uuteen lämmityskauteen ollaan valmistautumassa ja haketta varmasti tarvitaan merkittäviä määriä jatkossakin.
(kuva: - Vaikka energia-alalla on eletty varsin vaihtelevissa markkinaolosuhteissa niin usko alan tulevaisuuteen on meillä vahva, joten uuteen kalustoon investoidaan, sanovat veljekset Jari (oik.) ja Toni Tiikkainen.) Aiempaa järeämpi autohakkuri Kun tarve kolmannelle autohakkurille alkoi olla ajankohtainen niin päätyminen ruotsalaiseen Bruksiin oli pitkän prosessin tulos. - Olemme hankkineet hakkurin teriä ja teroituspalveluita Bruks -maahantuoja Sawcenteriltä ja Joakim Lundin kanssa on hakkureitakin vuosien aikana käydyissä keskusteluissa sivuttu. Niinpä uusi Volvo Pentan 796 hv moottorilla varustettu, pitkittäissyöttöinen Bruks 1006.3 RT alkoi tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta. Halusimme kertaluokkaa isomman koneen, millä saadaan tehoa myös terminaalihaketuksiin, metsäpään haketusten ollessa edelleen pääosassa, Tiikkainen toteaa. Kokonaisuus lähti hahmottumaan ja kaupat tehtiin Bruksista - alustaksi hankittiin Volvo FH 540 10x4 tutulta kuorma-automyyjältä Wetteri Powerin Jarmo Moilaselta uusi ja nosturiksi Kesla 2112 ohjaamolla ja 11.5 metrisellä puomilla Rockislandin Mika Kalliosaarelta. - Keslasta on hakkurin syötössä ollut aiemmasta hakkurista hyvät kokemukset vuosien ajalta, joten valinta oli helppo. Pääl- lerakennetyöt tehtiin menneen talven aikana omilla piirustuksilla paikallisen Myllymäen Konepajan vahvalla ammattitaidolla ja nosturi asennettiin Haittamäki Oy:llä Nivalassa, Tiikkaiset kertovat. Erinomaiset ensikokemukset Asennukset hoituivat kerrasta maaliin ja uudella Bruksilla on päästy hakettamaan ilman lastentauteja. Teho on vakuuttanut ensikourallisista lähtien. - Korkealaatuista haketta syntyy suurella volyymilla niin ranka- ja kokopuusta kuin hakkuutähteistäkin, joita on hyvä mättää suurelle rullavetoiselle syöttöpöydälle. Ja ympäripyörivyys tehostaa metsäpään tekemistä. Hakkurin rakenne on kompakti, niin että moottorin kotelon uloin kohta ulottuu vain 1,2 metriä auton rungon yli koneen ollessa haketusasennossa. Tämä helpottaa kyläteillä ohikulkemista ja ahtailla metsäteillä haketusta, missä puut kasvavat tiessä kiinni. Hyvänmallinen haketorvi ja hydraulinen heitin takaa tehokkaan ja tarkan hakesuihkun, joten hake saadaan mihin halutaankin. Koneen kaikkia toimintoja ohjataan helppokäyttöisen käyttöjärjestelmän kautta, joka tarjoaa monipuoliset toiminnot ja säätömahdollisuudet. Myös hydraulijärjestelmä on kokonaisuutena onnistunut eikä lämpenemisen kanssa ole ollut ongelmia helteilläkään, kommentoi Toni Tiikkainen. |


