Ammattilehden haastattelussa Ivecon Luca Sra: eJolly ja eSuperJolly tuovat meille aivan uuden ulottuvuuden

30.06.2025 11.42

Iveco_50-18.jpg

Iveco esitteli yhtiön 50-vuotisjuhlan yhteydessä kaksi uutta sähköpakettiautomallia, jotka sijoittuvat suositun Daily-sarjan alapuolelle. Uusien eJolly ja eSuperJolly -mallien kohdalla kyse ei ole vain uusista ajoneuvoista, vaan strategisesta liikkeestä, jonka tarkoituksena on laajentaa Ivecon asemaa sähköisten hyötyajoneuvojen kentässä.

Luca_Sra.jpg

– eJolly ja eSuperJolly täydentävät sähköajoneuvovalikoimaamme, jonka kivijalka on Daily. Näiden uusien mallien avulla voimme tarjota kilpailukykyisen ratkaisun myös unibody-rakenteisten pakettiautojen segmenttiin, jossa Dailyn erillisalusta ja takaveto eivät aina ole välttämättömiä ominaisuuksia, kertoo Iveco Truck Business Unitin johtaja Luca Sra.

Sran mukaan ajatus eJollyn kaltaisesta kevyemmästä sähköpakettiautosta syntyi vastauksena kaupunkiliikenteen kasvaviin haasteisiin – ruuhkiin, pysäköintirajoituksiin ja päästötavoitteisiin. Molemmat mallit hyödyntävät Stellantiksen sähköalustaa, mutta tulevat markkinoille Ivecon logolla ja huolletaan Ivecon oman jälleenmyyjäverkoston kautta.

– Meillä on koko Euroopan kattava huoltoverkosto, jonka osaaminen ja palvelukapasiteetti ovat meille vahva kilpailuetu. Tämä erottaa meidät henkilöautopohjaisista toimijoista ja varmistaa korkean käyttöasteen ammattilaisasiakkaillemme, Sra painottaa.

Iveco_50-19.jpg

eJolly ja eSuperJolly 

Kaksikosta eJolly on suunniteltu nimenomaan kaupunkien tiukkoihin liikenneyhteyksiin: se on kompakti, ketterä ja energiatehokas. Sra ei vielä paljasta tarkkoja mittoja, mutta kertoo toimintamatkan olevan suunniteltu kattamaan useimmat jakelureitit ilman lataustarvetta kesken työpäivän. eSuperJolly puolestaan tarjoaa enemmän tilaa ja kuormankantokykyä – ja vastaa näin kevyiden tavarankuljetusten tarpeisiin myös kaupunkien ulkopuolella.

– eSuperJolly ei kilpaile Dailyn kanssa, vaan täydentää mallistoamme. Dailyssä on ainutlaatuisia ominaisuuksia – kuten takaveto ja kaksoistaka-akselit – joita eSuperJolly ei tarjoa, eikä sen ole tarkoituskaan. Kyse on täysin eri käyttötarkoituksesta, Sra linjaa.

Iveco_50-17.jpg

Molemmat autot tulevat saataville myös oikeanpuoleisella ohjauksella. Sra vahvistaa, että tämä mahdollistaa mallien lanseerauksen myös Britannian ja Irlannin markkinoilla – mikä on Ivecolle tärkeä strateginen etappi.

mitä seuraavaksi?

Uusien mallien rinnalla Iveco on tuomassa markkinoille yhteistyössä Korealaisen Hyundain kanssa valmistettavan eMoovy-sähköalustan, joka on kehitetty erityisesti kevyisiin päällerakenteisiin. Alusta-auto sopii esimerkiksi jäätelöautoksi, kaupunkilogistiikkaan tai muuhun erikoiskäyttöön, jossa tarvitaan yksilöllisiä koriratkaisuja.

– eMoovy tuo meille lisää liikkumavaraa, erityisesti pienemmissä tilauskohtaisissa ajoneuvoissa, joissa Dailyn kokoluokka ei ole aina optimaalinen, Sra sanoo.

Entä nelivetoinen sähköinen Daily? Sra ei sulje mahdollisuutta pois, mutta muistuttaa, että jokainen uusi investointi perustuu kaupalliseen potentiaaliin.

– Jos näemme riittävästi volyymipotentiaalia, nelivetoinen eDaily on täysin mahdollinen. Tällä hetkellä sellaista ei kuitenkaan ole kehitteillä eikä edes prototyyppitasolla, hän kertoo.

Sähkö on nyt realismia

Iveco seuraa tarkasti myös vetyratkaisujen kehitystä, mutta niiden aika ei Sran mukaan ole vielä pakettiautoluokassa.

– Vety kiinnostaa, mutta sen taloudellinen ja infrastruktuurinen valmius ei vielä riitä. Tässä kokoluokassa täyssähköisyys on tällä hetkellä kiistaton voittaja, Sra summaa.

Hän painottaa, että yhteistyö Stellantiksen kanssa mahdollistaa nopean ja kustannustehokkaan siirtymän sähköiseen tulevaisuuteen.

– Meillä on yhteinen tekninen kieli, kilpailukykyinen kustannusrakenne ja yhteensopivat kulttuurit. Yhteistyö heidän kanssaan on yksinkertaisesti järkevää.

Uusien mallien lanseeraus on osa Ivecon laajempaa strategiaa, jossa ei keskitytä vain tuotteisiin – vaan myös niiden ympärille rakentuvaan palveluun, jakeluun ja asiakkaan arkea tukevaan kokonaisuuteen. Tämän strategian ytimessä on Sran mukaan selkeä tavoite: tehdä siirtymä sähköiseen hyötyliikenteeseen mahdollisimman sujuvaksi ja kannattavaksi.

08.07.2025 8.20Pekka Liiri Oy - puunkorjuuta vuodesta 1981
07.07.2025 11.00Tulosvaroitus: Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos huhti-kesäkuulta 2025 on selvästi tappiollinen
07.07.2025 10.00Relais Groupin konserniyhtiö Raskone ostaa kaksi raskaan kaluston korjaamoa Wetteri Auto Oy:ltä
07.07.2025 9.00Puolustusvoimat ovat tilanneet Scania Suomelta 15 kappaletta paloautoja
05.07.2025 11.00Kuljetus- ja logistiikkanäyttely palaa Helsingin Messukeskuksen ohjelmaan toukokuussa 2027
04.07.2025 18.00KATSO TÄSTÄ OKRA 2025 -ERIKOISLÄHETYS! Laaja raportti maatalousnäyttelystä - paljon asiaa koneista ja urakoinnista
03.07.2025 17.00Ford tuo markkinoille odotetun E-Transit Custom AWD -nelivetomallin
03.07.2025 16.00Stellantis laajentaa sähköistä hyötyajoneuvotarjontaansa ? Cargo Box BEV lähtee tuotantoon Atessan tehtaalla ja CustomFit-ohjelma kasvaa
03.07.2025 15.00MAXUS paljasti täyssähköisen eTERRON 9- ja dieselkäyttöisen T60 MAX -lava-autojen hinnat
03.07.2025 9.00Haketoimituksia Oulunseudulla tehokkaalla kalustolla

Siirry arkistoon »