Ritiläautoja Kankaanpäästä - tehokkuutta metsäkoneiden siirtologistiikkaan25.06.2025 15.00
Koneiden tehokas siirtologistiikka leimikolta toiselle on merkittävässä roolissa metsäkoneurakoinnissa. (kuva yllä: Timberlog Oy suunnittelee ja valmistaa Kankaanpäässä koneenkuljetuksessa tarvittavia ritiläautoja - kuvassa käytetyn alustan päälle tehty ritilärakenne metsäkoneiden siirtoon.) - Teimme ensimmäisen ritilärakenteen käytettyyn 5-akseliseen kuorma-autoalustaan nelisen vuotta sitten. Rakenne osoittautui kaikin puolin toimivaksi ja erittäin kestäväksi omassa käytössä; meillä on edelleen kaksi kuormatraktoria ajamassa hakkuutähteitä ja pyöreää puuta sekä lisäksi tehdään maanmuokkausta kaivukoneella. Myimme parin vuoden käytön jälkeen ritiläauton toiselle urakoitsijalle ja kun markkinoilla tuntui olevan tarvetta järkevän hintaiselle paketille, päätimme valmistaa niitä lisää, kertoo yrittäjä Riku Kivimäki. (kuva: - Apurunko tehdään aina yksimittaisena ilman hitsisaumoja ja muutenkin hitsattavat kohdat on mietitty niin, että niitä ei tarvitsisi vuosien saatossa korjailla, esittelee Riku Kivimäki.) Ritiläautoja järkevään hintaan Ajatus käytettyyn alustaan rakennetusta uudesta ritilästä otettiin hyvin markkinoilla vastaan. - Koneurakoinnissa kustannuspaine on kova ja käytetty kuorma-auto laskee ritiläauton investointihintaa merkittävästi. Olemme löytäneet hyviä alustoja, joihin tehdään rungon ja akselivälin pidennys haluttuun mittaan. Metsäkoneet ovat kasvaneet koko ajan, joten 5-akselisella 10x4 autolla pitää olla pituutta ainakin 13 metriä ja ritilän rakenne pitää suunnitella niin että akselipainot pysyvät hallinnassa samoin kuin kuljetuskorkeus. Usein rakenne optimoidaan juuri asiakkaan konemallien mukaan mutta toki kyytiin sopii muunkin malliset metsäkoneet, sanoo Kivimäki. (kuva: Maaliskuussa Kankaanpäässä oli työn alla ensimmäisen uuteen alustaan valmistuva metsäkoneen kuljetusauto.) Ensimmäinen ritilä uuteen alustaan Timberlog on valmistanut ritiläautoja tasaiseen tahtiin ja maaliskuussa työn alla oli jo kymmenes myyntiin lähtevä auto. - Nyt tehdään ensimmäinen ritilärakenne uuteen Scania 560 Super 10x4 autoon, mikä hankittiin Scanian Tampereen alueen myyjältä Jussi Huotilalta. Kyseessä on täysin uusi ritiläauto varustettuna hydraulisella ajorampilla ja automaattisilla hydraulikiristimillä tarjolla nopeaan toimitukseen. Saimme juuri valmiiksi myös käytettyyn alustaan tehdyn ritiläauton mikä lähtee asiakkaalle ja seuraavaksi työn alle tulee käytetty 5-akselinen alusta, mihin tehdään kaivukoneritilä. Sitä ei ole vielä myyty, joten kannattaa olla yhteydessä, ilmoittaa Kivimäki. (kuva: Metsäkoneiden koot ovat kasvaneet, mikä asettaa omat vaatimuksensa ritiläautojen rakenteelle.) Ritilän pitää kestää aikaa ja kovaa käyttöä Timberlogin erikoisteräksisessä ritilärakenteessa tärkeimmät asiat ovat kestävyys ja käytettävyys. - Ritiläauto on pitkäikäinen investointi, joten olemme materiaalivalinnoilla ja suunnittelulla pyrkineet siihen, että kestävyyden kannalta ongelmakohdista päästäisiin eroon. Apurunko tehdään aina yksimittaisena ilman hitsisaumoja ja muutenkin hitsattavat kohdat on mietitty niin, että niitä ei tarvitsisi vuosien saatossa korjailla. Valmistamamme autot ovat olleet kovassa käytössä asiakkailla, ja palaute on ollut hyvää niin kestävyyden kuin käyttömukavuudenkin osalta, toteaa Riku Kivimäki. (kuva: Pihassa oli juuri asiakkaalle valmistunut metsäkoritilä ja vierellä käytetty alusta, mistä valmistuu kaivukoneen kuljetusauto.)
|