SKAL Kuljetusbarometri 2/2025: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä - yli 40 prosenttia kuljetusyrityksistä tarvitsee kesätuuraajia

25.06.2025 7.22

kal.jpg

Kesätuuraajia hankitaan tutusta reservistä tai puskaradion kautta. Isossa osassa yrityksistä kesälomat sovitellaan niin, että tuuraajia ei tarvita tai yrittäjä itse tuuraa kuljettajia.

SKALin Kuljetusbarometrin 2/2025 ajankohtaiskysymyksissä kysyttiin yritysten kesätuuraajien tarvetta. Vastaajista 42 prosentilla oli tarvetta kesätuuraajille, 46 prosentilla ei. Kyselyhetkellä 12 prosenttia ei vielä tiennyt, onko heillä tarvetta kesätuuraajille.

Kesätuuraajat hankitaan reservissä olevien tuttujen ja puskaradion kautta

Pääosa kesätuuraajia tarvitsevista luottaa reservissä oleviin tuttuihin kuljettajiin. Tätä kartoittaneessa monivalintakysymyksessä 59 prosenttia vastaajista valitsi tämän vaihtoehdon. Puskaradioon viestimällä kesätuuraajia oli löytänyt 33 prosenttia vastaajista. Ammattioppilaitoksen harjoittelijoita tai työssä oppijoita hyödyntää 28 prosenttia vastaajista. Vain 15 prosenttia ilmoitti avoimista kesätyöpaikoista työpaikkailmoituksella.

- Vain pieni osa kesätyöntekijätarpeesta näkyy niin sanotuilla virallisilla kanavilla eli tarvetta on enemmän kuin tilastot kertovat. Onneksi puskaradio ja reserviverkostot toimivat ja Suomi pysyy liikkeessä kesälläkin, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kesätuuraajia ei tarvita, jos kesälomat saadaan soviteltua tai työt hiljenevät

Kesälomat saadaan soviteltua lähes puolessa yrityksistä (46 %) siten, että kesätuuraajia ei tarvita. Yrittäjä tuuraa kuljettajia 25 prosentissa yrityksistä. Yksinyrittäjiä, jotka eivät käytä yleensä ulkoista työvoimaa, on 28 prosenttia vastaajista ja 20 prosentissa yrityksistä työt hiljenevät kesäksi niin, että kesätuuraajia ei tarvita. Kuljetustehtävät vaativat sellaista erikoistumista tai erityisiä pätevyyksiä, ettei kesätuuraajien perehdyttäminen tehtäviin ole käytännössä mahdollista 22 prosentissa yrityksistä.

- Neljäsosa vastanneista yrittäjistä tuuraa kesällä itse kuljettajiaan. Tällöin on riskinä, että yrittäjä ei pysty pitämään lainkaan lomaa kesällä, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.

Koko Kuljetusbarometrin pääset lukemaan täällä, kaikki ilmestyneet Kuljetusbarometrit löydät täältä.

08.07.2025 8.20Pekka Liiri Oy - puunkorjuuta vuodesta 1981
07.07.2025 11.00Tulosvaroitus: Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos huhti-kesäkuulta 2025 on selvästi tappiollinen
07.07.2025 10.00Relais Groupin konserniyhtiö Raskone ostaa kaksi raskaan kaluston korjaamoa Wetteri Auto Oy:ltä
07.07.2025 9.00Puolustusvoimat ovat tilanneet Scania Suomelta 15 kappaletta paloautoja
05.07.2025 11.00Kuljetus- ja logistiikkanäyttely palaa Helsingin Messukeskuksen ohjelmaan toukokuussa 2027
04.07.2025 18.00KATSO TÄSTÄ OKRA 2025 -ERIKOISLÄHETYS! Laaja raportti maatalousnäyttelystä - paljon asiaa koneista ja urakoinnista
03.07.2025 17.00Ford tuo markkinoille odotetun E-Transit Custom AWD -nelivetomallin
03.07.2025 16.00Stellantis laajentaa sähköistä hyötyajoneuvotarjontaansa ? Cargo Box BEV lähtee tuotantoon Atessan tehtaalla ja CustomFit-ohjelma kasvaa
03.07.2025 15.00MAXUS paljasti täyssähköisen eTERRON 9- ja dieselkäyttöisen T60 MAX -lava-autojen hinnat
03.07.2025 9.00Haketoimituksia Oulunseudulla tehokkaalla kalustolla

Siirry arkistoon »