Kenworth tuo kamerapeilit T680 -sarjaan - Eurooppa edellä kehityksessä

19.06.2025 13.00

Kenworth on tuonut markkinoille uuden digitaalisen kamerapeilijärjestelmän, joka tarjoaa kuljettajalle laajemman näkökentän, paremman näkyvyyden huonoissa sääolosuhteissa ja mahdollisuuden säästää polttoainetta aerodynaamisen rakenteen ansiosta. Vaikka vastaavat järjestelmät ovat Euroopassa jo vakiintunutta tekniikkaa, Yhdysvalloissa niiden laajempi käyttöönotto törmää yhä lainsäädännön rajoituksiin. Kenworthin ratkaisu kuitenkin osoittaa, että myös Atlantin takana ollaan siirtymässä kohti peilittömämpää tulevaisuutta.

Kenworthin DigitalVision-järjestelmä koostuu HD-laatuisista etu-, sivu- ja taustakameroista, jotka välittävät reaaliaikaista kuvaa ohjaamon sisäisiin näyttöihin. Järjestelmä parantaa näkyvyyttä erityisesti huonoissa sääolosuhteissa, sillä kamerat sisältävät automaattisen huurtumiseneston ja puhdistusjärjestelmän. Näkymät ovat laajempia kuin perinteisissä peileissä, ja kamerat voidaan sijoittaa aerodynaamisesti optimaalisille paikoille, mikä vähentää ilmanvastusta ja alentaa polttoaineen kulutusta.

Vaikka teknologia on jo saatavilla Kenworthin T680- ja T880-malleihin, sen käyttöönottoa rajoittavat Yhdysvaltojen säädökset. Liittovaltion liikenneturvallisuusvirasto NHTSA edellyttää edelleen perinteisten lasipeilien käyttöä FMVSS No. 111 -standardin mukaisesti, eikä se toistaiseksi hyväksy kameroita peilien korvaajiksi. Vuonna 2019 virasto avasi julkisen keskustelun mahdollisista sääntömuutoksista, mutta konkreettisia päivityksiä ei ole tehty. Tämä tekee Yhdysvalloista merkittävästi jäljessä olevaa Eurooppaan verrattuna, missä kamerajärjestelmät ovat jo arkipäivää.

Poikkeuksia Yhdysvalloissakin on nähty. Esimerkiksi FMCSA (Federal Motor Carrier Safety Administration) on hyväksynyt rajoitetusti kamerapeilijärjestelmiä käytettäväksi tietyissä raskaan kaluston ajoneuvoissa. Tunnetuin esimerkki lienee Stoneridgen MirrorEye-järjestelmä, joka sai poikkeusluvan vuonna 2019. Nämä poikkeukset eivät kuitenkaan ole laajentuneet koko markkinaa koskeviksi säännöksiksi.

Euroopassa kehitys on ollut määrätietoisempaa. Tulevat EU:n liikenneturvallisuusdirektiivit (GSR 2029) suosivat suoraa näkyvyyttä ja kuolleiden kulmien vähentämistä, mikä kiihdyttää kamerapeilien käyttöä entisestään. Monet valmistajat tarjoavat jo nyt kamerapohjaisia ratkaisuja vakiona uusissa ajoneuvomalleissaan, eikä säädännöllisiä esteitä enää ole.

Teknologia on kypsää ja valmista käyttöön otettavaksi myös Yhdysvalloissa, mutta lainsäädäntö laahaa perässä ja todellinen läpimurto edellyttää viranomaisten linjamuutosta.

08.07.2025 8.20Pekka Liiri Oy - puunkorjuuta vuodesta 1981
07.07.2025 11.00Tulosvaroitus: Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos huhti-kesäkuulta 2025 on selvästi tappiollinen
07.07.2025 10.00Relais Groupin konserniyhtiö Raskone ostaa kaksi raskaan kaluston korjaamoa Wetteri Auto Oy:ltä
07.07.2025 9.00Puolustusvoimat ovat tilanneet Scania Suomelta 15 kappaletta paloautoja
05.07.2025 11.00Kuljetus- ja logistiikkanäyttely palaa Helsingin Messukeskuksen ohjelmaan toukokuussa 2027
04.07.2025 18.00KATSO TÄSTÄ OKRA 2025 -ERIKOISLÄHETYS! Laaja raportti maatalousnäyttelystä - paljon asiaa koneista ja urakoinnista
03.07.2025 17.00Ford tuo markkinoille odotetun E-Transit Custom AWD -nelivetomallin
03.07.2025 16.00Stellantis laajentaa sähköistä hyötyajoneuvotarjontaansa ? Cargo Box BEV lähtee tuotantoon Atessan tehtaalla ja CustomFit-ohjelma kasvaa
03.07.2025 15.00MAXUS paljasti täyssähköisen eTERRON 9- ja dieselkäyttöisen T60 MAX -lava-autojen hinnat
03.07.2025 9.00Haketoimituksia Oulunseudulla tehokkaalla kalustolla

Siirry arkistoon »